آموزش مدیریت ریسک در بازار دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آموزش مدیریت ریسک در بازار دیجیتال"


  • 21:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

ما در این مقاله نحوه مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های کاهش ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با استفاده از این روش ها میزان ریسک در معاملات رو کاهش بدین. بازار ارز دیجیتال بسیار پرنوسانه و داشتن استراتژی مدیریت ریسک ارز دیجیتال مناسب بجای دریافت سیگنال ارز دیجیتال جزئی از واجبات هستش. بسیاری از پلتفرم ها امکاناتی از قبل حد ضرر یا ریسک به ریوارد رو در اختیار کاربر قرار میدن ولی نحوه استفاده از اون ها بسیار مهمه. 

مدیریت ریسک در ترید ارز دیجیتال

از اون جایی که این بازار به سرعت در حال رشده، بسیاری از مردم فراموش می کنند که معاملات ارز دیجیتال همیشه سودده نیستش، بلکه ریسک هایی هم داره. اگه می خواهین سرمایه خودتون رو از همان روز از دست ندین، باید قوانین مدیریت ریسک و سرمایه رو رعایت کنید. استراتژی مناسب به شما کمک می کنه تا سود زیادی رو کسب کنید و ریسک ضررهای احتمالی رو کاهش بدین. 

چرا مدیریت ریسک در ترید ارزهای دیجیتال اهمیت دارد؟

ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال، احتمال از دست دادن وجوه سرمایه گذاری رو داره، بنابراین، مدیریت ریسک توانایی پیش بینی و کنترل ضررهای احتمالی از یک معامله ناموفق هستش. 

چرا مدیریت ریسک بسیار مهمه؟ شما فرض کنید تصمیم گرفتین روی یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید. ولی پس از مدتی، ناگهان قیمت اون بیش از چند درصد افزایش پیدا می کنه و همون طور که می دونین، از این نمونه ها در بازار ارز دیجیتال کم نداریم. 

در کل، شما فقط با انجام یک معامله ممکنه نیمی از سپردتون رو از دست بدین. بنابراین، اگه استراتژی مدیریت ریسک نداشته باشه، قطعاً ضرر می کنید. 

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و انواع آن

روش های کاهش ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال کدامند؟

روش های کاهش ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال

قاعده کلی در بازار ارز دیجیتال اینه که: بیش از توانایی خودتون برای از دست دادن ریسک نکنید. با در نظر گرفتن شدت ریسک در معاملات ارز دیجیتال، به تریدر ها توصیه می کنیم که بیش از 10% از سرمایه خوتون رو وارد معامله نکنید. همچنین، معامله با پول قرض گرفته شده توصیه نمی کنیم، چون شما رو در موقعیت ریسک اعتباری قرار میده. 
استراتژی مدیریت ریسک رو می تونیم به طور کلی به سه دسته تقسیم کنیم: 

•    توجه به اندازه پوزیشن معاملاتی

مهم نیستش که سرمایه شما چقدر باشه، شما باید مدیریت ریسک مناسب رو انجام بدین. در غیر این صورت، ممکنه به سرعت حساب خودتون رو نابود کنید و ضرر های زیادی رو تحمل کنید. هدف اصلی سرمایه گذاری اینه که از تصمیمات احساسی خودداری کنید و در ریسک های مالی، احساسات نقش مهمی رو ایفا می کنه. در نتیجه، شما باید بتونین اون رو کنترل کنید تا بر تصمیمات معاملاتی و سرمایه گذاری شما تاثیر نداشته باشه. برای همینه که باید مجموعه ای از قوانین رو در طول فعالیت سرمایه گذاری و معاملاتی خودتون رعایت کنید. 
هدف این سیستم مدیریت ریسک هستش، ولی به حذف تصمیمات غیر ضروری کمک می کنه. وقتی زمانش فرا برسه، این سیستم معاملاتی به شما اجازه نمیده که تصمیمات عجولانه بگیرین. اول باید تعیین کنین که حساب معاملاتی شما چقدر بزرگه و شما مایل هستین چقدر از اون رو در یک معامله واحد ریسک کنید. 

مقاله های پیشنهادی: تفاوت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با فارکس

•    تعیین اندازه موجودی حساب

ممکنه این کار ساده و حتی اضافی به نظر برسه، ولی بسیار مهمه. مخصوصاً زمانی که تازه کار هستین، ممکنه بخش خاصی از پرتفوی خودتون رو به استراتژی مختلف اختصاص بدین و به این ترتیب، شما می تونین با دقت زیادی خودتون رو با استراتژی های مختلف دنبال کنید و احتمال ریسک زیاد رو کاهش میده. برای مثال، شما فرض کنید به آینده بیت کوین اعتماد دارین و یک پوزشین بلند مدت در کیف پول سخت افزاری خودتون دارین. پس بهتره سرمایه هولد شده رو به عنوان بخشی از سرمایه ترید خودتون حساب نکنین.

•    داشتن استراتژی معاملاتی

یکی از روش های کاهش ریسک معاملات ارزهای دیجیتال، داشتن استراتژی معاملاتی هستش. استراتژی معاملاتی یعنی سرمایه گذاران باید بدونن سرمایه خودشون رو در کجا، چه وقت و چه میزانی هزینه کنند تا بازدهی مثبتی نصیبون شه. تعیین استراتژی به آسونی تعریف معنی اون نیست. سرمایه گذار باید بازار رو بشناسه، از اوضاع اقتصادی کشور با خبر باشه تا بتونه آینده رو پیش بینی کنه و بهترین تصمیم رو بگیره. برای تعیین استراتژی معاملاتی، معمولاً از روش های تکنیکال با بنیادی از هر دو استفاده میشه. با استفاده از این روش ها سرمایه گذار می تونه روند بازار رو تشخیص بده و در مورد زمان مناسب ورود و خروج ، حجم سرمایه انتخاب صنایع و شرکت هاو... تصمیم بگیره. 

•    پیروی از قانون ۲ درصد

استراتژی مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال

در دنیای مالی سنتی یک استراتژی سرمایه گذاری به نام قانون 2 درصد وجود داره. طبق این قانون، یک تریدر نباید بیشتر از 2 درصد حساب خودش رو در یک معامله واحد ریسک کنه. قانون 2 درصد یک استراتژی مناسب برای سبک های سرمایه گذاری هستش که معمولاً نسبت به ارزهای دیجیتال به نوسان کمتر مطابقت داره. اگه تریدر فعالی هستین، یک قانون محافظه کارانه تر می تونه نجات بخش باشه. در این مورد، اجازه بدین این قانون رو به عنوان قانون 1% تغییر بدیم. این قانون حکم می کنه که شما نباید بیش از 1% از حساب خودتون رو در یک معامله واحد ریسک کنید و اگه ایده معاملاتی شما اشتباه باشه و قیمت به حد ضرر شما برخورد کنه، تنها 1 % از حساب خودتون رو از دست میدین. 

مقاله پیشنهادی: نکات مهم در زمان ترید ارزهای دیجیتال کدامند؟

•    تعیین ریسک معاملاتی

وقتی صحبت از ترید و سرمایه گذاری میشه، ضرر ها همیشه بخشی از بازی هستش، در واقع، بعضی از معامله گران ممکنه بسیار بیشتر از پیش بینی های درست خود اشتباه کنند و همچنان سود آور باشه، چطور ممکنه؟ همه چیز به مدیریت ریسک مناسب، داشتن استراتژی معاملاتی و پایبندی به اون بستگی داره. به این ترتیب، هر ایده معاملاتی باید باید دارای یک حد ضرر باشه. اینجاست که میگم: ایده اولیه ما اشتباه بوده و ما باید از این پوزیشن خارج بشیم تا ضرر های بیشتر رو کاهش بدیم. در سطح علمی تر، این گفته به این معنیه که ما سفارش حد ضرر خودمون رو کجا قرار بدیم. 
روش تعیین این نقطه بر اساس استراتژی معاملات فردی و تنظیمات خاص هستش. نقطه حد ضرر می تونه براساس پارامترهای تکنیکال مثل ناحیه حمایت یا مقاومت تعیین بشه و همچنین، می تونه بر اساس شاخص ها، شکست ساختار بازار یا چیز دیگه ای باشه. یک روش چند منظوره برای تعیین حد ضرر وجود نداره. شما باید خودتون تصمیم بگیرین که کدام استراتژی بیشتر مناسب سبک شماست و بر اساس اون نقطه حد ضرر رو تعیین کنید.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نحوه مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های کاهش ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با استفاده از این روش ها میزان ریسک در معاملات رو کاهش بدین. همونطور که گفتیم، بازار ارزهای دیجیتال از اونجایی که نوسانات قیمتی زیادی داره، فرصت های کسب سود زیادی رو برای معامله گران فراهم می کنه، ولی ممکنه باعث ضرر تریدرها نیز بشه که این موضوع نیز باعث میشه تا بازار پر ریسک بشه. بنابراین، باید سعی کنین تا از میزان ریسک معاملات خود بکاهین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش مدیریت ریسک در بازار دیجیتال

در مورد آموزش مدیریت ریسک در بازار دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :9+36 = ?