آشنایی با دپوزیت(Deposit) در صرافی ارز دیجیتال

  • 02:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

دپوزیت(Deposit) در صرافی ارز دیجیتال چیست؛ اصطلاحی رایج در بازار رمز ارزها! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین دپوزیت چه معنی داره؟ انواع دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال کدامند؟ دپوزیت با چه هدفی انجام میشه؟ کدوم ارز دیجیتال رو می تونیم در صرافی Deposit کنیم؟ به نظر شما چرا دپوزیت در صرافی فقط با رمز ارزها امکان پذیر هست؟
شما واسه اینکه بتونین در بازار رمز ارزها فعالیت داشته باشین، باید از صرافی های ارز دیجیتال مختلفی استفاده کنین. در زمان کار با صرافی ها ممکنه با اصطلاحات و مفاهیم زیادی روبرو بشین. یکی از این اصطلاحات شارژ حساب کاربری هست که در صرافی های خارجی با عنوان دپوزیت شناخته میشه. شما بدون دپوزیت کردن یا شارژ حساب نمی تونین خرید یا فروش در بازار انجام بدین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دپوزیت یا Deposit واستون ارائه بدیم، به بررسی انواع دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال بپردازیم و هدف دپوزیت کردن در صرافی های ارز دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال

بعد از معیارهای انتخاب بهترین صرافی در بازار ارز دیجیتال یکی دیگر از فاکتورهای مهم در کار با صرافی های ارز دیجیتال آشنایی با برخی اصطلاحات پرکاربرد است. شاید واستون جالب باشه که بدونین دپوزیت یا Deposit به فرایند شارژ حساب کاربری صرافی ارز دیجیتال گفته میشه که کاربر سعی می کنه تا با این کار اقدام به خرید و فروش رمز ارزها کنه. اگه حساب کاربری خودتون رو دپوزیت یا شارژ نکنین، نمی تونین هیچ معامله ای انجام بدین. عملیات دپوزیت می تونه با ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا تتر انجام بشه. توجه داشته باشین که عملیات دپوزیت می تونه از سمت یه شخص دیگه که آدرس حساب کاربری شما رو داره و یا از طریق خود صرافی ارز دیجیتال انجام بشه. در بعضی از صرافی های ارز دیجیتال این عملیات با گزینه دریافت یا Receive هم نشون داده میشه.
توجه داشته باشین که فرایند دپوزیت(Deposit) در صرافی ارز دیجیتال شباهت زیادی به واریز پول به حساب بانکی داره. با این حال، تفاوت هایی هم بین این دو فرایند وجود داره. یکی از تفاوت ها این هست که ارزهای فیات یا رمز ارزهایی که در صرافی دپوزیت میشن، فقط واسه استفاده از خدمات و امکانات صرافی ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرن و هیچ کاربرد خاصی ندارن. مثلا نمیشه با دارایی های دپوزیت شده در صرافی خریدهای اینترنتی رو انجام داد. همچنین وقتی پولی رو در صرافی دپوزیت می کنین، مالکیت کمتری نسبت بهش دارین.

دپوزیت کردن با چه هدفی انجام می شود؟

دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال

جالب اینجاست که بدونین کاربران با اهداف مختلفی حساب کاربری خودشون رو در صرافی شارژ می کنند و یا عملیات دپوزیت رو انجام میدن. از جمله از این اهداف میشه به ترید یا انجام معامله، کسب درآمد غیرفعال و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال اشاره کرد. کسب درآمد غیرفعال با روش های مختلفی انجام میشه که این روش ها استیکینگ، تامین نقدینگی، ییلد فارمینگ و.... هستن. اگه شما هم قصد دارین در صرافی های ارز دیجیتال با دپوزیت کردن درآمد غیرفعال کسب کنین، باید صرافی ارز دیجیتالی رو انتخاب کنین که قابلیت ها و امکانات زیادی رو واسه کاربران ارائه می کنه.
نکته قابل توجه این هست که بعضی از صرافی های ارز دیجیتال محدودیتی رو واسه دپوزیت کردن یا شارژ حساب کاربری تعیین کردن. مثلا شما نمی تونین کمتر از X مقدار سرمایه، حساب کاربری خودتون رو در صرافی ارز دیجیتالی شارژ کنین و با محدودیت روبرو میشین. کاربران بعد از اینکه ارزهای دیجیتال رو از صرافی ها خریدن، اون ها رو به کیف پول های خودشون انتقال میدن. دپوزیت کردن در صرافی هم مثل انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول هست.

انواع دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال کدامند؟

دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال

همونطور که گفتیم، اصلی ترین هدف دپوزیت کردن در صرافی های ارز دیجیتال این هست که کاربر بتونه با رمز ارزهای دپوزیت شده، معامله های پرسودی انجام بده. عملیات دپوزیت در صرافی های ارز دیجیتال با روش های مختلفی صورت می گیره. در ادامه انواع دپوزیت در صرافی ارز دیجیتال رو بررسی می کنیم:
•    واریز مستقیم ارزهای فیات یا ارزهای دیجیتال به حساب کاربری صرافی.
•    دریافت رمز ارزهایی در قالب ایردراپ(Airdrop).
•    فرستادن ارز دیجیتال در اثر فورک که هیچ کارمزدی نیاز نیست پرداخت بشه.
•    جوایز و پاداش های داده شده توسط صرافی ارز دیجیتال.
•    واریز کردن پاداش استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ
•    سود به دست اومده از معاملات فیوچرز و مارجین

دپوزیت چه تفاوتی در صرافی های ارز دیجیتال دارد؟

امروزه صرافی های ارز دیجیتال به دو شکل متمرکز و غیرمتمرکز در بازار رمز ارزها فعالیت می کنند که شناخت مزایا و معایب صرافی های متمرکز و غیر متمرکز یکی از مهمترین شرط های کار با صرافی هاست. که در هر کدوم از این صرافی ها باید مراحل متفاوتی رو برای دپوزیت کردن طی کنین. بعضی از صرافی ها از ارزهای فیات هم پشتیبانی می کنند و شما می تونین با ارزهای فیات هم حساب کاربری خودتون رو در صرافی شارژ کنین تا بتونین خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو شروع کنین. البته توجه داشته باشین که به غیر از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی، هیچ صرافی وجود نداره که از ارز فیات ریالی پشتیبانی کنه! بنابراین، کاربران ایرانی نمی تونن صرافی های ارز دیجیتال خارجی رو با استفاده از ارز فیات ریالی دپوزیت کنند.
صرافی های ارز دیجیتال متمرکز معمولا توسط ارزهای فیات دپوزیت میشن، ولی در مقابل صرافی های غیرمتمرکز کمی وجود دارن که میشه با ارزهای فیات حساب کاربری اون ها رو شارژ کرد. به طور کلی، اگه می خواهین در صرافی ارز دیجیتالی ترید انجام بدین، اول باید حساب کاربری خودتون رو شارژ کنین.

جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد دپوزیت یا Deposit در صرافی ارز دیجیتال واستون ارائه کنیم، به بررسی انواع دپوزیت در صرافی های ارز دیجیتال بپردازیم و هدف دپوزیت کردن رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، دپوزیت به معنی شارژ حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال هست که شما با دپوزیت کردن می تونین معاملات خودتون رو شروع کنین. توجه داشته باشین که کاربران ایرانی نمی تونن صرافی های خارجی رو با ریال شارژ کنند. بنابراین، فقط با ارزهای دیجیتال می تونن دپوزیت انجام بدن.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با دپوزیت(Deposit) در صرافی ارز دیجیتال

در مورد آشنایی با دپوزیت(Deposit) در صرافی ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :2+97 = ?