فناوری کراس چین(Cross Chain) چیست؟

  • 03:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

کراس چین(Cross chain) یا پل میان زنجیره ای؛ یکی از موثرترین راهکارها برای تسهیل قابلیت همکاری بین شبکه های بلاک چینی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مورد از فناوری ارزهای دیجیتال به دست بیارین؟ آیا می دونین فناوری کراس چین چیست؟ فناوری کراس چین چه مزایایی به همراه داره؟ عملکرد کراس چین چجوریه؟ مهم ترین هدف فناوری میان زنجیره ای چیست؟ بهترین پروژه های کراس چین کدامند؟ در این بخش از آموزش ارزدیجیتال به بحث در مورد کراس چین خواهیم پرداخت

بدون شک پیش اومده که چند رمزارز مبتنی بر شبکه های مختلف بلاک چینی رو بخواهین با هم مبادله کنین، ولی به دلایل مختلفی نتونستین. اگه به دنبال راهکاری برای انجام این کار هستین، کراس چین می تونه بهترین گزینه باشه. فراهم کردن امکان تبادل و ارتباط در بین شبکه های مختلفی بلاک چینی، حوزه ای هست که پل میان زنجیره ای نقش مهمی در اون بازی می کنه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فناوری کراس چین یا Cross Chain بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای فناوری کراس چین بپردازیم و عملکرد فناوری میان زنجیره ای رو مورد بررسی قرار بدیم.

فناوری کراس چین چیست؟

فناوری کراس چین چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که فناوری کراس چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که فناوری کراس چین یا Cross Chain یکی بهترین و تاثیرگذارترین راهکارها به منظور تسهیل قابلیت همکاری بین شبکه های بلاک چینی مختلف هست. این تکنولوژی جدید، امکان انتقال ارزش و اطلاعات رو بین دو یا چند شبکه بلاک چینی فراهم می کنه. به کمک این راهکار، کاربران فعال در بازار رمزارزها می تونن بدون دخالت واسطه ها با همدیگه ارتباط موثری برقرار کنند و مبادلات خودشون رو انجام بدن.

جالب اینجاست که بدونین کراس چین(Cross Chain) اصطلاحی در تکنولوژی بلاک چین هست که باعث تغییر و تحول فضای دیفای شده. در فناوری کراس چین، ارزهای دیجیتال یا برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) به وسیله قراردادهای هوشمند ساخته شده روی زنجیره های مختلف می تونن با همدیگه ارتباط قوی برقرار کنند. وان چین اولین کراس به عنوان اولین کراس چین در بازار ارزهای دیجیتال شناخته میشه که در سال 2018 ساخته شده. هم اکنون تعداد زیادی کراس چین وجود دارن که هر روز فعال میشن.

ویدیوی پیشنهادی: بریج Bridge یا پل بلاکچین ارز دیجیتال (بررسی پل های میان زنجیره ای)

فناوری کراس چین چه مزایایی دارد؟

فناوری کراس چین چه مزایایی دارد؟

همونطور که گفتیم، کراس چین(Cross Chain) ظرفیت دو شبکه بلاک چینی نسبتا مستقل به منظور برقراری ارتباط با همدیگه هست. به عبارت دیگه، به بلاک چین ها به دلیل ساختار یکنواخت این امکان رو میده تا با همدیگه ارتباط برقرار کنند. کراس چین مزیت های فوق العاده ای به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. در ادامه برخی از مزایای کراس چین رو بررسی می کنیم:

•    یکی از مزایای کراس چین، اتصل دو شبکه بلاک چینی با همدیگه هست. از اونجایی که از زمان شروع انتقال رمزارزها میشه از این فناوری استفاده کرد، هیچ نگرانی درباره عدم سازگاری با شبکه های مختلف وجود داره.
•    فناوری کراس چین یا پل میان زنجیره ای به دلیل اینکه قابلیت همکاری به وجود میاره، مقیاس پذیری خوبی رو نسبت به فناوری های فعلی بلاک چین فراهم می کنه. به این ترتیب، میشه در حال حاضر با سرعت زیادی از شبکه های مختلفی بلاک چینی استفاده کرد.
•    افزایش انتقال توکن هم یکی دیگه از مزایای فناوری کراس چین هست. با کمک Cross Chain تراکنش ها خیلی سریع بعد از تکمیل تایید میشن و فقط بعد از تکمیل تایید به مقصد نهایی میرسن. بنابراین، روند کلی فرایند رو آسون کرده و امکان تبادل و انتقال داده ها بدون مشکل رو فراهم می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای فناوری کراس چین این هست که Cross Chain با جلوگیری از انحصار واحدهای بزرگ در شبکه های بلاک چینی، به ایجاد ثبات در بازار رمزارزها کمک زیادی می کنه.

ویدیوی پیشنهادی: آموزش بریج سایت مولتی چین (نحوه کار با سایت MultiChain)

بهترین پروژه های کراس چین کدامند؟

بهترین پروژه های کراس چین کدامند؟

فناوری میان زنجیره ای یا کراس چین قابلیت همکاری بین شبکه های بلاک چینی مختلف رو آسون می کنه و امکان تبادل ارزهای دیجیتال بین شبکه های مختلف رو فراهم می کنه. به وسیله این مکانیسم، کاربران می تونن بدون دخالت واسطه ها باهمدیگه ارتباط برقرار کنند. کراس چین ها انواع مختلفی دارن که شما می تونین باهاشون کار کنین. برخی از بهترین پروژه های کراس چین عبارت هستن از:

•    وان چین(WanChain)

یکی از بهترین پروژه های کراس چین، وان چین هست. بهتره بدونین پروژه Wanchain از تراکنش های خصوصی مبتنی بر امضا حلقه و عملکرد زنجیره ای غیرمتمرکز رمزارزها پشتیبانی می کنه. علاوه بر این، توسعه دهنده های اون این امکان رو دارن تا اسمارت کانترکت هارو بنویسین، برنامه های غیرمتمرکز رو ایجاد کنند و توکن ها رو در شبکه های بلاک چینی صادر کنند. این فناوری امکان تبادل ارزهای دیجیتال بین شبکه های مختلف رو به وسیله توکن های پراکسی مثل wanXRP، wanEOS، wanBTC و wanDOT ممکن می کنه.

•    مانترا دائو(Mantra DAO)

مانترا دائو هم یکی دیگه از بهترین پروژه های کراس چین هست که تحت حاکمیت جامعه و دائو هست که روی سرمایه گذاری و وام دهی رمزارزها تمرکز داره. مانترا دائو در حال ایجاد پل در سراسر حوزه دیفای هست. این پروژه روی Parity Substrate پولکادات راه اندازی شده که از پروتکل های وام دهی منبع باز و اختصاصی به منظور تسهیل ارائه وام های بین زنجیره ای استفاده می کنه.

•    شبکه کیلین(Kylin)

یکی دیگه از بهترین پروژه های میان زنجیره ای، شبکه کیلین یا Kylin هست که روی بلاک چین پولکادات ایجاد شده. این پروژه امید داره که به زیرساخت اصلی داده تبدیل بشه و مشکلات ناشی از نبود زیرساخت داده مناسب در حوزه بلاک چین رو برطرف کنه. شبکه کیلین شامل ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها و بازار آزاد واسه تبادل داده ها و ارزهای دیجیتال در شبکه های مختلف بلاک چینی هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد فناوری کراس چین یا Cross Chain بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای فناوری کراس چین بپردازیم و عملکرد فناوری میان زنجیره ای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، فناوری کراس چین یکی بهترین و تاثیرگذارترین راهکارها به منظور تسهیل قابلیت همکاری بین شبکه های بلاک چینی مختلف هست. این تکنولوژی جدید، امکان انتقال ارزش و اطلاعات رو بین دو یا چند شبکه بلاک چینی فراهم می کنه. این فناوری مزیت های فوق العاده ای به همراه داره.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فناوری کراس چین(Cross Chain) چیست؟

در مورد فناوری کراس چین(Cross Chain) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+60 = ?