رمزنگاری متقارن و نامتقارن چیست؟

  • 20:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

رمزنگاری متقارن و نامتقارن؛ مقایسه در الگوریتم متفاوت در کریپتوگرافی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین رمزنگاری متقارن چیست؟ رمزنگاری نامتقارن چطور؟ رمزنگاری متقارن و نامتقارن چه کاربردهایی دارن؟ تفاوت رمزنگاری متقارن با نامتقارن چیست؟ مزایا و معایب این دو رمزنگاری چیست؟ رمزنگاری متقارن بهتره یا نامتقارن؟

کریپتوگرافی یا رمزنگاری یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات در امنیت اطلاعات و داده ها موجود در شبکه های بلاک چین هست. این اصطلاح در تاریخ به عنوان یکی از راهکارهای ارتباط محرمانه به کار برده شده. امروزه کریپتوگرافی واسه محافظت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات شخصی در مقابل دسترسی های غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیره. رمزنگاری متقارن و نامتقارن هم از مفاهیم مهم در بحث کریپتوگرافی هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد رمزنگاری متقارن و نامتقارن بهتون ارائه کنیم، به بررسی کاربردهای این دو کریپتوگرافی بپردازیم و تفاوت رمزنگاری متقارن و نامتقارن رو مورد بررسی قرار بدیم.

رمزنگاری متقارن چیست؟

رمزنگاری متقارن چیست؟

آیا می دونین رمزنگاری متقارن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که رمزنگاری متقارن یکی از الگوریتم های کریپتوگرافی در حوزه ارزهای دیجیتال هست که در اون از یه کلید مشترک بین فرستنده و گیرنده واسه رمزگذاری داده ها استفاده میشه. در این روش، پیام اول به شکل دنباله ای از بیت ها در میاد و بعدا با استفاده از الگوریتم رمزنگاری، با استفاده از کلید مشترک، به دنباله ای از بیت های رمزنگاری شده تبدیل میشه. همچنین در این الگوریتم از مکانیسم های پیچیده ای مثل AES، DES و.... واسه رمزنگاری اطلاعات استفاده میشه.

جالب اینجاست که بدونین در رمزنگاری متقارن کلید مخفی استفاده شده می تونه یه کلمه، یه عدد یا حتی رشته کد مجموعه ای از کاراکترها و تعداد که به کمک یه تولید کننده عدد تصادفی امن به وجود اومده باشه. همچنین داده ها و اطلاعات بر اساس قوانین حاکم بر این الگوریتم تغییر می کنند و طرفینی که داده ها در بین اون ها به صورت رمزنگاری شده مبادله میشن، باید کلید رو هم مبادله کنند تا بتونن اطلاعات ارسالی و دریافتی رو رمزگذاری کرده و رمزگشایی کنند. خیلی از کاربران واسه کریپتوگرافی داده های خودشون از این روش استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست ؟

آشنایی با رمزنگاری نامتقارن

آشنایی با رمزنگاری نامتقارن

توجه داشته باشین که رمزنگاری نامتقارن یا کریپتوگرافی کلید عمومی هم نوعی روش رمزنگاری هست که در اون از دو کلید مختلف به منظور ایجاد رمز و رمزگشایی استفاده میشه. یکی از اون ها به عنوان کلید عمومی شناخته میشه و در دسترس بیشتر افراد قرار می گیره، در حالی که کلید دیگه به عنوان کلید خصوصی شناخته میشه و فقط توسط مالک اون استفاده میشه. در این روش کلید عمومی واسه ایجاد رمز استفاده میشه و کلید خصوصی واسه رمزگشایی! واسه این کار اول دارنده کلید خصوصی باید کلید خودش رو تولید کنه و کلید عمومی مربوط به اون رو به سایر افراد اعلام کنه.

نکته قابل توجه این هست که رمزنگاری نامتقارن واسه استفاده در ارتباطات امنیت مناسب هست، به ویژه در ارسال پیام های محرمانه توسط اینترنت. از مزیت های این روش میشه به این مورد اشاره کرد که کلید عمومی می تونه در سراسر شبکه ارتباطات عمومی منتشر بشه و کاربران می تونن از اون واسه ایجاد پیام های محرمانه و شخصی استفاده کنند، بدون اینکه به ارسال کلید به وسیله شبکه نیاز داشته باشن. علاوه بر این، این الگوریتم واسه برقراری ارتباط با تعدادی از افراد به صورت همزمان، به ویژه در نرم افزارهای کاربردی سازمانی مورد استفاده قرار می گیره.

کاربردهای رمزنگاری متقارن و نامتقارن

کاربردهای رمزنگاری متقارن و نامتقارن

همونطور که گفتیم، رمزنگاری متقارن و نامتقارن دو روش مختلف واسه رمزنگاری اطلاعات و داده های مهم در شبکه های بلاک چینی هست که هر کدوم از این روش ها کاربردهای خاصی دارن. کاربردهای رمزنگاری متقارن و نامتقارن متنوع هستن و در خیلی از حوزه ها به کار برده میشن. برخی از موارد استفاده یا کاربردهای رمزنگاری متقارن و نامتقارن عبارت هستن از:

•    کاربردهای رمزنگاری متقارن

بهتره بدونین رمزنگاری متقارن به منظور تامین امنیت در ارتباطات شبکه های اینترنتی و بانکی مورد استفاده قرار می گیره و نقش مهمی رو بازی می کنه. همچنین در رمزارز زیکش(Zcash) هم از این روش استفاده میشه تا امنیت این شبکه بلاک چینی تامین بشه.

•    کاربردهای رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری نامتقارن در بیشتر نرم افزارهای کاربردی مثل پرداخت های اینترنتی، احراز هویت آنلاین و امن کردن فایل ها و اطلاعات حساس مورد استفاده قرار می گیره. همچنین در زمینه ارتباطات نظامی و دفاعی هم از این تکنیک واسه امنیت داده ها استفاده میشه. بیشتر رمزارزها از رمزنگاری نامتقارن استفاده می کنند. مثلا بیت کوین از الگوریتم نامتقارن SHA-256 واسه ایجاد امضای دیجیتال استفاده می کنه. به طور کلی هر کدوم از این روش های کریپتوگرافی در حوزه های مختلفی که به امنیت اطلاعات نیاز داره، به کار برده میشه.

مقاله پیشنهادی: تفاوت بلاک چین عمومی و خصوصی چیست؟

تفاوت رمزنگاری متقارن و نامتقارن چیست؟

تفاوت رمزنگاری متقارن و نامتقارن چیست؟

با توجه به اینکه هر کدوم از روش های رمزنگاری متقارن و نامتقارن واسه کریپتوگرافی داده ها به کار برده میشه، تفاوت هایی با همدیگه دارن. این دو روش به منظور محافظت از داده های حساس و محرمانه خیلی تاثیرگذار هستن، ولی از اونجایی که ویژگی های خاصی دارن، در وضعیت مختلفی مورد استفاده قرار می گیرن. 

توجه داشته باشین که الگوریتم متقارن از سرعت و کارایی زیادی نسبت به کریپتوگرافی نامتقارن داره، ولی دسترسی غیر قانونی به کلید رمزنگاری شده در این روش کریپتوگرافی آسون و راحت تر هست. در مقابل رمزنگاری نامتقارن با کلید رمزگذاری و رمزگشایی متفاوت، سطح امنیت بالایی رو واسه داده های مهم تامین می کنه. در آخر سازمان ها و پروژه های مختلف ارزهای دیجیتال با توجه به نیازهای خودشون از این دو نوع کریپتوگرافی استفاده می کنند. به این ترتیب، از نظر کاربرد هیچ تفاوتی با همدیگه ندارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد رمزنگاری متقارن و نامتقارن بهتون ارائه کنیم، به بررسی کاربردهای این دو کریپتوگرافی بپردازیم و تفاوت رمزنگاری متقارن و نامتقارن رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کریپتوگرافی های متقارن و  رمزنگاری نامتقارن در تامین امنیت اطلاعات مهم یا خصوصی و ارتباطات ایمن در دنیای دیجیتالی امروز نقش مهمی دارن و تاثیرات چشمگیری در امنیت داده ها می ذارن. با اینکه هر دوی این روش ها مفید هستن، ولی هر کدوم مزیت ها و مشکلات خاص خودشون رو دارن و در نتیجه موارد استفاده مختلفی دارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد رمزنگاری متقارن و نامتقارن چیست؟

در مورد رمزنگاری متقارن و نامتقارن چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+97 = ?