سابستریت(Substrate) در ارز دیجیتال چیست؟

  • 17:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

سابستریت(Substrate)؛ شبکه توسعه در بلاک چین پولکادات! آیا تا الان چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ آیا می دونین منظور از سابستریت در ارز دیجیتال چیست؟ و آموزش ارز دیجیتال چجوریه؟ عملکرد سابستریت چجوریه؟ آینده سابستریت و شبکه پولکادات چجوری پیش بینی میشه؟ به نظر شما سابستریت چه کاربردهایی داره؟ شبکه Substrate چه مزایایی به همراه داره؟ سابستریت چه ارتباطی با پولکادات داره؟

تا الان تعداد زیادی بلاک چین به وجود اومده که هر کدوم از اون ها به صورت مجزا فعالیت می کنند. ولی این بلاک چین ها واسه برقراری ارتباط با همدیگه باید از پل ها استفاده کنند که باعث کاهش سرعت و پیچیدگی این ارتباط میشه. شبکه پولکادات بلاک چینی به وجود اورده که ارتباط با سایر بلاک چین ها رو آسون می کنه. اسم این شبکه بلاک چینی، سابستریت هست که مزیت های فوق العاده ای به همراه داره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سابستریت یا Substrate بهتون ارائه کنیم، به بررسی مزایای شبکه سابستریت بپردازیم و عملکرد شبکه سابستریت رو مورد بررسی قرار بدیم.

شبکه سابستریت چیست؟

شبکه سابستریت چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که شبکه سابستریت چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که سابستریت یا Substrate نوعی شبکه بلاک چینی و کیت توسعه دهنده برنامه هاست که شبکه پولکادات با این مکانیسم ایجاد شده. توسعه دهنده ها این امکان رو دارن تا با استفاده از سابستریت برای ساخت بلاک چین های کاملا مستقل اقدام کنند. مستقل یعنی اینکه اون ها به هیچ فناوری جانبی دیگه واسه کار کردن نیاز ندارن. بلاک چین پولکادات هم به وسیله همین کیت نرم افزاری راه اندازی شده. سابستریت تونسته با برطرف کردن مشکل تخصصی شبکه های بلاک چینی به وسیله تعامل، مقیاس پذیری این شبکه ها رو افزایش بده.

جالب اینجاست که بدونین از سابستریت(Substrate) میشه واسه ساخت هر نوع زنجیره بلوک استفاده کرد و استفاده از اون فقط مخصوص ساخت پاراچین های پولکادات نیست، ولی توسعه دهنده هایی که با کمک این ابزار، پاراچین های مختلفی رو در این شبکه به وجود میارن، از مزیت هایی مثل امنیت داخلی بالا، قابلیت همکاری زنجیره ای متقابل و دسترسی به اکوسیستم رو به رشد بلاک چین پولکادات برخوردار میشن. هم اکنون بیشتر از صد پروژه بلاک چینی توسط کیت توسعه سابستریت راه اندازی شدن.

شبکه سابستریت چه مزایایی دارد؟

شبکه سابستریت چه مزایایی دارد؟

همونطور که گفتیم، سابستریت(Substrate) پروتکل زیرساخت شبکه بلاک چینی پولکادات هست. در اصل پولکادات توسط زیرلایه ایجاد شده و این دو یکی نیستن. راه اندازی شبکه بلاک چینی با استفاده از فناوری سابستریت خیلی راحته، فقط باید از دانش و آگاهی کاملی برخوردار باشین. استفاده از شبکه سابستریت برای ساخت بلاک چین مزیت های فوق العاده ای به همراه داره. در ادامه برخی از مزایای شبکه سابستریت رو بررسی می کنیم:

•    یکی از مزایای سابستریت این هست که ایجاد بلک چین با استفاده از این فناوری به پول و انرژی کمتری نیاز داره. این بستر جوری ساخته شده که هر کسی با کمترین تجربه هم بتونه خیلی زود با طی کردن چند مرحله، شبکه بلاک چینی راه اندازی کنه.
•    از اونجایی که کیت توسعه سابستریت نوعی چارچوب از قبل ساخته شده با برخی خصوصیات هست، شما فقط باید اون رو با توجه به نیاز پیاده سازی و اجرا کنین و به جای مبارزه با پیچیدگی های فنی ساخت یه شبکه بلاک چینی، روی نقشه راه خودتون تمرکز کنین.
•    یکی دیگه از مزایای استفاده از سابستریت این هست که کیت توسعه Substrate ادعا می کنه که یه شبکه بلاک چینی رو میشه در 15 دقیقه روی پلتفرم مورد راه اندازی کرد. البته واسه اینکه اشتباه نکنین، باید زمان و انرژی زیادی رو صرف ساخت یه بلاک چین کنین.
•    سابستریت(Substrate) پتانسیل رشد زیادی داره. با اینکه این کیت در حال حاضر ابزار قدرتمندی هست که افراد و سازمان ها رو به خودش جذب کرده، ولی نوظهور هست و فضای زیادی رو واسه ایجاد فرصت ها و قابلیت های منحصر به فرد داره.

ارتباط بین سابستریت و پولکادات چگونه است؟

ارتباط بین سابستریت و پولکادات چگونه است؟

توجه داشته باشین که خیلی راحت میشه زنجیره های مبتنی بر بلاک چین پولکادات یا کوزاما رو با همدیگه ترکیب کرد تا به یه پاراچین تبدیل بشن. کیت توسعه واسه راه اندازی پاراچین و Polkadot ابزاری امنیتی واسه زنجیره و عامل ارتباطی بین اون هاست. با این وجوذ، در حالی که کیت توسعه سابستریت(Substrate) تکمیل کننده همدیگه هستن و با هم همکاری دارن، منحصر به فرد یا خاص نیستن. پاراچین های شبکه پولکادات رو میشه حتی بدون نیاز به زیرساخت، راه اندازی و نگهداری کرد. رشته های ایجاد شده به وسیله سابستریت نیازی به اتصال به پولکادات ندارن. همچنین زنجیره های مبتنی بر این بستر می تونن به تنهایی فعالیت کنند.

آینده سابستریت و شبکه پولکادات

نکته قابل توجه این هست که با ایجاد بلاک چین پولکادات انقلابی قابل توجه در فناوری بلاک چین به وجود اومد. شبکه Polkadot به توسعه دهنده ها کمک می کنه تا توسط سابستریت بتونن شبکه های بلاک چینی منحصر به فرد خودشون رو ایجاد کنند. همچنین توسعه دهنده ها این امکان رو دارن تا شبکه ای مجزا و یا پاراچینی متصل به شبکه پولکادات رو پیاده سازی کنند. با مزیت های فوق العاده ای که کیت توسعه سابستریت پولکادات نسبت به اسمارت کانترکت های اتریوم داره، روز به روز به توسعه دهنده های بلاک چین پولکادات اضافی میشه و پروژه های زیادی به این پروتکل جذب میشن که میشه در آینده پولکادات رو به یکی از قوی ترین پروتکل های این حوزه تبدیل کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد سابستریت یا Substrate بهتون ارائه کنیم، به بررسی مزایای شبکه سابستریت بپردازیم و عملکرد شبکه سابستریت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سابستریت یا Substrate نوعی شبکه بلاک چینی و کیت توسعه دهنده برنامه هاست که شبکه پولکادات با این مکانیسم ایجاد شده. توسعه دهنده ها این امکان رو دارن تا با استفاده از سابستریت برای ساخت بلاک چین های کاملا مستقل اقدام کنند. سابستریت مزیت های فوق العاده ای به دنبال داره که باعث میشه تا توسعه دهنده های زیادی واسه ایجاد بلاک چین های خودشون از این کیت توسعه استفاده کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سابستریت(Substrate) در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد سابستریت(Substrate) در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+43 = ?