مقایسه نمودار لگاریتمی و حسابی؛ کدام بهتر است؟

  • 06:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقایسه نمودار لگاریتمی و حسابی؛ کدوم بهتره؟! آیا می خواهین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین نمودار قیمت لگاریتمی چیست؟ چارت قیمتی حسابی چطور؟ این دو نمودار چه تفاوت هایی با همدیگه دارن؟ به نظر شما نمودار لگاریتمی بهتره یا نمودار حسابی؟ چه زمانی از نمودار لگاریتمی استفاده کنیم؟ نمودار حسابی چه زمانی مفید هست؟ چرا تریدرها از نمودار لگاریتمی استفاده می کنند؟

در مباحث آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بیت کوین، نمودار قیمت-زمان تنها چیزی هست که تحلیلگران و معامله گران ازش استفاده می کنند. در این نمودارها محور افقی نشون دهنده زمان یا تاریخ بوده و محور عمودی نشون دهنده مقدار قیمت هست.واسه دیدن و بررسی قیمت رمزارزها در داخل این چارت ها، با توجه به نوع نمودار قیمتی که در زمان مشاهده مقیاس های قیمت-زمان به کار برده میشه ، تحلیل نمودار قیمتی دارایی ها می تونه در بین معامله گران و تحلیلگران مختلف متفاوت باشه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد نمودار لگاریتمی و حسابی بهتون ارائه کنیم، به بررسی تفاوت های نمودار لگاریتمی با حسابی بپردازیم تا بهترین نمودار رو واسه تحلیل رمزارزها انتخاب کنین.

نمودار قیمت حسابی چیست؟

نمودار قیمت حسابی چیست؟

آیا می دونین نمودار قیمت حسابی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نمودار قیمت حسابی یا نمودار خطی مقیاسی هست که در اون فاصله ها بر اساس قدر مطلق اختلاف قیمت محاسبه و در محور عمودی تشکیل میشن. به عبارت دیگه، برعکس نمودار قیمت لگاریتمی که نوسانات قیمت رمزارزها رو به شکل درصدی واسه تریدرها و تحلیلگران نشون میده، چارت قیمت حسابی تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال رو طبق اختلاف واحد ثابت نشون میده. معمولا چارت قیمت حسابی واسه تجزیه و تحلیل کوتاه مدت تغییرات قیمت مورد نظر استفاده میشه.

جالب اینجاست که بدونین نمودار حسابی در تحلیل تکنیکال همون چارت معمولی در بازار هست که وقتی نمودار یه ارز دیجیتال رو در نرم افزار تحلیلی باز می کنین، اون رو می بینین. در نمودار حسابی محور عمودی که محور قیمت ارزهای دیجیتال هست بر اساس قیمت، به بازه های مساوی تقسیم شده. در نمودار حسابی تغییرات قیمت به شکل عددی محاسبه میشه. یعنی در محور عمودی، بازه های قیمتی کاملا یکسان هستن.

مقاله پیشنهادی: انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟

آشنایی با نمودار قیمت لگاریتمی

آشنایی با نمودار قیمت لگاریتمی

یکی دیگه از انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال، نمودار قیمت لگاریتمی هست. در نمودار لگاریتمی از مقیاس لگاریتمی برای نمایش تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال استفاده میشه. همچنین در این نمودار که بهش log هم گفته میشه، فاصله قیمت ها در محور عمودی به شکل درصد تغییر قیمت نشون داده میشه. یعنی در محور y تغییر قیمت 100 درصدی فضای بیشتری رو نسبت به تغییر قیمت 50 درصدی اشغال می کنه، چون فاصله ها نشون دهنده تفاوت درصد تغیرات قیمت ارزهای دیجیتال هستن.

توجه داشته باشین که نمودار قیمت لگاریتمی جوری ترسیم میشه که قیمت ارزهای دیجیتال در این چارت به فاصله مساوی از همدیگه قرار نمی گیرن. در عوض، محاسبه و فاصله گذاری قیمت ها جوری انجام میشه که دو درصد تغییرات مساوی در فاصله عمودی یکسان از هم قرار می گیرن. بیشتر تریدرها و تحلیلگران تکنیکال از نمودار لگاریتمی استفاده می کنند تا تحلیل های خودشون رو انجام بدن. معمولات نوسانات قیمت رمزارزها در این نمودار درصدی تکرارشونده با فاصله مساوی بین اعداد نشون داده میشه و معامله گران می تونن از این نمودار نهایت استفاده رو کنند.

مقاله پیشنهادی: روند نمودار قیمت چیست و چگونه روند ها را تشخیص دهیم؟

تفاوت های نمودار لگاریتمی با حسابی

تفاوت های نمودار لگاریتمی با حسابی

نکته قابل توجه این هست که هر دو نمودار لگاریتمی و حسابی تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال رو واسه تریدرها و تحلیلگران نشون میدن که اون ها می تونن تحلیل های خودشون رو در این نمودارها انجام بدن. این دو نمودار با همدیگه تفاوت های زیادی دارن. در نمودار حسابی افزایش قیمت از 10 دلار به 15 دلار به اندازه افزایش قیمت از 20 تا 25 دلار نشون داده میشه. بهتره بدونین هر دو افزایش 5 دلار هست و چارت قیمتی خطی، قیمت رمزارز رو با فاصله های مساوی به تریدرها نشون میده. با این وجود، فاصله عمودی متفاوتی رو واسه تغییرات قیمت بین 10 تا 15 دلار و تغییر قیمت بین 20 تا 25 دلار نشون میده.

در حالی که میزان افزایش در هر دو حرکت یکسان هست، اولین تغییر 5 دلاری ارز دیجیتال نشون دهنده رشد 50 درصد قیمت رمزارز هست. دومین تغییر 5 دلاری نشون دهنده افزایش 25 درصدی قیمت هست. از اونجایی که افزایش 50 درصدی بیشتر از 25 درصد هست، طراحان چارت قیمتی لگاریتکی از فاصله زیادی بین قیمت ارزهای دیجیتال استفاده می کنند تا به صورت واضح بزرگی تغییرات رو نشون بدن.

در چارت های قیمتی لگاریتمی(LOG) فقط وقتی که فاصله های قیمت به صورت مساوی نشون داده میشن که درصد تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال یکسان باشن. برای مثال، فاصله بین 10 تا 20 دلار برابر با فاصله بین 20 تا 40 دلار هست، چون هر دو افزایش 100 درصدی قیمت ارز دیجیتال رو نشون میدن. شما می تونین با تحلیل قیمت در نمودار لگاریتمی، بهترین نقاط ورود و خروج از نمودار رو تشخیص بدین.

نمودار حسابی بهتر از یا نمودار لگاریتمی؟

نمودار حسابی بهتر از یا نمودار لگاریتمی؟

هر دو نمودار قیمت حسابی و لگاریتمی مزیت ها و محدودیت های خاص خودشون رو دارن، ولی پیشنهاد میشه در معاملات کوتاه مدت از چارت حسابی استفاده بشه. علاوه بر این، واسه تحلیلگرن و معامله گران با دید بلند مدت، استفاده از هر دو نمودار لگاریتمی و حسابی مفید میشه. چون که به این ترتیب تحلیلگران در نمودار حسابی می تونن تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال رو بررسی کنند و می تونن چگونگی اون رو بر اساس درصد در نمودار لگاریتمی ببینن. معمولا وقتی که محدوده قیممت ارزهای دیجیتال در طی دوره مورد مطالعه بیشتر از 20 درصد باشه، توصیه میشه تا از نمودار لگاریتمی استفاده بشه. به صورت کلی، نمودار لگاریتمی محبوبیت بیشتری بین تحلیلگران داره.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد نمودار لگاریتمی و حسابی بهتون ارائه کنیم، به بررسی تفاوت های نمودار لگاریتمی با حسابی بپردازیم تا بهترین نمودار رو واسه تحلیل رمزارزها انتخاب کنین. همونطور که گفتیم، نمودار قیمت حسابی یا نمودار خطی مقیاسی هست که در اون فاصله ها بر اساس قدر مطلق اختلاف قیمت محاسبه و در محور عمودی تشکیل میشن شما می تونین با استفاده از هر دو نمودار حسابی و لگاریتمی، قیمت ارزهای دیجیتال رو تجزیه و تحلیل کنین و بهترین نقاط ورود و خروج از معامله رو تشخیص بدین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مقایسه نمودار لگاریتمی و حسابی؛ کدام بهتر است؟

در مورد مقایسه نمودار لگاریتمی و حسابی؛ کدام بهتر است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+69 = ?