توکنیزه کردن(Tokenization) دارایی چیست؟

  • 01:02 1403-02-19
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

توکنیزه کردن(Tokenization)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ منظور از توکنیزه کردن چیست؟ توکنیزه کردن چجوری انجام میشه؟ توکنیزه کردن در بلاک چین چه کاربردهایی داره؟ مشکلات پیش روی توکنیزه کردن رمزارزها کدامند؟ آینده دارایی های تبدیل شده به توکن چجوریه؟ روش های توکنیزه کردن چیست؟ در این بخش از آموزش ارز دیجیتال به بحث پیرامون موضوع توکنیزه خواهیم پرداخت.

در دنیای پر سروصدای اقتصاد، افراد همیشه سعی می کنند تا دارایی های خودشون رو به شکل های دیگه تبدیل و به کمک این روش به کسب درامد از بازار ارزهای دیجیتال بپردازند.. تبدیل پول به خونه، خونه به ماشین و در حال حاضر تبدیل دارایی ها به ارزی رمزنگاری شده همه از راه هایی هست که افراد واسه حفظ ارزش سرمایه خودشون ازش استفاده می کنند. ولی این روزها ما با یه تکنیک جدید تبدیل دارایی به اسم توکنیزه کردن روبرو هستیم. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکنیزه کردن یا Tokenization بهتون ارائه کنیم، به بررسی کاربردهای توکنیزه کردن در بلاک چین بپردازیم و مشکلات توکنیزه کردن رمزارزها رو مورد بررسی قرار بدیم.

توکنیزه کردن چیست؟

توکنیزه کردن چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که توکنیزه کردن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکنیزه کردن دارایی به معنی ساخت توکن های رمزنگاری معادل با دارایی های واقعی روی شبکه های بلاک چینی هست. این نوع از دارایی های دیجیتال به وسیله نوعی از توکن ها به اسم توکن های سهامی نشون داده میشن. همچنین توکنیزه کردن دارایی ها یکی از کاربردهای بلاک چین هست که قابلیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو بر روی بلاک چین امکان پذیر می کنه. در فرایند توکنیزه کردن(Tokenization) دارایی ها میشه ارزش و حق مالکیت آثار یا دارایی های موجود در دنیای واقعی و خارج از شبکه های بلاک چینی رو به وسیله توکن های رمزنگاری شده منتقل کرد.

جالب اینجاست که بدونین توکنیزه کردن به فرایندی گفته میشه که در اون حق مالکیت یه دارایی به شکل دیجیتالی در میاد. به کمک این فناوری جدید، میشه آثار و دارایی های تقسیم ناپذیر رو به شکل توکن های دیجیتالی در آورد و بعدا اون ها رو به سایر افراد فروخت و از این طریق سود به دست آورد. در واقع توکن سوزی یه رمزگذاری محسوب میشه، با این تفاوت که در رمزگذاری داده های قابل خوندن تبدیل به یه متن نامفهوم شدن، ولی در توکن سوزی داده های حساس به مقادیر غیرحساسی به اسم توکن جایگزین میشن.

کاربردهای توکنیزه کردن در بلاک چین

کاربردهای توکنیزه کردن در بلاک چین

همونطور که گفتیم، توکنیزه کردن(Tokenization) به فرایند تبدیل دارایی های مختلف به رمزارزها گفته میشه که کاربردهای مختلفی داره و افراد می تونن با استفاده از این روش دارایی های خودشون رو به ارزهای دیجیتال مورد نظر تبدیل کنند و با فروش این رمزارزها سود زیادی به دست بیارن. توکنیزه کرده کاربردهای مختلفی داره. در ادامه برخی از کاربردهای توکنیزه کردن در بلاک چین رو بررسی می کنیم:

•    توکنیزه کردن رمزارزها: اولین نوع توکن های استاندارد در شبکه های بلاک چینی هستن. این توکن ها قیمت های یکسانی دارن و می تونن خیلی آسون جایگزین همدیگه بشن.
•    توکنیزه کردن NFTها: نوع غیرقابل تعویض که به اون توکن NFT هم گفته میشه، کاربرد زیادی در بلاک چین نداره، ولی واسه مالکیت یه دارایی مثل نقاشی یا خونه به کار برده میشه و ارزش اون رو هم دارایی مربوطه مشخص می کنه.
•    توکنیزه کردن حاکمیتی: بهتره بدونین این توکن ها حق رای کاربران رو نشون میدن و می تونن واسه رای دادن و مشارکت در یه شبکه بلاک چینی مورد استفاده قرار بگیرن.
•    توکنیزه کردن توکن های کاربردی: موارد استفاده از توکن ها واسه دسترسی به محصولات و امکانات در بلاک چین هست. به این ترتیب، میشه از اون ها واسه تکمیل اقداماتی مثل پرداخت هزینه تراکنش یا ایجاد یه بازار غیرمتمرکز استفاده کرد.

توکنیزه کردن دارایی ها چه مزایایی دارد؟

توکنیزه کردن دارایی ها چه مزایایی دارد؟

توجه داشته باشین که توکنیزه کردن دارایی ها(Tokenization) به صادرکننده های توکن های دیجیتالی کمک می کنه تا هزینه های ساخت یا خرید و فروش رمزارزها پایین بیاد. مثلا، دارایی هایی مثل آثار هنری یا دارایی های غیرمشهود مثل املاک رو میشه در بازارهای ثانویه معامله و با این کار نقدپذیری بیشتری واسه فروشنده ها و سرمایه گذاران به وجود اورد. همچنین با وجود تاریخچه تغییرناپذیر حق مالکیت و حقوق طرفین قرارداد رو میشه به شکل مستقیم در توکن جای داد. با این کار فروشنده ها و سرمایه گذاران متوجه جزئیاتی مثل صاحب اصلی توکن و فروشنده کنونی میشن. علاوه بر این، اسمارت کانترکت های خودکار به کاهش کارمزدها و انجام سریع تراکنش ها کمک و مسئولیت های مدیریتی بازنگری و تایید تراکنش ها رو پایین میاره.

آینده دارایی های تبدیل شده به توکن

نکته قابل توجه این هست که توکنیزه کردن یا Tokenization پیشرفت منطقی رمز ارزهاست که به کمک تکنولوژی بلاک چین به وجود اومده. دفتر کل توزیع شده در بلاکچین شفافیت و استفاده از تراکنش ها و مدیریت ریسک رو فراهم کرده. علاوه براین، توکنیزه کردن با نقدپذیر کردن تعدادی از دارایی ها که قبلا غیرقابل معامله بودن، باعث افزایش کارمزدهای معاملاتی و استفاده از اطلاعات در این بازارها شده.

با گذشت زمان یا در آینده باید منتظر مشاهده کاربردهای جالب و قابل توجه توکنیزه کردن، به ویژه در دارایی هایی باشیم که قبلا در دسترس تعداد خاصی از سرمایه گذاران و معامله گران بودن، باشیم. در واقع همه دارایی ها می تونن به شکل دیجیتالی در بیان و به کمک فناوری بلاک چین و توکنیزه کردن، جریان نقدینگی اون ها به صورت اتوماتیک، واضح، قانون گذاری شده و به صورت رایگان توزیع بشن.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکنیزه کردن یا Tokenization بهتون ارائه کنیم، به بررسی کاربردهای توکنیزه کردن در بلاک چین بپردازیم و مشکلات توکنیزه کردن رمزارزها رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکنیزه کردن دارایی به معنی ساخت توکن های رمزنگاری معادل با دارایی های واقعی روی شبکه های بلاک چینی هست. این نوع از دارایی های دیجیتال به وسیله نوعی از توکن ها به اسم توکن های سهامی نشون داده میشن. توکنیزه کردن مزیت های فوق العاده ای به همراه داره، ولی با این حال مشکلاتی هم در این میان دیده میشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توکنیزه کردن(Tokenization) دارایی چیست؟

در مورد توکنیزه کردن(Tokenization) دارایی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+82 = ?