چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟ (راهکار هایی برای افزایش امنیت در بازار کریپتوکارنسی ها)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟ (راهکار هایی برای افزایش امنیت در بازار کریپتوکارنسی ها)"


  • 20:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟ این سوالیه که ذهن همه ی سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال، به خصوص افراد تازه وارد رو به خودش مشغول کرده. سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها فقط در خریدن یک ارز دیجیتال خلاصه نشده؛ شما باید بتونین که تا زمان کسب سود مد نظرتون، از رمز ارزهایی که در اختیار دارین به خوبی محافظت کنین. به همین منظور هم باید از روش هایی که امنیت ارزهای دیجیتال شما رو افزایش میدن آگاهی داشته باشین و از اون ها استفاده کنین.

با توجه به این موضوع که تراکنش های ارزهای دیجیتال به شکل غیر متمرکز و یک طرفه انجام میشه، میشه به این نتیجه رسید که از کوچکترین خطایی در نگهداری و انتقال رمز ارزها، میتونه به قیمت از دست دادن دارایی هاتون برای همیشه، تموم بشه و باعث ضرر ارز دیجیتال هایی که دارین بشه. به همین خاطر قصد داریم که تو این مطلب اطلاعات جامع و کاملی رو در مورد اینکه چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟، در اختیارتون قرار بدیم تا بتونین امنیت دارایی هاتون رو به بهترین شکل ممکن تامین کنین.

اهمیت امنیت ارز دیجیتال چیست؟

سرمایه گذاری در هر بازار مالی و دارایی ای میتونه خطرات و ریسک هایی رو برای شما داشته باشه. در دنیای ارزهای دیجیتال علاوه بر ریسک های معمولی که تو سایر بازار های مالی هم وجود دارن، احتمال سرقت دارایی ها و از دست دادن سرمایه های دیجیتالی شما هم وجود داره. به همین خاطر تو بازار ارزهای دیجیتال، علاوه بر تدابیری که تو سایر بازارهای مالی برای جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت دارایی هاتون اتخاذ میکنین، باید به نکات امنیتی دیگه ای هم توجه کنین. میتونین در این زمینه مقاله 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال رو مطالعه کنین.

اهمیت امنیت ارز دیجیتال

همونطور که میدونین ارزهای دیجیتالی نوعی از دارایی های دیجیتالی هستن که با استفاده از فناوری بلاک چین توسعه داده شدن. بلاک چین یک سیستم غیر متمرکزه که هیچ شخص و یا نهادی به اون نظارت نداره و نمیتونه که تغییری رو در اون بوجود بیاره. به همین دلیل در صورت به سرقت رفتن دارایی هاتون تو این شبکه، راهی برای برگردوندن دارایی های شما وجود نداره؛ حتی پلیس فتا ارز دیجیتالتون رو نمیتونه بهتون برگردونه.

به همین بسیار اهمیت داره که امنیت ارزهای دیجیتال خودتون رو به بهترین شکل ممکن تامین کنین. برای این منظور نکاتی رو در ادامه ذکر کردیم که توجه به اون ها در هنگام نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال میتونه ایمنی کافی رو برای رمز ارزهای شما تامین کنه. پیشنهاد میکنیم که برای تامین امنیت ارز دیجیتال در ایران، حتما این موارد رو رعایت کنین.

نکات مهم برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال

نکاتی وجود دارن که سرمایه گذار ها میتونن با رعایت اون ها به میزان زیادی امنیت دارایی های دیجیتالی خودشون رو تامین کنن. در این بخش تعدادی از نکات ضروری رو که حتما باید در هنگام نگهداری رمز ارزهای خودتون به اون ها توجه داشته باشین رو بهتون معرفی میکنیم. توجه داشته باشین که مهم نیس ارز دیجیتال شما بیت کوین باشه یا اتریوم و یا هر رمز ارز دیگه ای؛ این موارد به شکل مشترک در مورد تمامی ارزهای دیجیتال صدق میکنه.

از جمله مهمترین اقداماتی که میتونه امنیت حداکثری رو برای ارزهای دیجیتال شما تامین کنه موارد زیر هستن:

استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های ارز دیجیتال ابزارهایی هستن که با کمک اون ها امکان ذخیره و نگهداری رمز ارزها، برای سرمایه گذاران فراهم شده. توجه داشته باشین که هر فعال حرفه ای در بازار کریپتوکارنسی ها و ترید ارز دیجیتال از یک کیف پول امن و معتبر برای دارایی های دیجیتالی خودش بهره میبره. کیف پول های دیجیتالی در انواع مختلفی وجود دارن. مهمترین و پر کاربرد ترین انواع اون ها: کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری هستن.

از نظر امنیت کیف پول های سخت افزاری بهترین انتخاب برای هر سرمایه گذار کریپتوکارنسی هستن. اما با توجه به قیمتی که دارن، ممکنه افراد تازه وارد و کسانی که سرمایه ی کمی رو دارن، چندان رغبتی به خرید کیف پول های سخت افزاری نداشته باشن. در اغلب اوقات انتخاب این افراد، کیف پول های نرم افزاری هستش که امنیت قابل قبولی رو دارن.

البته در انتخاب کیف پول های نرم افزاری حتما باید به نحوه ذخیره ی کلید های خصوصی حساب کاربری خودتون توجه کنین. پیشنهاد ما انواعی از کیف پول های نرم افزاری هستن که از دستگاه کاربر برای نگهداری کلید های خصوصی اون ها استفاده میکنن. 

استفاده از کیف پول ارز دیجیتال

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم، میشه اینطور نتیجه گرفت که برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتالی که داریم، به این فکر کنیم که چگونه امنیت کیف پول را حفظ کنیم؟ مهمترین نکته برای حفظ امنیت کیف پول، انتخاب ولت دیجیتالی است که از اون برای نگهداری رمز ارزهای خودتون استفاده میکنین. به همین منظور ضروری است که از امنیت کیف پول و ویژگی های ولتی که انتخاب میکنین، به طور کامل و با جزئیات اطلاع پیدا کنین. در واقع در نظر گرفتن ویژگی های کیف پولی که برای نگهداری رمز ارزهاتون انتخاب میکنین، رابطه مستقیمی با امنیت ارزهای شما داره.

از مهمترین ویژگی هایی که در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال باید بهش توجه کنین، میتونیم موارد زیر رو بهتون معرفی کنیم:

1.    هر چقدر تسلطی که بر روی کلید های عمومی و خصوصی کیف پولتون دارین، بیشتر باشه، امنیت کیف پول و ارزهای دیجیتالتون هم بیشتر خواهد بود.
2.    رابط کاربری کیف پول باید ساده باشه تا استفاده از اون راحت تر بشه. این مورد برای افرادی که آشنایی چندانی با ارزهای دیجیتال و پلتفرم های مربوط به اون ها ندارن، بسیار مهم و حیاتی است.
3.    کیف پولی امن و معتبر است که تیم توسعه دهنده فعال و مشخصی رو داشته باشه.
4.    پشتیبانی های مداوم هم از مواردیه که حتما باید بهش توجه کنین. این مورد میتونه حفره های امنیتی موجود در کیف پول رو به مرور زمان کمتر کنه.
5.    قابلیت پشتیبانی از حساب های کاربری و امکان بازیابی اطلاعات و کیف پول های قدیمی رو داشته باشه.
6.    قابل نصب روی سیستم عامل های مختلف رو داشته باشه.

امکان پشتیبان گیری و بکاپ از اطلاعات ارزهای دیجیتال

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مورد ارزهای دیجیتال وجود داره، از دست دادن یا فراموش کردن رمز ها و کلید ها خصوصی و عمومی مربوط به کیف پول های اون هاست. این موضوع میتونه که باعث از دست دادن رمز ارزهاتون تا ابد بشه و دیگه نتونین به دارایی های دیجیتالی خودتون دسترسی پیدا کنین. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، حتما باید از کیف پول های خودتون، یک یا چند نسخه پشتیبان داشته باشین.

همچنین باید نسخه های پشتیبان خودتون رو در محل هایی امن و به دور از اتصال اینترنتی نگهداری کنین تا احتمال سرقت اون ها وجود نداشته باشه. همچنین پیشنهاد میکنیم که برای جلوگیری از فراموش کردن رمز ها و کلمات عبور، از اون ها هم نسخه ی بکاپ تهیه کنین. همچنین میتونین که از یک دفترچه که در محلی امن ازش نگهداری میکنین و کسی به جز شما بهش دسترسی نداره، برای ذخیره پسوورد هاتون استفاده کنید.

امکان پشتیبان گیری و بکاپ از اطلاعات ارزهای دیجیتال

پیشنهاد میکنیم که برای تامین امنیت هر چه بیشتر کلید های خصوصی و عمومی خودتون، اون ها رو به دو قسمت تقسیم کنین و هر قسمت رو به شکل جداگانه ای در یک محیط امن نگهدارین. توجه داشته باشین اگه فرد دیگه ای به جز شما بتونه به این کلید ها دسترسی پیدا کنه، میتونه به دارایی های دیجیتالی شما هم دسترسی پیدا کنه.

هک و یا دزدیده شدن اطلاعات ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه رمز ارزها در محیط دیجیتالی ذخیره میشن، نوع سرقت اون ها با دارایی های دیجیتالی کمی متفاوت تر هستش. رایج ترین روش هایی که برای سرقت اطلاعات ارزهای دیجیتال وجود داره بدافزار ها، باج افزار ها، هک شدن، فایل های مخرب و جاسوسی می باشند. متاسفانه سرمایه گذاران آماتور زیادی وجود دارن که به دلیل ناآگاهی و یا رعایت نکردن نکات ساده ی امنیتی، دارایی هاشون به روش های مختلف هک میشن. توصیه میکنیم مقاله هک بیت کوین چگونه است؟ رو هم در این زمینه مطالعه نمایید.

همونطور که قبلتر هم گفتیم تراکنش ها در شبکه ی بلاک چین یک طرفه هستن و به همین دلیل عملا پیگیری هک کیف پول ارز دیجیتال غیر ممکن می باشد. برای اینکه دارایی های دیجیتالی شما از هک و سرقت در امان باشن، لازم هستش که یه سری نکته ی امنیتی ساده رو هنگام فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری تو این حوزه رعایت کنین. این نکات موارد زیر هستن:

1.    از آنتی ویروس ها و ضد بدافزار های بروز و هوشمند برای تامین امنیت سیستم های کامپیوتری و موبایلی خودتون استفاده کنین.
2.    از کلیک کردن روی لینک های ناشناسی که مبدا اون ها ناشناس است و بی هدف به وسیله ی پیام کوتاه یا ایمیل ارسال شدن، خودداری کنین.
3.    به آدرس سایت هایی که از اون ها استفاده میکنین، دقت کنید تا به اشتباه وارد سایت های فیشینگ و تقلبی ای که قصد دارن خودشون رو به جای سایت اصلی جا بزن، نشید. توجه داشته باشین که هدف این سایت ها، فقط سرقت اطلاعات شماست و به همین خاطر به هیچ عنوان نباید از اون ها استفاده کنین.
4.    بهتره برای کیف پول ها و پلتفرم های معاملاتی خود، از رمز هایی استفاده کنین که قوی و شامل حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، عدد و نماد های خاص باشن.
5.    سعی کنین که رمز های عبور خودتون رو به شکل دوره ای آپدیت کنین و تغییر بدین.
6.    نرم افزار کیف پولی که از اون برای نگهداری رمز ارزهای خودتون استفاده میکنین رو همواره بروز نگه دارید.
7.    کلید های خصوصی کیف پول و رمز های عبوری که برای پلتفرم های معاملاتی و کیف پول های خودتون انتخاب کردین رو، در جایی امن و به دور از دسترس بقیه نگه دارین.

استفاده از صرافی های ارز دیجیتال معتبر

با توجه به افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، پلتفرم های معاملاتی مختلفی در سراسر جهان بوجود اومدن که امکان معامله ی ارزهای دیجیتال تو اون ها وجود داره. در کشور خودمون هم با توجه به افزایش رغبت مردم برای سرمایه گذاری و ترید ارز دیجیتال، صرافی های ارز دیجیتال متعددی تاسیس شدن. به همین دلیل انتخاب یک پلتفرم معاملاتی امن و معتبر کار سختی شده و امکان اعتماد به هر پلتفرم وجود نداره.

استفاده از صرافی های ارز دیجیتال معتبر

از طرفی به دلیل تحریم های بانکی و مالی که علیه ایران و ایرانی ها وجود داره، بیشتر پلتفرم های معتبر خارجی ترجیح میدن که با ایرانی ها همکاری نکنن. به همین خاطر پیدا کردن یک صرافی ارز دیجیتال مناسب در سطح بین المللی برای ایرانی ها کار سختی شده. در بین پلتفرم های داخلی هم با توجه به سابقه ی کم پلتفرم های داخلی و ظرفیت و حجم معاملاتی پایین اون ها، انتخاب یک صرافی امن، بسیار دردسر ساز شده. توصیه میکنیم مقاله چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند؟ رو هم مطالعه کنین.

با توجه به اینکه قراره سرمایه ی خودتون رو در اختیار این پلتفرم های معاملاتی قرار بدین، استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال امن و معتبر اهمیت زیادی رو برای تامین و حفظ امنیت دارایی های دیجیتالی شما داره. از طرفی به دلیل پشتیبانی پلتفرم های داخلی از زبان فارسی و ارز ملی کشور، پیشنهاد ما به افراد آماتور استفاده از سایت های داخلی برای معامله ی ارزهای دیجیتال می باشد. یکی از بهترین سایت های داخلی برای معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، صرافی اینانس است.

در صورتی هم که حرفه ای هستین میتونین از صرافی کوکوین و یا کوینکس برای معاملات خودتون استفاده کنین. البته به این نکته توجه داشته باشین که درسته در حال حاضر محدودیتی برای فعالیت تو این صرافی ها وجود نداره، اما ممکنه که با تغییر سیاست هایی که دارن، این صرافی های ارز دیجیتال هم به ایرانی ها خدمات ندن؛ در این شرایط احتمال بلوکه شدن دارایی های شما وجود داره. به همین دلیل پیشنهاد میدیم که حتما از VPN هایی با آی پی ثابت و VPS ها برای فعالیت تو این صرافی ها استفاده کنین.

نکات تکمیلی برای تامین امنیت ارزهای دیجیتال

احتمالا با توجه مطالبی که تا به الان بهتون گفتیم، میدونین که چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟. درسته که توجه به نکاتی که گفتیم میتونه تا حد زیادی امنیت دارایی های شما رو تامین کنه، اما با در نظر گرفتن یه سری نکته ی دیگه، میتونین امنیت بیشتری رو برای دارایی های دیجیتالی خودتون تامین کنین. توجه به نکات ساده ای که در ادامه میگیم، میتونه از فریب ارز دیجیتال و سرقت دارایی های شما تا حد زیادی جلوگیری کنه.

تامین امنیت ارزهای دیجیتال

این نکات موارد زیر هستن:

1.    صرافی که از اون استفاده میکنین خدمات مورد نیاز شما رو ارائه بده و از تیم پشتیبانی قوی برخوردار باشه.
2.    بهترین کیف پول برای نگهداری رمز ارزها، کیف پول های سخت افزاری و آفلاین هستن که بهتره حد الامکان از اون ها استفاده کنین.
3.    به هیچ عنوان در مورد میزان سرمایه ی دیجیتالی که دارین و سرمایه گذاری هایی که تو این حوزه انجام دادین، با دیگران به خصوص در فضای مجازی صحبت نکنین.
4.    اطلاعات مربوط به کیف پول و ارزهای دیجیتال خود را در اختیار افراد دیگه قرار ندین.
5.    با استفاده از وای فای های عمومی که در فضاهای عمومی وجود دارن، به کیف پول و پلتفرم های معاملاتی خودتون متصل نشین.
6.    برای استفاده از سایت هایی که ادعا میکنن ارز دیجیتال رایگان به کاربر های خودشون میدن، از کیف پول اصلی خودتون که دارایی هاتون رو در اون نگه میدارین، استفاده نکنین.
7.    به سایتهایی که مدعی هستن با پرداخت ارز دیجیتال به اون ها میتونین رمز ارز بیشتری رو دریافت کنین، به هیچ عنوان اعتماد نکنید.
8.    برای واریز به کیف پول افراد دیگه و یا برداشت دارایی هاتون از ولت شخصی خودتون، به آدرس کیف پول و اطلاعات مربوط به اون به شدت دقت کنین؛ چرا که تراکنش های انجام شده بر روی شبکه های بلاک چینی غیر قابل برگشت هستن.
9.    برای خرید ارز دیجیتال، رمز ارزهایی رو انتخاب کنین که اعتبار و نقد شوندگی بالایی رو دارن. به این ترتیب میزان ریسک سرمایه گذاری و امکان کلاهبرداری از شما کاهش پیدا میکنه.
10.    قبل از انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، به نظرات سایر کاربرها و امتیازی که به اون ولت دیجیتالی دادن توجه کنین. همچنین قبل از اقدام به دانلود کیف پول ارز دیجیتال، از معتبر بودن اون اطمینان حاصل کنین.

جمع بندی و نتیجه

یکی از سوال های متدوالی که سرمایه گذار های ارز دیجیتال از خودشون میپرسن اینه که چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟ و یا چگونه امنیت کیف پول را حفظ کنیم؟. تو این مطلب سعی کردیم که برخی از نکات مهم برای تامین امنیت رمز ارزهایی که دارین رو بهتون گوشزد کنیم. همونطور که میدونین ارزهای دیجیتال حوزه ی بسیار پر سودی هستن ولی به این شرط که بتونین از دارایی های دیجیتالی خودتون محافظت کنین.

امیدواریم که در هنگام ترید ارز دیجیتال، به نکاتی که تو این مقاله گفتیم توجه لازم رو بکنید تا مشکلی برای دارایی های دیجیتال شما پیش نیاد. توجه داشته باشین که پیگیری هک کیف پول ارز دیجیتال تقریبا غیر ممکنه و در صورتی که چنین اتفاقی بیفته، دارایی های دیجیتالی خودتون رو تا ابد از دست خواهید داد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟ (راهکار هایی برای افزایش امنیت در بازار کریپتوکارنسی ها)

در مورد چگونه امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنیم؟ (راهکار هایی برای افزایش امنیت در بازار کریپتوکارنسی ها) نظر دهید
سوال امنیتی :7+83 = ?