تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال"


  • 10:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

میخوایم تو این مقاله که آماده کردیم تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال رو بررسی کنیم و ببینیم کشور های تاثیرگذار بر بازار هم چه قوانین و محدودیت هایی تو این زمینه دارن. البته تاثیر همه این موارد روی ایران هم به صورت مختصر هم گفته میشه.

 قبلاً به خاطر این که جهان آشنایی کافی در مورد ارزهای دیجیتال نداشت؛ در واقع میشه گفت که بیشتر کشور ها با اجرای اون مخالفت کردن، اما بعد یک مدتی و با اعلام شدن تمامی ابعاد منفی و مثبت، اقتصادی و تکنیکی اون بیشتر کشور ها با صادر کردن مقرراتی متفاوت اجرای اون را قانونی اعلام کردن.

در این میان بعضی از کشور ها از جمله ایران هم با اینکه مقرراتی خاصی رو قرار نداده، ولی از لحاظ قانونی امکان مبادله و معامله ارزهای دیجیتال را برای عموم فراهم کرده. البته بیشتر کارشناس ها معتقد هستن که سرمایه گذاری با احتیاط در کنار در نظر گرفتن امنیت، با این حال ضرر و زیانی هم خواهد داشت؛ پس باید در سرمایه گذاری احتیاط بیشتری کرد.

تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال

وقتی که به روند ارزشی و سابقه ی پول های دیجیتالی نگاه کنیم، متوجه میشم که قیمت و ارزش این ارزها نوسان های بسیار زیادی دارن؛ اما در حالت کلی رشد و روند قیمتی قابل چشمگیری را از خودشون نشون میدن. در واقع رمز ارز ها پدیده های نوظهوری هستن که طبیعتاً بعد های متفاوت اقتصادی و استقبال عمومی اون ها قابل پیش بینی نیست.

بعضی از کارشناس ها معتقد هستن که با ظهور رمز ارز ها، که یک جنگ ارزی هم به وجود اوردن، فروپاشی و از بین رفتن دلار حتمی هستش. در حقیقت بعضی از کشور ها با اقتصاد قدرتمند آماده نیستن با دلار معامله های تجاری خودشون را انجام بدن. با این حال با توجه به این که تقریبا بیت کوین در بین ارز های دیجیتالی شناخته شده و موثر تر از بقیه هستش در نتیجه پیش بینی میشه که بیت کوین اهمیت و نقش خودش را در بین ارز های دیگه حفظ کنه.

قوانین و مقررات متفاوت کشور ها برای رمز ارز ها

قوانین و مقررات متفاوت کشور ها برای رمز ارز ها

رمز ارز ها پدیده ای جدید هستن، به خاطر همین بعضی از کشور ها هنوز که هنوزه ورود چندانی به آن نکرده و نپذیرفتنش ولی برخی دیگه از کشور ها هم قوانین و مقررات خودشون را هر چند ماه به روزرسانی می کنن. به طور کلی هم قوانین مربوطه در این زمینه به سیاست های کشور و هم چنین میزان سودآوری این ارز ها به شرایط موجود وابسته هستش. در مقاله تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال میخوایم قوانین چین، ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و آمریکا را بررسی کنیم.

چین

کشور چین که غول بازار به حساب میاد، علاوه بر این که قوانین کمک کننده ای داره، اقدام هایی هم برای جلوگیری از فساد و غیر قابل کنترل شدن رمز ارز ها، کرده. این کشور طی بخشنامه ای که برای صرافی های محلی خودش صدور کرده، خواسته که مبادله های ارزهای دیجیتال متوقف بشه. محدود کردن فعالیت هایی که در بازار توسط رمز ارز ها انجام میشه توسط بانک مرکزی، وزارت صنایع و فناوری و حتی سازمان فضای مجازی اون انجام میشه.

 البته باید این نکته را هم بگیم که با وجود بعضی از محدودیت ها، چین مشکلی با رمز ارز ها به عنوان فناوری نداره. به صورتی که حتی بانک مرکزی اون تلاش میکنه موضوع ارزهای دیجیتال را بررسی کنه و امکان داره جز اولین کشور هایی باشه که بانک مرکزی اون ارز دیجیتال صادر میکنه. این کشور به بانک های خودش درمورد ارز های دیجیتال هشدار داده و تلاش میکنه که روی بازارش کنترل حساس و دقیق تری داشته باشه.

ژاپن

ژاپن

این کشور بر عکس همسایه هاش روش متفاوتی را در رمز ارز ها داره. آژانس خدمات مالی کشور ژاپن در سال ۲۰۱۷ قانونی تصویب کرد که بر پایه اون، بهره گیری از رمز ارز ها با روشی قانونی ممکن شد. در این قانون ارز های دیجیتال به عنوان نوعی از دارایی و روش پرداخت به حساب میومدن ولی تا به حال این کشور بیت کوین را به عنوان ارز قانونی اعلام نکرده. به نظر میرسه که کشور ژاپن بر عکس بعضی از کشور های دیگه، سعی میکنه ساز و کار مناسب تری برای این نوع از ارز ها به وجود بیاره و سیاست حذف مطلق را نداره.

کره جنوبی

این کشور برخورد دیگه و جالبی در مورد ارز های دیجیتال داره. در سال ۲۰۱۷ وزارت دادگستری کشور کره جنوبی طرحی تصویب کرد که باعث شد مبادله ارز های دیجیتال متوقف بشه. ولی در این میان دفتر ریاست جمهوری با صادر کردن بیانیه ای اعلام کرد که این طرح تا به الان نهایی نشده. این بیانیه و در ادامه تصویب نشدنش واکنش های متفاوتی از سوی مقام ها و سیاستمداران داشت که مطابق بعضی از گزارش ها علتش سرمایه گذاری سنگین اون ها در بازار ارز های دیجیتال بوده. البته رییس بانک مرکزی کشور کره جنوبی اعلام کرده که رمز ارز ها ، ارز قانونی به حساب نمیان و تا به حال هم استفاده ی آنچنانی از اون ها نشده.

اتحادیه اروپا

قوانین و مقررات متفاوت کشور ها برای رمز ارز ها

اتحادیه اروپا نسبت به ارز های دیجیتال حساسیت های خاص خودش را داره. این اتحادیه به مردم درباره خطر ها و ریسک های ارز های دیجیتال هشدار داده و حتی به تازگی قوانین و مقرراتی صادر کرده که با پولشویی و تروریست مالی مقابله کنه. ولی علاوه بر این نوع برخورد با رمز ارز ها، اتحادیه اروپا در حال بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های ارزدیجیتال هستش تا بر پایه اون بتونه از دنیا عقب نمونه.

ایالات متحده آمریکا

قوانین و مقررات متفاوت کشور ها برای رمز ارز ها

در ایالات متحده آمریکا کمیسیون های متفاوتی وجود دارن که هر کدوم نظر ویژه و به خصوصی بر پایه دستور العمل های خودش در مورد رمز ارز ها دارن. برای مثال کمسیون بورس و اوراق بهادار در این کشور، هیچ محصولی را که در مورد ارزهای دیجیتال یا دارایی های مربوط به اون باشن را برای معامله ها قبول نمیکنه. کمیسیون معادلان آینده کالا در ایالات متحده آمریکا هم بیت کوین را به عنوان یک کالا میشناسه و اعلام کرده که مبادله های اون زیر نظر این کمیسون قرار داره. سازمان خدمات درآمد های مالی آمریکا هم بیت کوین و بقیه رمز ارز ها را ارز محسوب نمیکنه و فقط به این عنوان قبول داره که جز دارایی افراد هستش.

رقابت برای کنترل بر ساختار مالی دنیا

کشور چین تصمیم گرفته الگو های هزینه‌کرد شهروندان خودش و انحراف از معیار ها را از نزدیک نظارت کنه. این کار برای نهاد های بزرگ مقرراتی ممکن میکنه که تا با صنعت بانکداری سایه مبارزه کنه و کنترل دولتی سختگیرانه ‌تری بر اقتصاد وجود داشته باشه.

در عوض، ایران تصمیم گرفته که از ارز دیجیتال خودش فقط در بازار انرژی بین ‌المللی استفاده کنه و از استفاده اون در داخل که میتونه وضعیت شکننده در حال حاضر را بی‌ثبات کنه، دوری میکنه. دولت آمریکا هم از وقتی که از بلند پروازی‌ های ایران در زمینه ارزهای دیجیتال با خبر شده، در واکنش به این کار اقدام هایی هم کرده. در سال ۲۰۱۸ قانونی در مورد ایران در کنگره آمریکا تصویب شد. این قانون باعث شد که ایران نتونه رمز ارز ملی درست کنه چون تهدید به بیشتر شدن تحریم ها شده بود. در پیرو اون مصوبه نیز تصمیم گرفتن تحریم ها شامل همه ضد نهاد ها یا افردای که سعی دارن به ایران کمک میکنن به ارز ملی برسه، هم بشه. این کار میتونه که کشور چین را در شرایط سخت قرار بده، اون هم در شرایطی که تنش بین آمریکا و چین همچنان رو به افزایش هستش.

ولی آمریکا در پیرو محافظت از سلطه دلار، می بایست هر چه سریع تر در مورد راه ‌اندازی دلار دیجیتال اقدام کنه. آمریکا تا به امروز سستی کرده و هنوز گرفتار بحث و جدل بر سر مجاز دونستن رمز ارز ها هستش.
قسمتی از توجه ها در مورد جنگ فناوری بین پکن و واشنگتن تا به امروز به سمت هوآوی تمایل پیدا کرده؛ ولی دستاورد بزرگ ‌تر در حقیقت کنترل بر ساختار مالی دنیا هستش و تلاش ‌های کشور چین در زمینه ارز های دیجیتال باعث شده‌ که این کشور جز بهترین ها در این زمینه باشه. به کارگیری آمریکا از دلار به ‌عنوان یک سلاح و یک ابزار سیاست خارجی، به سلطه دلار به ‌عنوان یک ارز ذخیره جهانی بستگی داره. ولی واحد های پولی الکترونیکی یک تهدید جدید برای سلطه دلار به حساب میان و تلاش پکن برای برتر و بهتر شدن در این زمینه میتونه ساختار مالی دنیا را تحت کنترل کشور چین دربیاره.

مزایای تاثیر رمز ارز ها روی اقتصاد جهان

مزایای تاثیر رمز ارز ها روی اقتصاد جهان

ارزهای دیجیتال تا به امروز جایگاه خیلی وسیعی را در بین مردم گرفتن که در آینده هم به احتمال خیلی بالایی وسیع تر هم میشن و حتی میتونن جای پول کاغذی رو هم بگیرن. با جایگزین شدن رمز ارز ها به جای پول نقد این ممکن شده که واسطه ها حذف بشن و مصرف کننده ها هم شرایط بهتری داشته باشن.

علاوه بر اون دولت ها نمیتونن که ارزش ارز دیجیتال رو دست کاری کنن و دلیل کاهش ارزش اون بشن. یکی از تاثیر های رمز ارز ها روی اقتصاد جهان این هستش که با وسیع شدن بهره گیری از اون، ملت های مختلف میتونن به آسونی با هم دیگه در ارتباط باشن و به این طریق رابطه بین المللی و سرمایه گذاری های بین المللی افزایش پیدا میکنه.

از جمله مزایا و خوبی های مهم تاثیر ارز های دیجیتال روی اقتصاد جهان این هستش که بهره گیری از این ارز ها باعث عدم تورم در کشور های متفاوت میشه و تورم را تحت کنترل قرار میده.
با بهره گیری از ارز های مجازی، دولت ها توان اینو ندارن که این ارز ها را تحت کنترل خودشون در بیاورند چون که این پول از امنیت خیلی زیادی برای سرمایه گذاران داره.

معایب تاثیر رمز ارز ها روی اقتصاد جهان

معایب تاثیر رمز ارز ها روی اقتصاد جهان

یکی از اثر های منفی ارز های دیجیتال روی اقتصاد ملت ها می بایست به این مورد اشاره کرد که تا به اینجای کار تعداد زیادی از افراد در سر تا سر جهان با این ارز ها بیگانه هستن و آشنایی ندارن و از اون سر در نمیارن؛ که با این وضع موجود چنین افرادی نمیتونن سرمایه گذاری با ارز دیجیتال انجام بدن و به خاطر همین مشکلاتی هم به وجود میاد.

ارزش و قیمت ارز های دیجیتال تحت تاثیر نوسان های خیلی زیادی هستش که این نوسان ها باعث نگرانی اغلب سرمایه گذار ها میشه. از جمله عیب های رمز ارز ها باید ذکر کرد که این ارز ها هیچ گونه بیمه ای ندارن و در صورتی که مشکلی پیش بیاد هیچ شانس و امکانی برای برگشت سرمایه وجود نداره. ولی پول نقد این امکان را داره که تحت پوشش بیمه قرار بگیره.
با وجود تاثیر هایی که این رمز ارز ها روی اقتصاد جهانی داشتن، میشه انتظار داشته باشیم که در آینده نزدیک این ارز ها جایگزین پول بشن و بهتر هستش که هر چه سریع تر طریقه استفاده از این پول های مجازی را یاد بگیری و اطلاعات خودتون را در این خصوص بیشتر کنین.

دلیل ضرورت، داشتن ارز دیجیتال برای ایرانی ها

1-با توجه به این که آینده اقتصادی کشورمون مشخص نیست، ارزهای دیجیتال که از سیاست های اقتصادی دولت متاثر نیستن، میتونن زمینه اقتصادی مناسب تری برای خانواده های ایرانی باشن، بر عکس سکه ، طلا ، دلار ، مسکن ، خودرو و ... که با تصمیم های صحیح و غلط مسئولان، بدون هیچ منطق اقتصادی بالا و پایین میشن.

2-روند نزولی گرفتن ارزش پول ملی ما ایرانی ها و کاهش مداوم توان خرید مردم ولی ارز دیجیتال جدا از هر سیاستی، ارزش بین المللی داره و میتونه باعث حفظ قدرت خرید ما بشه. ضمن این که حفظ رمز ارز، دردسر های ارز فیزیکی را نداره زیرا در کیف پول الکترونیک نگهداری میشه.

3-ارز های دیجیتال در مسیر سود دهی هستن. در نتیجه رمز ارز ها برای ملت ما که در حوزه اقتصادی، جای مناسبی برای سرمایه گذاری ندارن، زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستش.
ارز دیجیتال یک پدیده نو ظهور جهانی هستش و ما ایرانی ها هم ساکنان همین جهان هستیم حقمون هستش که از پدیده بهره‌مند بشیم.

 4-هر مقدار که مردم و دولت از رمز ارز ها که هم پول و هم سرمایه آینده هستن بیشتر برخوردار باشن، رفاه و ثروت زیادی هم در آینده قرار داشته باشن. ارز دیجیتال، زبان آینده اقتصاد دنیا هستش.

5-رمز ارز، یک پدیده غیر دولتی هستش و جز جا های انگشت شماری هستش که ایرانی ها از تحریمش در رنج نیستن.

6-برای ایرانیانی که تصمیم به مهاجرت گرفتن یا برای عزیزانشون که در خارج از کشور زندگی میکنن خواستن پول بفرستن، رمز ارز ها بهترین گزینه هستش زیرا به آسونی و با کارمزد کمتر و امنیت بیشتر، قابلیت انتقال به هر نقطه دنیا را دارن.

7- اگه قسمتی از نقدینگی کشور به طرف ارز دیجیتال بره، فشار وارده به بازار هایی همچون دلار ، طلا ، خودرو و مسکن هم کم میشه و قیمتشون هم، کمتر رشد میکنه.

حرف آخر

در مقاله تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال، که برای افزایش اطلاعات و آگاهی شما همراهان عزیز آماده کردیم سعی داشتیم توضیحات کلی در مورد تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم و این که کشور های تاثیرگذار بر اقتصاد دنیا چه قوانین و محدودیت هایی تو این زمینه دارن. البته تاثیر همه این موارد روی ایران هم به صورت مختصر هم گفته شد. شاین ذکر هستش که تاکید دوباره کنیم برای سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال به خاطر آینده نا معلوم اقتصادی ایران و تورم های بدون منطق اقتصادی و تحریم هایی که علیه کشور ایران هر روزه صورت میگیره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال

در مورد تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :5+73 = ?