7 پارامتر مهم در تحلیل فاندامنتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "7 پارامتر مهم در تحلیل فاندامنتال"


  • 18:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما در مقاله پارامترهای مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟ قصد داریم به بررسی تحلیل فاندامنتال بپردازیم. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال رشد و توسعه چشمگیری در جهان پیدا کرده و روز به روز در حال افزایش هست. سرمایه گذاران هم از این فرصت ها استفاده کرده و سود می کنن. بازار ارزهای دیجیتال با توجه به جدید بودنشان دارای نوسانات زیادی هست. این نوسانات فرصتی برای کسب سود بوده و کاربران زیادی از این نوسانات سود دریافت می کنند. شرایط این بازار طوری هست که با تحلیل های دقیق میشه هر لحظه از این بازار سود کسب کرد و همیشه هم فرصت گرفتن سود است و همه کاربران میتونن از این بازار ها سود کسب کنن البته به شرطی اموزش تحلیل فاندامنتال بلد باشن تا بتونن روند بازار را پیش بینی کرده و همراه با روند بازار سود کسب کنن.

تحلیل فاندامنتال برای تشخیص ارزش ذاتی یک دارایی استفاده میشه. تحلیل گران با استفاده از ابزار ها و اندیکاتور های تکنیکالی به تحلیل این بازار میپردازن. یک تریدر حرفه ای باید نحوه تحلیل یک ارز دیجیتال را بخوبی بلد باشه تا در زمان های مناسب و طبق تحلیلی که کرده اقدام به خرید و فروش کنه. در ادامه مقاله 7 پارامتر مهم در تحلیل فاندامنتال با با ویژگی ها و مفهوم تحلیل فاندامنتال بیشتر آشنا خواهید شد.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟

یکی دیگه از روش های تحلیل بازار ارزدیجیتال استفاده از روش تحلیل فاندامنتال هست. تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی علمی برای مشخص کردن ارزش ذاتی یک دارایی هست. هدف از تحلیل فاندامنتال رسیدن به قیمتی که سرمایه گذاران بتونن آن را با قیمت فعلی آن مقایسه کرده و مشخص کنن که ایا این دارایی کمتر از مقدار منصفانه ارزش گذاری شده یا بیشتر از آن است. و اگر بعد از بررسی، قیمتی بدست آوردین که بیشتر از قیمت فعلی آن دارایی باشه، نتیجه میگیرین که ارزش فعلی آن از حد واقعی پایین تره هست و احتمال رشد داره. و در غیر این صورت میشه گفت که قیمت فعلی آن دارایی از قیمت واقعی آن بالاتر هست و امکان پایین اومدن قیمت هست. تحلیل فاندامنتال به کمک داده ها و اطلاعاتی که میده میشه تصمیمات آگاهنه تری گرفت و تصمیم به سرمایه گذاری کرد.

در واقع تحلیل فاندامنتال روش ارزیابی یک دارایی از طریق بررسی معیارهای اقتصادی، مالی و سایر معیارهای کمی و کیفی مرتبط با آن به منظور سنجش ارزش درونی آن دارایی است. به عبارت دیگر، تحلیل بنیادی ارزیابی متغیرهای کلیدی یا متغیرهای اساسی برای سنجش دارایی‌های مالی قابل معامله نظیر ارزهای رمزنگاری شده است. در تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال هر آن چیزی که پتانسیل تاثیر بر قیمت آن دارایی را داره، مورد بررسی قرار می‌گیره. از بروز رسانی‌های فنی شبکه گرفته تا اعلام همکاری جدید و یا لیست شدن در صرافی‌های ارز دیجیتال، همه این عوامل در تحلیل بنیادی یا فاندامنتالی یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیره.

پارامتر های مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

پارامتر های مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

برای بررسی تحلیل فاندامنتال، نیازمند دانش عمیق از رشته های حسابداری و اقتصاد است. تجزیه و تحلیل بنیادی در بین معامله گرهایی که معامله طولانی مدت ترجیح میدن محبوبتره، چون حوادث مهم سیاسی و اقتصادی هر روز رخ نمیده. البته تحلیل های بنیادی مربوط به بازارهای ارز دیجیتال، دشوارترین تحلیل های فاندامنتال بوده بعلت اینکه این بازارها در برابر کوچکترین اخبار هم نوسانات زیادی دارند و برای تحلیل فاندامنتال این ارزها، نیازمند بررسی همه پارامترهای دخیل بر قیمت یه ارز هستین تا در مورد آینده یه ارز دیجیتال نظر بدین در واقع تحلیلی درست خواهد بود که همه پارامترهای دخیل در تغییر قیمت تایید کننده تحلیل باشن. توصیه میکنیم مقاله تاثیر افراد مشهور بر قیمت ارز های دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

1.    ارزش بازار یک دارایی

پارامتر های مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

ارزش بازار در واقع یک فاکتور بسیار مهم برای سرمایه گذاران حوزه ارز دیجیتال و سایر پلتفرم های مالی هست. ارز بازار کل سرمایه موجود یک ارز دیجیتال در بازار را تعیین می کنه تا کاربران این حوزه بتونن یک تصمیم منطقی برای سرمایه گذاری بگیرین. در حوزه ارز های دیجیتال هر چقدر ارزش بازار یک ارز دیجیتال بیشتر باشه نشان دهنده ریسک پایین برای سرمایه گذاری هست. البته به این موضوع باید دقت داشته باشین که ارزش بازار تنها یکی از عوامل موثر بر تحلیل وضیعت بازار بوده و نمیشه تنها با بررسی ارزش بازار یک ارز دیجیتال روی آن سرمایه گذاری کرد و باید داده های دیگه رو هم از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال گرفته و بطور کامل بررسی کنین.

ارزهای دیجیتال بر اساس ارزرش بازار خودشون رتبه بندی میشین. سایت کوین مارکت کپ با بررسی ارز ش بازار هر دارایی و مشخص کردن آن، هر یک از دارایی ها را رتبه بندی می کنه. در این رتبه بندی ارز دیجیتال، بیت کوین به عنوان رنک اول در جایگاه نخست این رتبه بندی قرار داره و بعد از آن هر دارایی یا توجه به اررزش بازار خودش رتبه بندی شده.
برای محاسبه ارزش بازار یک ارز دیجیتال هم باید به این صورت عمل کرد. به عنوان مثال قیمت یک دارایی 2000 دلار هست. و مقدار سکه های در گردش 2500000 عدد می باشد. برای محاسبه ارزش بازار این دارایی فقط کافیه قیمت یک دارایی را در تعداد سکه های در حال گردش ضرب کنین تا مقدار ارزش بازار این دارایی مشخص بشه.

2.    حجم معاملات یک دارایی

پارامتر های مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟

یکی از عوامل بسیار مهم در تحلیل فاندامنتال، حجم معاملات بوده است. همچنین حجم معاملات یکی از پارامتر های نشان دهنده میزان محبوبیت یک ارز دیجیتال هست. به طور خلاصه حجم معاملات در بازار ارز های دیجیتال به معنی میزان دارایی معامله شده در بازه زمانی مشخص است.

حجم بالای معاملات یک ارز دیجیتال نشان دهنده میزان تقاضای آن ارز دیجیتال هست. البته همیشه نمی توان گفت که افزایش حجم معاملات یک ارز دیجیتال به خاط تقاضای زیاد آن است. ممکنه این افزایش تحت تاثیر یه خبر و یا شایعه باشه که توسط شرکت یا یک فرد مشهور گفته شده و ممکن هست بعد از افزایش ناگهانی حجم معاملات یک دفعه هم کاهش پیدا کنه و قیمت آن ارز پایین بیاد. باید در این موقیعت ها بررسی و تحلیل خودتون را بالا برده و در بهترین نقطه ورود کنین تا دچار ضرر نشین.

3.    صرافی های پشتیبانی کننده از یک دارایی

صرافی های پشتیبانی کننده از یک دارایی

هرچه تعداد صرافی هایی که از یک ارز یک ارز دیجیتال پشتیبانی می کنن نشان دهنده اعتبار و معتبر بودن آن ارز دیجیتال هست. صرافی های بزرگ وقتی یک ارز دیجیتال را در لیست خودشون اضافه می کنن باعث افزایش قیمت آن ارز دیجیتال میشن. صرافی ها قبل از اینکه ارزی را به لیست خودشون اضافه کنن از طریق سایت اصلی خودشون اطلاعیه صادر می کنن تا کاربران را مطلع سازن. این افزایش قیمت بعد از لیست شدن میتونه بخاطر این باشه که وقتی این ارز دیجیتال در صرافی بزرگی لیست میشه یعنی ارزش و اعتبار داره که این صرافی لیست کرده و کاربران با مشاهده اطلاعیه در زمان مشخص شده اقدام به خرید میکنن .

برای مشاهده صرافی هایی که از یک ارز دیجیتال پشتیبانی می کنن میتونین به سایت کوین مارکت کپ رفته با کلیک روی ارز دیجیتال مورد نطر در سایت کوین مارکت کپ، و در صفحه تازه باز شده، به بخش صرافی ها رفته و لیست تمامی صرافی های پشتیبانی کننده ارز به همراه همه جزئیات رو میتونی مشاهده کنین. همچنین میتونین لیست صرافی هایی که در یک روز بیشترین معامله داشته رو هم نگاه کنین.

4.    وایت پیپر یک ارز دیجیتال

وایت پیپر یک ارز دیجیتال

وایت پیپر در واقع یک سندی هستش که اطلاعات و توضیحاتی در مورد یک پروژه ارائه میده. در حقیقت وایت پیپر یک معرفی نامه از پروژه بوده که به بررسی کامل سیستم پروژه می پردازه و هدف از این پروژه و فعالیت هایی که داره رو ارائه میده. در واقع هدف از نگارش این سند، ارائه نقشه و توضیحات دقیق از هدف های اون ارز دیجیتال هستش. در وایت پیپر به تیم توسعه دهنده و مقدار سرمایه اولیه هم اشاره شده که برای سرمایه گذاری روی یک دارایی باید این موارد رو با دقت خوند و بررسی کرد. در کل مطالعه وایت پیپر باعث میشه هدف پروژه را درک کرده و راحت تر به آینده آن پی برد. مقاله وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

5.    تیم توسعه دهنده یک ارز دیجیتال

 تیم توسعه دهنده یک ارز دیجیتال

با توجه اینکه راه اندازی یک ارز دیجیتال پیچیده بوده و نمیشه همین جوری یک ارز دیجیتال را راه اندازی کنیم و به بازار ارائه بدیم. برای راه اندازی یک ارز دیجیتال باید یک تیم قوی و حرفه ای داشت. اعضای این تیم باید از حرفه ترین برنامه نویسان بوده تا بهترین مدیریت را بروی شبکه بلاک چین داشته باشن و بتونن با سایر ارز های دیجیتال رقابت کنن. یک تیم قوی باید باعث پیشرفت یک پروژه شده و امنیت ارز دیجیتال ایجاد شده را تضمین کنن. در حالت کلی باید تیم توسعه دهنده یک ارز دیجیتال حرفه ای بوده و در زمان های لازم بروزرسانی های ارز دیجیتال رو ارائه بده تا هیچ مشکلی پیش نیاد.

6.    پارامتر NVT ارزش شبکه نسبت به میزان تراکنش ها

 پارامتر NVT ارزش شبکه نسبت به میزان تراکنش ها

NVT به معنی نسبت ارزش به تراکنش هستش، این نسبت مخصوص بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده. هدف و کاربرد این ابزار تشخیص میزان اعتبار بازار ارز های دیجیتال بوده، نکته قابل توجهی که در ارتباط با این موضوع هستش، تفاوت معنی ارزش با قیمت هستش، همیشه ارزش یک سرمایه با قیمت آن برابر نیست و میتونه با همدیگر تفاوت های زیادی داشته باشن. چرا که قیمت یک ارز دیجیتال نماینگر همه شرایط بازار است. قیمت و ارزش دو فاکتور بسیار مهم در بازارهای مالی هستن، اهمیت این دو فاکتور به میزانی هست که می تونن به تنهایی زمان خرید و فروش یک رمز ارز را تعیین کنن.

در مورد نحوه عملکرد این پارامتر اینطور میشه گفت که اگه مقدار NVT از عدد 15 کمتر باشه، میتونه این رو نشون بده که قیمت اون ارز در بلند مدت رشد قیمت خواهد داشت و اگه مقدار NVT بیشتر از عدد 15 باشه، می تونه این رو نشون بده که بازار ارز مورد نظر در آینده باحتمال قوی نزولی خواهد بود. وقتی مقدار NVT یک ارز پایین باشه این رو نشون میده که مارکت کپ اون ارز و تراکنش های روزانه اون با هم اختلاف کمی داشته و سرمایه گذارن فعال زیادی در بازار این ارز مشغول فعالیت هستن و این می تونه نشونه خوبی برای این باشه که قیمت اون ارز در آینده رشد خواهد کرد.

7.    شاخص MVRV

شاخص MVRV

شما میدونین که ارزش بازار هر رمز ارز رو از ضرب قیمت فعلی آن در تعداد کل سکه های در گردش آن تعیین میکنن، اما همه ما می دونیم که بیت کوین های مختلفی که در کیف پول های هولدرها وجود داره، با قیمت های متفاوتی در گذر زمان وارد کیف پول اونها شدن. یعنی همه بیت کوین ها با قیمت یکسانی خریداری نشدن. که به این قیمت همون قیمت واقعی هست گفته میشه و از ضرب این قیمت های واقعی در کوین های در گردش با مفهوم realized cap روبرو میشیم که به نوعی مفهوم ارزش واقعی بازار رو به ما میرسونه. شاخص MVRV نمایانگر Market Value to Realize Value است و از همین مفهوم سرچشمه گرفته و به ما ارزش واقعی بیت کوین رو نشون میده. در قسمت های پایین شاخص بیت کوین ارزشمند بوده و در قسمت های بالای شاخص قیمت بیت کوین بالاتر از ارزش واقعی خودش هست.

کلام پایانی

در مقاله 7 پارامتر مهم در تحلیل فاندامنتال سعی کردیم تا پاسخی به سوال پارامتر های مهم در تحلیل فاندامنتال چیست؟ داشته باشم. و ابزار و تکنیک‌های ارزیابی بنیادی یک پروژه ارز دیجیتال را نشان بدیم. اینکه چطور می‌توان تشخیص داد که یک پروتکل یا شبکه بلاک چین، آینده دار بوده و ارزش سرمایه‌گذاری دارد، یکی دیگر از مباحثی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی در بازار ارزهای دیجیتال نیاز به تخصص بالایی دارد. زیرا این حوزه مبتنی بر فناوری و تکنولوژی بوده و شناخت پروژه‌ها و ایده‌های شبکه‌های این حوزه، کار ساده‌ای نخواهد بود. ما در این مقاله ابزارهایی را معرفی کردیم که با استفاده از آنها می‌توان شناخت عمیق‌تری نسبت به یک پروژه بدست آورد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 7 پارامتر مهم در تحلیل فاندامنتال

در مورد 7 پارامتر مهم در تحلیل فاندامنتال نظر دهید
سوال امنیتی :8+97 = ?