بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال"


  • 20:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

 بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال رو قراره در این مقاله بررسی کنیم. اگه ورود به بازار ارز دیجیتال که یکی از گزینه های محبوب سرمایه گذاریه رو انتخاب کردید، بهتره از پستی و بلندی های این مسیرآگاه باشید. آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال یکی از مباحث بسیار مهم در سرمایه گذاری محسوب میشه که حفظ و ارتقاء سرمایه ی شما در گرو اونه. ولی متاسفانه کمتر بهش بها داده میشه. بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال یکی از موضوعاتیه که ذهن خیلی از سرمایه گذارها رو در گیر خودش کرده. 
اما چرا این مبحث انقدر مهمه؟ خب معلومه، چون بدون اگاهی از نحوه ی مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال ممکنه سرمایتون به باد بره، اونم فقط بخاطر اینکه کمی مطالعه نکردید.
 تو این مقاله سعی داریم چند نکته ی استراتژیک مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال رو بررسی کنیم و اصول کلی مدیریت سرمایه رو شرح بدیم تا شما در این مسیر پر تلاطم و شگفت انگیز سردرگم نشید. پس با ما همراه باشید.

مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال یعنی چه؟

مدیریت سرمایه در ارز های دیجیتال یعنی چه؟

مدیریت سرمایه به روش هایی اطلاق می شه که با به کارگیری اونها می تونید در وهله ی اول، سرمایه ی خودتون را حفظ کرده و در جهت افزایش سرمایه ی خود قدم بردارید.
مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال به جهت گیری کلی شما در بازار ارز دیجیتال مربوطه و جایگاه و روش های سرمایه گذاری شما را تعیین و تکوین می کنه و به شما در تعیین میزان ریسک پذیری کمک می کنه، چون شما با دونستن جایگاه کلی خود در بازار سرمایه، می توانید ریسک بیشتر یا کمتری را قبول کنید.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال با سایر بازار های سرمایه فرق بسیار زیادی نداره اما بازار ارز دیجیتال بسیار جذابتر و محبوب تره و این نکته به شما کمک می کنه تا اطلاعات بسیار زیادی در دسترس داشته باشید و ابتکار عمل منحصر بفرد خودتون رو هر چه سریعتر بدست بیارید.

درسته که شرایط بازار و نوسانات برای همه سرمایه گذاران یکسانه اما اهداف بسیار متفاوتی دارن، به تبع اون رفتار متفاوتی هم از خودشون بروز می دن؛ به همین دلیل باید هر چه سریعتر رفتار مستقل خودتون رو بدست بیارید و گوش شنوای تمام نظریات اطرافتون نباشید.

اصول کلی مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال:

اصول کلی مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

1.حفظ سرمایه:

مهمترین قدم در سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال، حفظ و پاسداری از سرمایه هست. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست، که سعی کنید پول های بلااستفادتون را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید، در غیر اینصورت ممکنه در ابتدای راه تمام سرمایتون رو از دست بدید؛ چون هنوز تجربه و دانش کافی در این زمینه بدست نیاوردید. مقاله 6 دلیل برای سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال رو هم میتونین مطالعه کنین.

اگر سرمایتون رو نتونید حفظ کنید مجبورید از بازار خارج شید، در حالی که تجربه چندانی هم به دست نیاوردید. اگه با مقدار کم سرمایه گذاریتون رو شروع کردید و الان می خواهید این مقدار رو افزایش بدید بهتره به همین منوال سابق، اولویت اولتون رو حفظ سرمایه قرار بدید و کم کم با ریسک های منطقی سود کنید. 

2.حفظ و بهینه سازی سود:     

حفظ سود دومین اصل مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتاله. اگه در وضعیت سود دهی قرار گرفتید و به میزان قابل قبولی هم سود کردید، اصل سرمایه خودتون رو خارج کنید، به این ترتیب سرمایتون رو در واقع ارتقا دادید و چیز زیادی از دست نخواهید داد، و قدرت مانور بیشتری خواهید داشت.در این مرحله از مدیریت سرمایه باید سود های خودتون رو بهینه کنید و وارد بازار های کم ریسکتر شید. با بررسی و تحقیق و مشاهده میتونید ارزهایی با آینده ی درخشان رو شناسایی کرده و روی اونها سرمایه گذاری کنید.

در صورتی که سرمایه ی اصلیتون رو خارج کردید، لازم نیست سراغ ریسک های نامعقول برید، بلکه الان میتونید با خیال راحت بیشتری به روند قبلی ادامه بدید جون از نظر روانی استرس خیلی کمتری بهتون وارد میشه و فشار کمتر و خیالی آسوده تر و ریسک های معقول تر و در نهایت تصمیمات درستتر.

بعد از اینکه سود بیشتری عایدتون شد، الان می تونید بخشی از سودتونم خارج کرده و بهینه تر مصرف کنید. البته این نیز به رویکردتون بستگی داره و اینکه نوع سرمایه گذاریتون و بازده مورد نظرتون. 
یادتون باشه که تنها تصمیم گیرنده شمایید و این یعنی تنها کسی که سرنوشت شما رو تعیین میکنه شمایید.

 نکات مهم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال:

 نکات مهم مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

برای اینکه جایگاه خودتون رو در بازار تثبیت کنید و سرمایتون رو افزایش بدید اول باید از ضرر کردن جلوگیری کنید و به حفظ سرمایتون اهمیّت بدید. در این قسمت از مقاله نکات مهمی در مدیریت سرمایه بیان می کنیم.
الان سراغ بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال می رویم: 

•    مدیریت احساسات:

مدیریت احساسات نقش بسیار مهمی در مدیریت سرمایه ی شما داره. اکثر سرمایه گذاران تازه وارد با هر نوسان دچار ترس میشن و مبادرت به تصمیمات آنی می کنن که در نهایت به ضررشون تموم میشه. در صورتی که هدف خودتون را مشخص کرده باشید و طمع نکنید، هیچ وقت به دام نمی افتید اما اگر ترس و طمعتون رو نتونید کنترل کنید، به زودی سرمایتونو از دست میدید؛ این سرنوشت خیلی از سرمایه گذارانیه که کنترل هیجاناتشون در دست ندارن.

•    استقامت و مداومت :

البته استقامت به این معنا نیست که با موندن در تصمیم و جایگاه فعلی به زیان خودتون دامن بزنین بلکه به این معنیه که، گاهی ضرر های کوتاه مدت برای فریب شما گسترده شده و دامی بیش نیست. گاهی سرمایه گذاری های بلند مدت شامل ضرر های کوتاه مدت میشه که همین باعث خارج شدن خیلی از سرمایه گذار ایی میشه که بدون اگاهی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدن (البته این به نفع شماست. شمایی که با علم به این فراز و فرودها وارد بازار شدید.)

3.سرمایه گذاری غیر متمرکز:

سرمایه گذاری غیر متمرکز

 تمام سرمایتون رو روی یک ارز خاص یا یک بازار مالی خاص متمرکز نکنید. در این صورت هم شانس سود دهی افزایش پیدا می کنه و هم احتمال ضرر و زیانتون کمتر میشه. در صورتی که تمام سرمایه شما روی یک ارز خاص متمرکز باشه شما ابتکار عمل خاصی نخواهید داشت و با افت ارزش ارز سرمایه گذاری شده، تمام سرمایه ی شما به یکباره دچار افت می شه. مقاله ساخت بهترین سبد ارز دیجیتال در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.
قراره شما با توجه به نوسانات بازار تصمیم بگیرید ولی اگه متمرکز بشید روی یک ارز یا یک بازار، تنها تصمیمی که میتونید بگیرید اینه که کی جلوی ضرر بیشترتونو بگیرید، چون گزینه ی زیادی در دسترس ندارید.

4.جبران ضرر، موجب ضرر:

.جبران ضرر، موجب ضرر

هر سرمایه گذاری ممکنه ضرر کنه (حتی غول ترین ها). ضررهای کوتاه مدت و گاه بلند مدت بخش جدایی ناپذیری از سرمایه گذاریه. اگه ضرر کردید، سعی نکنید به یکباره جبران کنید و دست به سرمایه گذاری های غیر منطقی بزنید. در این صورت به ضرر خود اقدام کردید. به جای اینکه سعی کنید دست به اقدام های احساسی بزنید، شرایط را خوب بسنجید و به اقدامات سرمایه گذاران خبره در شرایط مشابه توجه کنید، در این صورت، اقدامات شما به ضررتون تموم نخواهد شد.

این نکته بازم به مقوله ی کنترل هیجانات مربوط میشه. با حفظ آرامش زیان دریافتی رو قبول کنید و به فکر قدم بعدیتون باشید. هرچند حفظ آرامش ممکن بنظر نمی رسه اما در صورتی که این مقاله را مطالعه کرده و به اون عمل کنید، بازارهای دیگه و ارزهای دیگه پشتوانه شما خواهند بود و جای نگرانی نیست، به زودی تجربه تون زیادتر و تسلطتونم به تبع اون بیشتر میشه. 

5.پیگیری اخبار:

پیگیر خبرهای سیاسی و اقتصادی از جمله نشست های فدرال رزرو که تاثیر خیلی زیادی روی نوسانات بازار های جهانی می زاره، باشید. با واقف بودن به شرایط عمومی بین المللی و انالیز کردن شرایط می تونید پیش بینی درست تر و اقدام سنجیده تری داشته باشید.

درسته که بازار ارز دیجیتال، بازار مستقل و قدرتمندیه ولی بازار های مختلفی مثل بازار طلا و نفت و ارزهای دیجیتال رویکرد تقریبا مشابهی دارن.
مسائل امنیتی رو به هیچ عنوان از قلم نیندازید. مسائل امنیتی و درگیری های بین المللی هم به بازار تاثیر میذارن. اینکه باعث افزایش ارزش ارزهای دیجیتال یا کاهش،افزایش حجم معاملات یا کاهششون میشه بستگی به شرایط

زمانی و کلی همون اتفاق خاص میشه که تشخیصش کار خیلی سختی بنظر نمیاد. فقط کافیه به اتفاقات مشابه گذشته نگاه کنید و تاثیرش بر بازار رو انالیز کنین و به بازار کنونی تعمیم بدید.

6.شاخص ترس و طمع:

شاخص ترس و طمع

ترس و طمع، دو احساس بسیار قدرتمندی هستن که قابلیت تاثیر در تصمیمات سرمایه گذارها رو دارن، و می تونن تمام تعادلات رو به هم بزنن. شاخص ترس و طمع توسط سی ان ان مانی( CNNMoney) به وجود اومد و نسبت غلبه ی کدام یک از این دو احساس در افکار سرمایه گذاران نشون میده. جو کلی بازار و احساس حاکم بر اونو بهمون میگه.

این شاخص به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه منتشر و قابل مشاهدست. با در دست داشتن این شاخص، می تونید حجم معاملات آتی را پیش بینی کنید. زمانی که بازار رشد خوبی را طی میکنه، طمع به ترس غلبه می کنه و بلعکس، زمانی که ارزش ارز کاهش پیدا می کند، ترس بر طمع غلبه میکنه.

زمانی که ترس بر طمع غلبه کنه، یعنی سرمایه گذارها نگرانن و این نشون دهنده فرصت بسیار خوبی برای خریده. زمانی که طمع بر ترس چیره شده باشه، میتونه نشون دهنده یک اصلاح قیمت تو بازار باشه؛ در اینصورت خوب به وضعیت بازار دقت کنین و اماده ی تصمیم گیری های درست باشید.
گروهی از سرمایه گذارها هستن که صرفا با تحلیل احساسات حاکم بر بازار اقدام به خرید فروش ارز می کنن. شما هم می توانید با در نظر گرفتن این شاخص و تحلیل کردنش تصمیم های منطقی تری بگیرید.

7.حد ضرر و حد سود:

حد ضرر، میزانی از پیش تعیین شده توسط سرمایه گذاره که حداکثر ضرر مورد قبول سرمایه گذار رو مشخص می کنه. بهتره اگاهانه و منطقی، حد و مرزی تعیین کنید، که بیشتر از این مقدار ضرر را متحمل نشید. مقاله حد سود و حد ضرر چیست؟ در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.
به هیچ عنوان نباید طمع کنید به امید اینکه شاید سرمایتون برگرده(مگر اینکه اتفاق خاصی رو پیشبینی کرده باشید.)؛ بلکه باید شکست را بپذیرید و در اقدامات بعدی سرمایه گذاری بهینه تری انجام بدید.
حد سود، میزانی از پیش تعیین شده توسط سرمایه گذاره تا با رسیدن به این میزان تامل کرده و در صورت لزوم کل یا قسمتی از سرمایش رو خارج کنه. در این مبحث کنترل حس طمع بسیار مهم و ضروریه. انقدر ضروری که می تونه سرنوشت کلی سرمایه گذاریتون را تعیین و تغییر بده.

8. نحوه ی ارزش گذاری:

نسبت پاداش و حداکثر سود پیش بینی شده به ریسک تحمیلی(حداکثر ضرر مورد قبول) رو نسبت موفقیت میگیم. گاهی ممکنه با نادیده گرفتن این نسبت ریسک هایی رو قبول کنیم که در صورتی که موفق هم بشیم چیز دست و پا گیری نسیبمون نشه. این خودش شکست محسوب میشه چون ممکن بود برای هیچ سرمایه ی هنگفتی را از دست بدیم.

1-در صورتی که این نسبت از عدد 1 کمتر باشه از انجام این معامله صرف نظر کنید. 

2-در صورتی که این نسبت حدودا 1 باشه، سود و زیان شما تقریبا یکسانه ینی ممکنه مثلا 10 درصد سود کنین یا 10 درصد ضرر.

3-در صورتی که این نسبت بیشتر از 1 باشد، سود این سرمایه گذاری بیشتر از ضرر آن است و می توانید با فراغ بال وارد این سرمایه گذاری شوید.
البته باید استانه تحمل ضررتونو فراموش نکنید؛ مبادا بیشتر از چیزی که باید ریسک کنید. بهتره با قدم های کوتاه ولی درست به سمت هدفتون برید تا اینکه بدویید به دره.

جمع بندی کلی:

در این مقاله سعی کردیم بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. اما مهمترین نکته در مدیریت سرمایه به کنترل احساسات و هیجانات مربوط میشه که با کسب تجربه و موفقیت های کوچیک و بزرگ، تقویت میشه، پس جای نگرانی نیست، اما سعی کنید به مرور زمان میزان سرمایه گذاریتون رو افزایش بدید وهمون ابتدای مسیر و یکباره همه ی سرمایتون رو به خطر نندازید. بازار شما رو به سمتی سوق میده که اینکارو بکنید چون خیلی وسوسه انگیز بنظر میرسه ولی شما مغلوب تله نشید.

ریسک پذیری خودتونو به مرور زمان و با سرمایه ی اندک بالا ببرید و نترسید. اگه خوب بازار های دیگه هم انالیز کنید و بدونید چه میخواید و حد ضرر و سود خودتونو (البته با تحلیل های درست و منطقی) تعیین کنید، دیگه نیازی به ترسیدن ندارید و روز به روز شجاعت بیشتری پیدا می کنید.

ریسک درست و منطقی، شجاعت و ریسک های هیجانی و دور از منطق حماقت محسوب میشه. معمولا بازار شما را به حماقت تشویق میکنه اما شما باید بدونید که نمودار هایی که شیب بسیار تندی رو به بالا دارن همون قدر و شاید هم تند تر رو به پایین خواهند رفت پس به یک شبه میلیاردر شدن فکر نکنید چون این باور کاملا غلطه. اکثر سرمایه گذارای تازه کار با دیدن نمودارای سر به فلک کشیده جوگیر میشن و خیلی زودتر ازچیزی که فکر می کردن از دور خارج میشن. یک نکته ی دیگه که یاداوری کردنش خالی از لطف نیست اینه که: بدون آموزش و یادگیری وارد این بازار جذاب اما پر تلاطم نشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال

در مورد بهترین روش مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :6+80 = ?