تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال"


  • 10:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

ما قصد داریم در مقاله تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال، اطلاعاتی در مورد نرخ بیکاری و نرخ بهره و تاثیر آن ها در قیمت ارز های دیجیتال به شما ارائه بدیم. تا با مطالعه این مقاله بتونین از فرصت های پیش اومده نهایت استفاده رو بکنین. بررسی نرخ بهره از مباحث تحلیل فاندامنتال هست که تحلیل فاندانتال یک از راه های تحلیل هست که میشه قیمت ذاتی یک ارز دیجیتال رو مورد بررسی قرار بده.
بازار ارزدیجیتال که بر سر زبان ها افتاده و همه جا در مورد سود ها و ضرر های این بازار صحبت میشه. این حوزه با توجه به نوپا بودن بسیار پر نوسان و پر سود هستن. این بازار نسبت به سایر پلتفرم های مالی محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا کرده و کاربران زیادی را به طرف خودش کشیده است. همانطور که اشاره کردیم این بازار دارای نوسان قیمتی بوده و میشه از این فرصت ها استفاده کرد تا سود بدست آورد. البته لازمه فعالیت در این بازار سواد و مهارت در این حوزه است. یک معامله گر برای فعالیت در این بازار باید قیمت و روند آن را تحلیل کنه. و با استفاده از ابزار ها و اندیکاتورهای تحلیلی یک تشخیص درست داده و نقاط ورود و خروج را مشخص کنه. بررسی نرخ بیکاری و نرخ بهره جزو سرفصل هایی هستن که در حوزه آموزش تحلیل فاندامنتال باید بررسی بشن و ما در این مقاله بخشی از اون رو توضیح خواهیم داد.

نرخ بهره چیست؟

نرخ بهره چیست؟

نرخ بهره یا (Interest Rate) هزینه ای است که در ازای قرض یا وام پرداخته میشه. این مبلغ بابت جلوگیری از کاهش ارزش پول وام دریافت میشه. نرخ بهره به عنوان درصدی از کل مبلغ وام یا قرض گرفته شده محاسبه میشه. برای مثال شما برای خرید خانه، ماشین و یا امور شخصی خود وام میگیرین باید بهره آن را که میزان بهره را، فدرال رزرو تعیین می کنه پرداخت کنین. بانک های مرکزی کشور ها در صورت تمایل برای افزایش سرمایه گذاری و صرف آن در کشور، نرخ بهره را کاهش میدن تا بتونن سرمایه گذار جذب کنن.
همان  طور که گفتیم میزان بهره توسط فدرال رزرو تعیین میشه. فدرال رزرو بانک مرکزی ایالت متحده آمریکا است که در سال 1913 با هدف نظارت بر عملیات بانکی در کشور آمریکا تاسیس شد. این نهاد خصوصی و مستقل محسوب میشه ولی بخشی از تصمیمات دولتی را هم در اختیار داره و در آن دخالت می کنه. فدرال رزرو مسئول تدوین سیاست های پولی، پیگیری رسیدن به اشتغال کامل و تثبیت قیمت ها و رشد اقتصادی در آمریکا است.
در واقع نرخ بهره، یکی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در چرخه اقتصادی یک کشور محسوب می‌شود که با کاهش یا افزایش آن تصمیم‌های اقتصادی مردم تغییر می‌کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد مردم تمایل بیشتری دارند تا پول‌های خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند و تعداد کمتری اقدام به وام گرفتن می‌کنند زیر باید هزینه بیشتری را در مجموع پرداخت کنند. عکس این قضیه نیز صادق است، یعنی هر چه نرخ بهره کمتر باشد تمایل افراد برای واگذاری دارایی‌های خود به بانک کمتر شده و از طرفی تعداد وام‌گیرندگان افزایش می‌یابد، زیرا مجبور نیستند هزینه زیادی را به عنوان بهره به بانک‌ها بپردازند.

عوامل تاثیر گذار در نرخ بهره

عوامل تاثیر گذار در نرخ بهره

یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ بهره، میزان ریسک هست. ریسک همیشه یکی از عوامل مهم در هر سرمایه گذاری محسوب میشه و از دست رفتن سرمایه همواره یکی از چالش های افراد برای شروع سرمایه گذاری هست. به این ترتیب هرچقدر میزان ریسک یه سرمایه گذاری بیشتر باشه، افراد انتظار کسب سود زیادی خواهند داشت و باید نرخ بهره بالاتری رو داشته باشه. برای مثال بانک ها یا موسسه های مالی که به دلیل داشتن پشتوانه قوی ریسک سرمایه گذاری کمتری دارن، نرخ بهره کمتری ارائه میدن.
از عوامل تاثیر گذاردر میزان در نرخ بهره میشه به ارزش زمانی پول اشاره کرد. این مفهوم نشون میده که ارزش پولی که در آینده دریافت می کنین از ارزش پولی که امروز دریافت می کنین، کمتر میشه و باید برای سرمایه گذاری یا دریافت وام افراد به ارزش زمانی پول نیز توجه داشته باشن. یعنی اگر یک وام رو امروز بگیرین و بعد از 2 سال باز پرداخت کنین، برای اینکه در این 2 سال ارزش وامی که گرفته بودین پایین نیاد، باید بهره آن رو هم پرداخت کنین.
تورم یکی دیگه از عوامل موثر در میزان نرخ بهره هست. زمانی که تورم در کشوری بالا بره و قیمت ها رو به افزایش باشه  بانک مرکزی اون کشور تصمیم به افزایش نرخ بهره می کنه. بالا بردن نرخ بهره باعث میشه تا مردم تمایل بیشتری برای نگهداری پول ها در بانک داشته باشن تا سرمایه در بانک ها بیشتر باشه و از این سرمایه ها بشه در کشور برای مقابله با تورم استفاده کرد تا تعادل در کشور برقرار بشه. در این زمینه توصیه میکنیم مقاله تاثیر افراد مشهور بر قیمت ارز های دیجیتال رو هم مطالعه نمایید.

نرخ بهره در بازار ارز دیجیتال

نرخ بهره در بازار ارز دیجیتال

بازار ارز های دیجیتال هر روز داره پیشرفت می کنه و گسترده میشه. هر روز پروژه های دیجیتالی زیادی راه اندازی میشه. در بین پروژه های حوزه ارز های دیجیتال پلتفرم های وام گیری و وام دهی هم وجود دارن که میشه از این سیستم ها استفاده کرد. پلتفرم های Compound/Aave/Maker از معروف ترین و محبوب ترین سیستم های وام دهی هستن. در واقع شما میتونین از این پلتفرم ها وام دریافت کنین و یا وام بدین و از این روش کسب در آمد داشته باشین. یکی از کاربرد های نرخ بهره در بازار ارز های دیجیتال، همین سیستم های وام گیری هست که باید وام گیرنده نرخ بهره را به وام دهنده پرداخت کنه.

نرخ بهره در سیستم وام گیری و وام دهی بازار کریپتوکارنسی ها، تحت تاثیر قیمت ارزهای دیجیتال است. بنابراین هرچقدر قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کنه، میزان سود پرداختی سالانه نیز افزایش پیدا می کنه و وام گیرنده باید میزان سود زیادی رو برای وام دهنده پرداخت کنه. با توجه به مطالب گفته شده در مورد نرخ بهره، میشه این نتیجه رو گرفت که میشه در پلتفرم های Compound/Aave/Maker ارز دیجیتال واریز کنین و اون ها به سایر کاربران به عنوان وام قرض بدین و در ازای اون سود پرداخت کنین که به این سود نرخ بهره گفته میشه. این وام دهی و وام گیری در این سیستم ها به صورت هوشمند بوده و توسط قرارداد های هوشمند انجام میشه.

تاثیر نرخ بهره در قیمت ارز دیجیتال

تاثیر نرخ بهره در قیمت ارز دیجیتال

در مقاله تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال، اطلاعاتی در مورد تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بهترین عملکرد رو در زمان افزایش یا کاهش نرخ بهره داشته باشین. وقتی بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو، نرخ بهره رو افزایش بده دلار با ارزش تر میشه و شاخص اون در مقابل جفت ارزهایی که در مقابل دلار معامله میشن، رشد می کنه و این موضوع می تونه باعث ریزش ارزش پلتفرم های  مالی و به خصوص بازار ارزهای دیجیتال بشه. قیمت ارز های دیجیتال و قیمت دلار نسبت عکس داره و با افزایش قیمت دلار، ارزش ارز های دیجیتال پایین میاد. 

همونطور که در مطالب بالا اشاره کریدم، زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می کنه، سرمایه گذاران و افراد دوست ندارن تا سرمایه خودشون رو صرف دارایی های پر ریسک مثل ارزهای دیجیتال کنن و سرمایه خودشون رو در بانک سپرده گذاری می کنند و سود سالانه به دست میارن. هچنین با افزایش نرخ بهره، سرمایه ها از بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال و بورس خارج میشه و وارد بانک میشه که همین موضوع نیز باعث میشه تا ارزش بازارهای مالی افت کنه. بنابراین برای اینکه تحت تاثیر نرخ بهره ضرر نکنین، توصیه می کنیم تا همواره اخبار بانک فدرال رزرو رو مورد توجه قرار بدین و در صورت افزایش نرخ بهره، از معامله های خودتون خارج بشین. مقاله تاثیر شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار ارز های دیجیتال هم میتونه به شما در پیدا کردن عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال کمک کنه.

منظور از نرخ بهره منفی چیست؟

منظور از نرخ بهره منفی چیست؟

نرخ بهره منفی یک از مفاهیم اصلی اقتصاد هست. اقتصاددانان و افراد صاحب نظر در اقتصاد در مورد نرخ بهره منفی مطالب زیادی ارائه دادن. نرخ بهره منفی یا زیر صفر باعث میشه که برای وام دادن یا ذخیره در بانک باید هزینه پرداخت کرد. این سیاست وام دادن برای بانک ها هم پر هزینه هست، در واقع پس انداز کردن هم هزینه داره.

شما در ازای پولی که به بانک قرض می دین، بهره مشخصی دریافت می کنین که به اون سود بانکی گفته میشه و هرچقدر این سود بیشتر باشه، شما تمایل بیشتری به انجام این کار خواهین داشت. به عبارت دیگه زمانی که شما از بانک برای خرید خونه یا ماشین وام می گیرین، در اصل در حال قرض گرفتن از بانک هستین و بابت این وام باید بهره ای رو به بانک پرداخت کنین. شاید تعجب کنین که زمان هایی نیز وجود داره که وام دهنده به جای گرفتن بهره از وام گیرنده، باید خودش نرخ بهره ای هم پرداخت کنه. به عبارت دیگه بانک برای شما وام میده و در ازای وام هیچ سودی دریافت نمی کنه، بلکه سودی هم به شما پرداخت می کنه.

تاثیر نرخ بیکاری در قیمت ارز دیجیتال

تاثیر نرخ بیکاری در قیمت ارز دیجیتال

نرخ بیکاری یکی از مهم ترین و اصلی ترین شاخص های شناخته شده بازار کار هست که تحلیلگران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی بهش توجه دارن. نرخ بیکاری نشون دهنده عدم استفاده کافی از نیروی کار عرضه شده هست که باعث میشه تورم در کشور بالا بره. به عبارت دیگه نرخ بیکاری عدم توانایی اقتصاد رو برای به وجود کسب و کار برای افراد متقاضی اون با وجود در دسترس بودن اون ها و جستجوی فعالانه اون ها برای پیدا کردن شغل ها رو نشون میده. نکته قابل توجه این هست که نرخ بیکاری تاثیری زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال می ذاره. بنابراین اگه شما نیز یکی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال هستین، باید نرخ بیکاری رو مورد توجه قرار بدین.

جالب اینجاست که بدونین نرخ بیکاری می تونه تاثیر مثبت و منفی بر قیمت ارزهای دیجیتال بذاره. برای مثال زمانی که نرخ بیکاری در کشور ایالات متحده آمریکا افزایش پیدا می کنه، قیمت ارزهای دیجیتال نیز افزایش پیدا می کنه. چون خیلی از افراد از شغل های خودشون استعفا میدن و یا کار پیدا نمی کنند و به سمت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال میان. در نتیجه تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال بیشتر میشه و با افزایش تقاضا نیز قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کنه. همچنین زمانی هم که نرخ بیکاری کاهش پیدا کنه، قیمت ارزهای دیجیتال نیز افت می کنه، چون افراد به سمت کسب و کارهای خودشون میرن و سرمایه خودشون رو از بازار بیرون می کشن. اگه بخوایم دلیل بهتری رو برای تاثیر نرخ بیکاری بر قیمت ارزهای دیجیتال عنوان کنیم اینطور میشه گفت که با افزایش نرخ بیکاری دلار ضعیف شده و دارایی هایی که با دلار معامله میشن، قوی تر میشن. با کاهش نرخ بیکاری میشه اینطور برداشت کرد که وضعیت بازار کار آمریکا خوب بوده و این باعث افزایش ارزش دلار شده و قیمت هر چیزی که با دلار معامله میشه پایین میاد؛ مثل ارزهای دیجیتال.

جمع بندی و کلام آخر

ما سعی کردیم در مقاله تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال اطلاعاتی در مورد نرخ بهره در بازار ارزهای دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی نرخ بهره و نحوه تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارزهای دیجیتال رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، نرخ بهره مبلغی هست که در مقابل قرض گرفتن پول پرداخت می کنین. به عبارت دیگه نرخ بهره بخشی از کل مبلغ وام گرفته شده از بانک هست و اگه شما برای خرید خونه، ماشین یا امور شخصی از بانک وام بگیرین، باید نرخ بهره اون رو هم پرداخت کنین. همچنین در این مقاله ارتباط بین سرمایه گذاری و نرخ بهره رو برای شما مورد بررسی قرار دادیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال

در مورد تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :3+42 = ?