سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 19:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟ موضوعیه که در این مقاله می خوایم بررسی کنیم. تجربه نشون داده سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی ها در بلندمدت سودآوری بیشتری از ترید در این بازار داشته، اما لازمه که قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال از این بازار اطلاعات کافی در مورد سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و انواع آن داشته باشین. خوشبختانه، سرمایه گذاری بلندمدت، حداقل در تئوری، یکی از ساده ترین روش های سرمایه گذاری است. برای سرمایه گذاران مبتدی، اغلب هولد کردن دارایی ها پس از 50 درصد نوسان در جهت صعودی یا نزولی سخت به نظر میرسه. در ادامه این مقاله اطلاعاتی که نیاز دارین تا یک سرمایه گذاری موفق در بازار رمزارزها داشته باشین رو به دست میارین:

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت کدامند؟

مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟

استراتژی سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری

معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت

چگونه امنیت ارزهای دیجیتال در سرمایه گذاری بلندمدت را حفظ کنیم؟

آیا ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسب هستند؟
اگه شما هم میخواین سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال داشته باشین و به این موضوعات علاقه دارین ادامه مطلب رو بخونین. 

سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟

سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال

یکی از مزایای بازار ارزهای دیجیتال اینه که ایجاد رمزارزها و در کل اکوسیستم اونها وابسته به بانک مرکزی یا نهادهای مالی دیگه نیست. بلکه توسط الگوریتم های برنامه نویسی شده ای مدیریت میشه که هیچ نهادی کنترلشون نمیکنه و شبکه از طریق فرایند غیرمتمرکز رای گیری از کاربرها درباره آینده رمزارز تصمیم گیری میکنه. 

سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال برای زمانیست که شما انتظار دارین در طولانی مدت این دارایی ها افزایش قیمت پیدا کنن. حداقل این مدت از 6 ماه تا یک سال متغیره و هیچ محدودیت حداکثری هم نداره. حتی گاها سرمایه گذاران بلندمدت ارزهای دیجیتال برای هولد کردن چند دهه ای سرمایه های دیجیتالشون برنامه ریزی میکنن. متوسط هزینه دلاری Dollar Cost Averaging یکی از استراتژی های موثر برای سرمایه گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال هست.
خیلی از هولدرها حتی از هولد کردن دارایی های دیجیتال خودشون سود و بهره کسب میکنن (مثل سود بانکی). اگه شما بیت کوین، اتریوم یا رمزارزهای دیگه هولد میکنین علاوه بر سود یا ضرر ناشی افزایش یا کاهش قیمت، با هولد کردن این ارزهای دیجیتال سود Interest کسب میکنین که به ذخایر کوین هاتون اضافه میشه. پلتفرم های مختلف نرخ سود متفاوتی رو برای هولد کردن ارزهای دیجیتال ارائه میدن. مقاله انواع سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال هم می تونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال

در ادامه مقاله به موارد کلیدی از مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال اشاره میکنیم:

•    کارآمدی تاریخی

یکی از مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال اینه که از نظر تاریخی بازدهی بالایی داشته اند. در 5 سال اخیر بعضی از شاخص ها نرخ سود مشابهی داشته اند: مثلا شاخص S&P 500 (500 شرکت بزرگ در بازار سرمایه آمریکا) عموما در یک بازه 5 ساله نرخ بازگشت 60 درصدی، یا مثلا شاخص FTSE 100 (100 شرکت بزرگ بورس بریتانیا) در مدت زمان مشابه نرخ بازگشت 25 درصدی دارن. این نرخ های سود تقریبا هر 5 سال اتفاق میفتن. در همین مدت زمان، بازار کریپتوکارنسی 10 هزار برابر رشد کرده است. با اینکه تکرار دوباره این ارقام غیرمحتمله، ولی میشه گفت احتمالا در آینده نزدیک بازار ارزهای دیجیتال همچنان عملکرد بهتری نسبت به بازارهای سنتی خواهد داشت. 

مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال

•    کارمزد کمتر

از دیگر مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال اینه که کارمزدهای تراکنش کمتری به سرمایه گذار تحمیل میشه. تریدرهای کوتاه مدت تر کارمزدهای تراکنش زیادی رو به متحمل میشن. برعکس تریدرها، هولدرها با سرمایه گذاری بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال، کارمزدهای ناچیزی پرداخت میکنن. یه سرمایه گذار دارایی هاشو هولد میکنه و عدم خرید و فروش در بازه های کوتاه مدت باعث میشه سودشون به واسطه کارمزدها کم نشه. 

•    ریسک کمتر

یکی دیگه از مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال ریسک کمتر این روش هست. وقتی که ورود و خروج زیادی به بازار دارین، ریسک این هست که بعد از خروج، فرصت های سودآور بازار رو از دست بدین. با سرمایه گذاری بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال شما همیشه در بازار هستین و هیچکدوم از فرصت ها رو از دست نمیدین. توصیه میکنیم مقاله الزامات سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال رو هم مطالعه کنین.

اهداف سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال

یکی از مشکلاتی که تریدرها و همچنین سرمایه گذاران در ارزهای دیجیتال دارن اینه که هدفی از ورود به بازار ندارن، یا هدف دارن ولی در نیمه راه هدفشون رو تغییر میدن. مثلا یک تریدر به قصد ترید کوتاه مدت وارد پوزیشنی میشه ولی با افت قیمت هدف اصلیش رو تغییر میده و وارد فاز سرمایه گذاری میشه. یا یکی با هدف هولد کردن طولانی مدت رمزارزی رو میخره ولی قبل از رسیدن به قیمت یا زمان مقرر کوین هاش رو میفروشه. شما باید قبل از سرمایه گذاری با هر مبلغی در مورد اهداف سرمایه گذاری با خودتون روراست باشین:

  • آیا در قیمت یا زمان مشخصی ارزهاتون رو میفروشین؟
  • آیا به صورت پلکانی میفروشین یا یک دفعه؟
  • آیا حاضرید چشم انداز بلندمدت خودتون رو با سرمایه گذاری کوتاه مدت معاوضه کنین؟

قابلیت دیگه ای که سرمایه گذارها و هولدرهای بلندمدت ارزهای دیجیتال ازش استفاده میکنن اینه که سود و بهره Interest نگهداری و هولد دارایی های دیجیتالشون رو کسب میکنن. به جای هولد صرف بیت کوین، اتریوم یا آلتکوین ها، این ارزها رو در یه کیف پول استیک Stake میکنن تا از نرخ بهره سالانه 2 تا 10 درصد استفاده کنن. نکته جالب این سود و بهره اینه که در قالب ارز دیجیتال پرداخت میشه، بنابراین میتونین ارزهای بیشتری به صورت غیرفعال انباشت کنین.

سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری

سرمایه گذاری به روش میانگین هزینه دلاری Dollar Cost Averaging فرآیندیه که سرمایه ‌گذارِ ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگه ای، طبق یک زمان‌ بندی از پیش تعیین شده، فارغ از افزایش یا کاهش قیمت، مبلغ ثابتی رو به خرید ارز دیجیتال اختصاص میده. اگه قیمت پایین اومده باشه، سرمایه‌ گذار قادر به خرید تعداد بیشتری کوین خواهد بود و برعکس زمانی که قیمت افزایش پیدا کرده باشه، تعداد کمتری رو خواهد خرید و در نتیجه، قیمت تمام شده برای هر کوین، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها، خواهد بود. چرا که در قیمت‌های پایینتر، تعداد بیشتری رو خریداری کرده است.

سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری

سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری باعث کاهش ریسک نسبت به زمانی خواهد شد، که مبلغ کلانی در یک زمان نادرست، به سرمایه‌گذاری اختصاص داده بشه.

در ادامه، سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری رو با سرمایه گذاری بدون استفاده از این استراتژی و بصورت یک دفعه ای رو با هم مقایسه میکنیم:
فرض کنین ابتدای سال 2018 هست (1 ژانویه 2018) و قیمت بیت کوین 13800 دلاره و دو نفر با سرمایه 5000 دلار میخوان در این ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنن. نفر A با همه 5000 دلار یک دفعه خریدشو انجام میده و صاحب 0.362 BTC میشه. نفر B، تصمیم میگیره سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری رو امتحان کنه، هر ماه به ارزش 500 دلار به مدت 10 ماه خریدشو انجام بده. 10 ماه بعد سرمایه گذار B صاحب 0.61 BTC میشه که تقریبا 2 برابر دارایی فرد A هست.
سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری یک استراتژی هست که می تونه اثر نوسانات قیمتی روی سرمایه گذاری و نقطه ورود نامناسب رو به حداقل برسونه اما در نهایت تضمین کننده موفقیت یک سرمایه گذاری نیست. به طور کلی این استراتژی مناسب افرادی است که نمی خوان به طور مداوم و بیست و چهار ساعته پای نمودار بشینن اما نیم نگاهی به سرمایه گذاری و کسب سود از این راه دارن.

معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت

مهمترین معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت عبارتند از: سهم از بازار، ارزش کاربردی، ارزش معاملاتی، توسعه تکنولوژی، اخبار بازار. 

در ادامه به سوالاتی اشاره میکنیم که در ارزیابی پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلند مدت باید پاسخ مناسبی بهشون داشته باشین تا مطمئن بشید سرمایه گذاری درستی کردین:

•    سهم از بازار Market Share: 

معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت

یکی از معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت سهم اون از بازار هست. 
ارز دیجیتال مورد ارزیابیتون چه سهمی از بازار کریپتوکارنسی رو به خودش اختصاص داده (مارکت کپ)؟ 
سهم بزرگ از بازار نشون دهنده تسلط به بازار هست. مطمئن بشین که پروژه رمزارز مربوطه رو با رقبای مشابه مقایسه کنین، چرا که همه پروژه های کریپتو رقابت پذیر نیستن.

•    ارزش کاربردی Utility Value: 

یکی دیگه از معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت ارزش کاربردی اون هست.
آیا این ارز دیجیتال کاربرد داره؟ آیا بازاری برای کاربرها وجود داره؟ به دنبال حله چه مسئله ایه؟ آیا رسیدن به هدف پروژه امکان پذیر هست؟ 
مفید بودن و هدفمند بودن پروژه و محصولش میتونه نشون دهنده پذیرش گسترده اون در آینده باشه. بنابراین میشه گفت پروژه مورد نظر سوژه مناسبی برای سرمایه بلندمدته.

•    ارزش معاملاتی Transaction Value:

معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت

از دیگر معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت ارزش معاملاتی اون هست. 
حجم معاملات ارز دیجیتال چقدره؟ آیا حجم معاملات در طول زمان افزایش پیدا کرده؟ 
حجم افزایشی معاملات نشون دهنده اینه که رمزارز مربوطه در پروسه پذیرفته شدن قرار داره. بنابراین، سرمایه گذاری بلندمدت خوبی محسوب میشه. 

•    توسعه تکنولوژی Technology Development:

توسعه تکنولوژی از دیگر معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت هست.
آیا تکنولوژی پروژه مورد نظر شما با هدف پروژه همخوانی داره؟ 
تطبیق تکنولوژی و هدف پروژه نشونه پذیرش احتمالی پروژه و به تبع اون گرفتن سهم خوبی از بازار در مقایسه با رقباش هست. 

•    اخبار بازار:

بررسی اخبار روز یکی دیگه از معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت محسوب میشه.
اخبار بازار چی میگه؟ مثبته یا منفی؟ آیا مشکلی هست که سودآوری پروژه رو در بلندمدت تحت تاثیر قرار بده؟ 
اخبار مربوطه رو دنبال کنین و خودتون رو در مورد توسعه های پروژه به روز نگه دارین تا پروژه مناسبی برای سرمایه گذاری پیدا کنین. 

چگونه امنیت ارزهای دیجیتال در سرمایه گذاری بلندمدت را حفظ کنیم؟

اگه میخواین سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال داشته باشین، امنیت دارایی هاتون از اهمیت فوق العاده ای برخورداره. به این منظور، باید دارایی های دیجیتالتون رو از پلتفرم های ترید ارزهای دیجیتال یا صرافی ها به کیف پول های امن انتقال بدین چون کلید خصوصی این پلتفرم ها در اختیار صرافی قرار داره و شما بهش دسترسی ندارین. جمله مشهوری در دنیای ارزهای دیجیتال هست با این مضمون که اگه کلید خصوصی کیف پول رو نداشته باشین، دارایی های داخل اون مال شما نیست (Not your keys, not your coin). ضمنا وبسایت این صرافی ها در برابر هک نیز آسیب پذیره. بهترین گزینه برای هولد و نگهداری سرمایه های دیجیتال تهیه یک کیف پول سخت افزاری هست. 

امنیت ارزهای دیجیتال در سرمایه گذاری بلندمدت

ولت های سخت افزاری، کیف پول های آفلاین هستن که امکان ذخیره سرد ارزهای دیجیتال رو براتون فراهم میکنه و امکان هک این ولت ها تقریبا غیرممکنه. Ledger Nano S یکی از بهترین کیف پول های سخت افزاری در دنیاست که بهتون اجازه میده تعداد زیادی ارز دیجیتال رو درش نگهداری کنین. این ولت امنیت زیادی داره و به راحتی قابل بازیابیه. 

یکی از گزینه های دیگه برای نگهداری ارزهای دیجیتال کیف پول نرم افزاری Exodus هست. این کیف پول امکان کسب بهره از نگهداری ارزهای دیجیتال رو براتون فراهم میکنه. بسیاری از سرمایه گذاران بلندمدت برای سود بیشتر، از این قابلیت استفاده میکنن. کیف پول اکسودوس رایگانه و هم نسخه موبایل و هم نسخه دسکتاپ اون در دسترس هست. 

آیا ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسب هستند؟

پاسخ به این پرسش از نظر تاریخی بله هست. برای مثال، بیت کوین در سال گذشته میلادی عملکرد بهتری نسبت به خیلی از شاخص های اصلی بازارهای مالی مثل نزدک Nasdaq و طلا داشته است. حتی اگه به سال های دورتر نگاه کنیم، در صورتی که یک سرمایه گذار دو سال پیش بیت کوین میخرید و هولد میکرد، سودش بیشتر از سرمایه گذاری 10 ساله در S&P 500 میشد.
با وجود اینکه بیت کوین پیشران و موتور محرکه بازار ارزهای دیجیتال هست و سایر رمزارزها همبستگی بسیار بالایی با اولین رمزارز دنیا دارن، اما ضروریه که با پروتکل ها و پروژه های بلاک چینی جدید هم آشنا بشین که فراتر از ذخیره و انتقال ارزش بیت کوین هستن. برای سرمایه گذاری موفق در بازار ارزهای دیجیتال، رصد منظم اخبار حول این بازار لازمه، چرا که در پیش بینی ترندهای جدید در حوزه بلاک چین نقش اساسی داره. 

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت

•    بیت کوین (BTC)

با اختلاف از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت بیت کوین هستش. بیت کوین بزرگترین، اولین و محبوب ترین رمزارز دنیاست که در سال 2009 توسط فردی ناشناس با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو اختراع شد. از بیت کوین میشه با عنوان پول خصوصی Private Money در مقابل پول فیات که توسط دولت ها کنترل میشه. هیچ نهاد یا دولتی در عرضه بیت کوین دخالتی نداره. بلکه، پروتکل برنامه نویسی شده بیت کوین سیاست های پولی عرضه بیت کوین رو تعیین میکنه. حداکثر کوین های قابل عرضه بیت کوین 21 میلیون کوین هست که تا به حال 18 میلیون کوین اون استخراج شده. عرضه محدود، بیت کوین رو به بهترین ارز دیجیتال برای ذخیره ارزش در بازار تبدیل کرده است. در طول تاریخ طلا به عنوان بهترین منبع ذخیره ارزش محسوب میشده است ولی اکنون خیلی از طرفداران بیت کوین این ارز دیجیتال رو با طلا مقایسه میکنن.

•    اتریوم (ETH)

یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت اتریوم هست. دومین رمزارز دنیا از نظر مارکت کپ یا ارزش بازار هست که توسط ویتالیک بوترین Vitalik Buterin و 7 نفر دیگه در سال 2014 خلق شد. شبکه اتریوم بزرگترین پلتفرم برای برنامه های غیرمتمرکز یا DApps شناخته میشه. رمز ارز مورد استفاده در شبکه اتریوم، اتر Ether هست. این ارز دیجیتال به واسطه قراردادهای هوشمند Smart Contract کاربرد زیادی داره. اسمارت کانترکت مجموعه ای از شرایط و اقداماتی هست که توسط توسعه دهنده های این قراردادها کدنویسی شده و در صورت تحقق شرایط توافق، اقدامات هر کدوم از طرفین قرارداد توسط شبکه، طبق یک سری قوانین تعریف شده اجرا میشه.

•    چین لینک (LINK)

چین لینک از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت هست. این رمزارز در سال 2021 نیز سرمایه گذاری سودآوری محسوب میشد. حتی امروز نیز اعتبار و آینده خوب این ارز دیجیتال توجه خیلی از سرمایه گذاران خرد و نهادی رو به خودش جلب میکنه. اما چرا این پروژه موفق شد؟ علت اصلیش به خاطر سیستمی از نودها Nodes یا گره هاست که با عنوان گره های چین لینک Chianlink Nodes شناخته میشه و برای رصد پیشرفت رویدادها پیکربندی میشن تا داده ها رو برای قراردادهای هوشمند فراهم کنه. این یک روش رهگیری تحول آفرین هست که باعث رشد و رونق LINK شد.

•    پولکادات (DOT)

یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت پولکارات هست. پولکادات به بلاک چین لایه صفر شناخته میشه. این شبکه از 100 پاراچین Parachain روی پلتفرم خودش پشتیبانی میکنه که اجازه میده بلاک چین های مجزا با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این بلاک چین از گواه اثبات سهام استفاده میکنه که تلاش میکنه راه حل مقیاس پذیری برای بلاک چین های قراردادهای هوشمند فراهم کنه.

•    یونی سواپ (UNI)

یونی سواپ یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت محسوب میشه. یونی سواپ توکن حاکیمیتی بزرگترین صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که روی بلاک چین اتریوم کار میکنه. کاربرها بدون نیاز به ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال، با استفاده از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ میتونن رمزارزهای مختلف رو ترید کنن. به این صورت که کیف پول خودتون رو کانکت میکنین به وبسایت یونی سواپ و مستقیما از کیف پول اتریوم خودتون ارزهای دیجیتال مختلف رو ترید میکنین. 

جمع بندی و نتیجه گیری:

در مقاله «سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال» به موضوعاتی پرداختیم که بهتون کمک میکنه بیشترین سودآوری رو از سرمایه گذاری طولانی مدت در ارزهای دیجیتال داشته باشین. در ابتدا، به سه مورد از مزایای سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال پرداختیم. کارآمدی تاریخی، کارمزد و ریسک کمتر از جمله این ویژگی های مثبت هستن. در قسمت بعدی، سرمایه گذاری به روش متوسط هزینه دلاری، به عنوان کارآمدترین و نتیجه بخش ترین استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت در ارزهای دیجیتال رو معرفی کردیم. در بخش بعدی مقاله به معیارهای انتخاب پروژه های کریپتو برای سرمایه گذاری بلندمدت پرداختیم که این معیارها عبارتند از: سهم از بازار، ارزش کاربردی، ارزش معاملاتی، توسعه تکنولوژی و اخبار روز. در ادامه مطلب به امن ترین روش نگهداری سرمایه های دیجیتال اشاره کردیم. در ادامه به این سوال پاسخ دادیم که آیا ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسب هستند یا خیر. در نهایت به بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت اشاره کردیم که این رمزارزها عبارتند از: بیت کوین، اتریوم، چین لینک، پولکادات و یونی سواپ.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+98 = ?