5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال"


  • 19:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

صرافی ها نقش خیلی مهمی در سرمایه گذاری ما دارن. با واسطه قرار دادن صرافی ها ما می تونیم ارزی رو به ارز دیگه تبدیل کنیم، پس دقیقا به همین دلیل ما باید اطلاعاتی در مورد صرافی ها داشته باشیم. در حوزه رمزارزها اهمیت صرافی ارز دیجیتال پررنگتره چون هیچ نهاد نظارتی در این حوزه وجود نداره و هیچ قانون گذاری در ارتباط با این حوزه در کشورمون نشده، در نتیجه ممکنه با سرمایه گذاری در صرافی های خارجی مشکلاتی سر راهمون قرار بگیره و چون در صورت بروز مشکل به هیچ جا دستمون بند نیست، بهتره با چشم باز فعالیت کنیم.
ما در این مقاله 5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال رو بررسی میکنیم تا بتونین انتخاب درست تری داشته باشین.

5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال
 

5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال

در ادامه میخوایم ریسک های فعالیت در صرافی های خارجی رو برای شما عنوان کنیم. البته باید این رو هم بدونین که ما به هیچ وجه نمیگیم که صرافی های خارجی مناسب فعالیت نیستن، بلکه این مواردی که گفته میشه فقط به شما کمک میکنه تا با دقت بیشتری در این صرافی ها فعالیت داشته باشین. توصیه میکنیم مقاله 4 صرافی خارجی برتر ارز دیجیتال در سال 2021 رو هم در کنار این مقاله مطالعه کنین.

1.    احتمال مسدود شدن حساب ایرانی‌های داخل کشور

با توجه به تحریم های بین المللی که به کشورمون اعمال شده، اکثر صرافی های خارجی کاربران ایرانی رو در لیست سیاه خودشون قرار دادن. به همین دلیل کاربران دارای IP ایرانی حق فعالیت و معامله تو این صرافی ها رو ندارن. 

در سال های اخیر بار ها شاهد بلوکه شدن حساب های کاربران ایرانی توسط صرافی های خارجی بودیم از جمله ی این صرافی ها، بیترکس بود که در 20 مهرماه 1396 بدون هیچ اطلاع قبلی دست به مسدود کردن حساب های کاربران ایرانی کرد.

یکی دیگر از صرافی های مطرحی که حساب کاربری ایرانیان را مسدود کرد، صرافی بایننس بود. این صرافی بارها دست به این کار زده و در سال 1399 بسیاری از حساب های با IP ایرانی را مسدود کرد و اینطور که بوش میاد این داستان ادامه خواهد داشت.

هیچ تضمینی هم وجود نداره که بقیه ی صرافی ها هم اینکارو نکنن با کاربران ایرانیشون. با این وجود هنوز کارابرایی هستند که با استفاده از فیلتر شکن به هر دلیلی در صرافی های خارجی فعالیت میکنن. ریسک اینگونه فعالیت هم زیاده چون حتی اگر یک لحظه فیلتر شکن دچار مشکل شه یا اینترنت قطع و وصل شه، پلتفرم IP ایرانی رو تشخیص و در نهایت حساب کاربری رو مسدود میکنه.

راه حلی برای دور زدن این مشکل وجود داره و اون خریداری و استفاده از وی پی ان و وی پی اس VPS هاست. البته این راه حل موقتیه و هیچ تضمینی وجود نداره که صرافی ها راهی برای تشخیص و مسدود کردنش پیدا نکنن ولی فعلا از VPS جواب می گیرین.

حساب های مسدود شده غیر قابل پیگیریه:

به خاطر تحریم ها کاربران ایرانی نمیتونن از حقوق بین المللی شون دفاع کنن و دارایی بلوکه شده ی خودشون رو پس بگیرن. البته چند صرافی با شرایط سخت اقدام به برگردوندن حساب کاربرها کرد که اونم شرایط تقریبا غیرممکن بود.

شرایط بازپس دهی صرافی بیتریکس:

•    کاربرانی که مقدار دارایی‌ اون‌ها کمتر از حداقل مقدار قابل برداشت از حساب صرافی هست، نمیتونن داراییشونو انتقال بدن.
•    کیف پول مقصد انتقال و مبدا فعالیت صرافی نباید کشورای ایران، کوبا، سوریه یا کریمه باشد. 
•    نباید صرافی رمزارزی و کیف ‌پول مقصد در مناطق قضایی تحریم شده توسط خزانه‌داری ایالات متحده باشه. 
•    کیف پول مقصد و صرافی نباید تحت هیچ یک از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باشه.

همینطور که می بینین عملا شرایط بالا برای اکثر کاربران ایرانی غیر ممکنه و مشکلات زیادی برای فعالیت در صرافی های خارجی سر راهمونه و علنا کاربران ایرانی رو به مخمصه کشونده.
مسدود شدن و محدودیت حساب کاربری تنها بخشی ازریسک های پیش روی فعالیت در صرافی های خارجیه.

شرایط بازپس دهی صرافی بیتریکس


 2.    محدود بودن روش های پرداخت

روش های پرداخت پول به صرافی ها هم بسیار محدود هست. خیلی از درگاه های واسط هم ایرانی ها را تحریم کرده و اجازه ی استفاده از خدماتشونو نمیده. این محدودیت مشکل انتقال وجه به حساب کاربری رو خیلی بیشتر کرده. درگاه های واسط توسط شرکت ها برای ارائه خدمات واریز به حساب کاربری ایجاد شدن و راه مستقیمی به غیر از استفاده از خدمات اونها وجود نداره. استفاده از خدمات اونها شامل هزینه کارمزد هم میشه.

البته نرخ کارمزد درگاه های رمز ارز خیلی متفاوته و از قانون خاصی تبعیت نمی کنه. ممکنه بعضی از درگاه ها تشخیص بدن ایرانی هستید و ریسک عدم همکاری در این صورت خیلی خیلی زیاده.

3.    پشتیبانی و رابط کاربری

پشتیبانی صرافی های ارز دیجیتال

پشتیبانی یکی از مهمترین مقوله ها در صرافی های ارز دیجیتال محسوب میشه، به طوری که هر صرافی که پشتیبانی قدرتمند تر و سریعتری داشته باشه معتبر تر و قابل اعتمادتر تلقی میشه و هر صرافی که پشتیبانی ضعیفتری داشته باشه، با وجود زیرساخت و حجم معامله و نقدینگی بالا به مرور ریزش کاربر خواهد داشت.

دلیلش هم خیلی ملموسه، اگه در صرافی های خارجی به مشکل خوردین علاوه بر اینکه ممکنه در بیان مسائلتون به مشکل بخورین، ممکنه صرافی های خارجی ازتون بخوان احراز هویت بکنین به عنوان یک شخص حقیقی و چون شما ایرانی هستین طبیعتا نمی تونین احراز هویت کنین و عملا مشکلتون حل نشده باقی می مونه.

ریسک عدم پشتیبانی صرافی های خارجی ریسکی نیست که جدی گرفته نشه، چون ممکنه مسائل خیلی مهمی مثل ننشستن پول تو حسابتون یا واریز به حساب های کاربری دیگران به مشکل بخورین و نتونین مشکلتونو حل کنین.
رابط کاربری حرفه ای یکی از مشکلات اکثر تازه کارهاست. البته بعضی صرافی ها این مشکلو ندارن و برای کاربران تازه کار و نیمه ماهر مناسب ترن و از اون بابت ریسکی برای کاربران تازه وارد وجود نداره.

4.    عدم پشتیبانی از زبان فارسی:

عدم پشتیبانی از زبان فارسی در صرافی خارجی ارز دیجیتال

یکی دیگه از 5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال، عدم پشتیبانی صرافی های خارجی از زبان فارسی هست. شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا این مسئله ریسک محسوب میشه.

صرافی های خارجی به دلیل همین تحریم ها و محدودیت ها خودشونو مکلف ندونستن که از زبان فارسی پشتیبانی کنن. به همین دلیل کاربران ایرانی از زبان انگلیسی برای فعالیت استفاده میکنن.

بعضی از کاربران ایرانی به زبان انگلیسی تسلط ندارن و این ریسک وجود داره که تو محیط کاربری صرافی ها گم بشن. همین ریسک عدم فعالیتشون یا فعالیت نادرستشونو افزایش میده بخاطر همین ما پیشنهاد می کنیم از صرافی های داخلی معتبر استفاده کنید.

5.    دسترسی برای کاربران تازه وارد

دسترسی به صرافی های خارجی برای کاربران تازه وارد خیلی راحت به نظر نمیاد و ریسک سردرگمی و بن شدن وجود داره. برای دسترسی و استفاده از صرافی های خارجی از فیلتر شکن استفاده میکنن که درصد بن شدن حساب کاربری خیلی خیلی زیاده به همین دلیل باید از VPS استفاده کنین. این نکات برای کاربران تازه وارد شفاف نیست و ممکنه با یک اشتباه لحظه ای تمام سرمایه شونو از دست بدن.

دسترسی به صرافی های خارجی برای کاربران تازه وارد ریسک بزرگی محسوب میشه چون رابط کاربری اکثر صرافی های خارجی برای افراد حرفه ای طراحی شده و کاربران تازه واردو سردرگم میکنه. به همین دلیل به کاربران تازه کار پیشنهاد میکنیم حتما و حتما از صرافی های داخلی معتبر با رابط کاربری نسبتا اسان استفاده کنن .

جمع بندی:

تمام ریسک های موجود که بالا به اونا پرداخته شد، نشون دهنده شرایط بهتر صرافی های داخلی نسبت به صرافی های خارجی و کمتر بودن ریسک موجودشونه. ما پیشنهاد می کنیم از صرافی های داخلی معتبر برای فعالیت های تجاری و انجام تراکنشاتون استفاده کنین. مشکل نقدینگی صرافی های داخلی روز به روز به سمت بهتر شدن میره و این فرصت مناسبیو برای فعالیت در اونها رو مهیا میکنه.

اگر به فعالیت در صرافی های داخلی علاقه مند هستین حتما قبل از ورود و فعالیت تحقیق و بررسی کنید و مشکلاتشو بسنجین و اگر هنوز به فعالیت در صرافی های خارجی تمایل بیشتری دارین، از VPS های معتبر استفاده کنین و حتی سراغ فیلترشکن های پولی هم نرین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال

در مورد 5 ریسک فعالیت در صرافی های خارجی ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :9+63 = ?