چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند؟"


  • 18:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

ما در مقاله چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند می خواهیم در مورد تاثیرات و علت هایی که در اثر تحریم به وجود آمده و باعث شده که این صرافی ها حساب کاربران را مسدود کنن و مطالب مرتبط با امنیت در ارزهای دیجیتال توضیحاتی رو بدیم. در دنیای امروز، خرید و فروش ارز های دیجیتال به یکی از بخش های مهم در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. ارز دیجیتال خیلی سریع در در جهان سرو صدا ایجاد کرد و طرفداران زیادی پیدا کرده است. خیلی از کاربران این حوزه اطلاعات چندانی نداشته ولی اشتیاق سرمایه گذاری در این بازار رو دارن. فراگیر شدن ارز های دیجیتال در دنیا روز به روز در حال افزایش است. بطوریکه شرکت های بزرگ اعلام امادگی برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را کردن و رسانه های خبری جهانی هم در مورد ارز دیجیتال همانند بازار طلا و سهام، اطلاعاتی رو به اشتراک میزارن. این یعنی حوزه ارز های دیجیتال داره در دنیا گسترده میشه و بطور یقین در آینده نزدیک این حوزه در زندگی روزمره هم نفوذ خواهد کرد و با استفاده از ارز دیجیتال مبادلات مالی خودتون رو انجام میدین. 
همانطور که به گسترده شدن و فراگیر شدن ارز های دیجیتال در بالا اشاره کردیم بی مورد نبوده و در کشور ما هم ارز های دیجیتال جای خودشون رو پیدا کردن. کاربران ایرانی با توجه مشکلاتی که از طرف صرافی های بزرگ اعمال شده، باز هم راهی برای خرید و فروش ارز دیجیتال پیدا کرده و در این بازار معامله می کنن. یکی از راه های خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران از طریق صرافی های آنلاین است. تعداد صرافی هایی ایرانی که در این حوزه فعالیت می کنن روز به روز بیشتر میشه. کاربران میتونن با خرید و فروش ارز دیجیتال با شرط داشتن دانش و مهارت سود کنن. 
برای معاملات بهتر در بازار ارز های دیجیتال و استفاده از امکانات معاملاتی، باید از صرافی های آنلاین جهانی استفاده کرد زیرا این صرافی ها ابزار ها و امکانات تحلیلی هم در اختیار کاربران قرار میدن. برای ترید میشه از صرافی های خارجی که امکانات و ابزار های بیشتری برای معامله دارن استفاده کرد. اما مشکلاتی برای سر راه کاربران ایرانی هست و برخی صرافی های خوب جهانی ایران را به دلیل تحریم های بین المللی در لیست تحریم خودشون قرار دادن و از خدمات رسانی به کاربران ایرانی امتناع می کنن و حساب کاربران ایرانی را در صورت شناسایی مسدود می کنن.
تحریم ایران از سوی قدرت های بزرگ حرف تازه ای نیست و بیش 4 دهه هست که ایران با مشکلات تحریم دست و پنجه نرم می کنه. یکی از این حوزه ها، بستر ارز های دیجیتال هست و تحریم ها در بازار ارز های دیجیتال مشکلاتی را برای کاربران ایرانی به بار آورده و باعث شده خیلی از کاربران ایرانی از فعالیت در برخی پلتفرم های مالی جا بمونن و نتونن از این امکانات استفاده کنن. دلیل این تحریم ها فشار قدرت ها به صرافی برای تحریم ایران هست.

صرافی چیست؟

صرافی چیست؟

صرافی پلتفرمی برای تبادل، خرید و فروش دارایی های دیجیتالی هست. صرافی های ارز دیجیتال با هدف آسان تر کردن مراحل خرید و فروش ارز دیجیتال ایجاد شدن. تبادل و معاملات در صرافی ها به صورت لحظه ای انجام شده و قیمت های ارز دیجیتال به صورت زنده تغییر می کنن. نرخ و قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس تقاضای افراد تعیین میشه، بطوری که اگر تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال زیاد باشه؛ قیمت آن بالا رفتع و بالعکس اگر تقاضا کم باشه قیمت آن کاهش پیدا می کنه.

هر کدام از صرافی ها یک سری ویژگی هایی دارن و با توجه به این امکانات در بین کاربران محبوب هستن. همچنین درآمد صرافی ها از کارمزد هایی که در معاملات کسر می کنن، تامین میشه و مقدار این کارمزد ها در میان صرافی ها یکسان نیست و یکی از دلایل انتخاب صرافی ها توسط کاربران ارز دیجیتال پایین بودن کارمزد معاملات هست. هر صرافی برای خود قانون هایی داره که باید در انتخاب صرافی به آن توجه داشت. زیرا بعضی کشور ها از جمله ایران در لیست تحریم این صرافی ها قرار دارن و در صورت شناسایی احتمال مسدود شدن حساب هست.

علت مسدود کردن حساب های کاربران ایرانی توسط صرافی ها

علت مسدود کردن حساب های کاربران ایرانی توسط صرافی ها

یک از مشکلات و دغدغه های کاربران ایرانی، مسدود شدن اکانت های معاملاتی داخل صرافی های خارجی هست. مشکلات تحریم باعث شده صرافی ها تحت فشار باشن و از دستورات قدرت های بزرگ مثل آمریکا پیروی کنن. تحریم های آمریکا علیه ایران، باعث شده صرافی های ارز دیجیتال بزرگ خارجی در دنیا که طرفداران زیادی دارن هم به دستور آمریکا گوش داده و ایران را در لیست تحریم های خود قرار بدن و اجازه فعالیت و معامله در صرافی رو به کاربران ایرانی ندن. البته این مشکل فقط مختص کاربران داخل ایران نبوده و این تحریم ها دامن ایرانی های خارج ایران رو هم گرفته.

شاید برایتان مفید باشد: بهترین صرافی ارز دیجیتال

یکی از علت های مسدود کردن حساب کاربران ایرانی، همکاری بایننس با سازمان سافرتریس هست. اعمال قانون های جدید از طرف سازمان سایفرتریس موجب ترس کاربران ایرانی شده است. هدف اصلی این سازمان جلوگیری از پول شویی هست. این سازمان با شناسایی ای پی های ایرانی و اخطار به کاربران ایرانی از قفل شدن حساب ها خبر میده. زیرا این سازمان برای مقابله با دور زدن تحریم ها محدودیت ها و فشار های خودش رو زیاد میکنه. البته این سازمان تمرکز خود را تنها برای یک کشور در نظر نگرفته و با مشکوک شده به هر حسابی امکان مسدود و یا محدود کردن حساب هست.

مسدود کردن و بلاک کردن حساب های ایرانی در صرافی و پلتفرم های مالی، بحث جدیدی نیست و از لوکال بیت کوین گرفته که جز اولین ها بوده تا صرافی های بزرگ نظیر بایننس، بار ها حساب و دارایی های ایرانی ها رو به بهانه های مختلف مسدود کرده و اجازه فعالیت به این افراد رو نمیدن. در صورت مسدود شدن حساب، باید مراحلی سختی رو پشت سر بزارین تا فقط اجازه بدن دارایی تون رو خارج کنین و اجازه فعالیت نمیدن.

راه های جلوگیری از مسدود شدن  حساب های کاربران ایرانی

راه های جلوگیری از مسدود شدن  حساب های کاربران ایرانی

همانطور که اشاره کردیم صرافی های خارجی بزرگ دنیا امکانات بهتری برای معامله و ابزار هایی برای تحلیل دارن که به کاربران اجازه استفاده از داین امکانات رو میده تا بهترین معامله را انجام داده و سود کسب کنن. همین ویژگی ها باعث شده کاربران ایرانی هم از این صرافی های استفاده کنن. اما بدلیل تحریم ها مشکلات زیادی برای ایرانی ها داره. راهایی برای اتصال به صرافی های بزرگ وجود داره و ریسک بسیار بالایی داره که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

•    استفاده از VPN و یا VPS

استفاده از VPN و یا VPS

وی پی ان(VPN) به معنی شبکه خصوصی مجازی است. این نرم افزار آی پی را محل سکونت با را تغییر میده و باعث ناشناس ماندن هویت در فضای آنلاین میشه. VPN این کار را با تغییر آی پی به سرور یکی از کشور هایی که در داخل نرم افزار انتخاب میشه انجام میده و با اتصال به سرور آن کشور، محل سکونت اصلی نامشخص میشه و به راحتی و بدون نگرانی به صرافی میشه متصل شد.

البته در استفاده از VPN باید به نوع آن دقت داشته باشیم و از هر وی پی ان برای اتصال استفاده نکنیم. باید برای اتصال به صرافی ها از وی پی ان ثابت استفاده کنیم. این نوع وی پی ان ها به سرور چندین کشور دسترسی دارن و آی پی هر سرور ثابت و بدون تغییر بوده و با شماره گذاری مشخص میشه. به همین دلیل کاربر میتونه در هر بار اتصال به همان سرور متصل بشه و دفعات قبل هم به اون سرور وصل بوده و در کل ثابت هست که باعث میشه صرافی به آی پی مشکوک نشه. چون صرافی های ارز دیجیتال به تغییر آی پی حساسیت نشان میدن و در صورت تکرار پس از مدتی احتمال مسدود شدن حساب هست. 

سرور خصوصی مجازی یا به اختصار VPS یکی دیگر از ابزار های کاربران ایرانی برای معامله و ثبت نام در صرافی های خارجی که ایران را تحریم کردن است. وی پی اس یک نوع سرور برای میزبانی وب هست که توسط شرکت های هاستینگ و در انواع مختلف به کاربران داده میشه. نحوه کارVPS به این صورت هست که سرور های مجازی برای ذخیره و پشتیبانی از سایت، به یک مرکز داده(دیتا سنتر) وصل میشن. بر همین اساس موقیعت فیزیکی این دیتا سنتر ها، سرور های مجازی به دو نوع ایرانی و خارجی تقسیم میشه. دیتاسنتر سرور های خارجی در خارج از کشور قرار داره. با وصل شدن به این دیتا سنتر و استفاده و خرید وی پی اس خارجی، آی پی سیستم شما تغییر کرده و به راحتی میتونن از این امکان استفاده کنین و به صرافی های خارجی وصل بشین و معامله کنین. مقاله VPN و VPS چیست؟ در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

•    احراز هویت با هویت جعلی 

بسیاری از صرافی های معتبر و بزرگ جهان احراز هویت را در پلتفرم خودشون اجباری کردن و بدون احراز هویت به هیچ کدام از کاربران اجازه فعالیت نمیدن. این احراز هویت اجباری از طرف صرافی ها نبوده و دولت ها برای مقابله با پول شویی و خرید و فروش خدمات و کالا های غیر قانونی مثل مواد مخدر، اسلحه و... به صرافی ها فشار میارن که از همه کاربران خودشون مدارک هویتی بگیرن تا هیچ مشکلی پیش نیاد.

کاربران کشور های تحریم مثل ایران هم با طراحی و چاپ کارت ملی و پاسپورت و مدارک هویتی یک فرد دیگر در کشور دیگه با عکس چهره خودشون اقدام به احراز هویت می کنن. پذیرش و قبول کرردن احراز هویت در این روش مونده به دقت و ظرافت مدارک جعل شده که اکثرا این کار جواب میده و صرافی ها احراز هویت را انجام میدن. البته یکی از مشکلات این روش این هست که در صورت مسدود شدن حساب اگر مشکل از ایرانی بودن باشه با طی مراحلی و اعتراف به ایرانی بودن اجازه برداشت دارایی رو میدن ولی در صورت مشخص شدن مدارک جعلی حساب را به عنوان حساب کلاه برداری شناخته و کلا مسدود می کنه و دارایی دیگر قابل برگشت نیست.

نتیجه و کلام اخر

ما در مقاله چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند؟ توضیحاتی در مورد علت مسدود کردن حساب ها در صرافی ها دادیم. با توجه به مقاله متوجه شدیم که کشور ایران در لیست تحریمی اکثر صرافی های برزگ جهانی هست. علت این مسدودیت ها فشار از طرف آمریکا به صرافی هاست که اجازه فعالیت ایرانی ها رو در این بزار رو نمیده. البته راهای دور زدن تحریم ها وجود داره و که در مقاله به آن اشاره کردم میتونین با مطالعه این موارد اطلاعات خوتون در این زمینه بالا ببرن.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند؟

در مورد چرا صرافی های خارجی حساب های کاربران ایرانی را مسدود می کنند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+59 = ?