معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین"


  • 06:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله قصد داریم به معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین، بپردازیم. امروزه تقاضا برای NFT یا توکن های غیر مثلی، در زنجیره هوشمند بایننس BSC رو به افزایش هستش. این بلاک چین دارای سرعت بالا و هزینه های معاملاتی پایینی هست که باعث جذابیت بیش از پیش اون در بین کاربران و توسعه دهندگان شده.
در بایننس اسمارت چین Binance Smart Chain یا زنجیره هوشمند بایننس، از توکن های بتل پتس (Battle Pets)، پنکیک سوآپ (PancakeSwap) و بیکری سوآپ (BakerySwap) و ... هم پشتیبانی میشه. این توکن ها کاستی های NFT رو پوشش میدن. بتل پتس و بیکری سوآپ، دارایی های قابل جمع آوری رو با مالکیت غیر متمرکز (DeFi) که از توکن های اون ها حمایت میکنن، ترکیب می کنه. در واقع هر دو این پروژه آثار هنری با استیکینگ دیفای رو در توکن های خوشون ادغام می کنن. پنکیک سوآپ هم در حال آزمایش هایی هستش که توکن های غیرقابل معاوضه رو که قابلیت جمع آوری، سودمند مالی و بازی نمایی دارن رو با هم ادغام میکنه. 
در اصل زنجیره ی هوشمند بایننس یعنی بایننس اسمارت چین مکانی هستش که پروژه ها می تونن از عملکرد بالا و هزینه های کم برای ایجاد نوآوری در توکن هاشون استفاده کنن. اما مقدمه ای کوتاه برای معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین:

مقدمه ای برای معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین

NFT های بیشماری برای خرید و تجارت در این بلاک چین وجود دارن، از کریپتو پانک‌ ها گرفته تا کلکسیون‌ های هنری در اکسی اینفینیتی Axie Infinity. تاکنون اکثر فعالیت های این حوزه مربوط به شبکه ی اتریوم بوده اما حالا شاهد مهاجرت هزاران کاربر و البته پروژه ها به زنجیره ی باینس اسمارت چین هستیم و دلیلش هم عملکرد بالا و در کنار اون هزینه های پایین (کارمزدهای پایین) این شبکه هستش. مقاله کریپتوپانک چیست؟ هم میتونه تو این زمینه برای شما مفید باشه.
زنجیره هوشمند بایننس علاوه بر مبادلات توکن ها غیر مثلی، بازی های NFT یا امور مالی مربوط به ان اف تی، پروژه هایی در خود جای داده که میتونه انقلاب جدیدی در صنعت NFT بوجود بیاره. در مقاله ی معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین، ضمن نگاهی کوتاه بر تعریف NFT و همینطور شبکه بایننس اسمارت چین، سه اپلیکیشن برتر غیر متمرکز دیفای رو بررسی کرده و در نهایت در مورد اینکه چرا پروژه‌های NFT در بستر بایننس اسمارت چین (BSC) موفقیت زیادی کسب ‌می‌کنن، بحث و گفتگو می کنیم، با ارزسنج همراه باشین.

NFT چیست؟

NFT چیست؟

ان اف تی NFT توکن ‌های غیر قابل ‌معاوضه هستن. اونها به ‌عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری هستن که برای هر نوع دارایی دیجیتالی صادر میشن. به طور کلی، NFT یک قرارداد هوشمند هستش که با استفاده از پلتفرم‌ های اپن سورس (که هرکسی می تونه از سایت ‌هایی مثل گیت ‌هاب دانلود کنه) تنظیم و برای ایمن ‌سازی به‌ صورت دیجیتالی استفاده میشه. پس از نوشتن، میشه اونو ذخیره یا به‌ طور دائمی در قالب یک رمز (معمولاً به نام توکن ERC 721) در یک شبکه بلاک ‌چین مثل اتریوم منتشر کرد.

از مهمترین ویژگی های توکن های غیر قابل معاوضه می تونیم به این موارد اشاره کنیم:

•    نادر بودن این توکن‌ ها:

با وجود اینکه امکان تولید توکن ‌های غیر مثلی در تعداد بالا وجود داره، اما سیاست‌ هایی که برای کاربرد اونها در نظر گرفته شده، باعث میشه تنها تعداد محدودی از اونها توسعه داده بشه.

•    تقسیم ‌ناپذیر: 

سیاری از توکن‌ ها و ارزهای دیجیتال قابل تقسیم اند، مثلا بیت کوین رو می تونیم به صد میلیون ساتوشی تقسیم کنیم ولی NFT ها این ویژگی رو ندارن، یعنی امکان خرید نیمی از یک مجسمه وجود نداره. در اصل یا توکن ان اف تی رو باید به صورت کامل خریداری کرد تا صاحب اون شد و یا که چیزی نخرید.

•    منحصر به فرد:

هیچ دو توکن NFT شبیه به هم نیستن. هر توکن NFT یک بخش اطلاعات دائمی داره که منحصر به فرد بودن اونو اثبات می‌کنه. این ویژگی میتونه به عنوان گواهی اثبات اصالت محصولاتی که توکن غیر مثلی دارن، محسوب بشه.
هر دارایی دیجیتالی با توجه به خواست سازنده و طراح اون امکان تبدیل ‌شدن به NFT رو داره. این در صورتی هستش که سازنده ‌ی اون بخواد یک دارایی منحصر به ‌فرد داشته باشه. از توکن ‌های NFT میشه در زمینه‌ های مختلف استفاده کرد و این توکن ‌ها محدود به یک حوزه خاص یا دنیای کریپتوکارنسی‌ ها نیستن. ثبت آثار هنر دیجیتالی، صنعت بازی، دارایی‌های دیجیتال، دارایی‌های فیزیکی و همچنین در حوزه‌ ی ثبت هویت اشخاص یا ثبت مدارک دانشگاهی و کاری شخص، توکن NFT قابل استفاده هستش. این تکنولوژی در زمینه ‌ی ثبت آثار کلکسیونی نیز به‌ شدت مورد توجه کلکسیونر‌ها قرار گرفته. 

پروژه‌ های معروف NFT

•    CryptoKitties: پلتفرمی برای تولید و خرید و فروش گربه در بازی محبوب بلاکچین اتریوم گربه مجازی

•    OpenSea: سیستم فعال در حوزه ثبت آثار هنری و اشیاء کلکسیونی به واسطه‌ ی توکن NFT

•    Ethereum Name Service: سیستم ارائه خدمات نام دامنه و ثبت اون به ‌واسطه‌ ی NFTها

•    Async.Art: پلتفرمی برای ثبت آثار هنری توسط NFT و خرید و فروش اونها

•    Decentraland: یک پلتفرم برای توزیع زمین مجازی

پروژه ‌های Origin Protocol ،FLOW و Rarible، بازی ‌های Azure Heroes و AlterVerse و برنامه‌ هایی چون NBA Top Shot و Dr.Seuss برای ارائه و ثبت دارایی‌ های مجازی کلکسیونی، تعداد دیگری از پروژه‌ هایی هستن که تا امروز به‌ طور موفقیت‌ آمیز از توکن‌ های NFT استفاده کردن.

بایننس اسمارت چین یا BSC چیست؟

بایننس اسمارت چین یا BSC چیست؟

بایننس اسمارت چین یک بلاک چین هستش که توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس اداره میشه. این زنجیره مبتنی بر اتریوم هستش و ویژگی های این بلاک چین مانند قراردادهای هوشمند و پشتیبانی از طیف وسیعی از پروتکل های دیفای رو دارا ست. این بلاک چین در سال 2020 برای تکمیل زنجیره بایننس که صرافی غیر متمرکز بایننس (DEX) رو مدیریت می کنه طراحی شده.
بایننس اسمارت چین اساساً توان عملیاتی بالای زنجیره بایننس رو با قراردادهای هوشمند ادغام می‌کنه و به کاربران اجازه میده تا بتونن دارایی‌ های دیجیتال خودشونو در بین زنجیره‌ های مختلف از جمله اتریوم مدیریت بکنن. این زنجیره محیط مناسبی رو برای ایجاد برنامه ‌های غیرمتمرکز و سایر محصولات دیفای فراهم می‌کنه. از ویژگی‌ های این زنجیره میشه به زمان تأیید بلوک سه ثانیه ‌ای، انتقال بین زنجیره ‌ای دارایی‌ ها، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و پروتکل اجماع اثبات سهام اشاره داشت. 

بایننس اسمارت چین با پیاده ‌سازی ماشین مجازی اتریوم میتونه برنامه ‌های مبتنی بر اتریوم مانند کیف پول متامسک رو اجرا کنه. در اصل بایننس اسمارت چین به ‌عنوان یک پروتکل لایه 2 برای بایننس چین عمل نمی‌کنه و یک بلاک چین مستقل هستش که حتی در صورت آفلاین شدن بایننس چین هم میتونه اجرا بشه. اساساً، بایننس اسمارت چین مانند یک فورک اصلاح شده اتریوم هست. از اونجایی که زنجیره هوشمند به موازات زنجیره بایننس اجرا میشه از معماری دو زنجیره ‌ای استفاده میکنه که به کمک اون کاربران می تونن دارایی ‌های دیجیتالشونو بدون هیچ مشکلی و با استفاده از پل بایننس از یک زنجیره به زنجیره انتقال بدن.
بعد از مروری بر تعریف و مفهوم nft و بایننس اسمارت چین، سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین رو معرفی خواهیم کرد تا انتهای این مقاله همراه ما باشین:

معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین

همونطور که در ابتدای مقاله گفتیم، علاوه بر مبادلات NFT، بازی‌ ها یا امور مالی، زنجیره هوشمند بایننس پروژه ‌هایی داره که در زمینه NFT میتونه نوآوری‌ های جدیدی رو ایجاد کنه. اکنون به بررسی 3 پروژه NFT که محبوبیت زیادی در زنجیره هوشمند بایننس کسب کردن، میپردازم:

 1.   توکن‌ های بیکری سوآپ BakerySwap

سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین

تجارت کالاهای هنری و کریپتویی از امکاناتی هستش که بازار NFT به همراه داشته. در واقع کار کاربران پس از ذخیره ی این توکن ها در کیف پول سازگاری مانند تراست والت، راحتتر شده و در مراحل بعدی کار، تنها باید تعیین قیمت انجام داده و منتظر خریداران شد. قیمتی که برای این توکن های غیر مثلی در نظر گرفته میشه به کمیاب بودن و سودمندی اونها بستگی داره. اثر هنری که کمیاب باشه و تقاضا برای اون زیاد، قیمت بسیار بالاتری خواهد داشت. بیشتر مبادلاتی که در این بستر انجام میشه کاربر پسند هستن اما وقتی صحبت از خلق انقلابی جدید در صنعت NFT میشه، شرایط کمی فرق میکنه. BakerySwap در این زمینه کمی متفاوت تر عمل کرده. 

همان‌طور که انتظار می رفت، بازار DApp (اپلیکیشن ‌های غیر متمرکز) شامل مجموعه ‌ای از غول‌ های صنعت رمزنگاری هنری هستش. به همین دلیل قیمتی که برای این توکن ‌ها در نظر گرفته میشه به درجه کلکسیونی بودن (کمیاب بودن و مناسب برای گردآوری) و سودمندی اونها بستگی داره. یک توکن قدرتمند سریع ‌تر از یک توکن ضعیف به فروش میرسه و همچنین آثار هنری کمیاب و پر متقاضی نیز به نسبت دارای قیمت بسیار بالاتری خواهد بود.
اگر با دقت کافی گروه‌ های توکن بیکری سوآپ BakerySwap رو بررسی کنیم، توکن ‌های NFT ارائه شده جالبی برای معامله پیدا خواهیم کرد. این توکن ‌ها چیزی فراتر از حقوق تملک یک تصویر، آهنگ و یا فایل PNG رو به کاربر عرضه می کنن. به عبارتی دیگه، BakerySwap امکان ایجاد NFTهای ترکیبی رو فراهم میاره.

بیکری سوآپ امکان ایجاد توکن‌ های بیکری کامبز رو فراهم میاره. این nft های جالب، نه تنها کالاهایی قابل جمع آوری هستن بلکه میتونن به عنوان ابزاری برای تولید بیک BAKE (توکن اصلی پلتفرم) هم مورد استفاده قرار بگیرن. با این که اونها تنها یک تصویر زیبا رو ضمیمه این توکن کردن، اما ارزش واقعی این توکن از مزایای مالی اون سرچشمه می‌گیره. 

هر دسته ترکیب شده از توکن‌ های ان اف تی، قدرتی برای ذخیره سازی برای کاربران رو فراهم می‌کنه و میتونه برای به دست اوردن توکن‌ های بیک BAKE به اشتراک گذاشته بشه. درجه قدرت استیکینگ این NFTها تصادفی هستش. توجه به این نکته لازمه که در حال حاضر در این سوپرمارکت توکن، گزینه ‌‌هایی بیش از چند نقاشی هنری ساده برای فروش وجود داره. به زبان ساده‌ تر، پلتفرم بیکری سوآپ BakerySwap فقط برای خرید و فروش نقاشی و آثار هنری نیستش و کاربردهای بسیاری داره. توصیه میکنیم مقاله استیکینگ NFT چیست؟ رو هم مطالعه کنین.

2.   توکن بتلز پتز Battle Pets 

سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین

در این قسمت از مقاله ی معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین، به بررسی بتلز پتز Battle Pets پروژه ی NFT های گیمینگ می پردازیم. یکی دیگر از کاربردهای کلاسیک صنعت ان اف تی ها، ترکیب توکن NFT ها و بازی ها هستش. از همون روزهای ابتدایی کریپتو کیتیز CryptoKitties، گیمیفیکیشن در تصویب توکن ان اف تی و ادغام اون ها برنده بوده.

در حال حاضر، بایننس اسمارت چین دارای انواع nft مربوط به آثار هنری جنگی ست و در واقع دارای سهم بزرگی از موجودات توکن سازی شده کامپیوتری هستش که که علاوه بر خرید و فروش و استفاده در بازی ‌ها می توان با اونها کارهای دیگه ای هم در زمینه ی تجارت انجام داد. پتلفرم بتلز پتز Battle Petsتجربه ای رو به سبک گوگل با حیوانات انیمیشنی قابل فروش به شکل NFT فراهم می سازه. در واقع هر حیوان انیمیشنی در پلتفرم بتلز پتز یک NFT هستش. این پلتفرم یک پلتفرم تست شده با عناصر مالی و گیمیفیکیشن است.

در این پتلفرم مانند بیکری سوآپ، فروش سلاح های جعلی و حیوانات خانگی در بازارهای nft ساده هستش و باعث بهبود تنوع موجود در ان اف تی میشه. توکن ‌ها هم با مقدار مشخصی رمزارز قابل بازخرید هستن. 
در بازی های Tournament و Siege کاربر میتونه مستقیماً NFT های حیوانات خانگی خودشو برای فارمِ جایزه فروت Fruit استیک کنه. فروت یکی از رمزارزهای اصلی پلتفرم Battle Pets هستش. همچنین کاربر میتونه سلاح‌ ها رو فورج (خلق) کنه که قدرت استیکینگ واقعی رو براش فراهم میکنه. این نوع سلاح ‌ها علاوه بر بهبود آمار بازی، مزایای مالی هم برای کاربر خواهد داشت.

 3.   توکن ‌های پنکیک سوآپ PancakeSwap 

توکن ‌های پنکیک سوآپ PancakeSwap

سومین و آخرین پروژه ای که در مقاله ی معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین بررسی میشه، PancakeSwap پنکیک سوآپ، پروژه‌ NFT های مالی هستش. سیستم عامل‌ ‌های دیفای در بایننس اسمارت چین بخشی از موفقیت خودشونو مدیون اجرای هوشمندانه NFT هستن. 

هیجان انگیز‌ترین پروژه دیفای بایننس اسمارت چین، پروژه ی پنکیک سوآپ با تم خرگوش هاست که خط شخصی خودشو برای جمع آوری شخصیت ‌های توکن ‌سازی شده یا شخصیت های ان اف تی ایجاد کرده. در این مجموعه هر خرگوش یک قیمت قابل بازخرید برای کیک CAKE (توکن بومی پروژه) داره. مانند سایر دارایی های قابل معامله، معامله گران با پیگیری نوسان قیمت توکن کیک CAKE، ارزش این nft ها رو حدس میزنن.

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، محصولات هنری در بستر بایننس اسمارت چین جدا از ارزش هنری که دارن، در ارائه ی ارزش ‌ها و خدمات به سرمایه گذاران در حال بلوغ و پیشرفتن. کاربرایی که در قرعه کشی پنکیک سوآپ PancakeSwap شرکت کردن، از بلیط یا در واقع یک NFT از نوع BEP-721 استفاده کردن. کاربران بلیط‌ های قرعه کشی خودشونو با کیک (cake) خریداری می‌کنن و کیک هم مانند یک صندوق جایزه امتیازها رو جمع آوری میکنه.

هر بلیط NFT چهار عدد رو در برمیگیره که باید به ترتیب با عدد قرعه کشی مطابقت داشته باشه. در ادامه بخشی از صندوق جایزه سوزانده و بقیه بین برندگان تقسیم میشه. این یک مثال عالی از چگونگی کار با توکن ها غیر قابل معاوضه هستش و این واقعیت رو نشون میده که NFTها می تونن بیش‌ تر از یک اثر هنری باشن. به زبان ساده ‌تر، ان اف تی ها فقط برای کلکسیون سازی نیستن و می تونن کاربردهای زیادی داشته باشن. 

چرا باید زنجیره هوشمند بایننس را برای NFT انتخاب کرد؟

زنجیره هوشمند بایننس

در بخش مقدمه ی مقاله ی معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین قول داده بودیم که در مورد اینکه چرا پروژه‌های NFT در بستر بایننس اسمارت چین (BSC) موفقیت زیادی کسب ‌می‌کنن، بحث و گفتگو کنیم، الوعده وفا:
پروژه‌ های زیادی وجود دارن که به منظور خلق، خرید و فروش و در کل تجارت NFT ها به جای شبکه ی اتریوم از زنجیره هوشمند بایننس BSC استفاده می کنن. دلیل جذابیت اسمارت بایننس چین نسبت به سایر بلاک چین ها، مقیاس پذیری و کارمزد پایین تراکنش‌ ها در شبکه هستش. همچنین توسعه دهندگان می تونن به راحتی دی آپ DApp های ایجاد شده خودشونو در شبکه اتریوم به بایننس اسمارت چین منتقل کنن. چراکه شبکه بایننس اسمارت چین با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستش.
از دید کاربران خرید و فروش NFT در بایننس اسمارت چین مقرون به صرفه تر هستش. کارمزدهای بالای تراکنش‌ ها در شبکه اتریوم باعث گران تمام شدن خرید و فروش ان اف تی برای سرمایه گذاران و کلکسیون داران خرد میشه. برای آشنایی بیشتر با حوزه nft مقاله مجموعه NFT میمون های کسل چیست؟ هم میتونه براتون مفید باشه.

سخن پایانی

در این مطلب ضمن مروری کوتاه بر مفهوم NFT و تعریف شبکه ی بایننس اسمارت چین، به معرفی سه پروژه ی برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین پرداختیم. در گذشته nftها فقط برای کاربردهای محدودی چون بازی‌ های کریپتویی مورد استفاده قرار می ‌گرفتن، اما حالا کاربردهای جدیدتری چون سرمایه‌ گذاری یا خرید زمین در متاورس هم به اونها اضافه شده. انتظار میره در آینده کاربردهایی برای این توکن ‌ها ایجاد بشه که به دنیای واقعی نزدیک‌ تر باشه. در ماه ‌های گذشته، پیشرفت ‌ها و نوآوری ‌های زیادی در دنیای توکن های غیر قابل تعویض (NFT) و قراردادهای هوشمند به ویژه در هر دو شبکه بایننس اسمارت چین و اتریوم صورت گرفته، در حال حاضر Nft ها بیش از یک حقوق دیجیتالی ساده هستن و از هنر و حق مالکیت برخوردارن و به طور گسترده‌ ای در برنامه‌ ها و اپلیکیشن های دیگه هم مورد استفاده قرار می گیره.
در مورد شبکه بایننس اسمارت چین هم باید بگیم که این شبکه تا حد زیادی عملکرد زنجیره بایننس اولیه رو توسعه داده و از طیف وسیعی از پروتکل ‌های پیشرفته که برای پر کردن شکاف بین بلاک چین ‌های مختلف طراحی شدن پشتیبانی می‌کنه. زنجیره هوشمند بایننس به سرعت در حال رشد اکوسیستم ان اف تی خودشون هست چرا که پروژه‌ های بسیاری همچنان از سرعت و مقرون به صرفه بودن این شبکه بهرمند میشن. زنجیره هوشمند بایننس همه ی گزینه های مورد نیاز کاربران رو برآورده میکنه به طوری که کاربران با استفاده از این شبکه می تونن با موج جدید nft ها همراه باشن یا آثار هنری دیجیتال خودشونو از این طریق معامله کنن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین

در مورد معرفی سه پروژه برتر NFT بر روی بایننس اسمارت چین نظر دهید
سوال امنیتی :1+60 = ?