استیکینگ NFT چیست؟ (معرفی 5 پلتفرم برتر استیک NFT)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "استیکینگ NFT چیست؟ (معرفی 5 پلتفرم برتر استیک NFT)"


  • 10:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

استیکینگ NFT چیست؟ موضوعی که در این مقاله قصد داریم بهش بپردازیم. به دلیل وجود تورم و نابسامانی اقتصاد جهانی، مردم به دنبال روشی برای سرمایه گذاری و کسب سود هستن. برخی از افراد در بازار ارز های دیجیتال به هولد و نگهداری ارز ها میپردازن و بعضی ها با توجه به آگاهیشون از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به ترید و معامله ارز های دیجیتال مشغول میشن. اما در این بین کسانی هم هستن که داراییشون رو استیک میکنن و ماهانه مثل بانک سود خالصی رو دریافت میکنند و اصل پولشون هم محفوظ باقی میمونه؛ اما علاوه بر استیک کردن ارز های دیجیتال، میتونیم NFT ها رو هم استیک کنیم و با این روش کسب در آمد کنیم. ما در این مقاله قصد داریم توکن های NFT رو معرفی کنیم و به موضوع استیکینگ NFT چیست؟ بپردازیم و روش های کسب درآمد از اون رو بیان کنیم.

NFT  یا توکن های غیر قابل معاوضه چیست؟

NFT  یا توکن های غیر قابل معاوضه چیست؟

توکن های غیر مثلی یا NFT یا به اصطلاح Non-Fungible Token از انواع دارایی های رمز نگاری هستن. در علم اقتصاد، اگه هر کالا یا دارایی که واحد های اون قابلیت تعویض داشته باشن، به اون دارایی مثلی یا قابل تعویض  Fungible گفته میشه. این نوع از دارایی ها رو نمیتونیم بر دیگری ارجع بدونیم. اما درNft  ها  واحد های اون خصوصیات منحصر به فردی دارن که اونو از واحد های دیگه جدا میکنه که در اصطلاح،Nft  های غیر مثلی میگیم. برای مثال وقتی کسی خدمتی رو انجام میده و بابت اون، باید صد هزار تومن بگیره؛ میتونه این مبلغ رو به صورت اسکناس های ده هزار تومنی یا دو تراول پنجاه هزارتومنی دریافت کنه.

استیکینگ NFT چیست؟

استیکینگ NFT چیست؟

Nft  ها اساسا دارایی های توکنیزه هستن و درست مانند هر توکن دیگه ای قابلیت انتقال به پلتفرم های دیگه رو دارن. استیکینگ در دنیای ارز های دیجیتال، به معنای اعطای یک دارایی دیجیتال به یک پروتکل و کسب پاداش هست. Nft ها هم از این قائله برخوردار هستن و امکان سپرده گذاری یا Staking در اونا وجود داره.
همون طور که از اسمشون پیداست، سپرده گذاری Nft ها به قفل کردن این توکن ها در یک پلتفرم به منظور استیک کردن و دریافت پاداش، مورد استفاده قرار میگیره. به دلیل ماهیت منحصر به فرد بودن Nft ها، سرمایه گذاران معمولا ترجیح میدن که اونا رو نگهداری یا HODL کنن. با این کار هم توکن اون مجموعه رو دارن و هم اینکه با استیک کردن، فرصتی رو به این افراد میده که کسب درآمد کنن و همچنین تقاضای بازار برای Nft های قفل شده افزایش پیدا کنه و افراد بیشتری رو جذب این مکانیسم کنن. در ادامه به مزایا و معایب استیکینگ NFT ها میپردازیم:

مزایای استیکینگ NFT

•    کسب درآمد غیر فعال از دارایی های هولد شده

•    مشارکت در جامعه NFT

•    ریسک کم

معایب استیکینگ NFT

•    احتمال کاهش قیمت در زمان استیکینگ

•    عدم استفاده از NFT در بازه استیکینگ

نحوه عملکرد NFT Staking

پروسه استیک کردن NFT ها به این شکله که پروتکل بلاک چین، NFT های کاربران رو در یک استخر قفل میکنه و به طور تصادفی اعتبار سنجی هایی رو انتخاب میکنه که وظیفه ماینینگ یا تایید بلوک های تراکنش ها رو بر عهده دارن. هر بار که یک بلوک جدید به زنجیره ایجاد میشه توکن های جدید ساخته میشن و به عنوان پاداش بلوک ها، این توکن ها بین اعضا توزیع میشه. عوامل متعددی وجود داره که تعیین کنه چه مقدار به افراد استیکینگ NFT ها تعلق میگیره؛ از جمله این عوامل میتوان به تعداد توکن هایی که فرد استیک میکنه و مدت زمانی که استیک کرده اشاره کرد.

ییلد فارمینگ چیست؟

ییلد فارمینگ چیست؟

Yield farming که به اون Liqudity mining یا استخر نقدینگی هم گفته میشه به حالتی میگن که زمانی فرد رمز ارز های خودش رو به صورت قرض به پروژه های دیفای واگذار میکنه؛ پروژه دیفای در هر زمینه ای که فعالیت میکنه صرف اون کار میشه. برای مثال پروژه در صرافی های غیر متمرکز فعالیت میکنه؛ به ازای هر تراکنشی که انجام میشه مقداری کارمزد از فرد دریافت میکنه که اون کارمزد تراکنش ها به عنوان پاداش به ییلد فارمر ها تعلق میگیره.

مقایسه ییلد فارمینگ با استیکینگ NFT

ییلد فارمینگ و استیکینگ ان اف تی، هر دو برای کسب درآمد در عین ثابت موندن مقدار دارایی یا NFT به کار گرفته میشه. ییلد فارمینگ با سود دهی که به کاربرانش میده ممکنه سود آور ترین گزینه برای درآمد غیر فعال محسوب شه اما در عین حال میتونه خطرناک ترین روش هم باشه. هزینه های کارمزد اتریوم که میتونه نرخ APY رو تعیین کنه و در بازار نزولی و صعودی این نرخ میتونه عوض شه؛ در نتیجه سود یا ضرر شما هم ممکنه تغییر پیدا کنه.
از نظر امنیتی ییلد فارمینگ در پروژه های جدید و نو به علت اینکه بیشتر توسعه دهندگان دوس دارن پروژه های به اصطلاح rugpull ایجاد کنن و بعد از جمع آوری نقدینگی، پروژه رو تعطیل کنن و ناپدید شن، از خطر بالایی برخوداره.
از دیگر تفاوت های ییلد فارمینگ و استیکینگ NFT میتوان به اهداف و مقاصد اونا اشاره کنیم. Yield Farming بر کسب بالاترین بازده ممکن تمرکز داره در حالی که Staking به حفظ امنیت شبکه بلاک چین و کسب پاداش متمرکزه. توصیه میکنیم مقاله مجموعه NFT مشتقه چیست؟ رو هم در کنار این مقاله مطالعه کنین.

معرفی 5 پلتفرم برتر استیکینگ NFT

1.    When Staking

پلتفرم برتر استیکینگ NFT

when staking یکی از پلتفرم های استیکینگ ان اف تی هست که به عنوان یک استودیو DApp در سایت Onessus.com  شناخته شده. همچنین این استودیو بازی های Play-to-earn  از جمله NiftyVille و HodlGod رو معرفی کرده که با بازی کردن میتونین کسب در آمد داشته باشین. در این پلتفرم با توکن VOID، پاداش استیکینگ NFT ها پرداخت میشه و کاربران این پلتفرم در شبکه onessus میتونن توکن های ان اف تی خودشون رو استیک کنن.

2.    NFTX

پلتفرم برتر استیکینگ NFT

یکی دیگه از پلتفرم های استیکینگ ان اف تی، پلتفرم NFTX هست که پروتکل نقدینگی یا استخر نقدینگی داره که این امکان رو به کاربران خودش فراهم کرده که با خرید و فروش NFT ها توکن های ان اف تی خودشون رو استیک کنن و با قفل کردن این توکن ها، کسب درآمد داشته باشن.
این پلتفرم نوع خاصی از استیکینگ رو ارائه میده که در اون امکان تاثیر پذیری از کلکسیون های برتر مانند گربه های باحال(Cool Cats)  یا میمون های کسل(Bored Ape Yacht Club)  رو پیدا کنند، بدون اینکه اونا رو بخرن. همچنین این پلتفرم امکان استیک کردن توکن های ERC-20 رو هم فراهم کرده.

3.    LooksRare

پلتفرم برتر استیکینگ NFT

LookRare  یک NFT marketplace هست که سرویس استیکینگ هم میباشد و به کاربران فعال پلتفرم اوپن سی ایردراپ 120 میلیون واحدی از توکن خود Look ارائه میده و کاربران پس از هر ترید موفق، NFT کسب میکنن. کاربران این پلتفرم میتونن پاداش خود را به صورت توکن های Looks  و Weth دریافت کنن.

4.    Splinterlands

پلتفرم برتر استیکینگ NFT

این پلتفرم یک بازی کلکسیونی مبتنی بر شبکه اتریوم هست که به بازی Heartstore شباهت داره. SPS توکن بومی این پلتفرم هست که در دسته توکن های دائو شبکه بلاک چین هوشمند بایننس قرار داره و افراد میتونن در این پلتفرم توکن های NFT خودشون رو استیک کنن.

5.    BAND NFTs

پلتفرم برتر استیکینگ NFT

Band nfts  شامل یک صرافی و از جمله پلتفرم های برتر استیکینگ NFT هستش که علاوه بر محلی برای خرید و فروش توکن های NFT، امکان شرکت در نظر سنجی های موسیقی نیز فراهم شده و افراد میتونن با توکن های NFT در این نظر سنجی ها مشارکت داشته باشن.

NFT های قابلیت استیکینگ

ان اف تی ها هم به مانند ارز های دیجیتال، تعداد محدودی از اونا قابلیت استیک کردن دارن و افراد فقط روی اون پروژه ها میتونن حساب باز کنن. همچنین این امکان وجود داره که پلتفرم های ارائه دهنده خدمات استیکینگ NFT، با توجه به قوانین و مقررات خودشون، فقط امکان استیک کردن NFT های بومی رو بدن. برخی از بهترین کلکسیون های NFT قابلیت استیک، عبارت است از:

  • Cyber Kongz با پاداش استیکینگ از جنس توکن $BANANA
  • Doge Capital با پاداش استیکینگ از جنس توکن $DAWG 
  • Mutant Cats با پاداش استیکینگ از جنس توکن $FISH 
  • Baby Apes با پاداش استیکینگ از جنس توکن $OOGI 

محاسبه پاداش استیکینگ NFT

میزان پاداش دریافتی از استیک کردن NFT ها بستگی به اون پلتفترم و میزان APY داره. بیشتر این پلتفرم ها میزان پاداش دریافتی رو به صورت روزانه یا هفتگی و در قالب توکن های بومی خودشون پرداخت میکنن. و همچنین این توکن ها در اغلب صرافی ها لیست میشن که میتونین این توکن ها رو با ارز های دیجیتال معامله و یا اقدام به فروشش بکنین. علاوه بر این موارد، برخی از پلتفرم ها وجود دارن که به صورت سازمان غیر متمرکز خود مستقل یا DAO هستن و این امکان رو به کاربران میدن که دارایی های خودشونو در اسختر DAO قفل کنند، با این کار در حاکمیت پلتفرم و رای گیری های معاملات آتی اون NFT شرکت میکنن.

آیا سرمایه گذاری در استیکینگ NFT عاقلانه است؟

از اونجایی که سرمایه گذاری در بحث استیک کردن NFT ها در مراحل اولیه خودش قرار داره و اکوسیستم اون توسعه یافته نیست، باید سرمایه گذاری در این پلتفرم ها با دانش وآگاهی صورت بگیره. با اینکه سرمایه گذاران این حوزه به اندازه ارز های دیجیتال محبوب نیستن، اماNFT  ها در این مدت کم تونستن علاقه مندان زیادی رو جذب کنن و سرمایه گذاران بزرگی در این بازار اقدام به خرید و استیک کردن اونا بکنن. همچنین این بازار از پتانسیل زیادی برای رشد در آینده برخورداره؛ به خصوص زمانی که  Eht2با موفقیت به مکانیزم Pos ارتقا پیدا کنه و جایگزین ماینینگ شه.

نتیجه

از استیکینگ NFT میتونیم به عنوان روشی برای کسب درآمد غیر فعال استفاده کنیم و با استیک کردن NFT های خودمون، هم دارایی ما در اون پلتفرم محفوظ میشه و هم اینکه در بازه زمانی مشخصی، به ما توکن های اون پلفترم رو به عنوان پاداش بده و ما در صرافی های مختلف اقدام به فروشش بکنیم. اما نکته ای که وجود داره اینه که باید توجه داشته باشیم پلتفرمی که برای استیک کردن ان اف تی ها به کار میبریم مورد اعتماد مردم باشه و از امنیت بالایی برخوردار باشه تا هکر ها نتونند با دستکاری کد های قرارداد هوشمند اون پلتفرم به شبکه دسترسی داشته باشن و توکن های شبکه رو به سرقت ببرن. همچنین به مدت زمان استیک کردن NFT نیز باید توجه داشته باشیم که اگر قبل از پایان موعد استیکینگ ان اف تی مد نظر، اقدام به Unstake کردن اون بکنیم ممکنه هیچ پاداشی تعلق نگیره.
ما در این مقاله سعی کردیم به موضوع استیکینگ NFT چیست بپردازیم و همچنین پلتفرم هایی که در اون میتونیم NFT های خودمون رو استیک کنیم، اشاره کنیم تا شما نسبت به سلیقه شخصیتون، بهترین انتخاب رو داشته باشین. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشین.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد استیکینگ NFT چیست؟ (معرفی 5 پلتفرم برتر استیک NFT)

در مورد استیکینگ NFT چیست؟ (معرفی 5 پلتفرم برتر استیک NFT) نظر دهید
سوال امنیتی :7+43 = ?