انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال"


  • 06:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال رو در این مقاله قراره بررسی کنیم. ارز های دیجیتال در سراسر جهان به بی ثبات بودن و عدم تثبیت قیمت، مشهور هستن و افرادی که تازه وارد این حوزه میشن چه مبتدی و چه کسی که در بازار های مالی مانند بورس و فارکس تجربه کار داره، با دیدن این نوسانات قیمتی متعجب میشن؛ مهم ترین تفاوتی که این بازار با بازار های مالی دیگه داره اینه که زمانی که هیجانات بازار به اوج خودش میرسه و در لحظه، قیمت ارز های دیجیتال چند ده درصد کاهش یا افزایش پیدا میکنه، افراد زیادی در این بازار متضرر و یا ثروتمند میشن. به همین دلیل درک نوسانات قیمتی و آموزش نوسان گیری در ارز دیجیتال در همچین مواقعی از شروط اصلی ورود به این بازار هستش. ما در این مقاله سعی کردیم انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال رو تعریف کنیم و کارهایی که باید در مواقع هیجانی و پرنوسان در این بازار انجام دهیم رو بیان کنیم.

نوسان (volatility) به چه معناست؟

نوسان (volatility) به چه معناست؟

در امور مالی سنتی، نوسانات بازار با توجه به تغییرات قیمت دارایی در طول زمان تعریف می شه و در معاملات به عنوان پراکندگی هایی نام برده میشه که یک دارایی از قیمت اولیه خودش واکنش نشون داده. زمانی به یک دارایی، سرمایه گذاری بی ثبات میگیم که قیمت اون در طول روز به شدت نوسان به سمت بالا یا پایین داشته باشه. دقیقا مانند چیزی که در بازار ارز های دیجیتال مشاهده میکنیم. برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه مقاله نوسان در قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟ رو مطالعه کنین.
بی ثباتی یا volatility به زبان ساده حرکت در بازار هست. اگر بازار هیچ حرکتی نداشته باشه فرد سرمایه گذار هیچ پولی از دست نمیده و پولی هم به دست نمیاره؛ در نتیجه، نوسان در بازار های مالی همان طور که ممکنه منجر به ضرر شه، همان گونه هم فرصت های سرمایه گذاری برای کسب سود رو فراهم میکنه؛ مهم اینه که در نوسانات شدید و پر ریسک، هیجانی برخورد نکنیم و سعی کنیم وارد معامله نشیم تا با یک حرکت کوچک و ناگهانی دچار ضرر نشیم.

انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال

انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال

1.    نوسانات قیمت رمز ارز

ارز های دیجیتال طیف گسترده ای از رمز ارز ها رو تشکیل میدن که محبوب ترین و پر کاربرد ترین اونا بیت کوین هستش. در طی چند سال اخیر بیت کوین و ارز های دیجیتال دچار نوسانات و تغییرات بزرگی شدن؛ از جمله عواملی که باعث این نوسانات میشن، شرایط فاندامنتال و اخباری که از سوی دولت ها منتشر میشه هستن که میشه گفت از اصلی ترین دلایل نواسانات در این بازار بوده و هستن. البته با نگاه به گذشته و برایند ارز ها، اونها همیشه مثبت بوده و تاثیر این اخبار فقط در کوتاه مدت نوساناتی رو ایجاد کرده.

2.    نوسانات قیمت دلار

قیمت دلار در بیشتر مواقع صعودی بوده و ارزش اون نسبت به ریال بالاتر بوده اما در چند سال اخیر روند رشد دلار به صورت تصاعدی و با شیب تند به سمت بالا حرکت کرده. به علت اینکه ارز های دیجیتال با دلار خرید و فروش میشه، در نظر گرفتن نوسانات دلار امری واجب در دنیای ارز های دیجیتال هست.

3.    نوسانات بیت کوین

بیت کوین اولین و برترین ارز دیجیتال در دنیا، از جمله ارز هایی هست که در آینده به گفته بیشتر کارشناسان جایگزین پول های سنتی میشه و مردم در تبادلات خودشون از بیت کوین استفاده میکنن. بیت کوین امروزه به علت اینکه با حجم کم و محدود در بازار توزیع شده ، نوسانات شدیدی رو به همراه داره اما با گذشت زمان این نوسانات کمتر شده و مردم با اعتماد بیشتری به خرید و فروش اون میپردازن و اونو به دلیل غیر متمرکز بودن و نبود واسطه، یک راهکاری مناسب برای جایگزین ارز های فیات میدونن. دربازار ارز های دیجیتال هم قیمت تعداد زیادی از ارز های دیجیتال با نوسان قیمت بیت کوین تغییر میکنه و میشه گفت به طور مستقیم از نوسانات بیت کوین تاثیر می پذیرن.

عوامل موثر در انتخاب ارز دیجیتال برای نوسان گیری

عوامل موثر در انتخاب ارز دیجیتال

در ارز های دیجیتال دو عامل مهم و اساسی برای نوسان گیری وجود داره این عوامل عبارتند از: قدرت نقدشوندگی و نوسانات ارز. قدرت نقدشوندگی یعنی ارز مد نظر چه مدت طول میکشه که خریدار یا فروشنده برای اون ارز پیدا شه. هر چقدر قدرت نقد شوندگی ارز بالاتر باشه، میتونیم بگیم که ارز مد نظر برای سرمایه گذاری مناسبه.

تریدرها، کسانی که از نوسانات بازار سود میبرن؛ اولین نکته ای که باید بهش توجه کنن اینه که یه ارز دیجیتال چه مقدار قدرت نقدشونگی داره و آیا در صرافی های ارز دیجیتال به سرعت امکان معامله وجود داره یا خیر!
دومین مورد که در انتخاب ارز دیجیتال برای نوسان گیری باید مد نظر قرار بدیم اینه که میزان نوسانات رمز ارز در طی یک بازه مشخص چقدر هست. معمولا ارز های دیجیتال با حجم بازاری بالا، نوسانات کمتری در طور یک روز تجربه میکنن. به همین دلیل توصیه میشه افرادی که ریسک سرمایه گذاری کمتری دارن به سراغ این ارزها برن. توصیه میکنیم مقاله تاثیر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در نوسان گیری رو هم مطالعه کنین.

اندیکاتور های نوسان گیری ارز های دیجیتال

اولین قدم برای آموزش نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال، استفاده از اندیکاتور های مختلف هست. اندیکاتور ها به ما این کمک رو میکنن که با استفاده از نمودار های مختلف، مقاومت ها و حمایت ها رو تشخیص بدیم. به نکاتی که در ادامه برای استفاده از اندیکاتور ها بیان می کنیم دقت کنین:

•    استفاده از چند اندیکاتور به صورت همزمان این کمک رو میکنه که درصد خطای کار در نوسان گیری به کمترین میزان برسه.

•    البته نباید اعتماد زیادی به اندیکاتور ها کرد و ملاک های دیگه ای هم مثل اخبار فاندامنتال و شبکه های اجتماعی رو باید مورد توجه قرار داد. فقط متکی بودن به اندیکاتور ها باعث میشه جنبه های دیگه بازار رو در نظر نگیریم و با سهل انگاری و صرفا با تایید گرفتن از اندیکاتور ها، وارد معامله شیم و در تله سرمایه گذاران بزرگ بیفتیم.

در ادامه به انواع اندیکاتور های نوسان گیری ارز های دیجیتال میپردازیم.

1.    MACD

انواع اندیکاتور های نوسان گیری ارز های دیجیتال

باید بگیم که نمیتونیم صفر تا صد نوسان گیری رو بررسی کنیم ولی حرفی از اندیکاتور مکدی نزنیم؛ مکدی یکی از ابزار های مهم در ترید و نوسان گیری هستش.
اندیکاتور MACD از سه بخش تشکیل میشه: بخش اول هیستوگرام، بخش دوم خط MACD و بخش سوم خط سیگنال هست. این اندیکاتور در واقع تابعی از مووینگ اوریج ها هستش. همچنین توصیه میشه استفاده از این اندیکاتور رو باید در هر تایم فریمی به صورت جداگونه در دستور کارمون قرار بدیم.
استفاده از اندیکاتور مکدی برای تحلیل ارز های دیجیتال بسیار پر کاربرد هستش و تحلیل گران چه حرفه ای و چه افراد تازه کار از این اندیکاتور در نمودار های خودشون استفاده میکنن.

2.    RSI

انواع اندیکاتور های نوسان گیری ارز های دیجیتال

دومین اندیکاتور که باید به اون خیلی توجه کنیم، اندیکاتور RSI هستش. RSI در واقع شاخصی هستش که در هر لحظه قدرت خریداران با فروشندگان رو مقایسه میکنه. طبیعتا زمانی که قدرت خریداران بالاتر باشه، روند قیمت صعودی شده و اگه قدرت فروشنده ها بیشتر باشه روند نزولی خواهد بود. تشریح اندیکاتور RSI به قرار زیر هست:

•    اندیکاتور RSI از یک منحنی تشکیل شده که در میان سه خط ۳۰%، ۷۰% و ۵۰% نوسان میکنه.

•    ۱۰۰% در این اندیکاتور به معنی قدرت حداکثری خریداران و ۰% به معنی قدرت حداکثری فروشندگان هست.

•    ۵۰% در این اندیکاتور مرز میان قدرت هاست. قرار گرفتن منحنی روی درصد ۵۰ به معنی برابر بودن قدرت میان فروشندگان و خریداران هست.

همچنین اگه در نمودار RSI عدد مشخص کننده قدرت خریدار و فروشنده ها، به زیر 30 برسه یعنی بازار در اشباع فروش قرار داره و میتونه سیگنال خرید رو به ما بگه و اگه این عدد به بالای 70 برسه یعنی بازار اشباع خرید شده و سرمایه گذاران توصیه میکنن با دقت بیشتری معامله کنن زیرا ارز مد نظر بیش از حد خریداری شده و هر لحظه امکان ریزش وجود داره.

3.    مووینگ اوریج ها

یکی از مواردی که میتونیم در گروه بهترین اندیکاتور های نوسان گیری ارز های دیجیتال در نظر بگیریم مووینگ اوریج ها هست. جالبه بدونین که مووینگ اوریج ها حتی در بین کسانی که اعتقادی به اندیکاتور ها ندارن هم مورد استفاده قرار میگیره. مووینگ اوریج ها در واقع میانگینی از قیمت های گذشته هستن که با استفاده از اونا میتونیم روند قیمت رو پیش بینی کنیم. بسیاری از تکنیک ها و استراتژی های مورد استفاده در ارز های دیجیتال، ساخته شده از مووینگ اوریج ها هستن. از اندیکاتور مووینک اوریج در موارد زیر استفاده میشه:

•    تعیین روند قیمتی

•    سیگنال دهی بازار ارز دیجیتال

•    تعیین نقاط خوب برای ورود و خروج از معامله

•    این اندیکاتور ها به عنوان حمایت و مقاومت های داینامیک عمل میکنن.

4.    باند بولینگر

باند بولینگر از جمله اندیکاتور های رایج و پرکاربرد برای تحلیل رمز ارزها می باشد. از این اندیکاتور میتونیم برای نوسان گیری و ترید روزانه استفاده کینم. بولینگر هم سیگنال های زیادی را در کوتاه مدت به کاربران می ده. از این رو لازمه تا شناخت کافی نسبت به آن پیدا کنیم و از اون برای نوسان گیری رمز ارزها استفاده کنیم. از مهم ترین ویژگی باند بولینگر، استفاده راحت و آسون اون هستش که هر کسی با کمترین دانش تکنیکالی میتونه به یادگیری و استفاده اون در نمودار قیمتی رمز ارز ها بپردازه.

5.    فیبوناچی

فیبوناچی ابزاری هست که در اون شما میتونین درصدهای مختلف یک موج رو در موج بعدی مشاهده کنین. مهم ترین درصد های این ابزار به ترتیب اهمیت ۷۸.۶، ۶۱، ۵۰ و … هستش. این سه درصد اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارن و همچنین درصد ۱۶۱.۸ به عنوان مهم ترین هدف قیمتی در موج جدید هست و به نوعی در بیشتر مواقع به عنوان نقطه حمایت یا مقاومت عمل میکنه. با استفاده از این درصدها میتونین بهترین نقاط برای ورود و خروج به بازار رو پیدا کنین.

6.    ایچی موکو

آخرین اندیکاتوری که بسیار مورد استفاده قرار میگیره، اندیکاتور ایچی موکو هست. اندیکاتور ایچی موکو به دلیل پیچیدگی هایی زیاد توصیه میشه افراد تازه کار از اون استفاده نکنند و در ابتدا دانش این اندیکاتور رو به دست بیارن بعد به گرفتن تصمیمات بر اساس این اندیکاتور اقدام کنن. اصلی ترین ابزار این اندیکاتور ابر ایچی موکو هستش که قیمت رمز ارز، تحت تاثیر این ابر قرار میگیره و همچنین میتونیم به مانند فیبوناچی از این ابزار برای نقاط حمایتی و مقاوتی، استفاده کنیم.

روش های پیش بینی نوسانات قیمتی

متخصصان و کارشناسان این حوزه با استفاده از نمودار ها و داده های قیمتی و همچنین با ابزار های تجزیه و تحلیل تکنیکال و شرایط فاندامنتال، آینده ارز رو تا حدودی پیش بینی میکنن. استفاده از این ابزار ها میتونه این نوید رو برای سرمایه گذارانش بده که از نوسانات قیمتی سود ببرن و بگن که کدوم ارز در جای مناسبی برای سرمایه گذاری قرار گرفته.

سوالات متداول 

سود نوسان گیری چقدر هست؟

یکی از مهمترین سوالات نوسان گیری ارزهای دیجیتال اینه که سود اون چقدره؟ این موضوع بستگی به خود شما داره؛ نوسان گیرهای حرفه ای معمولا سود خوبی از این نوسان ها به دست میارن؛ این سود در بازار هایی مانند بازار ارزهای دیجیتال بیشتر هم می شه.

کدام اندیکاتور ها بیشتر در نوسان گیری مورد استفاده قرار میگیره؟

نمیتونیم به طور دقیق به این سوال پاسخ بدیم اما به طور کلی میانگین متحرک ها یا مووینگ اوریج ها بیشتر مورد توجه نوسان گیرا قرار میگیره و معمولا تعداد خطای کمتری نسبت به اون یکی ها داره.

برای نوسان گیری ارز های دیجیتال باید چیکار کنیم؟

مهم ترین موردی که باید اونو در ذهن داشته باشین اینه که اگه میخواین به یه نوسان گیر ماهر و حرفه ای تبدیل بشین، باید خودتون رو بشناسین و با شاختی که از خودتون دارین تصمیم به ترید و نوسان گیری بکنین. کار با اندیکاتور ها و ابزار های مختلف، این راه رو برای شما هموار تر میکنه.

جمع بندی

قیمت کالا یا ارز ها در بازار یکنواخت نیستن و هر لحظه تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا، هیجانات بازار، اخبار سیاسی و ... قرار میگیرن. این پدیده افزایش یا کاهش در یک بازه زمانی، تحت عنوان نوسانات قیمتی در بازار شناخته میشن. نوسانات قیمتی در هر رمز ارزی وجود داره و با توجه به شرایط فعلی اون ارز، میتونه این نوسانات رو به بالا یا پایین حرکت کنه. نکته ای که باید به اون دقت کنیم اینه که نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال بسیار پر ریسک هستش و ممکنه در یک لحظه این نوسانات موجب ضرر هنگفتی شه و شما رو متضرر کنه. توصیه ما اینه که با توجه به روش های نوسان گیری و اندیکاتور های معرفی شده در بالا، بهترین انتخاب رو داشته باشین و هیجانی برخورد نکنین. ما در این مقاله سعی کردیم به انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال بپردازیم و راهکار های موجود برای کسب سود از این بازار رو نام ببریم. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مثمر ثمر واقع شده باشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال

در مورد انواع نوسان قیمتی ارز های دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :4+46 = ?