کریپتوپانک چیست؟ (بررسی گران ترین محصولات NFT)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کریپتوپانک چیست؟ (بررسی گران ترین محصولات NFT)"


  • 07:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله کریپتوپانک چیست؟ اطلاعاتی در مورد Crypto Punks برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های کریپتوپانک ها بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بهترین تصمیم رو برای خرید و فروش این NFT ها بگیرین. زمانی که در سال 2014 برای نخستین بار مفهومی به اسم NFT در بازار مطرح شد، افراد کمی گمان می کردن که امروز برای خرید و فروش برخی از توکن های غیر مثلی هزینه های زیادی پرداخت بشه، ولی واقعیت این هست که امروز توکن های NFT ارزش بازار قابل توجهی رو به خودشون اختصاص دادن و برخی از NFT ها حتی به مبلغ های نجومی نیز خرید و فروش میشن.
بازار ارزهای دیجیتال واقعا اوج گرفته و امروزه به موضوع داغ در بین سرمایه گذاران و معامله گران تبدیل شده و میلیون ها نفر اکنون در این حوزه سرمایه گذاری می کنند و هر روز هم شاهد ورود حوزه های مختلف به عرصه ارزهای دیجیتال هستیم. یکی از این حوزه ها نیز حوزه هنر هست که باعث شده در عرصه دارایی های دیجیتال اصطلاح مهم و کاربردی به اسم NFT به وجود بیاد که یکی از این مجموعه ها نیز کالکشن کریپتوپانک هست. Crypto Punks مجموعه توکن های غیر مثلی هست که امروزه محبوبیت زیادی به دست آورده و برخی از توکن های این مجموعه به قیمت های صدها هزار دلار و حتی چند میلیون دلار فروخته میشه.
تا الان ممکنه انواع مختلفی از توکن های غیر مثلی یا NFT پا به عرصه بلاک چین گذاشته باشن، ولی برخی از اون ها با توجه به محبوبیت چشمگیری که دارن، جایگاه ویژه ای رو در نظر کارشناسان و سرمایه گذاران این حوزه جلب کردن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کریپتوپانک چیست؟ اطلاعاتی در مورد Crypto Punks برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های کریپتوپانک ها بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

کریپتوپانک چیست؟

کریپتوپانک چیست؟

اگه در بازار توکن های غیر مثلی فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مجموعه کریپتو پانک رو شنیده باشین و تصاویر توکن های این مجموعه رو دیده باشین و شاید برای شما سوال شده باشه که کریپتوپانک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که مجموعه کریپتو پانک ها از اولین آثار هنری کلکسیونی ارزهای دیجیتال با ویژگی های منحصر به فردی هستن که در سال 2017 مبتنی بر بلاک چین اتریوم راه اندازی شده و عرضه بازار توکن های غیر قابل تعویض شدن. شما نیز می تونیم توکن های این مجموعه رو در پلتفرم اوپن سی خریداری کنین و سود به دست بیارین. البته توجه داشته باشین که قیمت توکن های این مجموعه برخی مواقع ممکنه تا 100 ها هزار دلار هم برسه.
جالب اینجاست که بدونین Crypto Punks ها مجموعه ای از قطعات هنری رمزنگاری شده هستن که توسط توکن های NFT بر روی بلاک چینن اتریوم نشون داده میشن و اون ها به صورت 10 هزار پانک کوچک 8 بیتی با ویژگی های مختلف و منحصر به فرد طراحی شدن. به عبارت دیگه کریپتو پانک ها یکی از پروژه های موفق و معروف NFT هستن که تونستن توجه بسیاری از هنرمندان رو به ارزهای دیجیتال و حتی استاندارد توکن ERC721 جلب کنند. توجه داشته باشین که در سال 2021 این پروژه مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفتن، چون برخی از کریپتو پانک ها میلیون ها دلار فروخته شده و تبدیل به یکی از گرون ترین NFT های تاریخ شدن.
پروژه Crypto Punks در سال 2021 و بعد از فروش برخی کریپتو پانک ها به قیمت چندین میلیون دلار محبوبیت زیادی پیددا کرد و در اصل کریپتو پانک ها از جمله گرون ترین توکن های غیر مثلی هستن. وقتی به توکن های این مجموعه نگاه می کنین، چهره های کوچیک و پیکسلی با مربع های کوچکشون چندان خاص به نظر نمیرسن و بعضی از اون ها در حال سیگار کشیدن و بعضی نیز کلاه به سر دارن. مقاله مجموعه NFT میمون های کسل هم میتونه گزینه خوبی برای مطالعه بیشتر شما در زمینه nft ها باشه.

ویژگی های کریپتوپانک چیست؟

ویژگی های کریپتوپانک چیست؟

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، با گسترش بازار توکن های غیر مثلی NFT های زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها به دلیل داشتن ویژگی ها و مزایای خاص خودشون مورد استقبال قرار می گیرن و محبوبیت زیادی به دست میارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله کریپتوپانک چیست؟ به بررسی ویژگی های کریپتوپانک بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    تنوع

یکی از ویژگی های کریپتوپانک ها که باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و کاربران فعال بازار توکن های غیر مثلی قرار بگیرن، وجود تنوع هست. بهتره بدونین در مجموعه Crypto Punks تعداد زیادی NFT یا توکن غیر مثلی وجود داره که شما می تونین توکن مورد نظر خودتون رو پیدا کنین و اقدام به خرید و سرمایه گذاری کنین. این موضوع باعث میشه تا به طیف وسیعی از NFT ها دسترسی داشته باشین.

•    کمیاب بودن

یکی دیگه از ویژگی های کریپتوپانک ها باعث میشه تا قیمت اون ها افزایش پیدا کنه، کمیاب بودن اون هاست. بهتره بدونین در زمان راه اندازی این مجموعه تعداد 10000 توکن در بستر بلاک چین اتریوم شکل گرفت که همین موضوع باعث میشه تا در صورت افزایش تقاضا و کم بودن عرضه، قیمت اون ها افزایش پیدا کنه.

•    شکل ظاهری

یکی دیگه از ویژگی های کریپتوپانک ها شکل ظاهری اون هاست. بهتره بدونین هر توکن NFT این مجموعه دارای شکل ظاهری مختلفی هست که شما می تونین NFT مورد نظر خودتون رو در بین این توکن ها پیدا کنین. برخی از این توکن های NFT شکل مردی هست که سیگار می کشه، کلاه گذاشته و....

بنیانگذاران مجموعه Crypto Punks چه کسانی هستند؟

بنیانگذاران مجموعه Crypto Punks چه کسانی هستند؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله Crypto Punks چیست؟ اطلاعاتی در مورد بنیانگذاران مجموعه Crypto Punks برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین با این افراد اشنایی داشته باشین. بهتره بدونین کریپتوپانک ها محصول ایده آزمایشگاه های لاروا مستقر در کشور نیویورک هست که توسط افرادی به اسم هاس مت هال و جان واتکینسون راه اندازی شده. این دو فرد تجربه زیادی در زمینه هنر و برنامه نویسی بلاک چین دارن و هر دو یکی از ایده پردازان مشهور هستن که فکرهای خودشون رو سر هم جمع کردن و در نتیجه به این فکر افتادن که مجموعه کریپتو پانک رو راه اندازی کردن.

جالب اینجاست که بدونین پروژه کریپتو پانک در سال 2017 به عنوان آزمایشی بر ارزش NFT و هنر آغاز شد و در نهایت به عمومیت بخشیدن به اون چیزی که ما امروزه به عنوان هنر رمزنگاری شده می شناسیم کمک کرد. اون ها ارز رمزنگاری شده هستن، ولی با بیت کوین یا بایننس به طور کامل متفاوت هستن و همه 10 هزار پانک NFT منحصر به فرد در بلاک چین اتریوم قرار دارن. نکته قابل توجه این هست که توکن های این مجموعه در ابتدا به صورت رایگان توزیع می شدن و تنها کاری که برای دریافت اون ها لازم بود این بود که کارمزد تراکنش مربوط به اتریوم رو بپردازین. محبوبیت این توکن های نیز همراه با سایر NFT ها به طور کلی افزایش پیدا کرده.

ها و واتکینسون در ابتدا فکر می کردن که میشه از این نرم افزار برای توسعه یه برنامه استفاده کرد، ولی این آواتارها سریعا به یه جهش درخشان در حوزه فناوری تبدیل شدن و از اونجایی که این نوع اثر هنری دیجیتال روی بلاک چین اتریوم ذخیره شده و هال و واتکینسون تونستن معنی مالکیت رو تغییر بدن. همچنین این دو شخص دوست داشتن که یه برنامه نرم افزاری دارای قابلیت ساخت صدها آواتار منحصر به فردی بسازن.

نحوه کار Crypto Punks چگونه است؟

نحوه کار Crypto Punks

در این قسمت از مقاله Crypto Punks چیست؟ قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد نحوه کار Crypto Punks برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین نحوه عملکرد این پروژه رو یاد بگیرین. در زمان راه اندازی این مجموعه حتی پروتکل توکن ERC721 که اکنون برای NFT ها مورد استفاده قرار می گیره، وجود نداشت و آزمایگشاه های لارو مجبور بودن با چیزی که در دست دارن، فعالیت های خودشون رو انجام بدن. ERC20 یکی از استانداردهایی بود که مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت نیز تیم توسعه دهنده کریپتو پانک شبکه ERC20 رو به اندازی کافی برای تولید توکن های غیر مثلی اصلاح کردن و کمی بعد شبکه ERC721 رو توسعه دادن.

اگرچه کریپتو پانک ها به عنوان توکن ERC20 نمایش داده میشن، ولی همه این موارد توکن های یکسانی نیستن و هر کدوم از این توکن ها به دلیل داشتن ویژگی ها و مزایای خاص خودشون مورد استقبال قرار می گیرن و منحصر به فرد میشن. به عبارت دیگه شما با خرید یه توکن NFT، مالک یکی از توکن ها و اوتارهای مجموعه Crypto Punks میشین. همچنین اگه به کالکشن این مجموعه نگاه کنین، می تونین تعداد کل عرضه شده اون ککه 10 هزار عدد هست رو مشاهده کنین. می تونین با هش تصویر مرجعه و مقایسه اون با یه کد Hasj تصویر خاص در قرارداد توکن اعتبار هر کریپتو پانک رو مشخص کنین.

از اونجایی که تصویرها برای ذخیره در بلاک چین بسیار بزرگ هستن، لاروا لب تصویری ترکیبی شامل همه 10 هزار پانک رو ایجاد کرده. با این حال هر نشونه پانک حاوی فرداده هست که به موقعیت اون در تصویر ترکیبی اشاره می کنه. برای مثال CryptoPunks #7804 هفتمین پانک در تصویر بزرگ و مرکب هست و شما نیز می تونین با خرید این توکن ها صاحب یکی از NFT های این مجموعه بشین.

دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک چیست؟

دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک چیست؟

مجموعه CryptoPunks ویژگی ها و خصوصیات زیادی داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه و مورد استقبال کاربران قرار بگیره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله Crypto Punks چیست؟ برخی از دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    یکی از دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک این هست که نوعی پلتفرمی شفاف هست و شما می تونین به طور واضح توکن های این مجموعه رو مشاهده کنین و به راحتی اقدام به سرمایه گذاری و خرید این توکن ها کنین. این موضوع می تونه باعث بشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره.

•    یکی دیگه از دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک این هست که کاراکترهای موجود در این مجموعه از صفر تا صد ساخته شدن و طراحی خاصی دارن.

•    یکی دیگه از دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک این هست که از تراکنش های غیر قابل تغییر و یا دستکاری شده پشتیبانی می کنه. به این ترتیب هیچ کسی نمی تونه تراکنش های جعلی انجام بده و توکن های این مجموعه رو سرقت کنه.

•    یکی دیگه از دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک این هست که امکان ساخت قراردادهای آواتار توکنیزه و بسته بندی شده با ظاهر عجیب و غریب رو برای کاربران فراهم می کنه و شما نیز می تونین در این فرایند شرکت کنین.

•    یکی دیگه از دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک این هست که دارای چندین کلکسیون دیجیتال با قدرت های مرتب سازی جالب و خلاقانه هست.

•    یکی دیگه از دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک ها آمار کلی کاربران فعال در این مجموعه هست.

انواع مختلف کریپتوپانک کدامند؟

انواع مختلف کریپتوپانک کدامند؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله Crypto Punks چیست؟ انواع مختلف کریپتوپانک ها رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا بتونین با این NFT ها آشنایی داشته باشین. بهتره بدونین در زمان راه اندازی پروژه کریپتو پانک، 10 هزار عدد توکن در بستر بلاک چین اتریوم به وجود اومد که بیشتر تصاویر پانک ها همونطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنین، تصاویر انسان هست که در بین این تصاویر 88 زامبی، 24 میمون و 9 آدم فضایی وجود داره که این تصاویر که اسم بردیم در دسته پانک های ویژه قرار دارن و قیمت اون ها خیلی بالاست و برای خرید اون ها باید مبالغی بیشتری پرداخت کنین تا بتونین مالک اون ها بشین.
گرون ترین مبادله توکن های غیر مثلی این مجموعه نیز در تاریخ 10 مارس 2021 اتفاق افتاد که کریپتو پانک شماره 7804 بود و به عنوان بزرگترین تراکنش توکن های NFT نیز محسوب میشه. این توکن تصویر یه NFT آدم فضایی بود و با قیمت 7.5 میلیون دلار به فروش رسید. این پانک توسط یکی از آدرس ها در شبکه اتریوم خریداری شد و قبل از اینکه به فروش برسه، گرون ترین توکن توسط هنرمند دیجیتال به اسم بیپل در 24 فوریه سال 2021 به قیمت 6.6 میلیون دلار نیز به فروش رسید. با توجه به توضیحاتی که برای شما ارائه کردیم، فهمیدین که قیمت توکن های این مجموعه خیلی بالاتر از چیزی هست که فکر می کنین و برای خرید اون ها باید حداقل سرمایه چند صد هزار دلاری داشته باشین و بتونین خرید خودتون رو انجام بدین.

نحوه محاسبه ارزش کریپتوپانک ها:

کریپتوپانک ها ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارن و همین ویژگی ها باعث میشه تا کمیاب بشن و هرچقدر محتواهای نمایش داده شده در هر پانک بیشتر باشه، ارزش و قیمت اون نیز بالا میره. بنابراین تعداد نقوشی که در هر کریپتوپانک وجود داره رابطه مستقیمی با قیمت و ارزش نهایی اون ها داره و هرچقدر توکن های ساده ترین خرید کنین، باید قیمت پایین تری بپردازین.

دلیل ارزشمند بودن CryptoPunks:

دلیل ارزشمند بودن CryptoPunks

CryptoPunks ها کار خاصی انجام نمیدن و هیچ عملکرد ویژه ای در پست پرده وجود نداره. به این ترتیب افراد زیادی از محبوبیت کریپتوپانک ها تعجب کردن و این موضوع برای اون ها شگفت انگیز هست که توکن هایی که هیچ کاربردی ندارن، چرا اینقدر ارزشمند شدن؟ به همین دلیل یکی از سرمایه گذاران بازار کریپتوکارنسی ها در مورد این مجموعه اعلام کرده که کریپتوپانک ها دارای جذابیت بیتی هستن و آواتارهای جالی هستن. بنابراین افراد مشهور زیادی این NFT ها رو می خرن و اون ها رو در تصویر پروفایل صفحات مجازی خودشون قرار میدن. شما نیز اگه سرمایه کافی رو دارین، می تونین این اواتارها رو خریداری کنین.
کریپتو پانک ها به تعداد 10 هزار عدد در بازار وجود دارن و به همین دلیل کمیاب هستن و هرچقدر تقاضا برای خرید اون ها بیشتر باشه و عرضه کم باشه قیمتشون افزایش پیدا می کنه. این موضووع می تونه به تنهایی دلیلی برای ارزشمند بودن CryptoPunks ها محسوب بشه. همونطور که گفتیم، این کریپتو پانک ها طبق ساختار و الگوریتمی ایجاد شدن و هر کدوم متفاوت از هم هستن و ممکنه هر کدوم الگوی کمیاب تری داشته باشن و این موضوع نیز می تونه دلیلی برای ارزشمند بودن CryptoPunks ها محسوب بشه. همچنین مت هال اعلام کرده هدف اصلی اون ها از طراحی کریپتو پانک ها کمیاب بودن اون هاست.

معامله CryptoPunks ها چگونه است؟

در حال حاضر توکن های مجموعه کریپتو پانک رو میشه در دو پلتفرم لاروا لبز و اوپن سی معامله کرد. البته بهتره بدونین که برای خرید و فروش کریپتو پانک ها در سایت اوپن سی، ابتدا باید اون ها رو به نسخه رپ تبدیل کنین. چون بازار اوپن سی تنها با توکن های ERC721 کار می کنه و قادر به پردازش توکن های مبتنی بر شبکه بلاک چین ERC20 نیست و باید حتما توکن ها بر روی بستر ERC721 وجود داشته باشن.

نحوه خرید کریپتوپانک ها چگونه است؟

شاید بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد مجموعه CryptoPunks و بررسی دلایل منحصر به فرد بودن کریپتوپانک ها شما نیز دوست داشته باشین که اقدام به سرمایه گذاری و خرید کریپتوپانک ها کنین. همونطور که گفتیم، شما می تونین وارد سایت اوپن سی یا لاروا لبز بشین و با اتصال کیف پول ارز دیجیتال به این سایت ها خریدهای خودتون رو انجام بدین. در ادامه نحوه خرید کریپتوپانک ها رو به صورت مرحله به مرحله برای شما یاد می دیم تا بتونین به راحتی NFT های مورد نظر خودتون رو بخرین.

مرحله اول: خرید اتریوم

نحوه خرید کریپتوپانک

برای خرید کریپتوپانک ها باید ابتدا مقداری اتریوم برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش ها و پرداخت هزینه خرید کریپتوپانک ها در ولت خودتون داشته باشین. برای این کار باید وارد یه صرافی آنلاین ارز دیجیتال بشین و اتریوم های مورد نیاز خودتون رو بخرین تا بتونین بقیه مراحل رو انجام بدین. بهتره بدونین شما فقط می تونین توکن های مجموعه کریپتوپانک رو با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم پرداخت کنین. توصیه می کنیم حتما مقاله 8 روش کلاهبرداری درNFT رو هم مطالعه کنین.

مرحله دوم: انتقال اتریوم ها به کیف پول

بعد از اینکه ارز دیجیتال اتریوم رو خریدین، باید اون ها رو به جایی انتقال بدین تا بتونین برای خرید NFT ها ازش استفاده کنین. به همین دلیل باید یه کیف پول ارز دیجیتال تهیه کنین که از NFT ها نیز پشتیبانی می کنه. از جمله از این ولت ها می تونیم به تراست ولت و متامسک اشاره کنیم. متامسک در بازار توکن های غیر مثلی محبوبیت زیادی داره و این ولت از توکن های CryptoPunks نیز پشتیبانی می کنه. بنابراین برای خرید و نگهداری توکن های مجموعه کریپتوپانک باید از متامسک استفاده کنین.

مرحله سوم: اتصال کیف پول

بعد از اینکه اتریوم های خودتون رو به کیف پول متامسک انتقال دادین، باید به یکی از پلتفرم های خرید و فروش توکن های مجموعه کریپتو پانک مراجعه کنین. همونطور که گفتیم، می تونین برای این کار از پلتفرم اوپن سی و لاروا لبز استفاده کنین. در وب سایت هر کدوم از این بازارها لینکی برای اتصال کیف پول خود به اون پلتفرم در اختیار شما قرار می گیره که باید بر روی این لینک کلیک کنین و ولت خودتون رو به پلتفرم مورد نظر متصل کنین.

مرحله چهارم: انتخاب و خرید کریپتوپانک

بعد از اینکه کیف پول متامسک حاوی اتریوم خودتون رو به یکی از پلتفرم های گفته شده متصل کردین، می تونین خرید خودتون رو انجام بدین. برای این کار باید کریپتوپانک مورد نظر خودتون رو انتخاب کنین و با مشاهده اطلاعات اون بهترین تصمیم رو برای خرید اون ها بگیرین. توجه داشته باشین که همه کریپتو پانک ها برای فروش در دسترس نیستن و باید برای برخی از اون ها پیشنهاد خرید ارسال کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله CryptoPunks چیست؟ اطلاعاتی در مورد کریپتو پانک ها برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های کریپتوپانک ها بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. مجموعه کریپتو پانک ها از اولین آثار هنری کلکسیونی ارزهای دیجیتال با ویژگی های منحصر به فردی هستن که در سال 2017 مبتنی بر بلاک چین اتریوم راه اندازی شده و عرضه بازار توکن های غیر قابل تعویض شدن. همچنین در این مقاله برخی از دلایل ارزشمند بودن CryptoPunks ها رو برای شما مورد بررسی قرار دادیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کریپتوپانک چیست؟ (بررسی گران ترین محصولات NFT)

در مورد کریپتوپانک چیست؟ (بررسی گران ترین محصولات NFT) نظر دهید
سوال امنیتی :4+65 = ?