12 اصل مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "12 اصل مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال"


  • 02:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله قصد اصول مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال رو برای شما بیان کنیم. این روز ها که ارز های دیجیتال ترند فضای مجازی و اینترنت شده اند و همه به نوعی سعی دارند در این راه سودی کسب کنند؛ غافل از اینکه نمیدونن چه خطراتی اونا رو تهدید میکنه و با مدیریت نکردن بعضی مسائل ضربه های جبران ناپذیری به سرمایه خودشون وارد میکنن و باید در زمینه آموزش مدیریت سرمایه در این بازار اطلاعات کاملی کسب کنن. ما در این مقاله به باید ها و نباید های سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال رو بیان خواهیم کرد و همچنین کار هایی که باید در این حوزه انجام بدیم تا سرمایه مون در امنیت باشد را مطرح میکنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز های دیجیتال شکلی از پول دیجیتال هستند که با علم رمز نگاری ایجاد شدن. ارز های دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارن و به صورت دیجیتالی هستن، به عبارتی این نوع از پول ها قابل دیدن و یا لمس کردن مانند پول های فیات نیستن، و فقط به صورت دیجیتالی قابل مشاهده هستن.
یکی از مهم ترین مزیت های رمز ارز ها نسبت به سایر پول های فیات این است که وابسته به هیچ سازمان یا نهادی نبوده و افراد میتونن در هر ساعت از شبانه روز بدون هیچ واسطه ای ارز را به هر جایی از دنیا انتقال بدن و هویت آدرس فرستنده و گیرنده پنهان میمونه.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

بلاک چین همان طور که از نامش پیداست از دو کلمه بلاک و چین به معنی زنجیره ای بلوک ها تشکیل شده. بلاک چین یک دفتر کل مشترک و تغییرناپذیره که فرآیند ثبت تراکنش ها و ردیابی دارایی ها را در یک شبکه آسان میکنه، یک شبکه بلاک چین می تونه سفارشات، پرداخت ها، حساب ها، تولید و بسیاری موارد دیگه رو ردیابی کنه، 

کاربرد ارز دیجیتال چیست؟

کاربرد ارز دیجیتال چیست؟

ارز های دیجیتال کاربرد های گوناگویی دارند و فقط به سرمایه گذاری در آن ها ختم نمیشوند. امروزه بیشتر شرکت های بزرگ ارز های دیجیتال را روشی برای پرداخت محصولات خود قرار میدن .یکی از کاربرد های ارز های دیجیتال انجام تراکنش های خصوصی هست. ارز های دیجیتال محرمانه مانند مونرو(XMR) زی کش(ZEC) و پیو اکس(PIVX) این قابلیت رو به کاربران می دن تا تراکنش های مالی ناشناس انجام دهند. از دیگر کاربرد های دنیای ارز دیجیتال میتوان به staking اشاره کردstaking . به معنی ساده یعنی دریافت سود به منظور نگهداری یک ارز در کیف پول یا صرافی.

وقتی شما ارزی مانند bnb را میخرید و میخواهید به مدت یک سال آن را هودل کنید میتوانید آن را stake کنید، در این صورت با بالا رفتن ارزش بازاری این ارز و پول شما، به دلیلstake  کردن ماهیانه مقداریbnb  را نیز دریافت میکنید و مقدار بی ان بی اصلی شما نیز محفوظ میشود.

چرا ما باید از ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

بانک ها و دولت ها با اختیاراتی که دارند میتوانند به مقدار نامحدودی پول چاپ کنند و وارد بازار کنند همین مسئله باعث میشه که تورم ایجاد ایجاد شه و قیمت محصولات بالا بره؛ دلیل اینکه بسیاری از مردم به سمت ارز های دیجیتال میرن همین تورم است. بسیاری از ارز های دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که خاصیت تورم ندارند؛ برای مثال بیت کوین در زمان ساخت آن 21میلیون واحد تعریف شده یعنی بیشتر از 21 میلیون بیت کوین تولید نمیشه همین باعث میشه که با توجه به قانون عرضه و تقاضا قیمت آن همیشه در بلند مدت صعودی باشه و خاصیت ضد تورمی بگیره.

اصول مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال:

خب در ادامه این مقاله میخواهیم اصول مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال رو بیان کنیم. این نکات از تجربه های تحلیل گرها و افراد با تجربه در این بازار بدست اومده و می تونه برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در این بازار رو دارن خیلی مفید باشه. مقاله 6 دلیل برای سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال رو هم توصیه میکنیم حتما مطالعه کنین.

1.    نظم معامله گر

نظم معامله گر

نظم و انضباط یکی از ویژگی های مهم در ترید کردن است که هر تریدری باید به آن پایبند باشد. هزاران نوع ارز دیجیتال وجود دارن که روزانه میتوانیم بر روی آن ها معامله انجام دهیم اما معامله های خیلی کمی هستند منجر به سود می شن همچنین معامله گران در هنگام ترید کردن نباید حواس خودشون رو به موضوع دیگری پرت کنن که این کار باعث میشه تمرکز شخص به هم بریزه و معامله احساسی و بدون تفکر انجام بدن.

2.    خرید در کف قیمتی

خرید در کف قیمتی

بهترین زمان خرید زمانی است که قیمت ها به کف خود رسیده و با توجه به دانش و تجربه ای شما از بازار دارید فکر میکنید قیمت ها از این پایین تر نمی آید. بسیاری ازکسانی که بتازگی وارد این بازار شده اند دچار فومو یا ترس می شوند؛ بطوریکه در قیمت های بالا ترس از جا ماندن از بازار را دارند و زود میخرند و در زمان ریزش زمانی که قیمت ها به کف خود رسیده اند، ارز های خود را میفروشند. 

3.    صبر

بازار ارز دیجیتال از زمان پیدایش خود فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است اما یک چیزی که تا به الان به همه افراد ثابت شده است این است که کسانی که بیت کوین را در هر قیمتی خریده اند چند سال بعد همیشه در سود بودند و کسانی که بیت کوین را در هر قیمتی فروخته اند سال های بعدی حسرت خورده اند که چرا در قیمت چند سال قبل فروختم. صبر کردن مهم ترین کلید پیروزی در این بازار است البته به شرطی که انتخاب ارز، مناسب و منطقی باشد و با رعایت اصول سرمایه گذاری باشد.  توصیه میکنیم مقاله تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال رو هم مطالعه نمایید.

4.    از VPS استفاده کنید

از VPS استفاده کنید

متاسفانه بیشتر صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ها رو تحریم کردن و ما نمیتونیم با ip ایران وارد اون صرافی ها بشیم.
اخیرا هم که صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ ایرانی ها روتحریم کرد و ورود کاربران ایرانی به این پلتفرم را مسدود کرد. برای دور زدن این تحریم ها معمولا افراد از VPN استفاده میکنن، ولی مشکلی که وجود داره این هستش که امکان داره VPN قطع بشه و صرافی ها متوجه ایرانی بودن ما شه. بهترین راهکار برای جلوگیری از این کار استفاده از VPS هستش؛ VPS مخفف کلمه virtual private server به زبان ساده یعنی سرور مجازی.
VPS سرور اختصاصی است که با تکنیک های مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم شده است و با ورود به سرور مجازی کسی متوجه ایرانی بودن شما نمیشه و با خیال راحت می توانید ثبت نام در صرافی های خارجی و معاملات خودتون را انجام دهید.

5.    با سرمایه کمی وارد شوید

دانش و تجربه، دو مفهمومی که جزو مهم ترین قوانین این بازار هستن؛ دانش با وقت گذاشتن و تحقیق و بررسی بدست می آید و تجربه با گذشت زمان. وقتی برای اولین بار وارد این بازار می شوید سعی کنین با سرمایه خیلی کمی وارد بشین تا تجربه تون بالا بره؛ برای مثال با یک میلیون تومان وارد شوین و اگر دیدین اون یک میلیون بعد چند ماه تبدیل به دو یا چند میلیون کردین مبلغی به سرمایتان اضافه کنین. سعی نکنین که همه پولتون رو ارز بخرین تا در مواقع ریزش پولی برای خرید نداشته باشید.
همچنین از اصول مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال این هستش که پولی را وارد این بازار کنین که هیچ احتیاجی به اون ندارین و اگر ضرر کردین در زندگی شخصی دچار مشکل نشید.

6.    امنیت

امنیت در ارزهای دیجیتال

وقتی صحبت از ارز های دیجیتال میشه، مهم ترین نکته که باید آون رو رعایت کنیم، بخش امنیت است. هکر ها با روش های مختلف سعی در هک کردن کیف پول شما یا بدست آوردن رمز و کلمات بازیابی شما هستند. در اینجا چند نکته که به شما کمک میکند امنیت خود در ارز های دیجیتال بالا ببرین را ذکر میکنیم:

•    به هیچ عنوان کلمات بازیابی کیف پولتان را در اختیار کسی قرار ندهید

•    از رمز های پیچیده و ترکیبی استاده کنید

•    سرمایتان را در صرافی نگهداری نکیند سعی کنید آن را به کیف پول انتقال دهید

•    تایید دو مرحله را برای حساب ها فعال کنید

7.    نباید همه سرمایه خود را به خرید یک ارز اختصاص داد.

وقتی میخواهید وارد این بازار شوید باید نکاتی را رعایت کنید یکی از مهم ترین نکات این بازار چیدن سبد سرمایه گذاری است. مدیریت سرمایه درست به شما این کمک را میکند که ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی پایین بیاورید و بتوانید آن را مدیریت کنید. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد در این بازار سرمایه اصلی خود را از دست میدهند و متحمل شکست میشوند این است که مدیریت سرمایه را رعایت نکردند همه پول خود را صرفا بر اساس دانسته های خود و اطلاعاتی که از اینترنت پیدا کردن روی یک ارز نا معتبر سرمایه گذاری میکنن و با کمترین ریزش بیت کوین این گونه ارز ها، ریزش های قابل توجهی میکنن. مقاله آموزش ساخت بهترین پرتفوی ارز دیجیتال می تونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

برای مثال ارز لونا که در رتبه 8 مارکت بود در هفته های اخیر بسیار خبر ساز شد و یک دامپ شدیدی رو تجربه کرد به طوری که از قیمت 120 دلار به قیمت 0.00001 کاهش پیدا کرد یعنی اگر سرمایه شما یک میلیارد بود و همه آن را در لونا سرمایه گذاری کرده بودید پول شما الان 100 تومان شده بود.

این خیلی مهم است که شما پولتان را در کجا و چقدر از آن را به یک ارز اختصاص میدهید. سرمایه گذاران بزرگ همیشه بر این تاکید دارند که تخم مرغ هایتان در یک سبد قرار ندهید یعنی پولتان را تقسیم بندی کنید بطوریکه سعی کنید بیشتر سبدتان را به بیت کوین اختصاص دهید و بقیه بر اساس دانش و ریسک شما به ارز های دیگر اختصاص دهید تا در صورت تغییر شرایط بازار متحمل کمترین ضرر شوید.

8.    ترس از دست دادن(فومو)

ترس از دست دادن(فومو)

ترس جا ماندن از بازار مشکلی هست که بیشتر افرادی که تازه وارد این بازار شدن و معاملات هیجیانی و از روی احساسات میگیرن؛ وقتی قیمت ارز های دیجیتال به سرعت در حال افزایش است بیشتر افراد از این میترسند که از بازار جا بمونن و سریع در سقف قیمتی خرید میکنند و وقتی قیمت به کف خود رسید ارز های خود را میفروشند که در این حالت میگوییم فرد دچار فومو شده است. چند راهکار در زمینه سرمایه گذاری مطمئن در بازار ارزهای دیجیتال به ما کمک میکنه تا بر این ترس غلبه کنیم در عبارت زیر ذکر کردیم:

•    دانش و اگاهی خود را در این بازار افزایش دهیم

•    سراغ معاملات احساسی و هیجانی نرویم

•    از معاملات فیوچرز خودداری کنید

•    طمع نکنید

•    با اگاهی کامل تحلیل کنیم

•    تحلیل تکنیکال یاد بگیریم

•    این را به خاطر داشته باشیم که بازار همیشه به ما فرصت ورود میدهد

9.    استفاده از کیف پول های نامعتبر

در این بازار بر خلاف بازارهای مالی دیگر مثل بورس که فقط کار خرید و فروش سهام رو انجام میدن، بحث نگهداری آن ارز هم وجود داره که در کجا این ارزی که خریدم را نگهدارم. وقتی شما ارزی را میخرید باید به این نکته توجه داشته باشید که ارز خریداری شده نباید در داخل صرافی نگهداری بشه. چون امکان هک آن وجود دارد اولین گام بعد از خرید یک ارز این است که شما آن را به یک کیف پول امن انتقال دهید تا در برابر هکر ها و بد افزار ها در امان باشید. بهترین نوع کیف پول ها کیف پول های سخت افزاری هستن که دارایی شما را به صورت افلاین نگهداری میکند مانند لجر و کول ولت. نوع دیگر کیف پول ها که برای نگهداری ارز قابل استفاده می باشد، کیف پول نرم افزاری هستن که داخل گوشی شما نصب و در آنجا ذخیره میشود مانند کیف پول های تراست ولت و سیف پال و...
پس در انتخاب کیف پول دقت کنید که سرمایتون رو در کجا نگهداری میکنین و سایت یا منبعی که از آن کیف پول را دانلود می کنید معتبر باه..

10.    ورود بدون اگاهی

بازار ارز های دیجیتال تفاوت زیادی با بازار های سنتی و دیگر بازار ها داره و همچنین این بازار به سرعت خودشو داره بروز رسانی میکنه پس باید حواسمان باشد همراه با بازار حرکت کنیم وقتی فردی میخواد ارز رو بخره باید تمام جنبه های اونو در نظر بگیره و صرفا به خاطر حرف دوست و آشنا سراغ اون ارز نره باید وایت پیپر، سایت ارز، تیم فنی، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز بررسی شه و در صورت درست بودن همه چیز اقدام به خرید کنه و قانون DYOR رو رعایت کنه.
DYOR مخفف عبارت Do Your Own Research به معنی: (خودت راجبش تحقیق کن(.

11.    کلاهبرداری

کلاه برداری در این حوزه بیشتر از هر جایی دیگه هست و افراد میتونن با چند کلیلک ساده اقدام به ساخت یک توکن بکنند و از اون کلاه برداری کنند هیچ کسی هم نمیفهمه شخص کلاهبردار کجاست. کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال به روش های گوناگونی انجام میشه در ادامه رایج ترین روش های کلاه برداری رو میگیم:

عرضه اولیه یا ICO: در این روش صاحب توکن ها سعی میکنند که افراد را قانع کنند که در عرضه اولیه آن ها شرکت کنند و به بهانه اینکه بعد ها در صرافی ها بزرگ لیست میشن، مخاطب را جذب میکنن که پولی در آن توکن سرمایه گذاری کنند ولی در واقع هدف از ایجاد از آن توکن، جمع آوری پول و دادن قول های بی اساس می باشد.

یا در روش دیگه افراد این گونه پروژه ها به مردم میگن یه مقدار مشخصی به این آدرس واریز کنید و در عوض ما دو برابر یا چند آن را به شما باز میگردانیم در حالی که هیچ وقت این اتفاق نمی افتد. معمولا این گونه افراد در شبکه های مجازی مانند توییتر و فیس بوک و تلگرام فعالیت میکنن و یا سعی میکنند با این روش حساب افراد مشهور را هک کنند و دارایی آن ها را به سرقت ببرند.

12.    نوسانات بسیار

همان طور که قبل تر گفتیم این بازار بدلیل نوظهور بودن و مارکت کپ پایینش میتوان با مقداری سرمایه نواسانات شدیدی را ایجاد کرد. اما مهم ترین کاری که ما باید انجام دهیم اینه که در هنگام این گونه نوسانات از بازار دوری کنیم و هیچ ارزی را با احساسات و هیجان خرید و فروش نکنیم و همچنین در این مواقع به هیچ عنوان سراغ معاملات آتی یا فیوچرز نریم چون بدیل نوسان زیاد امکان دارد قیمت در ثانیه بالا و پایین شود و شما را لیکویید کند.

نتیجه:

این بازار به دلیل نو ظهور بودن خود و ارزش بازاری پایین نسبت به سایر دارایی های کم ریسک مانند طلا باید با دانش و آگاهی کاملی وارد این بازار شد. سرمایه گذاری در این حوزه بسیار جذاب با سود دهی بالا است؛ در عین حال اگر نکاتی که در بالا گفتیم رعایت نشود منجر به ضرر و از دست دادن سرمایه شما میشود در مقاله اصول مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال سعی کردیم تا نکاتی در رابطه با اصول درست سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال را آموزش بدیم تا بتوانید بهترین سبد سرمایه گذاری خودتان را ایجاد کنید و از دارایی خود در برابر مجرمان محافظت کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 12 اصل مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

در مورد 12 اصل مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :6+54 = ?