کاربرد اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کاربرد اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی"


  • 23:01 1403-01-29
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

ما در مقاله اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی چه کاربردی دارند قصد داریم نقش و کاربرد اندیکاتور در استراتژی های معاملاتی رو به شما توضیح بدیم. همانطور که می دونین بازار ارز دیجیتال دارای نوسانات زیادی بود و این نوسانات فرصتی برای تحلیلگران هست که بتونن از این فرصت ها برای کسب سود کنن. برای معامله در این بازار باید از مهارت کافی برای تحلیل بازار برخوردار باشین. با استفاده از اندیکاتور میشه یک نمودار را بررسی کرد. با کمک تحلیل تکنیکال میشه برای پیش بینی آینده قیمت ارز دیجیتال و روند بازار با استفاده از داده ها و نمودار استفاده کرد. اندیکاتور ها یکی از مهمترین و اصلی ترین ابزار های تحلیل تکنیکال و استراتژی معاملاتی هست. 

تریدر های حرفه ای از اندیکاتور ها استفاده میکنن تا روند بازار پیش بینی کرده و نقاط ورود و خروج از معامله را تعیین کنن. اندیکاتور ها در بازارهای مالی کاربرد فراوانی داشته و یکی از شاخص های اصلی برای کاربران این حوزه هستن. در واقع نقش اصلی اندیکاتور ها ارائه داده هایی است که از نمودار بر اساس معادلات ریاضی استخراج کرده است. تریدر با بررسی این داده نقاط ورود و خروج رو مشخص می کنن و با یک استراتژی وارد معامله شده و سود کسب می کنه.

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی شکل جدیدی از پول دیجیتال هست که بر پایه علم رمز نگاری ایجاد شده و نقل و انتقال آن بر بستر بلاک چین و اینترنت انجام میشه. ارز دیجیتال وجود خارجی نداشته و نمیشه مثل سکه و اسکناس آن را لمس کرد. از ویژگی های اصلی ارز های دیجیتال غیر متمرکز بودن و شفافیت آن در شبکه های بلاک چین هست. منظور از غیرمتمرکز بودن یعنی برای ارسال یا دریافت ارز دیجیتال نیاز به فرد یا شخص ثالثی یا ایجاد حساب بانکی نیست و به صورت مستقیم و همتا به همتا انتقالات انجام میشه. در ادامه مقاله به کاربرد اندیکاتور ها در استراتژی معاملاتی میپردازیم.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور چیست؟

بازار ارز های دیجیتال بسیار تحلیل پذیر بوده و از طریق نمودار قیمتی بر اساس زمان یک ارز دیجیتال رو بررسی کرد. تحلیل و پیشبینی پلتفرم های مالی بر اساس دو روش انجام میشه که عبارتند از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال. تحلیل فاندامنتال بر پایه خبر ها و داده های مالی یک ارز هست و تحلیل تکنیکال به روند ارز دیجیتال در گذشته و حرکت ارز در آینده مرتبط است. مهم ترین اصول در تحلیل تکنیکال، اندیکاتور ها هستن. در واقع اندیکاتور شاخص آماری است که به وسیله آن میتوان شرایط فعلی یک ارز دیجیتال را بررسی کرده و آینده آن را نیز پیش بینی کرد.

اندیکاتور از کلمه انگلیسی Indicator گرفته شده که به معنی شاخص است. اندیکاتور تنها در بازار ارز های دیجیتال کاربرد نداشته در هر جایی که نمودار باشه و حرف از قیمت بر اساس زمان باشه اندیکاتور میتونه نقش داشته و در تمامی بازار های مالی و حوزه های اقتصادی استفاده بشه. اندیکاتور ها در علم تکنیکال برای تحلیل و پیشبینی روند و قیمت آینده یک ارز دیجیتال یا سایر بازار های مالی استفاده میشه. در واقع اندیکاتور ها یا شاخص ها اساسا فرمول های ریاضی هستن که بر اساس، حجم، قیمت، و سایر داده ها محاسباتی را انجام داده و و اطلاعات مهمی را به نمایش میزارن.

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی چیست؟

با توجه به مطالب بالا متوجه شدین که اندیکاتور ها نقش و کاربرد زیادی در استراتژی معاملاتی دارن. در تعریف ساده استراتژی میشه گفت که به مجموع اقدامات و برنامه ریزی های بلند مدت یا کوتاه مدت برای رسیدن به هدف های مشخص شده در شرایط عدم قطعیت هست. اگر همین مفهوم را در بازار ارز دیجیتال وارد کنین به معنی مجموع خاصی از شرایط که زمان ورود و خروج از بازار و مدریریت سرمایه خواهد بود. در واقع استراتژی یک سبک معاملاتی هست که تریدر باید از آن استفاده کرده تا قبل از ورود به معامله آمادگی کامل داشته باشه.

استراتژی معاملاتی به شما نشون میده که در چه زمانی باید چه حرکتی داشته باشین. زمان ورود و خروج از بازار، خرید و فروش دارایی، تغییر سبد سرمایه گذاری، تغییر میزان نقدینگی از جمله اقداماتی هستن که در استراتژی معاملاتی دخالت دارن. بنابراین شما می تونین با داشتن استراتژی معاملاتی، عملکرد های درست و به جایی در شرایط و موقعیت مختلف از خودتون نشون بدین و در زمان های بحرانی دچار استرس و اضطراب نشین. با توجه به موارد گفته شده اگر یک تریدر با استفاده از استراتژی معامله کنه بهترین نتیجه رو در این بازار می گیره و کمترین ضرر را می کنه. توصیه میکنیم مقاله آموزش استراتژی میانگین متحرک حمایتی و مقاومتی رو هم مطالعه کنین.

استراتژی های معاملاتی که در بازار مالی استفاده میشه تنوع زیادی داره و هر فرد تریدر یک نوع استراتژی شخصی برای خودش داره. استراتژی یک سبک معاملاتی شخصی هست و هر فرد تریدر با توجه به احساسات، میزان سرمایه، میزان ریسک پذیری و سایر موارد شخصی برای خودش استراتژی معاملاتی میسازه با این استراتژی اقدام به معامله میکنه. با توجه به اینکه گفتیم استراتژی یک سبک معاملاتی شخصی هست نمیشه از سبک معاملاتی فرد دیگری برای معاملات استفاده کرد. چون طبق پارامترهای گفته شده میزان ریسک پذیری و غلبه بر احساسات هر فرد متفاوت هست و در صورت استفاده از استراتژی فرد دیگه امکان ضرر کردن هست.

کاربرد اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی

کاربرد اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی

با توجه به تعریفی که از اندیکاتور داشتیم متوجه شدین که اندیکاتور ها ابزار هایی هستن که با استفاده از آن ها میشه به تحلیل یک نمودار پرداخت. این اندیکاتور یک راهنمای کامل در تحلیل یک ارز دیجیتال هست و درسته همیشه تضمین کننده درست بودن تحلیل رو نمی کنن اما به تحلیلگر داده هایی میده که با بررسی آن ها میشه به تحلیل های منطقی دست یافت. نقش این اندیکاتور ها در استراتژی معاملاتی به این صورت هست که تریدر با استفاده از این اندیکاتور ها یک ارز دیجیتال رو تحلیل می کنن و تمامی نقاط ورود و خروج از معامله را مشخص می کنن و با استفاده از استراتژی شخصی در همان نقاطی مشخص شده اقدام به باز کردن معامله می کنن.

یک تریدر پس از تحلیل یک ارز دیجیتال و رسیدن به نقاط حساس ورود و خروج معامله باید از استراتژی شخصی خود که شامل مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک، حد سود و ضرر و... هست استفاده کنه تا در معامله موفق شده و بتونه سود کسب کنه. و اگر هم در تحلیل اشتباهی صورت بگیره که در این بازار های پر نوسان از این اتفاق ها زیاد هست، دچار کمترین ضرر بشه و بتونه سرمایه خودش رو حفظ کنه. در این بازار افرادی که استراتژی نداشته سرمایه خودشون رو از دست دادن و ضربه بزرگی از ارز های دیجیتال دیدن.

داشتن استراتژی در هر کاری لازمه و باید قبل از شروع هر کاری نتیجه کار رو پیش بینی کرده و امادگی هر شرایطی رو داشت. در معامله ارز های دیجیتال هم این قانون بوده و باید قبل از باز کردن معامله و اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال باید روند قیمتی آن را پیش بینی و نقاط ورود و خروج از معامله را مشخص کرد تا در صورت بروز هرگونه اتفاق در روند نمودار، هیچ ترسی بابت از دست دادن سرمایه نداشته و به راحتی از معامله خارج شین.

اندیکاتور های محبوب

تا اینجای مقاله اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی چه کاربردی دارند فهمیدین که اندیکاتور ها نقش بسیار مهمی در تحلیل و استراتژی معاملاتی داره و یکی از لازمه های تریدر داشتن استراتژی شخصی و استفاده از اندیکاتور ها در جهت تحلیل دقیق نمودار هست. در ادامه چند اندیکاتور محبوب و مورد استفاده در بین معامله گران رو جمع بندی کردیم تا با مطالعه این مقاله بتونین در این بازار با مهارت کامل معامله کنین.

میانگین متحرک ساده(Simple Moving Average) 

شاخص مقاومتی نسبی

این اندیکاتور یکی از شاخص های ساده و پرکاربرد هست. که قیمت یک دارایی را در یک بازه زمانی مشخص نشان میده. این اندیکاتور در محاسبات به این صورت عمل می کنه که قیمت های پایانی یک ارز دیجیتال را باهم جمع کرده و بر تعداد روز های تعیین شده دوره مورد نظر تقسیم می کنه. تریدر ها و معامله گران در این بازار با استفاده از این اندیکاتور روند های جدید و فرصت های ورود را شناسایی میکنن. در این اندیکاتور با بالا رفتن میانگین متحرک کوتاه مدت نشان از یک روند صعودی است. که یه سیگنال تقاطع طلایی هست و بهترین فرصت را میتونه به تریدر ها بده تا بهترین سود ها را کسب کنن.

میانگین متحرک نمایی(Exponential Moving Average) 

میانگین متحرک ساده و متحرک نمایی دو اندیکاتور معروف و بسیار پرکاربردی برای تحلیل نمودار هستن. همانطور که از اسم میانگین متحرک ساده مشخصه این اندیکاتور به ساده ترین شکل محاسبه میانگین را انجام میده که در آن قیمت در بازه زمانی مشخص با یکدیگر جمع شده و بر تعداد دوره زمانی تقسیم میشه. میانگین متحرک نمایی که به EMA معروف هست نسبت به میانگین متحرک ساده تفاوت هایی در نحوه انجام محاسبات داره. این اندیکاتور در محاسبات خود میانگین دوره و قیمت هایی پایانی ارزی دیجیتال را در نظر گرفته و نسبت به نوسانات قیمتی حساس تر است.

شاخص مقاومتی نسبی(RSI) 

یکی دیگه از اندیکاتور های مهم در تحلیل تکنیکال، شاخص مقاومت نسبی هست. اندیکاتور RSI یک شاخص متحرک است که بین 0 تا 100 در نوسان هست. کار اصلی این شاخص اندازه گیری سرعت و جهت قیمت بوده و و اگر شاخص مقاومت نسبی عدد بیشتر از 70 را نشان دهد به این منظور هست که تعداد خریدارن این ارز بیش از حد هست و به نوعی یک سیگنال فروش به حساب میاد. و وقتی RSI عدد زیر 30 را نشان بده به این معنی بوده که این ارز بیش از حد فروش داشته و به عنوان سیگنال خرید میتونه عمل کنه. RSI  معمولا میانگین داده های 14 روز را محاسبه میکنن و در حالت شاخص مقاومت نسبی نشان دهنده وضیعت خرید و فروش بیش از حد یک دارایی هست.

اندیکاتور مک دی (MACD)

مک دی یکی از کاربردی ترین و در عین حال ساده ترین اندیکاتور ها بوده که برای شناسایی میانگین های متحرکی که نشان دهنده روند جدید هست استفاده میشه. اندیکاتور مک دی همچنین برای شناسایی مومنتم بازار با استفاده از دو میانگین متحرک بوده و از دو خط تشکییل شده است. خط مکدی (MACD Line) و خط سیگنال(Signal Line)  خط مک دی، تفاضل میانگین متحرک نمایی 26 روزه از میانگین متحرک نمایی 12 روزه بوده و خط سیگنال هم میانگین متحرک نمایی 9 روزه را نشان میده

جمع بندی و کلام آخر

ما سعی کردم در این مقاله نقش و کاربرد های اندیکاتور در استراتژی معاملاتی را بررسی کنیم. با توجه به مطالب متوجه شدین که اندیکاتور ها ابزاری برای تحلیل نمودار و تشخیص روند قیمتی یک ارز دیجیتال بوده و استراتژی سبک معاملاتی یک تریدر بود که استفاده از هر دو باعث میشه بهترین نتیجه رو بگیرین. داشتن استراتژی در هر معامله ای خوبه و همیشه نتیجه مثبت داشته زیرا استراتژی باعث میشه مدیریت معامله راحت باشه و در زمان و نقطه های مشخص شده ورود یا خروج کرد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کاربرد اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی

در مورد کاربرد اندیکاتورها در استراتژی های معاملاتی نظر دهید
سوال امنیتی :4+97 = ?