پولشویی با ارزهای دیجیتال و راهکارهای مقابله با آن

  • 11:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

پولشویی با ارزهای دیجیتال؛ یکی از راه هایی که مجرمان برای تبادلات غیرقانونی خودشون ازش استفاده می کنند! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این موضوع به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از پولشویی چیست؟ پولشویی با ارزهای دیجیتال چجوری انجام میشه؟ مجرمان چجوری از کریپتو برای پولشویی استفاده می کنند؟ راهکارهای مقابله با پولشویی از طریق رمزارزها کدامند؟

با پیشرفت روزافزون بازار کریپتو و استقبال گسترده ای که از اون به عمل اومده، انقلاب بزرگی در معاملات مالی ایجاد شده. مهم ترین مسئله ای که در این میان باید بهش توجه داشت، بحث غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال هست. طبیعی هست که چنین فضایی برای مجرمان می تونه بستری برای انجام انواع فعالیت های مجرمانه باشه. پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال یکی از مهم ترین جرایم هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از سری مباحث آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، اطلاعاتی درباره پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی راهکارهای مقابله با پولشویی از طریق رمزارزها بپردازیم و نحوه پولشویی با ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

پولشویی با ارزهای دیجیتال چگونه است؟

پولشویی با ارزهای دیجیتال چگونه است؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که پولشویی با ارزهای دیجیتال چگونه است؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پولشویی با ارزهای دیجیتال نسبت به سایر روش ها یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت رمزارزها بین مجرمان و کلاهبرداران هست. معمولا تصور ما از پولشویی چیزی هست که در فیلم ها و سریال ها دیدیم که شخص یا گروهی پول های نامشروع خودشون رو با استفاده از کیف ها و ساک های بزرگ از مرز رد می کنند تا نهادهای نظارتی رو دور بزنن، ولی در زندگی واقعی اینجوری نیست.

جالب اینجاست که بدونین به جای روش های سنتی، تبدیل پول های نامشروع به بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگه از طریق صرافی های آنلاین و سپس تبدیل اون رمزارزها به پول نقد روشی خیلی آسون تر و کم دردسرتر میشه. تراکنش های آنلاین توسط مرزهای جغرافیایی محدود نمیشن و زحمت جابجایی های فیزیکی پرخطر پول ها رو هم از بین می بره. علاوه بر این، رمزارزها به دلیل ثبت نکردن اسم کاربر در آدرس عمومی مورد استفاده از تراکنش ها درجه ای از ناشناس بودن رو ارائه می کنند که واسه مجرمان سایبری ایده آل هست.

مقاله پیشنهادی: پولشویی در صنعت NFT چگونه انجام می شود؟

راهکارهای مقابله با پولشویی از طریق رمزارزها

راهکارهای مقابله با پولشویی از طریق رمزارزها

همونطور که گفتیم، همه معاملات و تراکنش های ارزهای دیجیتال به صورت ناشناخته انجام میشن. از اونجایی که نیاز به ارائه هویت تریدرها نیست و همه معاملات به وسیله یه کد مخصوص صورت می گیرن، به راحتی میشه معاملات رو انجام داد. مهم ترین راهکاری که در مبارزه با پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال میشه اتخاذ کرد، وجود قوانینو مصوبات هدفمند در این زمینه هست. مقرراتی که از طریق اون بشه هویت کاربران و تریدرها رو شناسایی کرد و الزاماتی در این زمینه به وجود آورد. طبیعی هست با شناسایی هویت کاربران در بازار رمزارزها بشه تا حد زیادی با پولشویی مبارزه کرد.

از طرف دیگه با پیگیری تراکنش ها میشه به محل اخفای مجرمان دست پیدا کرد و به زنجیره زیادی از جرائم در سطح دنیا پایان داد. البته در سال های گذشته حرکت های مثبت زیادی در این زمینه انجام گرفت و شاهد همکاری همه جانبه خیلی از کشورها در این زمینه هستیم، از جمله اینکه بیشتر صرافی های ارز دیجیتال معتبر و شناخته شده دنیا قبل از انجام معاملات اقدام به شناسایی و تایید هویت کاربران می کنند. به این ترتیب، میشه در هر تراکنش و لایه چینی مبدا و منشا پول رو از طریق هویت کاربران مشخص کرد و از وقوع پولشویی جلوگیری کرد.
با اینکه در کشور ایران قوانین و مقررات یکپارچه ای در زمینه پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال وجود نداره، ولی به این معنی نیست که شناسایی مجرمان و پیگیری عملیات مجرمانه اون ها امکان پذیر نیست. به همین دلیل مجرمان از پولشویی با ارزهای دیجیتال می ترسن.

مقاله پیشنهادی: 5 روش مرسوم کلاهبرداری ارز دیجیتال 

روش های تشخیص پولشویی با بیت کوین

روش های تشخیص پولشویی با بیت کوین

مجرمانی که از بیت کوین یا سایر رمزارزها واسه رسیدن به مقاصد خودشون استفاده می کنند، احتمالا از هوش و استعداد بالایی برخوردار هستن. این افراد با وجود هوش بالا در زمان عملیاتی کردن نقشه های خودشون تقریبا همه چیز رو پیش بینی می کنند، جز امکان پیگیری تراکنش بیت کوین در زنجیره بلاک چین. از اونجایی که در بلاک چین همه تراکنش ها ثبت میشن، با وارد کردن یه آدرس کیف پول یه تراکنش میشه معاملات انجام شده با بیت کوین از زمان استخراج تا لحظه حاضر رو مشاهده و بررسی کرد.

این موضوع از اون جهت در شناسایی مجرمان اهمیت داره که به محض اثبات پولشویی برای صرافی های ارز دیجیتال، آدرس تراکنش مورد نظر به پلیس ارجاع داده شده و از اون لحظه به بعد همه صرافی های ارز دیجیتال به محض شناسایی آدرس بیت کوین، اقدام به بستن حساب کاربری شخص فروشنده می کنند. با مسدود شدن حساب این شخص به مرور مراحل شناسایی اون تکمیل شده و با کنار هم چیده شدن پازلی متشکل از قربانیان و همچنین افراد کلاهبردار در نهایت سردسته این صحنه هم به دام می افته و روانه زندان میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله پولشویی با ارزهای دیجیتال چگونه است؟ اطلاعاتی درباره پولشویی از طریق ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی راهکارهای مقابله با پولشویی از طریق رمزارزها بپردازیم و نحوه پولشویی با ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پولشویی با ارزهای دیجیتال نسبت به سایر روش ها یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت رمزارزها بین مجرمان و کلاهبرداران هست. راهکارهای مختلفی وجود داره که میشه از پولشویی با ارزهای دیجیتال مقابله کرد. یکی از این راهکارها وجود قوانین و مقررات برای فعالیت در بازار رمزارزهاست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پولشویی با ارزهای دیجیتال و راهکارهای مقابله با آن

در مورد پولشویی با ارزهای دیجیتال و راهکارهای مقابله با آن نظر دهید
سوال امنیتی :3+94 = ?