سی دیفای(CeDeFi) چیست و چه مزایایی دارد؟

  • 03:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

سی دیفای یا CeDeFi؛ امور مالی غیرمتمرکز متمرکز شده! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این مورد به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از سی دیفای چیست؟ سی دیفای چه تفاوتی با دیفای داره؟ به نظر شما CeDeFi چجوری کار می کنه؟ سی دیفای چه مزایایی به همراه داره؟ صرافی های مبتنی بر سی دیفای کدامند؟ سی دیفای توسط چه کسی به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد؟

شاید تا چند سال گذشته کمتر کسی می تونست تصور کنه که امور مالی و اعتباری مثل معامله کردن، وام دهی و سرمایه گذاری می تونه به صورت غیرمتمرکز هم انجام بشه. امروزه این امر با تلاش دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز فراهم شده. در واقع دیفای یه پروژه نیست، بلکه مجموعه ای پروژه هاست که سعی می کنه امور مالی رو بدون وجود واسطه یا شخص ثالث با بهترین شرایط انجام بده. سی دیفای هم یکی از مفاهیم موجود در دیفای هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره سی دیفای یا CeDeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب سی دیفای بپردازیم و عملکرد سی دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم.

سی دیفای چیست؟

سی دیفای چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که سی دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که سی دیفای یا CeDeFi ترکیبی کارآمد از دو سازوکار متمرکز و غیرمتمرکز در امور مالی بلاک چین هست. ایده اولیه این ترکیب رو ابتدا بزرگ ترین صرافی دنیا یعنی صرافی بایننس(Binance) و با معرفی زنجیره هوشمند بایننس(BSC) معرفی کرد. یکی از اهداف این زنجیره پر کردن شکاف بین امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز بود تا بستر ییلد فارمینگ در پروتکل های مبتنی بر اسمارت کانترکت همراه با امنیت و نقدینگی بیشتر به وجود بیاد.

جالب اینجاست که بدونین سی دیفای(CeDeFi) در عین متمرکز بودن و استفاده از مزایای سیفای، همون ویژگی ها و خصوصیات پروتکل های امور مالی غیرمتمرکز رو داره و امکان دسترسی به محصولات این حوزه مثل صرافی های غیرمتمرکز، تجمیع کننده های نقدینگی، ابزارهای کشت سود و پلتفرم های وام دهی رو فراهم کرده. پروژه های سی دیفای به سمت تمرکز تمایل بیشتری داره. این پروتکل ها اکثرا به وسیله یه واحد یا گروه کوچیکی از نهادها اداره شده و شبیه سیفای، کنترل بیشتری دارن.

مزایا و معایب سی دیفای چیست؟

مزایا و معایب سی دیفای چیست؟

همونطور که گفتیم، صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال در زمینه امنیت، کنترل و شفافیت همیشه با مشکلات و چالش های مختلفی روبرو بوده. اکوسیستم سی دیفای(CeDeFi) برای از میان برداشتن این مشکل وارد میدان شده تا مسیر پذیرش اقتصاد بلاک چین رو هموارتر کنه. سی دیفای مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب سی دیفای بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: شاخص آلفا در حوزه دیفای(DeFi) چیست؟

مزایای سی دیفای

•    یکی از مزایای سی دیفای توجه به حسابرسی پروتکل ها و عبور اون ها از فیلترهای قانونی و نظارتی هست. به همین دلیل میزان کلاهبرداری در این حوزه خیلی کم گزارش میشه.
•    یکی دیگه از مزایای سی دیفای این هست که توسعه دهنده برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) در سی دیفای می تونن خیلی زود برنامه های غیرمتمرکز خودشون رو راه اندازی و اجرا کرده و از کمترین کارمزد و خدمات بین زنجیره ای استفاده کنند.
•    CeDeFi می تونه تعداد زیادی از محصولات و زیرساخت های مدرن با چارچوب های نظارتی مثل مبارزه با پولشویی، انطباق قوانین شناخت مشتری و.... رو در اختیار خودش قرار بده.
•    بیشتر افرادی که از سی دیفای استفاده می کنند، کارمزد خیلی پایین و ناچیز تراکنش ها رو از جمله مهم ترین مزایای این مکانیسم به شمار میارن.

معایب سی دیفای

•    یکی از معایب دیفای این هست که این پروتکل نوظهور هست و در مراحل اولیه توسعه خودش قرار داره. به همین دلیل با پیچیدگی هایی همراه هست که می تونه کمی برای کاربران تازه وارد سخت باشه.
•    یکی دیگه از معایب دیفای، آسیب پذیری اسمارت کانترکت ها و یا کلاهبرداری های مربوط به فضاهایی مثل دیفای و سیفای هست تا حدی گریبان گیر سی دیفای هم هست.
•    در سی دیفای در ازای برقراری امنیت بیشتر و مدیریت همه جانبه و بهتر، کاهش تمرکززدایی کمی کم رنگ تر میشه. از اونجایی که سی دیفای زیر نظر شرکت های متمرکز فعالیت می کنه، در نتیجه کاربران سی دیفای هم بعضی وقت ها باید رمزارزهای خودشون رو به ولت های امانی انتقال بدن.

عملکرد سی دیفای چگونه است؟

عملکرد سی دیفای چگونه است؟

پلتفرم های CeDeFi با استفاده از ساختاری متمرکز سعی می کنه تا مکانیسم هایی کارآمدتر به وجود بیارن. با این وجود، پلتفرم های دیفای این دو ویژگی رو کمی کاهش میدن تا محصولاتی دموکراتیک تر و غیرمتمرکزتر و دسترس پذیرتر ارائه بدن. توجه داشته باشین که سی دیفای ترکیبی از بهترین خصوصیات این دو سیستم هست. به همین دلیل، CeDeFi مجموعه ای از راهکارهای بلاک چین در اختیار کاربر قرار میده که به کمک اون ها امکان برقراری ارتباطی مبتنی بر زیرساخت های سنتی تر با پروتکل های دیفای وجود داره. در این صورت شفافیت بلاک چین دیفای با مشخصات امنیتی و نظارتی سیفای ترکیب میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سی دیفای چیست؟ اطلاعاتی درباره سی دیفای یا CeDeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب سی دیفای بپردازیم و عملکرد سی دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سی دیفای در عین متمرکز بودن و استفاده از مزایای سیفای، همون ویژگی ها و خصوصیات پروتکل های امور مالی غیرمتمرکز رو داره و امکان دسترسی به محصولات این حوزه مثل صرافی های غیرمتمرکز، تجمیع کننده های نقدینگی، ابزارهای ییلد فارمینگ و پروتکل های وام دهی رو برای کاربران فراهم کرده.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سی دیفای(CeDeFi) چیست و چه مزایایی دارد؟

در مورد سی دیفای(CeDeFi) چیست و چه مزایایی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+57 = ?