لیکوئید استیکینگ(Liquid Staking) چیست؟

  • 05:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

لیکوئید استیکینگ یا Liquid Staking؛ یکی از موضوعات پربحث در فضای امور غیرمتمرکز مالی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین لیکویید استیکینگ چیست؟ لیکوئید استیکینگ چجوری مشکل روش سنتی سپرده گذاری رو حل می کنه؟چند نوع لیکوئید استیکینگ وجود داره؟ به نظر شما استیکینگ لیکویید چه معایبی به همراه داره؟

روش های کسب درآمد در بازار رمزارزها روز به روز بیشتر میشه. در کنار کسب درآمد از نوسان قیمت قیمت بیت کوین و سایر  ارزها، یکی دیگر از این راه ها، استیکینگ یا سپرده گذاری نقدینگی هست. مثل هر سیستم دیگه، این روش هم معایب خاص خودش رو داره. یکی از این معایب خطر بلوکه شدن نقدینگی در پلتفرم هاست. لیکویید استیکینگ برای جل کردن این مشکل به وجود اومده و باعث تسهیل روند استیکینگ رمزارزها شده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله لیکوئید استیکینگ چیست؟ اطلاعاتی درباره لیکویید استیکینگ یا Liquid Staking به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع لیکوئید استیکینگ بپردازیم و دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

لیکوئید استیکینگ چیست؟

لیکوئید استیکینگ چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که لیکویید استیکینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که لیکوئید استیکینگ یا Liquid Staking فرایند قفل کردن وجوه برای کسب پاداش هست. یکی از ویژگی های این نوع سرمایه گذاری این هست که همچنان به وجوه خود دسترسی دارین. برخلاف استیکینگ اثبات سهام که وجوه خودش رو در یه پروتکل قفل می کنه، دارایی ها در لیکوئید استیکینگ قابل دسترسی هستن. کاربران دارایی های خودش رو در یه حساب امانی برنامه دیفای واریز می کنند و نسخه توکنیزه شده وجوه خودشون رو دریافت می کنند.

جالب اینجاست که بدونین لیکوئید(Liquid) به امکان نقد شدن یه دارایی اشاره داره و کلمه استیکینگ(Staking) به معنی قفل کردن کوین اصلی شبکه برای تامین امنیت بلاک چین و کسب درآمد از رمزارزهاست. در حالت سنتی استیکینگ دارایی شما رو برای مدت مشخصی قفل می کنه و شما نمی تونین از اون استفاده دیگه ای داشته باشین. در نتیجه امکان نقد کردن اون در یه بازه زمانی مشخص وجود نداره. در لیکوئید استیکینگ نقدشونده شما به ازای کوین های قفل شده اصلی شبکه، توکن های جدیدی دریافت می کنین که نشون دهنده مالکیت شما بر رمزارزهای قفل شده هست.

مقاله پیشنهادی: استیک(Stake) ارز دیجیتال یا سهام گذاری چیست؟

انواع لیکوئید استیکینگ کدامند؟

انواع لیکوئید استیکینگ کدامند؟

همونطور که گفتیم، لیکویید استیکینگ به سپرده گذاران این امکان رو میده تا از رمزارزهای قفل شده خودشون به عنوان وثیقه در فرصت های سرمایه گذاری و معاملات دیگه استفاده کنند. این کار یه مزیت قطعی برای سپرده گذاران از نظر تولید بازده و درآمد فراهم می کنه. لیکوئید استیکینگ انواع مختلفی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع لیکویید استیکینگ بپردازیم.

•    لیکوئید استیکینگ بومی

یکی از انواع لیکوئید استیکینگ در بازار ارزهای دیجیتال، لیکوئید استیکینگ بومی هست که به اون دسته از سپرده گذاری ها گفته میشه که صدور توکن های مشتقه یا توکنیزه کردن استیکینگ به عنوان بخشی از پروتکل اصلی و در سطح هسته شبکه مربوطه اجرا میشه.

•    لیکوئید استیکینگ غیربومی

یکی دیگه از انواع لیکوئید استیکینگ در بازار ارزهای دیجیتال، لیکوئید استیکینگ غیربومی هست. این نوع به روشی گفته میشه که در اون یه پروتکل جداگونه و بدون نیاز به تایید اعتماد، عملیات توکنیزه کردن سپرده گذاری ها رو انجام میده. این روش به روش غیرحضانتی هم معروف هست. توجه داشته باشین که روش غیربومی فضای گسترده ای برای طراحی و تولید به وجود میاره.

•    لیکوئید استیکینگ ترکیبی

Liquid Staking ترکیبی هم یکی دیگه از لیکوئید استیکینگ ها در بازار ارزهای دیجیتال هست که به روش های مهندسی مالی اشاره داره. این دسته بندی از سایر مدل ها متفاوت هستف چون شامل هسته پروتکل و محدودیت های اون نمیشیم. این روش به یه توافق و قرارداد بین دو یا چند طرف اشاره داره.

دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ

دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ

همونطور که گفتیم، در لیکوئید استیکینگ یا استیکینگ نقدشونده شما به ازای هر کوین های قفل شده اصلی شبکه توکن های جدید دیافت می کنین که نشون دهنده مالکیت شما بر رمزارزهای قفل شده هست. این توکن ها قابل تبدیل به سایر رمزارزها و همچنین کشت سود هستن و به عبارتی امکان نقد کردن لحظه ای دارایی رو به شما میدن و در نتیجه طرفداران بیشتری نسبت به استیکینگ دارن. برخی از دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ عبارت هستن از:

•    یکی از دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ، امکان ییلد فارمینگ هست. منظور از ییلد فارمینگ به عنوان یه روش درآمدزایی، قفل کردن دارایی ها در یه پروتکل دیفای و دریافت نسخه توکنیزه شده دارایی ها و در مرحله بعد استیکینگ دارایی های توکنیزه شده در یه پلتفرم استیکینگ هست.
•    یکی دیگه از دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ، امکان دسترسی فوری به دارایی های سپرده گذاری شده هست. دسترسی فوری و بدون محدودیت به دارایی هایی که توسط افراد سپرده گذاری شده به عنوان مهم ترین مزیت لیکوئید استیکینگ در مقایسه با استیکینگ اثبات سهام هست.
•    یکی دیگه از دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ، امکان دریافت وام با دارایی های سپرده گذاری شده هست. در لیکویید استیکینگ فرایند به این صورت هست که کاربران به ازای هر توکنی که سپرده گذاری می کنند، توکن دیگه ای رو دریافت می کنند.

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله لیکوئید استیکینگ چیست؟ اطلاعاتی درباره لیکویید استیکینگ یا Liquid Staking به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع لیکوئید استیکینگ بپردازیم و دلایل استفاده از لیکویید استیکینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، لیکوئید استیکینگ فرایند قفل کردن وجوه برای کسب پاداش هست. یکی از ویژگی های این نوع سرمایه گذاری این هست که همچنان به وجوه خود دسترسی دارین. همچنین لیکویید استیکینگ به سپرده گذاران این امکان رو میده تا از رمزارزهای قفل شده خودشون به عنوان وثیقه در فرصت های سرمایه گذاری و معاملات دیگه استفاده کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد لیکوئید استیکینگ(Liquid Staking) چیست؟

در مورد لیکوئید استیکینگ(Liquid Staking) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+40 = ?