بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال چیست؟

  • 19:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفاهیم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از بازار اولیه چیست؟ بازار ثانویه چطور؟ بازار اولیه و ثانویه چه تفاوتی با همدیگه دارن؟ به نظر شما بازار ثانویه چه ویژگی هایی داره؟ ترید در بازارهای اولیه و ثانویه چه مزایا و معایبی به دنبال داره؟ بازار اولیه چه خطراتی داره؟ نحوه ترید در این بازار چجوریه؟

بازارهای کریپتو به شما امکان بررسی قیمت بیت کوین وسایر ارزها، خرید ارز دیجیتال و فروش اون ها رو میدن. بنابراین اطلاع از سازوکار اون ها بخش مهمی از فرایند ترید یا سرمایه گذاری در توکن هاست. وقتی به بازارهای مختلف ارز دیجیتال نگاه بندازین، با دو بازار اولیه و ثانویه روبرو میشین. درک نحوه عملکرد این بازارها ضروری هست، چون این بازارها هستن که اجازه خرید و فروش رمزارزها رو به شما میدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله بازار اولیه و ثانویه در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره بازار اولیه و ثانویه به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای معاملات در بازار اولیه بپردازیم و تفاوت بازار اولیه با بازار ثانویه رو مورد بررسی قرار بدیم.

بازار اولیه چیست؟

بازار اولیه چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که بازار اولیه چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که بازار اولیه یا Primary Market به بازاری گفته میشه که کوین های جدیدی به فروش میرسن که هیچ کس قبلا مالک اون نبوده. بعضی وقت ها سازمانی که کوین ها رو در یه بازار اولیه ارائه می کنه، همون نهادی هست که کوین ها رو به وجود میاره و به این ترتیب برای سایر پروژه های ارز دیجیتال خودش سرمایه جمع آوری می کنه. در موارد دیگه، سازمان ها ممکنه کوین ها یا رمزارزهای خودشون رو بر روی یه پلتفرم شخص ثالث از طریق لانچ پدها یا ICOها به فروش برسونن و از این طریق سرمایه مورد نیاز خودشون رو تامین کنند.

جالب اینجاست که بدونین بازار اولیه وقتی به وجود میاد که ارز دیجیتال برای بار اول مورد معامله قرار می گیره. بازاری که در اون کوین پروژه های مختلف برای اولین بار عرضه و فروخته میشه، بازار اولیه محسوب میشه. در این بازار پروژه ها به صورت مستقیم سرمایه مورد نیاز خودشون رو از طریق فروش رمزارزها به مردم تامین می کنند. به عبارت دیگه، بازار اولیه همیشه با تولید کوین شروع میشه. سازمان های کریپتویی که بلاک چین مستقل خودشون رو ایجاد می کنند، ممکنه یه توکن بر اساس طراحی منحصر به فرد خودشون به وجود بیارن.

بازار ثانویه چیست؟

بازار ثانویه چیست؟

آیا می دونین منظور از بازار ثانویه چیست؟ بهتره بدونین وقتی بازار تبدیل به بازار ثانویه میشه که ارزهای دیجیتال بعد از اولین معامله به دست سرمایه گذاران خرید و فروش میشن. بازارهای ثانویه در واقع فروشنده های شخص ثالث هستن. وقتی که مردم یه ارز دیجیتال رو از بازار اولیه خریداری یا استخراج کردن، می تونن اون رمزارز رو به یه بازار ثانویه ببرن تا با ارزهای دیجیتال دیگه معامله کنند. درست مثل بازار کریپتو، قیمت رمزارزها در بازار ثانویه ممکنه نوسان داشته باشن، چون عرضه و تقاضا بر قیمت ارز دیجیتال تاثیر می ذارن.

دارایی هایی که ابتدا در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفتن، برای خرید و فروش های بعدی نیاز به بازار ثانویه دارن. مثلا اگه شخصی که ارز دیجیتالی رو در بازار اولیه خریداری کرده و الان قصد فروش این رمزارز به سایر معامله گران بازار رو داره، باید به بازار ثانویه مراجعه کرده و اقدام به فروش ارز دیجیتال خودش کنه. بنابراین، میشه گفت که همه معاملات ارزهای دیجیتال جزء بازار ثانویه هستن و در این بازار رمزارزها بین سرمایه گذاران معامله میشن.

مزایای معاملات در بازار اولیه

مزایای معاملات در بازار اولیه

همونطور که گفتیم، بازار اولیه نوعی از بازار ارزهای دیجیتال هست که فقط کوین های جدید رو می فروشه. کوین هایی که قبلا در مالکیت هیچ شخص یا نهادی نبودن. انجام معاملات در بازار اولیه مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای معاملات در بازار اولیه بپردازیم.

•    یکی از مزایای معاملات در بازار اولیه، جهش قیمت رمزارزهاست. عرضه کوین در بازار اولیه می تونه هیجان انگیز باشه. چون اگه شروع پروژه موفقیت آمیز باشه، قیمت اولیه کوین ممکنه کمترین قیمتی باشه که به اون دست پیدا می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای معاملات در بازار اولیه، راحتی در استفاده هست. چون ارز دیجیتال رو به صورت مستقیم از توسعه دهنده دریافت می کنین و می تونین از اون برای دسترسی به سایر خدمات ارائه دهنده استفاده کنین.
•    به طور کلی بازار اولیه و ثانویه در مقایسه با خرید ارز دیجیتال به روش همتا به همتا قابل اعتمادتر هستن. چون ارز دیجیتال رو به صورت مستقیم از گروه سازنده کوین خریداری می کنین. بنابراین می تونین مطمئن باشین که یه کلید رمزنگاری جعلی به شما داده نمیشه.

تفاوت بازار اولیه با بازار ثانویه چیست؟

مهم ترین تفاوت بازار اولیه با بازار ثانویه این هست که در بازار اولیه ارزهای دیجیتال برای اولین بار به صورت عرضه عمومی قرار می گیرن. به همین دلیل سرمایه گذاران به راحتی می تونن به وسیله معامله در این بازار سرمایه گذاری کرده و کوین های پروژه رو بخرن. تفاوت بازار اولیه با بازار ثانویه در اینجا مشخص میشه که بعد از اولین معامله و به فروش رسیدن ارزهای دیجیتال، دارنده های ارز دیجیتالی که از طریق بازار اولیه به دست آوردن رو در بازار ثانویه خرید و فروش می کنند. یکی دیگه از تفاوت های بازار اولیه و بازار ثانویه، میزان ریسک این دو بازار هست. میزان ریسک در بازار اولیه خیلی کمتر از بازار ثانویه رمزارزهاست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره بازار اولیه و ثانویه به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای معاملات در بازار اولیه بپردازیم و تفاوت بازار اولیه با بازار ثانویه رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بازارهای اولیه هیجان انگیزترین فرصت ها رو در اختیار تریدرها قرار میدن. در این بازارها نه تنها می تونین روی پروژه های کریپتویی سرمایه گذاری کنین، بلکه بعضی وقت ها می تونین رمزارزها رو با قیمت خیلی پایین تر از ارزش ذاتیشون خریداری کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+56 = ?