کلید عمومی(Public Key) چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 23:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

کلید عمومی یا Public Key؛ عضو جدا نشدنی ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از کلید عمومی در ارزهای دیجیتال چیست؟ عملکرد کلید عمومی چگونه است؟ کلید عمومی چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ تفاوت بین کلید خصوصی و عمومی چیست؟ کلید عمومی چه کاربردهایی در بازار ارزهای دیجیتال داره؟

شبکه بلاک چین برای ادامه کار خودش از رمزنگاری های مختلفی استفاده می کنه که یکی از اون ها رمزنگاری کلید عمومی هست. در واقع دلیل استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی امضای تراکنش به وسیله صاحب دارایی و سرمایه هست. خرید و فروش رمزارزها و انجام همه تراکنش ها فقط توسط کلید خصوصی امکان پذیر هست. هر کلید خصوصی یک یا چند کلید عمومی رو به خودش نسبت میده. ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره کلید عمومی یا Public Key به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی بپردازیم و عملکرد کلید عمومی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین.

کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کلید عمومی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کلید عمومی یا Public Key یه مقدار عددی بزرگ هست که برای رمزنگذاری داده ها مورد استفاده قرار می گیره. همچنین کلید عمومی برای رمزگذاری پیام یا بررسی مشروعیت امضای دیجیتالی استفاده میشه. در اصل کلید عمومی با یه کلید خصوصی مربوطه همراه هست که فقط واسه دارنده اون شناخته شده هست. کلیدهای خصوصی برای رمزگشایی پیام هایی که با کلید عمومی به وجود اومد مورد استفاده قرار می گیرن.

جالب اینجاست که بدونین کلید عمومی یا Public Key در شبکه بلاک چینی به معنی آدرس کیف پول ارز دیجیتال شماست؛ همون آدرسی که به صورت عمومی در اختیار همه کاربران قرار می گیره و افراد می تونن با استفاده از اون آدرس به حساب شما ارز دیجیتال واریز کنند. کلید عمومی معمولا برای رمزگذاری و راستی آزمایی امضای دیجیتال به کار میره. این کلید می تونه بدون نگرانی با سایر افراد به اشتراک گذاشته بشه و هر کسی می تونه کلید عمومی شخص دیگه ای رو داشته باشه. به همین دلیل به این کلیدها عمومی گفته میشه.

کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی

کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی

همونطور که گفتیم، کلید عمومی یا Public Key نوعی کد رمزنگاری هست که میشه از اون برای دریافت رمزارزها، کیف پول خود استفاده کرد. کلید عمومی در کنار کلید خصوصی امنیت حساب شما رو برای جابجایی ارزهای دیجیتال تامین می کنه. رمزنگاری کلید عمومی کاربردهای زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی بپردازیم.

•    یکی از کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی این هست که به وسیله خیلی از سیستم های رایانه ای به منظور ارائه امنیت برای اطلاعات مهم مورد استفاده قرار می گیره. مثلا میشه به رمزنگاری ایمیل ها با روش های رمزنگاری کلید عمومی پرداخت.
•    رمزنگاری کلید عمومی یا PKC می تونه به عنوان ابزاری برای ارائه محیطی ایمن برای رای گیری الکترونیکی هم مورد بررسی قرار بگیره.
•    یکی دیگه از کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی این هست که می تونه پیام ها رو رمزنگاری کنه و به افراد دیگه ارسال بشه تا اون ها پیام رو با استفاده از کلید عمومی شما رمزنگاری کنند و سپس شما با استفاده از کلید خصوصی خودتون رمز رو باز کنین.
•    یکی دیگه از کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی این هست که در بلاک چین و رمزارزها وجود داره. وقتی که ولت جدیدی ساخته میشه، یه جفت کلید عمومی و خصوصی تولید میشه. آدرس ولت با استفاده از کلید عمومی تولید میشه و میشه اونو به طور ایمن با سایر افراد به اشتراک گذاشت.

مقاله پیشنهادی: ممو Memo کیف پول چیست؟ 

عملکرد کلید عمومی چگونه است؟

عملکرد کلید عمومی چگونه است؟

حائز اهمیت هست که بدونین کلید رمزنگاری نوعی الگوریتم ریاضی هست که در نرم افزار یا سخت افزار اجرا میشه و برای رمزنگاری یا رمزگشایی داده ها مورد استفاده قرار می گیره. این رشته ای از بیت هاست که با داده ها ترکیب میشن تا متن رمزی به وجود بیارن. همچنین میشه از کلید رمزنگاری برای رمزگشایی داده ها به متن ساده استفاده کرد. در نوع اصلی الگوریتم رمزنگاری، متفارن و نامتقارن هستن. الگوریتم های کلید متفارن با کمک یه کلید برای رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات کار می کنند، در حالی که رمزنگاری نامتقارن از دو کلید استفاده می کنه که کلید عمومی برای رمزنگاری پیام ها و کلید خصوصی برای رمزگشایی اون ها.

مقاله پیشنهادی: عبارت بازیابی Seed Phrase کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

مراحل تبادل داده ها از طریق رمزنگاری نامتقارن

•    هر شخص یه کلید عمومی(Public Key) و یه کلید خصوصی به وجود میاره.
•    فرتسنده و گیرنده داده ها کلیدهای عمومی رو تبادل می کنند.
•    داده های فرستنده با استفاده از Public Key گیرنده رمزنگاری میشه.
•    داده های رمزگذاری شده برای دریافت کننده فرستاده میشه.
•    دریافت کننده پیام رو با استفاده از کلید خصوصی خودش رمزگشایی می کنه.

مزایا و معایب کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی مزایا و معایب زیادی به همراه داره که باید بهشون توجه داشته باشین. توزیع کلید عمومی(Public Key) بین همه کاربران ضروری نیست. تامین امنیت کامال توزیع کلید همیشه یکی از چالش ها و مشکلات در زمان استفاده از این مدل رمزنگاری بوده، چون اگه کلید رمز فاش بشه، امنیت همه پیام ها و داده های درون اون به خطر می افته. همچنین احراز هویت دیجیتال با کلید عمومی ممکن هست که از مزایای اصلی این رمزنگاری محسوب میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کلید عمومی چیست؟ اطلاعاتی درباره کلید عمومی یا Public Key به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای رمزنگاری کلید عمومی بپردازیم و عملکرد کلید عمومی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، کلید عمومی یا Public Key یه مقدار عددی بزرگ هست که برای رمزنگذاری داده ها مورد استفاده قرار می گیره. همچنین کلید عمومی برای رمزگذاری پیام یا بررسی مشروعیت امضای دیجیتالی استفاده میشه. رمزنگاری عمومی مزایا و معایب زیادی به همراه داره.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کلید عمومی(Public Key) چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد کلید عمومی(Public Key) چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+57 = ?