الگوی وایکوف(Wyckoff) در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 19:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

وایکوف یا Wyckoff؛ یکی از معتبرترین الگوها در آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بیت کوین! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این الگوی قیمتی به دست بیارین؟ اصلا می دونین الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال چیست؟ قوانین بنیادی الگوی وایکوف چیست؟ به نظر شما آیا روش وایکوف کارایی لازم رو داره؟ رویکرد الگوی وایکوف نسبت به بازار ارزهای دیجیتال چگونه است؟ چجوری از الگوی وایکوف برای پیش بینی قیمت بیت کوین کمک می گیرن؟

تحلیل تکنیکال یکی از بهترین و اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل بازار رمزارزهاست که چه افراد مبتدی و چه حرفه ای ها برای چیدن استراتژی های معاملاتی خودشون از اون استفاده می کنند. تحلیل تکنیکال خودش از چندین الگو و روش های مختلف به وجود اومده که هر کدوم از اون ها اطلاعات و داده های خاصی از بازار رو به تریدر گزارش میدن. یکی از این الگوها، وایکوف هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی درباره الگوی وایکوف یا Wyckoff به شما ارائه کنیم و به بررسی قوانین بنیادی الگوی وایکوف بپردازیم و پیش بینی قیمت بیت کوین با الگوی وایکوف رو مورد بررسی قرار بدیم.

الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که وایکوف یا Wyckoff نوعی الگوی قیمتی در تحلیل تکنیکال هست که به سرمایه گذاران و تریدرها این امکان رو میده تا نحوه حرکت بازارها رو تشخیص بدن و تصمیمات منطقی تر بگیرن. بر اساس آموزش های تحلیل وایکوف شما اول باید وضع موجود بازار و روند آینده اون رو مشخص کنین، سپس تصمیم بگیرین که می خواهین چجوری ترید کنین. سبک تحلیلی وایکوف معتبر هست و امروزه در بازار ارزهای دیجیتال هم مورد استفاده قرار می گیره. به این ترتیب، می تونین برای پیش بینی قیمت رمزارزها از الگوی وایکوف استفاده کنین.

جالب اینجاست که بدونین الگوی وایکوف(Wyckoff) شامل مجموعه ای از استراتژی ها و اصول بر اساس نمودارهای شمعی ژاپنی هست که به وسبله شخصی به اسم ریچارد وایکوف اوایل دهه 1930 توسعه پیدا کرد و برای تریدرها و معامله گران راه اندازی شده. الگوی وایکوف یکی از استراتژی موفق در بازارهای مالی بخصوص بازار ارزهای دیجیتال هست که علاوه بر تمرکز بر سودآوری و تحلیل تکنیکال قیمت توجه ویژه ای به روانشناسی تریدر که پایه و اصل موفقیت و بقا در بازار کریپتو هست هم داره. الگوی وایکوف رو میشه فرایندی در نظر گرفت که از اون در راستای تمرکز بر مرتبه انباشت یه نمودار قیمت استفاده میشه.

مقاله پیشنهادی: الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

قوانین اصلی الگوی وایکوف چیست؟

قوانین اصلی الگوی وایکوف چیست؟

همونطور که گفتیم، خیلی از تریدرها و معامله گران طی سال ها از روش اون الهام گرفتن و روش های خودشون رو توسعه دادن، ولی امروز روش وایکوف رو میشه یه الگوی معاملاتی قابل اعتماد برای بازار ارزهای دیجیتال دونست که در کنار تئوری داو و الگوی موج الیوت به تریدرها و معامله گران کمک زیادی می کنه. الگوی وایکوف یا Wyckoff دارای 3 قانون اصلی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی قوانین اصلی الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

•    عرضه و تقاضا

یکی از قوانین اصلی الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال، قانون عرضه و تقاضا هست. بر این اساس میشه گفت که قیمت ارزهای دیجیتال با تغییرات عرضه و تقاضا حرکت می کنه. جالب اینجاست که بدونین قانون عرضه و تقاضا با سه معادله زیر بیان میشه:

•    عرضه کمتر از تقاضا باشه، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کنند.
•    عرضه بیشتر از تقاضا باشه، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می کنند.
•    عرضه برابر با تقاضا باشه، قیمت ارزهای دیجیتال تغییر نمی کنند.

طبق قانون الگوی وایکوف، تریدرها یا معامله گران وقتی تقاضا بیشتر از عرضه میشه، شاهد افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در بازار میشن و اقدام به خرید رمزارزها می کنند. همچنین وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشه، قیمت رمزارزها کاهش پیدا می کنند و رمزارزهای خودشون رو می فروشن.

•    علت و معلول

یکی دیگه از قوانین اصلی الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال، علت و معلول هست. این قانون میگه که تفاوت بین عرضه و تقاضا در بازار تصادفی نیست، بلکه یه منطق زیربنایی داره. همچنین وایکوف برای قانون علت و معلول خودش از دو اصطلاح انباشت و توزیع استفاده کرده. تراکم بعد از یه دوره آماده سازی، به خصوص رویدادهای اقتصادی رخ میده. در این مرحله تراکم یا تجمیع باعث تشکیل روند صعودی میشه. از طرف دیگه در مرحله توزیع، قیمت رمزارزها کاهش پیدا می کنه و در نتیجه روند نزولی تشکیل میشه.

مقاله پیشنهادی: الگوی دسته و فنجان در تحلیل تکنیکال چیست؟

•    قانون تلاش و نتیجه

قانون تلاش و نتیجه هم یکی دیگه از قوانین اصلی الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال هست که بیان می کنه تغییراتی که در قیمت ها اتفاق می افته در نتیجه اقدامات و تلاش هایی هست که در حجم معاملات رخ میده. این یعنی وقتی که حجم معاملات با قیمت همخوانی داشته باشه، ممکنه روند فعلی حفظ بشه، ولی از طرف دیگه اگه حجم معاملات و قیمت ها باهم تفاوت داشته باشن، روند بازار متوقف میشه یا تغییر جهت میده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی درباره الگوی وایکوف یا Wyckoff به شما ارائه کنیم و به بررسی قوانین بنیادی الگوی وایکوف بپردازیم و پیش بینی قیمت بیت کوین با الگوی وایکوف رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، وایکوف یا Wyckoff نوعی الگوی قیمتی در تحلیل تکنیکال هست که به سرمایه گذاران و تریدرها این امکان رو میده تا نحوه حرکت بازارها رو تشخیص بدن و تصمیمات منطقی تر بگیرن. این الگوی قیمتی دارای 3 قانون اصلی هست. قانون تلاش و نتیجه، قانون عرضه و تقاضا و قانون علت و معلول.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوی وایکوف(Wyckoff) در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد الگوی وایکوف(Wyckoff) در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+67 = ?