آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟

  • 11:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 احتمالا برای همه افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال رو دارن این سوال پیش اومده باشه که آیا استخراج بیت کوین در ایران قانونی هست؟ چجوری میشه به صورت قانونی ارز دیجیتال استخراج کرد؟ در این مقاله به بررسی سوال بحث برانگیز آیا بیت کوین قانونی است؟ می پردازیم که علاقه مندان حوزه فناوری ارز دیجیتال همیشه باهاش روبرو هستن. در مورد قانونی دونستن بیت کوین در ایران هنوز تصمیم گیری قاطعی ارائه نشده. اگه افرادی بخوان از بیت کوین به عنوان ارز سرمایه گذاری و یا ذخیره ارزی استفاده کنند، کار اونها با هیچگونه مانع قانونی برخوردی نداره و می تونن به راحتی سرمایه گذاری کنند.

در بین افراد شاید افرادی به منظور انجام فعالیت های توسعه یافته تجاری بخوان از بیت کوین استفاده کنند و یا قصد ماین بیت کوین رو داشته باشن. قانون شناخته شدن ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف کاملا متفاوت هست. قوانین استخراج در هر کشور با توجه به دولت اون ممکنه متفاوت باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟ اطلاعاتی در مورد استخراج ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی شرایط دریافت مجوز راه اندازی ماینینگ بپردازیم و نحوه استخراج قانونی ارز دیجیتال رو به شما یاد بدیم.

مقاله پیشنهادی: استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

وضعیت حقوقی بیت کوین در ایران

وضعیت حقوقی بیت کوین در ایران

در ایران خرید بیت کوین هر ساله طرفداران و علاقه مندان زیادی پیدا میکنه و از این رمز ارز به عنوان ابزار پرداخت، انتقال پول و سرمایه گذاری استفاده میشه. در این بین بعضی افراد هم به این فکر افتادن تا با استفاده از فرایند ماینینگ بیت کوین، BTC تولید کنند و از این روش درآمد زیادی به دست بیارن، ولی بعد از تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدن که بیت کوین مثل طلا از معدن استخراج میشه. با این تفاوت که این معدن در فضای وب هست و دستگاه استخراج هم با چیزی که در معادن طلا به کار میره متفاوت هست. بنابراین، شما برای استخراج بیت کوین ابتدا باید دستگاه های سخت افزاری و اینترنت پرسرعت در اختیار داشته باشین.

ممقاله پیشنهادی: استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می گیرد؟

جالب اینجاست که بدونین در چند سال اولیه که درجه سختی استخراج بالا نرفته بود، استخراج ارزهای دیجیتال با کامپیوترهای استاندارد و کارت گرافیک های معمولی امکان پذیر بود، ولی این روزها استخراج با این ابزار غیرممکن شده و به دستگاه ماینر پیشرفته و مخصوص نیاز داره و الان این دستگاه ها بسیار متنوع هست. ماینر دستگاه تولید کننده ارز دیجیتال هست که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری میشه و برای استخراح اون ها باید محاسبات ریاضی پیچیده ای توسط رایانه به صورت مستمر انجام بشه که به مصرف برق زیادی نیاز داره.

شرایط دریافت مجوز راه اندازی ماینینگ در ایران

شرایط دریافت مجوز راه اندازی ماینینگ در ایران

بعد از چند ماه تحقیق و بررسی، سرانجام بیانیه و شرایط صادر کردن مجوز راه اندازی دستگاه های استخراج ارزهای دیجیتال یا همون ماینینگ از طرف وزارت صمت اعلام شد. افرادی که دوست دارن تا در حوزه کریپتوکارنسی ها در فرایند استخراج یا ماینینگ شرکت کنند و از این طریق سود زیادی به دست بیارن، اگه دوست دارن بدونن استخراج بیت کوین قانونی هست یا نه، لازمه تا به وزارت صمت یا همون صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند و بعد از گذروندن مراحل مورد نیاز برای کسب محوز لازم اقدام کنند. بر اساس بیانیه ای که در مورد کسب مجوز استخراج ارز دیجیتال صادر شده، راه اندازی این کسب و کار در مکان های تولیدی، صنعتی و معدنی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستن، مشکل قانونی داره و نباید انجام بشه و با برخورد قانونی همراه هست.

ضوابطی که برای تاسیس واحدهایی که قصد استخراج ارزهای دیجیتال رو دارن، همون ضوابط ایجاد واحدهای صنعتی هست. امگان راه اندازی این واحدها فقط در شهرک های صنعتی یا مکان هایی که برای استقرار مراکز صنعتی تعیین شدن و یا مناطق ازاد تجاری و صنعتی وجود داره. بنابراین، اگه قصد دارین تا برای خودتون یا مزرعه استخراج بیت کوین یا فارمینگ بیت کوین راه اندازی کنین، ابتدا باید مناطق شهرک صنعتی یا ازاد تجاری رو شناسایی کنین. چون این مناطق برق مورد نیاز خودشون رو تولید می کنند. البته هستن افرادی که استخراج بیت کوین رو با برق قاچاق انجام میدن که توسط ماموران کنترل برق دستگیر میشن.

نحوه استخراج قانونی ارز دیجیتال

نحوه استخراج قانونی ارز دیجیتال

از اونجایی که به صورت مداوم موضوع ماینینگ ارز دیجیتال در کشور از نظر قانونی بررسی میشه و قوانین وضع شده برای انواع دستگاه های ماینر ثبات زیادی نداره، بنابراین ممکنه افراد با این سوال روبرو بشن که استخراج ارزهای دیجیتال قانونی هست یا نه؟ این روزها که بحث استخراج ارزهای دیجیتال داغ هست، خیلی از افراد هم به کسب درآمد از این راه و خرید ماینر بیت کوین علاقه مند شده و می خوان نحوه فعالیت در زمینه استخراج ارز دیجیتال رو به صورت قانونی یاد بگیرن. بنابراین سوال مشترکی که در ذهن همه این افراد به وجود میاد این هست که چجوری به صورت قانونی به استخراج ارزهای دیجیتال مشغول بشیم؟

اولین و مهم ترین شرط برای استخراج ارزهای دیجیتال به صورت قانونی، دریافت مجوز هست. بنابراین، با این شرایط می تونیم متوجه بشیم که استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز غیرقانونی هست و فردی که مجوز دریافت نکرده باشه مجرم شناخته میشه و در صورت شناسایی دستگاه ماینر ضبط و توقیف میشه. مطمئنا بعضی از افراد با شنیدن عبارت دریافت مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت، فکر می کنند که باز باید بازی مربوط به امور اداری رو انجام بدن، ولی برای دریافت مجوز برای استخراج ارزهای دیجیتال میازی به حضور فیزیکی نیست. بلکه فقط کافیه تا به وبسایت بهین یاب مراجعه کنین و با طی کردن مراحل مجوز رو دریافت کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟ اطلاعاتی در مورد استخراج ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی شرایط دریافت مجوز راه اندازی ماینینگ بپردازیم و نحوه استخراج قانونی ارز دیجیتال رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، در چند سال اولیه که درجه سختی استخراج بالا نرفته بود، استخراج ارزهای دیجیتال با کامپیوترهای استاندارد و کارت گرافیک های معمولی امکان پذیر بود، ولی این روزها استخراج با این ابزار غیرممکن شده و به دستگاه ماینر پیشرفته و مخصوص نیاز داره و الان این دستگاه ها بسیار متنوع هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟

در مورد آیا ماینینگ در ایران قانونی است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+31 = ?