کندل دوجی Doji در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 15:02 1403-02-03
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 کندل دوجی؛ اسم قسمتی از الگوهای شمعی که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیره! آیا چیزی در مورد کندل های دوجی شنیدین؟ اصلا می دونین کندل دوجی در تحلیل تکنیکال چیست؟ انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال رو می شناسین؟ بهتره بدونین شناخت الگوهای کندلی در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی می تونه یه مسیر پرسودی برای شما نشون بده. همچنین این الگوهای قیمتی می تونن شما رو از ضررهای بزرگی نجات بدن. توجه داشته باشین که در صورت فعالیت در بازارهای مالی دوطرفه مثل بازار ارزهای دیجیتال می تونین از ریزش بازار هم سود به دست بیارین. یکی از الگوهای مهم برگشتی در بازار ارزهای دیجیتال، کندل دوجی هست.

یکی از انواع نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودارهای کندل استیک یا همون نمودار شمعی هست. به دلیل شباهت ظاهری این نوع نمودار به شمع و اینکه زادگاه این نوع نمودار از کشور ژاپن هست، به شمع های ژاپنی هم معروف هستن. نمودار کندل استیک به دلیل نمایش 4 قیمت در یه دوره و امکان بررسی خلاصه اتفاقات بازار بر اساس شکل کندل، تحلیلگران زیادی رو به سمت خودش جذب کرده. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کندل دوجی در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد کندل دوجی به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال بپردازیم تا با این الگوی قیمتی آشنایی داشته باشین.

کندل دوجی(Doji) چیست؟

کندل دوجی(Doji) چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم کندل دوجی یا Doji رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این الگوی قیمتی به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که کندل دوجی در تحلیل تکنیکال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کندل دوجی اسم بخشی از الگوهای شمعی هست که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده تریدرها و معامله گران قرار می گیره. در کندل دوجی قیمت باز و بسته شدن ارز دیجیتال تقریبا با هم برابر هست و اکثرا در الگوها به صورت ترکیبی دیده میشن. توجه داشته باشین که کندل دوجی شبیه یه علامت مثبت هست. با اینکه دوجی ها یه الگوی خنثی هستن، ولی در دسته بندی مهم ترین و پرکاربردترین الگوهای شمعی تحلیل تکنیکال قرار می گیرن.

جالب اینجاست که بدونین کندل دوجی یا Doji به کندلی گفته میشه که در اون قیمت آغازین و قیمت پایانی با هم برابر یا نزدیک هم هستن. کندل دوجی زمانی به وجود میاد که بازار روند خنثی و ثابتی داشته باشه. جوری که فروشنده ها و خریداران هیچ کدوم به هم پیروز نشدن. تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال با کندلی که بعد از کندل دوجی در چارت قیمتی ارزهای دیجیتال به وجود میاد، می تونن روند بازار رو پیش بینی کنند. تشکیل کندل دوجی نشون دهنده خنثی بودن روند قیمت ارزهای دیجیتال هست. با این حال معمولا کندل دوجی در انتهای یه روند صعودی یا در انتهای یه روند نزولی قیمت تشکیل میشه.

انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال

انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال

همونطور که گفتیم، کندل دوجی یکی از الگوهای شمعی هست که کاربرد زیادی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال داره. قیمت باز و بسته شدن ارز دیجیتال در کندل دوجی تقریبا با هم برابر هستن و در الگوها بیشتر به صورت ترکیب دیده میشن. کندل های دوجی بیشتر شبیه به یه علامت مثبت هست. با وجودی که کندل های دوجی الگویی خنثی هستن، ولی جزو مهم ترین الگوهای شمعی محسوب میشن و انواع مختلفی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

•    دوجی پایه بلند

یکی از انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال، دوجی پایه بلند هست که فاقد بدنه است و سایه بالایی و پایینی بلند و تقریبا هم اندازه داره. دیدن این الگوی شمعی در نمودار به معنی برابری قدرت خریدار و فروشنده هست و همچنین تردید و دو دلی و عدم قاطعیت در تصمیم معامله گران رو نشون میده. دوجی پایه بلند پیش بینی می کنه که شمع های بعدی هم در همین رنج قیمتی درجا میزنن. اگه بازار روند مشخصی نداشته باشه، در این صورت الگوی دوجی قدبلند یا پایه بلند سقف یا کف بازار رو نشون میده.

•    دوجی سنگ قبر

یکی دیگه از انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، دوجی سنگ قبر هست که همونطور که از اسمش مشخصه، نوعی کندل ترسناک هست و نشون دهنده نزولی شدن روند هست. سایه بالایی در این الگوی شمعی بلند و سایه پایینی نداره. اگه هم داشته باشه، خیلی کوتاهه. یعنی در طول بازار صعودی بوده، ولی در آخر فروشنده ها وارد میدان شدن و ارزهای دیجیتال خودشون رو فروختن.

•    دوجی سنجاقک

یکی دیگه از انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، دوجی سنجاقک هست که سایه پایینی در این نوع کندل در تحلیل تکنیکال بلند و سایه بالایی نداره و یا اینکه خیلی کوتاهه. درست برعکس کندل سنگ قبر! این چنین رفتاری نوشن دهنده قدرت بالای خریداران هست. اگه این الگو در کف بازار تشکیل بشه، سیگنال صعودی و برگشت به سمت بالا هست. یعنی مثل سنجاقک پرواز می کنه و به سمت بالا میره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کندل دوجی در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد کندل دوجی به شما ارائه کنیم و به معرفی انواع کندل دوجی در تحلیل تکنیکال بپردازیم تا با این الگوی قیمتی آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، کندل دوجی اسم بخشی از الگوهای شمعی هست که در تحلیل تکنیکال مورد استفاده تریدرها و معامله گران قرار می گیره. در کندل دوجی قیمت باز و بسته شدن ارز دیجیتال تقریبا با هم برابر هست و اکثرا در الگوها به صورت ترکیبی دیده میشن. شما می تونین با استفاده از کندل های دوجی روند بازار رو پیش بینی کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کندل دوجی Doji در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد کندل دوجی Doji در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+41 = ?