بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟"


  • 19:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

با سلام و عرض ارادت به همه ی دوستان عزیز، بار دیگه در کنار شما هستیم با یک مقاله جدید دیگه تحت عنوان، بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟ ما در این مقاله سعی کردیم اطلاع کامل و جامعی رو در این مورد و همچنین در مورد اینکه آیا بلاک چین برای کار کردن به ارز دیجیتال نیاز دارد؟ در اختیارتون قرار بدیم. همانطور که می دونین، بلاک چین یک فناوری نوین به شمار میاد که هدف آن ذخیره‌ سازی و انتقال هر نوع داده به صورت غیرمتمرکز هست. در این سیستم گره ‌ها وظیفه تایید و ثبت تراکنش ‌ها رو دارن. این گره‌ ها در سرتاسر دنیا توزیع شدن و برای انجام درست وظایف خود، از الگوریتم ‌های اجماع استفاده می ‌کنن. الگوریتم اجماع به زبان خیلی ساده، راهی برای به توافق رسیدن اعضا یا به عبارتی نودهای یک شبکه بلاک چینی هست. در شبکه ‌های بلاک چینی معمولا در صورتی که ۵۱% از نودهای شبکه، بر سر انجام کاری به توافق برسن، آن اتفاق در شبکه رخ خواهد داد.

امنیت شبکه بلاک چین حاصل استفاده از ایده‌ های مبتکرانه در حوزه رمزنگاری و اقتصادیست اگرچه فناوری بلاک چین کمی از بیت کوین قدیمی ‌تر هست، اما این فناوری اصلی ترین عامل در شبکه ‌های کریپتوکارنسی به شمار میره. همه روزه کوین ‌ها و توکن ‌های جدیدی در بازار ایجاد می ‌شه که استفاده دقیق ‌تر و کامل ‌تری از بلاک چین دارن. در آینده با افزایش محبوبیت متاورس و البته NFTها، فناوری بلاک چین تغییرات گسترده‌ تری خواهد داشت که البته این تغییرات در جهت بهبود بلاک چین ایجاد خواهد شد. به نظر میرسه چه بخواهیم و چه نخواهیم، آینده از آن بلاک چین هست و دیر یا زود تمامی مشاغل به سمت این فناوری ارز دیجیتال نوین و شگرفت متمایل خواهند شد. لطفا با ما همراه باشین

بلاک چین چیست؟

بلاک چین چیست؟

در این قسمت از مقاله، بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟ ما قصد داریم قبل از پاسخ به این سئوال ابتدا به ساکن، شما رو با مفهوم بلاکچین اشنا کنیم. بهتره بدونین که، مفهوم بلاک چین برای اولین بار توسط استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتتا در سال ۱۹۹۱ به عنوان زنجیره‌ ای از بلوک ‌های امن از نظر رمزنگاری معرفی شد و با گذشت زمان، جای خود را در میان پایگاه ‌داده‌ های سراسر دنیا باز کرد. مالکان کسب و کارهای دیجیتال در سراسر دنیا به فکر استفاده از این فناوری در جهت پیشرفت کارشون شدن و در نهایت نیاز به استفاده از این فناوری در همه جای دنیا احساس شد. بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه؛ بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده. و اما معنای لغوی بلاک چین، زنجیره بلاک یا زنجیره بلوک هست، زمانی که در مورد زنجیره و بلاک در بلاکچین صحبت می‌ کنیم، در واقع منظور ما این هست که، زنجیره ‌‌ای از اطلاعات دیجیتالی وجود داره و هر بلاک این اطلاعات را در خود حفظ می کنه.

به عبارت ساده تر و بهتر می تونیم بگیم که، بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده، غیرمتمرکز و اشتراکی هست که به صورت زنجیره‌ ای از سوابق بنام بلاک ساخته شده. هر بلاک در این زنجیره، مسئولیت ذخیره‌ سازی اطلاعات رو داره اطلاعاتی مثل سوابق معاملات از جمله تاریخ، زمان، مبلغ خرید شما از سایت و اطلاعات فروشندگان و خریداران ذخیره می‌ کنه. ودر ضمن از نام حقیقی شما در معاملات استفاده نمی کنه، خرید شما بدون هیچ گونه اطلاعات هویتی و با استفاده از امضای دیجیتال منحصر به فرد انجام می‌ گیره. فناوری بلاک چین معمولاً با ارزهای دیجیتال مرتبطه و شبکه بیت کوین، کاربرد شماره اول آن به حساب میاد. با این حال، بلاک چین در واقع یک دفتر کل توزیع‌شده هستش که میان شبکه ‌ای از گره ‌ها (node) به اشتراک گذاشته می ‌شه به این معنی که، کاربردهای آن، بیشتر از ارزهای دیجیتال هست و تعداد زیادی از شرکت ‌ها و سازمان ‌ها، در حال حاضر بلاک چین را بدون ارزهای دیجیتال مورد استقبال قرار دادن. یک بلاکچین بدون ارز دیجیتال، داده ‌های مرتبط با توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT)، طرح ‌های زنجیره تأمین، متاورس و موارد دیگر، را ذخیره می ‌کنه.

مقاله پیشنهادی مرتبط: بلاک چین چیست؟

بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟

از آنجایی که بلاک چین امکان تسویه حساب پرداخت ‌ها را بدون نیاز به بانک یا واسطه ‌های دیگر فراهم می ‌کنه، می ‌تونیم این فناوری را در خدمات مالی مختلف، از جمله پرداخت و حواله، دارایی ‌های دیجیتال و پرداخت‌ های آنلاین مورد استفاده قرار بدیم. علاوه بر این، مواردی چون؛ نسل بعدی سیستم ‌های تعامل اینترنتی از جمله قراردادهای هوشمند، سیستم‌ های تأیید اعتبار، خدمات عمومی، اینترنت اشیا (IoT) و خدمات امنیتی، از جمله کاربردهای جذاب و امیدوارکننده فناوری بلاک چین هست.

بلاک چین بدون ارز دیجیتال

یک بلاک چین بدون رمزارز، به یک دفترکل توزیع ‌شده اشاره داره که وضعیت یک پایگاه داده مشترک در بین کاربران متعدد را پیگیری می ‌کنه. اما اصطلاح دفتر کل توزیع شده و بلاک چین (Blockchain) اغلب با یک مفهوم و به‌ جای هم استفاده می‌ شن و این امر باعث سردرگمی بسیاری از ما شده. تفاوت این ۲ اصطلاح چیست؟ بلاک چین یکی از انواع دفتر کل توزیع شده هست که با استفاده از علم رمزنگاری اطلاعات را در زنجیرهای از بلوک ذخیره می‌ کنه و در شبکه ‌های همتا به همتا، توزیع و مدیریت می ‌شه. داده‌ ها بعد از ثبت در بلوک غیرقابل ‌تغییر هستن و استفاده از رمزنگاری امنیت شبکه را تضمین می‌ کن. بنابراین، هر بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده هست اما هر دفتر کل توزیع شده ‌ای، بلاک چین نیست. از دیگر انواع دفاتر کل توزیع شده، می‌ تونیم هش گراف، هولوچین، تنگل و رادیکس را نام ببریم. به طور کلی می تونیم بگیم که، دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) یا دفتر کل اشتراکی، یک پایگاه‌ داده یا مخزن اطلاعات هست که بین چندین نود (Node) یا دستگاه ‌های محاسباتی پخش می‌ شه. و چیزی جز یک دفترچه اشتراکی یا دفترچه عمومی نیست و یک سیستم برای مدیریت معاملات مانند؛ خرید و فروش ارز دیجیتال هست.

مقاله پیشنهادی: شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده می ‌تونه شامل تاریخچه تراکنش‌ های ارز دیجیتال یا داده‌ های محرمانه مربوط به رأی‌گیری در یک انتخابات باشه. پس از اضافه شدن اطلاعات به این پایگاه داده، نمی‌ شه آن ها رو به ‌روزرسانی یا حذف کرد. بنابراین، قطع به یقین می تونیم بگیم که، بلاک چین تنها مربوط به ارزهای دیجیتال نیست. با این حال، این فناوری عمدتاً به ذخیره‌ سازی غیرمتمرکز اطلاعات و اجماع دارایی‌ های دیجیتالی می ‌پردازه که می ‌تونه ارز دیجیتال باشن یا نباشن.

به عبارت دیگه، فناوری بلاک چین این قابلیت رو هم داره که جایگزین مدل‌ های معاملاتی بشه که بر اعتماد به اشخاص ثالث و سیستم‌ های متمرکز تکیه کردن. به عنوان مثال، NFT ها ابتدا در اواخر سال 2017 در شبکه اتریوم معرفی شدن و یکی از نوآوری های مخرب مبتنی بر بلاک چین هستن که بر مالکیت معنوی تأثیر میزاره. با این حال، قبل از انجام هر گونه سرمایه گذاری، از ریسک های ناشی از NFT ها آگاه باشین. 

آیا بلاک چین برای کار کردن به ارز دیجیتال نیاز دارد؟

بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟

در ادامه مقاله بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟ نوبت به این رسیده که به این سوال پاسخ بدیم آیا بلاک چین برای کار کردن به ارز دیجیتال نیاز دارد؟ در پاسخ باید گفت، بلاک چین های عمومی و خصوصی، دو دسته اصلی بلاک چین هستن. در بلاک چین‌ های عمومی مانند؛ بیت کوین، همه افراد می ‌تونن عضو سیستم بشن و محدودیت دسترسی وجود نداره. هر کسی می ‌تونه محتویات بلاک چین ‌های عمومی مانند، بلاک چین بیت کوین را مشاهده کنه. همچنین، کاربران می ‌تونن کامپیوترهای خود را به شبکه بلاک چین متصل کنن. با انجام این کار، هر زمان که یک بلاک جدید اضافه می شه، کامپیوترها یک نسخه از بلاک چین را که به طور خودکار بروزرسانی می‌ شه، دریافت می‌ کنن. در بلاک چین ‌های خصوصی مانند بلاک چین‌ های شرکتی، محدودیت دسترسی به اطلاعات مانند دستمزد کارمندان وجود داره و برای ثبت نام و استفاده از این سیستم، به تایید نیاز دارین.

بنابراین، فقط بلاک چین عمومی برای عملکرد به ارز دیجیتال نیاز دارن، در حالی که بلاک چین های خصوصی به اون نیاز ندارن. بلاک چین های عمومی بدون مجوز بوده و به هر کسی اجازه میده به شبکه متصل بشن و در بلاک چین شرکت کنن. از سوی دیگر، بلاک ‌چین‌های خصوصی فاقد تمرکززدایی و به عنوان شبکه های دعوتی به حساب میان که فقط توسط یک سازمان اداره می ‌شن. 

بلاک چین های بدون مجوز مانند، بلاک چین بیت کوین به مشارکت کنندگان شبکه پاداش میده این انگیزه، که اغلب در قالب توکن بومی شبکه پاداش داده می‌ شه، انگیزه‌ ای برای سیستم، به ‌عنوان یک کل و به ‌ویژه به عنوان وسیله ‌ای برای دستیابی به اجماع هست. از آنجایی که استخراج بیت کوین مشوق مشارکت کنندگان خود هستش، هزاران رایانه در حال حاضر در آن مشغول به کار هستن. با حذف پاداش ارزهای دیجیتال، انگیزه اجرای یک گره و مشارکت در مکانیسم اجماع کاهش پیدا می کنه که خطر سرقت رمزارز را بالا میبره. در اخر این مبحث خالی از لطف نیست که شمارو با نمونه های بلاک چین خصوصی اشنا کنیم که، عبارتند از: Hyperledger و Corda. بنیاد لینوکس پروژه Hyperledger را ایجاد کرد که از بلاک چین های خصوصی برای ایجاد دفتر کل توزیع شده برای پشتیبانی از تراکنش های تجاری محرمانه استفاده می کنه.

جمع بندی و نتیجه گیری

ما در مقاله، بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟ سعی کردیم چهارچوب کلی این مقاله رو به صورت عمیق مورد مطالعه قرار بدیم.  و در ضمن در مورد اینکه، آیا بلاک چین برای کار کردن به ارز دیجیتال نیاز دارد؟ به بحث و بررسی پرداختیم همانطور که میدونین، ما شاهد پذیرش گسترده فناوری‌ بلاکچین هستیم و تعداد شرکت ‌هایی که این فناوری رو مورد استقبال قرار میدن، روز به روز افزایش خواهد یافت. در واقع، بلاک چین در حال تبدیل شدن به یک ضرورته. همان ‌طور که وبسایت ‌ها و حساب‌ های تجاری در شبکه ‌های اجتماعی زمانی چنین شدن. صنعت بلاک چین فرصت ‌های زیادی رو ارائه می‌ کنه، زیرا کاربران و سازمان ‌ها می ‌خوان در حقیقت رویه ‌های شرکتی را ساده‌ سازی کنن، تراکنش‌ ها را سرعت داده، امنیت و شفافیت را بهبود بخشن و از بلاک چین به عنوان یک سرویس (Baas) استفاده کنن.

در ضمن لازمه بدونین که، هیچ راه مستقیمی برای سرمایه گذاری در بلاک چین بدون ارز دیجیتال وجود نداره. با این حال، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ ‌های مبتنی بر بلاک چین یکی از راه ‌هایی هست که از طریق آن می ‌تونین بلاک چین را فراتر از سرمایه‌گذاری ‌های ارزهای دیجیتال کشف کنین. مثلا می تونین در شرکت ‌هایی سرمایه‌گذاری کنین که BaaS مانند IBM یا مایکروسافت را برای درک فناوری بلاک چین ارائه می‌ کنه. با این حال، چه به طور مستقیم یا غیرمستقیم در استارت آپ های مبتنی بر بلاک چین سرمایه گذاری کنین، از خطراتی مانند اشکالات فنی، هارد فورک یا خطاهای انسانی باید آگاه باشین. هنگام سرمایه گذاری، هرگز بیش از آن چیزی که می تونین از دست بدین، ریسک نکنین. امیدواریم این مقاله مورد مقبولیت و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه از اینکه مارو همراهی کردین کمال تشکر و قدردانی رو داریم پیروزو موفق باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟

در مورد بلاک چین بدون ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+56 = ?