استیکینگ سولانا چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "استیکینگ سولانا چیست؟"


  • 22:02 1403-02-01
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

استیکینگ سولانا چیست؟ موضوعی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد. بازار ارز دیجیتال نوعی سیستم مالی هستش که قیمت و ارزش ثابتی نداره. ارزهای دیجیتال در برخی موارد با قیمت نزولی رو به رو می شون که در این صورت بهتره برای حفظ دارایی خودتون، اون ها را سپرده گذاری کنین. در این صورت علاوه بر نگهداری توکن های خود، می تونین تا زمان برگشت قیمت ها به ارزش ثابت خود، به درآمد خوبی از طریق سپرده گذاری توکن ها دست پیدا کنین. 

استیکینگ سولانا به معنی سپرده گذاری ارز سولانا هستش. شما می تونین ارز سولانا رو در کیف پولتون ذخیره کرده و به عنوان سپرده از اون استفاده کنین تا در زمان نزول قیمت ارز دیجیتال، از این طریق درامد زایی کنین. ارز سولانا یکی از محبوب ترین ارز های شبکه دیجیتال هستش که با سپرده گذاری در این نوع ارز می تونین دارایی خودتون رو حفظ کرده و ضرر زیادی متحمل نشین. 

در این بخش مقاله سعی داریم شما رو با ماهیت استیکینگ سولانا و تمام ویژگی های اون آشنا کنیم. اما قبل از این، بهتره با ارز دیجیتال سولانا آشنایی کامل داشته باشین تا بتونین اطلاعات کافی در مورد این نوع ارز محبوب به دست بیارین. 

آشنایی با ارز دیجیتال سولانا 

ارز دیجیتال سولانا یکی از بهترین و محبوب ترین ارز های بازار دیجیتال هستش که از قرارداد های هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز استفاده می کنه. این نوع ارز می تونه بیش از هفتاد هزار تراکنش رو پشتیبانی کرده و در یک ثانیه 50 الی 65 هزار تراکنش رو انجام بده. تراکنش های ارز سولانا با سرعت بالایی انجام میشه. 

ارز سولانا دارای امنیت بسیار زیادی بوده و از برنامه های غیرمتمرکز پشتیبانی می کنه. ارز دیجیتال سولانا از شبکه بلاک چین حمایت می کنه. این شبکه از الگوریتم اثبات سهام استفاده کرده و به تمام اونایی که از این شبکه استفاده می کنن، پاداش اهدا می کنه.

مقاله پیشنهادی: 5 روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

اهداف ارز سولانا 

ارز دیجیتال سولانا 

ارز دیجیتال سولانا توسط آناتولی یاکوونکو در سال 2017 ایجاد شد. بهبود مقیاس پذیری، انجام تراکنش ها در کمترین زمان ممکن، دریافت کارمزد پایین از جمله اهداف و ویژگی های ارز سولانا هستن. شبکه سولانا از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنه، به همین دلیل تونسته مقیاس پذیری این شبکه رو افزایش بده و درنتیجه قابلیت های بیشتری به اون اضافه کنه.  

مقاله پیشنهادی: استیک(Stake) ارز دیجیتال یا سهام گذاری چیست؟

همچنین، زمان انجام تراکنش ها و قرارداد های هوشمند در این شبکه بسیار کاهش پیدا کرده. به همین دلیل تونسته توجه بسیاری از کاربران ارز دیجیتال رو به خودش جلب کنه. جالبه بدونین که این نوع شبکه دارای صرافی منحصر به فرد هستش. بنا به این دلیل میشه گفت ارز سولانا یکی از بهترین ارز های دیجیتال شناخته میشه و همچنین وجود صرافی یه ویژگی مثبت برای شبکه سولانا به شمار میاد. 

تا این بخش از مقاله سعی کردیم شما رو با ماهیت ارز دیجیتال سولانا آشنا کنیم. در ادامه این بخش می خوایم در مورد استیکینگ سولانا و نحوه سپرده گذاری این نوع ارز صحبت کنیم. 

آشنایی با استیکینگ سولانا 

در استیکینگ سولانا، کاربرها ارزهای سولانای خودشون رو در اختیار اعتبارسنج ها قرار می دن و در عوض پاداش خودشون رو به صورت کوین سولانا دریافت می کنن. این عمل باعث افرایش ایمنی شبکه سولانا هم میشه. در واقع با استفاده از این روش، میتونین از طریق سپرده گذاری به درامد زایی برسین. در استیکینگ، با توجه به مقدار رمز ارزهایی که سپرده گذاری کردین، سود خوبی دریافت می کنین. 

در این سیستم، افرادی به عنوان نماینده عمل می کنن. اگر کوین های سولانای خودتون رو به عنوان سپرده در اختیار اعتبار سنج ها قرار بدین، به عنوان نماینده شناخته میشین که از اکوسیستم سولانا حمایت می کنین. یادتون باشه که برای انجام این کار باید به تایید کننده ها، اعتماد کنین. با انتخاب نادرست تایید کنندگان، ضرر زیادی براتون متحمل میشه. 
در واقع در استیکینگ سولانا شما به مدت محدود نسبت به مسدود کردن دارایی خود اقدام می کنین. بهتره بدونین کوین هایی رو که استیک کردین و یا به نوعی دیگر ذخیره کردین، نمیتونین تا مدت مشخص خرج کنین. در بخش زیر می خوایم شما رو با نحوه عملکرد استیکینگ آشنا کنیم. 

نحوه عملکرد استیکینگ سولانا 

آشنایی با استیکینگ سولانا 

همونطور که گفته شد، شبکه سولانا از الگوریتم اثبات سهام ثابت استفاده می کنه. اثبات سهامی که در این شبکه استفاده میشه دارای قالب جدیدی هستش که به اون گواه اثبات تاریخچه گفته میشه. گواه اثبات تاریخچه، حد فاصل بین دو رویداد رو بررسی کرده و رمزنگاری میان اون هارو تایید می کنه. بعد از تایید، پیام نود ها رو به یکدیگر متصل می کنه تا معتبر بودن بلاک ها رو نشون بده. 

مقاله پیشنهادی: هولدر ارز دیجیتال کیست؟

نحوه استیکینگ و یا سپرده گذاری ارز دیجیتال سولانا 

برای اینکه بتونین ارز دیجیتال سولانا رو سپرده گذاری کنین، باید از مراحل مختلف عبور کنین. در بخش زیر شما رو با مراحل سپرده گذاری ارز سولانا اشنا می کنیم. 

1.    کیف پول سولانا 

استفاده از کیف پول در بازار ارز دیجیتال از اهمیت خاصی برخوردار هستش. برای استیک کردن ارز دیجیتال سولانا باید کیف پول مناسبی رو انتخاب کنین که بتونه از این ارز پشتیبانی کنه. برای اینکار می تونین از کیف پول هایی مثل فانتوم، سالت، سولفلر، سولانگ استفاده کنین. بریم ادامه مقاله تا با مشخصات هریک از کیف پول های ذکر شده، آشنا بشیم. 

•    کیف پول سولفلر 

کیف پول سولفلر یکی از معتبرترین ارز های سولانا هستش. برای اینکار میتونین از کیف پول موبایلی استفاده کنین. اگر دنبال کیف پول های امن هستین، بهتره از نوع سخت افزاری این نوع کیف پول ها مثل لجر استفاده کنین. 

•    کیف پول سولانگ 

کیف پول سولانگ در میان انواع کیف پول های ارز سولانا، از محبوبیت کمتری برخوردار هستش چون شناخت زیادی در این مورد وجود نداره. افراد مبتدی می تونن به راحتی از این نوع کیف پول استفاده کنن چرا که رابط کاربری آسونی داشته و روان هستش. 

•    کیف پول سالت 

کیف پول سالت توسط تیم سروم به وجود اومد. این نوع کیف پول برروی مرورگر به صورت افزونه اضافه شده و کاربران می تونن از این طریق به صورت ایمن، ارز دیجیتال سولانای خودشون رو مدیریت کنن.

•    کیف پول فانتوم 

کیف پول فانتوم، از محبوب ترین کیف پول هایی هستش که عملکرد بسیار ساده ای داره. این نوع کیف پول رابط کاربری اسونی داشته و میتونین با استفاده از چند کلیک ساده، سپرده گذاریتون رو شروع کنین. 

نحوه استیکینگ و یا سپرده گذاری ارز دیجیتال سولانا 

یادتون باشه که بعد از انتخاب کیف پول مناسب باید مقداری از کوین سولانا رو به کیف پولتون انتقال بدین. جالبه بدونین که برای استیک کردن و یا سپرده گذاری ارز سولانا نیازی به انتخاب محدود تعداد ارز وجود نداره. بعد از انتقال ارز سولانا به کیف پول، فرایند سپرده گذاری و یا استیکینگ شروع میشه. همونطور که گفته شد در استینیک ارز های خودتون رو به دست تایید کننده ها میسپارین. در این صورت چند مورد رو رعایت کنین.

بهتره در زمان انتخاب تایید کننده، زمان کافی برای انجام این عمل صرف کنین تا بتونین بهترین تایید کننده رو انتخاب کنین. یادتون باشه که قرار نیست تایید کننده های بزرگ سود زیادی به شما بدن. شما میتونین با انتخاب تایید کننده مناسب بهترین سود رو به دست بیارین. تایید کننده ای که انتخاب می کنین باید باثبات باشه و عملکرد خیلی خوبی داشته باشه. 

اگر ارتباط تایید کننده با نماینده قطع بشه، پاداش سرمایه گذاری ارز کاهش پیدا می کنه. کارمزدی که تایید کننده ها دریافت می کنن بین صفر تا 10 درصد هستش که از پاداش شما برداشت میشه. بعد از انتخاب تایید کننده، ارز مورد نظر رو به کیف پول انتقال داده و اون رو استیک کنین. تا زمانی که بلاک چین سولانا دو دوره رو که برابر با 2 الی 4 روز هستش، پشت سر نگذاشته باشه، پاداشی دریافت نمی کنین. 

مقدار سود دریافتی از سپرده گذاری و یا استیکینگ ارز سولانا 

انتخاب درست تایید کننده، وضعیت شبکه و مقدار ارز سپرده گذاری شده از جمله عواملی هستن که مقدار سود دریافتی رو تعیین می کنن. سپرده گذاری ارز سولانا بسیار ایمن هستش مگراینکه تایید کننده نامناسب انتخاب کنین. در این صورت، ضرر بسیار زیادی متحمل خواهید شد. 

سخن پایانی 

اگر شما هم جزء افرادی هستین که با دنیای ارز دیجیتال سر و کار دارن، باید بدونین که ارزش و قیمت ارز های دیجیتال ثابت نیستش. ممکنه گاهی وقت ها بازار به صورت نزولی بوده و قیمت ارز، کاهش پیدا کنه. در این صورت برای جلوگیری از ضرر زیاد و از دست دادن داراییتون، بهره که تمام ارز های موجود در حسابتون رو برای سپرده گذاری به دست تایید کننده ها بسپارین. 

این عمل به معنی استیکینگ سولانا هستش. در این فرایند، ارزهای سولانا تا مدت زمان مشخص به عنوان سپرده ذخیره می شن. جالبه بدونین در طی سپرده گذاری نیز می تونین درامد کسب کنین. در این مقاله، سعی کردیم شما رو با ماهیت ارز سولانا آشنا کرده و نحوه عملکرد استیکینگ سولانا رو توضیح بدیم. امیدوارم با مطالعه دقیق مقاله مورد نظر، به اطلاعات کافی از این مورد، دست پیدا کنین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد استیکینگ سولانا چیست؟

در مورد استیکینگ سولانا چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+49 = ?