پانیک سل (Panic Sell) در ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "پانیک سل (Panic Sell) در ارز دیجیتال چیست؟"


  • 10:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

پانیک سل (Panic Sell) یا فروش وحشت زده؛ بلای جان تریدرهای ارز دیجیتال! آیا دوست دارین بدونین پانیک سل چیست؟ به نظر شما پانیک سل چه عواقب مالی جبران نشدنی می تونه به دنبال داشته باشه؟ با دلایل بروز فروش وحشت زده آشنایی دارین؟ با استفاده از چه روش هایی میشه از پانیک سل جلوگیری کرد؟ آیا میشه با میانگین گیری از هزینه دلاری از پانیک سل جلوگیری کرد؟

روانشناسی معاملات برای تحلیلگرها از اهمیت بالایی برخوردار هست، چون این دسته از تحلیلگران بازار به تکنیک نمودار سازی برای پیشبرد اهداف و تصمیم های خودشون تکیه می کنند. نمودار یه ارز دیجیتال ارائه کننده اطلاعات گسترده ای درباره روند قیمت ارزهای دیجیتال هست. با اینکه نوسان در بازارهای مالی مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال طبیعی هست، ولی می تونه افراد رو به تصمیم هایی وادار کنه که شاید بهترین تصمیم ممکن برای اون ها نباشه. یکی از اشکال این نوع تصمیم گیری پانیک سل هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله پانیک سل چیست؟ اطلاعاتی در مورد پانیک سل(Panic Sell) یا فروش وحشت زده به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از پانیک سل بپردازیم و عواقب مالی جبران نشدنی پانیک سل رو مورد بررسی قرار بدیم.

پانیک سل یا فروش وحشت زده چیست؟

پانیک سل یا فروش وحشت زده چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم پانیک سل(Panic Sell) یا فروش وحشت زده رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که پانیک سل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پانیک سل یا فروش وحشت زده در اصل نشون دهنده فروش گسترده یه سهام، بخشی یا کل دارایی تحت تاثیر ترس، شایعه یا واکنش بیش از حد به جای تجزیه و تحلیل عاقلانه هست. سرمایه گذاران با این فروش به امید اینکه قبل از کاهش بیشتر قیمت ارزهای دیجیتال از بازار خارج شده و ضرر کمتری رو محتمل بشن، شروع به نقد کردن رمزارزهای خودشون می کنند.

جالب اینجاست که بدونین پانیک سل یا Panic Sell یکی از دلایلی هست که اگه معامله گران اون رو درک نکنند، باعث ضرر میشه. این اصطلاح همونطور که از اسمش مشخصه، به معنی فروش وحشت زده یا از روی ترس هست. پانیک سل زمانی اتفاق می افته که یه معامله گر یا سرمایه گذار می خواد سرمایه و دارایی خودش رو یه جا به فروش برسونه و اصلا به بازدهی و کیفیت و مالیات یا سایر ویژگی هایی که اون سرمایشون داره توجهی نمی کنند. پانیک سل همچنین زمانی بروز میده که تریدرها با دیدن سقوط قیمت ارزهای دیجیتال یا روند نزولی بازار خیلی زود تصمیم به فروش گذاشتن دارایی ها یا ارزهای دیجیتال خودشون می کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال

روش های جلوگیری از پانیک سل کدامند؟

روش های جلوگیری از پانیک سل کدامند؟

همونطور که گفتیم، پانیک سل زمانی اتفاق می افته که یه سرمایه گذار تصمیم می گیره تا کاملا نقد بشه و همه دارایی های خودش رو در بازار صرف نظر از کیفیت، بازدهی یا راندمان اون ها و اغلب بدون لحاظ کردن مالیات به فروش برسونن. افراد به این کار در واقع دست خودشون رو برای همه رو می کنند و همه چیز رو از دست میدن. شما می تونین با استفاده از برخی از روش ها از پانیک سل یا فروش وحشت زده جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از پانیک سل بپردازیم.

  • درک کردن میزان ریسک پذیری خود

یکی از روش های جلوگیری از پانیک سل، درک کردن میزان ریسک پذیری خود هست. معمولا میزان تحمل ریسک و سرمایه گذاری خطرپذیر با توجه به تجربه و ویژگی های شخصیتی و همچنین افق زمانی سرمایه گذار، شرایط مالی و.... هر شخص متفاوت بوده و بهتره از طریق آزمایش با شبیه سازی بازار سهم و یه به وسیله پاسخ به یه پرسشنامه مخصوص که توسط خیلی از سایت های سرمایه گذاری ارائه شده ارزیابی بشه. افق زمانی سرمایه گذار هر شخص یکی از مهم ترین عوامل در تعیین میزان ریسک پذیری هست.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت ریسک در بازار دیجیتال

  • آمادگی ضرر را داشته باشید

یکی دیگه از روش های جلوگیری از پانیک سل این هست که آمادگی ضرر رو داشته باشین. سرمایه گذار یا معامله گر باید حتی برای بدترین شرایط هم آماده باشه و استراتژی های موثر برای هر شرایط رو تدوین کنه. برای مثال، برخی از افراد به منظور محافظت در برابر زیان، سرمایه گذاری های دیگه در زمینه های مختلف رو انجام میدن و تلاش می کنند تا با متنوع کردن پرتفوی خودشون و استفاده از سرمایه گذاری های نامرتبط و جایگزین، تا حد ممکن از میزان ضرر احتمالی خودشون کم کنند.

  • دیدگاهی بلند مدت داشته باشید

داشتن دیدگاه بلند مدت هم یکی دیگه از روش های جلوگیری از پانیک سل یا فروش وحشت زده در بازار ارزهای دیجیتال هست. با وجود اینکه بازده بازارهای مالی می تونه در کوتاه مدت به شدت بی ثبات باشه، معمولا ارزهای دیجیتال در بلند مدت بهتر عمل کرده و در مدت طولانی حتی بزرگترین افت ها و روندهای نزولی هم به اوج برگشته و روندی صعودی تشکیل میدن. به همین دلیل برای در امان موندن از ضرر پانیک سل یا فروش وحشت زده بهتره ذهنیت خودتون رو به سمت سرمایه گذاری بلند مدت سوق بدین.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال چیست؟

عواقب مالی جبران نشدنی پانیک سل

عواقب مالی جبران نشدنی پانیک سل

توجه داشته باشین که فروش وحشت زده یا Panic Sell برای ضرر و زیان ریسک بالایی رو به همراه داره. سرمایه گذارانی که اقدام به سرمایه گذاری برای رسیدن به اهدافی در سال های آینده می کنند، در مقابل پانیک سل مقاومت بیشتری دارن، ولی اگه شخصی اقدام به سرمایه گذاری برای بازنشستگی کنه، در صورت بروز پانیک سل قبل از زمان بازنشستگی قطعا دچار مشکل جدی میشه به خصوص اگه تصمیم داشته باشه زندگی خودش رو با تکیه بر این سرمایه گذاری ها بگذرونه و طی کنه.

در بازار ارزهای دیجیتال همیشه خطر افت ناگهانی قیمت ها وجود داره. بنابراین، منطقی هست که سرمایه گذاران و معامله گران بازار با نزدیک شدن به دوران بازنشستگی اقدام به بازبینی دارایی های خودشون به صورت منظم می کنند و به جای حرکت به سمت دارایی های پر ریسک تر سراغ دارایی های با ثبات تری برن. وجود این خطرات باعث شد تا کارشناسان به افراد توصیه کنند تا برای احتیاط بیشتر اندازه 6 تا 12 ماه از مخارج زندگی خودشون به صورت وجه نقد نگه دارن. افت بازارهای مالی مثل ارز، کالاهای اساسی و مسکن زمانی صورت می گیره که تعداد فروشنده ها از تعداد خریداران در بازار بیشتر باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله پانیک سل چیست؟ اطلاعاتی در مورد پانیک سل(Panic Sell) یا فروش وحشت زده به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از پانیک سل بپردازیم و عواقب مالی جبران نشدنی پانیک سل رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پانیک سل یا فروش وحشت زده در اصل نشون دهنده فروش گسترده یه سهام، بخشی یا کل دارایی تحت تاثیر ترس، شایعه یا واکنش بیش از حد به جای تجزیه و تحلیل عاقلانه هست. پانیک سل می تونه عواقب مالی بدی رو به دنبال داشته باشه. بنابراین، شما می تونین با استفاده از راه ها و روش های مختلفی از پانیک سل یا فروش وحشت زده در بازار جلوگیری کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پانیک سل (Panic Sell) در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد پانیک سل (Panic Sell) در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+64 = ?