حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟"


  • 04:01 1403-01-09
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ اطلاعاتی در مورد حد سود و حد ضرر برای شما ارائه کنیم و به بررسی اهمیت تعیین کردن حد سود و اهمیت تعیین کردن حد ضرر بپردازیم و نحوه تعیین حد سود و نحوه تعیین حد ضرر رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بیشترین سود و کمترین ضرر رو از معامله های خودتون داشته باشین. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که نوسانات قیمتی زیادی داره و تونسته به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل شده و سرمایه گذاران و معامله گران زیادی رو به سمت خودش جذب کرده.
برای اینکه بتونین در معامله های خودتون بیشترین سود و کمترین ضرر رو داشته باشین، باید بتونین سطوح حمایتی و مقاومتی رو شناسایی کنین و بتونین برای خودتون حد سود و حد ضرر تعیین کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ اطلاعاتی در مورد حد سود و حد ضرر برای شما ارائه کنیم و به بررسی اهمیت حد سود و اهمیت حد ضرر بپردازیم و نحوه تعیین حد سود و نحوه تعیین حد ضرر رو برای شما یاد بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با بهترین استراتژی معامله هاتون رو انجام بدین. البته ما در دوره استراتژی های معاملاتی بازار ارزهای دیجیتال بهترین و کامل ترین استرتژی های این بازار رو به یاد دادیم که می تونین ازش استفاده کنین.

حد سود چیست؟

حد سود چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم حد سود یا Take Profit رو شنیده باشین و خواستین که برای معامله های خودتون حد سود تعیین کنین تا بیشترین سود رو به دست بیارین. ما می تونیم در پاسخ به سوال حد سود چیست؟ این جواب رو بدیم که حد سود به محدوده ای از قیمت گفته میشه که معامله گر و تریدر بر اساس تحلیلی که بر روی ارز دیجیتال انجام میده، اون محدوده رو برای ذخیره سود و خروج از معامله مناسب پیش بینی می کنه. به این ترتیب اگه شما نیز وارد معامله ای شدین و دوست دارین تا بهترین نقطه خروج رو با بیشترین پیدا کنین، باید از تحلیل تکنیکال استفاده کنین و سطوح مقاومتی رو پیدا کنین و در این نزدیکی این نقاط از معامله خارج بشین.
جالب اینجاست که بدونین زمانی که وارد معامله ای میشین و اون معامله در جهت دلخواه شما جلو میره، باید جایی رو برای خارج شدن از اون معامله با سود در نظر بگیرین. مکان قرارگیری حد سود جایی هست که شما این احتمال رو میدن که معامله انجام شده دوباره در خلاف جهت برگشت داشته باشه و سودتون رو کاهش بده. همچنین حد سود در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی، محدوده قیمتی هست که با عبور از اون، تغییراتی در تحرکات و روند معامله ها مشاهده میشه و تعیین این نقاطه برای افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستن، بسیار مهم هست و باید همراه با تحلیل ها و بررسی های دقیق باشه.
بهتره بدونین که این نقاط معمولا به وسیله تحلیل تکنیکال و یا با استفاده از استراتژی های موفقی که بقیه افراد در موقعیت های مشابه با استفاده از اون ها قادر به جلوگیری از ضررهای بعدی بودن، تعیین میشن. بنابراین برای اینکه بتونین برای معامله های خودتون حد سود یا Take Profit تعیین کنین و بیشترین سود رو به دست بیارین، باید با استفاده از تحلیل تکنیکال سطوح مقاومتی رو پیدا کنین. همچنین در نقطه مقابل نیز باید حد ضرر تعیین کنین تا از معامله های خودتون کمترین ضرر رو داشته باشین.

اهمیت تعیین کردن حد سود در معاملات چیست؟

اهمیت تعیین کردن حد سود در معاملات

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ اطلاعاتی در مورد اهمیت تعیین کردن حد سود در معاملات برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بهترین تصمیم رو برای معامله های خودتون بگیرین. بهتره بدونین در تحلیل تکنیکال مشخص کردن حد سود اهمیت زیادی داره و باید برای اینکه بتونین بیشترین سود رو از معامله های خودتون به دست بیارین، حد سود یا Take Profit تعیین کنین. برای این کار نیز باید از تحلیل تکنیکال استفاده کنین و بتونین سطوح مقاومتی رو که ممکنه قیمت در این ناحیه برگشت داشته باشه، شناسایی کنین و در نزدیکی این نقاط از معامله خارج بشین.
جالب اینجاست که بدونین بعضی وقت ها ممکنه معامله گر یا تریدر اونقدر درگیر مشخص کردن نقطه ورود به معامله بشه که یاد بره کی باید از معامله خارج بشه. همچنین در تعیین حد سود معامله گر با استفاده از ابزاری که داره، نقطه ای رو که می خواد از معامله خارج بشه رو تعیین می کنه. البته باید توجه داشته باشین، زمانی که جو کلی بازار و معامله خوب باشه، می تونین حد سود خودتون رو ارتقا بدین. برای مثال زمانی که قیمت200 تومان رو برای خروج از معامله تعیین کردین، ولی شرایط بازار خوب هست می تونین این حد سود رو بالاتر ببرین و به 250 تومان ارتقا بدین. به همین دلیل به این کار تعیین حد سود شناور نیز گفته میشه.

نحوه تعیین حد سود چگونه است؟

شاید بعد از به دست اوردن اطلاعاتی در مورد حد سود یا Take Profit دوست داشته باشین تا برای معامله های خودتون حد سود تعیین کنین. بهتره بدونین تعیین حد سود بستگی به استراتژی معاملاتی شما داره و نمیشه یه نسخه همگانی برای اون پیچید. به عبارت دیگه حد سود شما با توجه به اینکه معامله هاتون رو بر اساس تحلیل تکنیکال انجام میدین و تحلیل فاندامنتال متفاوت هست.

انواع حد سود در معاملات کدامند؟

انواع حد سود در معاملات

همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، شما می تونین با استفاده از تعیین کردن حد سود، بیشترین سود رو از معامله های خودتون داشته باشین. همچنین حد سود با توجه به اینکه معامله های شما بر اساس تحلیل تکنیکال انجام میشه و یا تحلیل فاندامنتال متفاوت هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ انواع حد سود در معاملات رو برای شما مورد بررسی قرار می دیم.

•    حد سود در تحلیل تکنیکال

یکی از انواع حد سود در معاملات، حد سود در تحلیل تکنیکال هست. بهتره بدونین معامله گران و تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند، بر اساس گذشته قیمت نقطه خروج از معامله رو تعیین می کنند. شما نیز می تونین با استفاده از تحلیل تکنیکال سطوح مقاومتی و حمایتی رو مشخص کنین و بتونین با شناسایی این نقاط بهترین تصمیم رو برای خروج از معامله با سود بگیرین. برای مثال شما با شناسایی نقاط مقاومتی باید در نزدیکی این سطوح از معامله خارج بشین. به عبارت دیگه استفاده از نمودار قیمت برای تعیین نقاط خروج روش مناسبی هست و اکثر معامله گران و تریدرها بر اساس این روش حد سود تعیین می کنند.

•    حد سود در تحلیل فاندامنتال

یکی دیگه از انواع حد سود در معاملات، حد سود در تحلیل فاندامنتال هست. همچنین اکثر تمرکز تحلیلگران فاندامنتال در زمان سرمایه گذاری در بازار، تعیین ارزش ذاتی ارز بر اساس روش ها و معیارهای مختلف هست. این روش تحلیلی که اصطلاحا سرمایه گذاری ارزشی نیز نامیده میشه، در اصل یکی از قدیمی ترین روش های تحلیل بنیادی هست. نکته قابل توجه این هست که این روش نشون میده که قیمت چنین ارزهایی همواره به سوی ارزش واقعی خودشون حرکت می کنند و وقتی به این قیمت رسیدن باید از معامله خارج بشین.

حد ضرر چیست؟

حد ضرر چیست؟

شاید تا الان اسم حد ضرر یا Stop Loss رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین کمترین ضرر رو کنین. بهتره بدونین منظور از حد ضرر این هست که شما با دیدن کاهش قیمت به پایین یا زیر یه سطح از قبل مشخص شده، ارز خودتون رو بفروشین. این سطح از قبل مشخص شده همون حد ضرر هست. با این کار در موقعیت های کوتاه مدت یا بلند مدت با کاهش قیمت بیشتر از سطح از قبل مشخص شده، ضرر متوقف میشه. نکته قابل توجه این هست که سطح از قبل مشخص شده می تونه یه قیمت یا درصد باشه. اگه حد ضرر قیمت باشه، قیمتی هست که شما باید بعد از مشاهده اون ضرر رو متوقف کنین و اگه حد ضرر یه درصد باشه، باید از طریق درصد، قیمت فروش خودتون رو مشخص کنین و از معامله خارج بشین.
جالب اینجاست که بدونین هیچ سرمایه گذار و معامله گری در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی وجود نداره که برای ضرر کردن وارد یه معامله شده باشه، ولی همونطور که سود کردن در معامله برای شما شیرینه، باید منتظر ضررهای احتمالی نیز باشین و این مسئله رو به عنوان حقیقت تلخ قبول کنین. بنابراین هر موقع که وارد معامله میشین، همون ابتدا با توجه به تحلیل تکنیکال و استراتژی معاملاتی خودتون باید حد ضرر تعیین کنین. حد ضرر قیمتی هست که اگه ارز دیجیتال خریداری شده تا سطح اون کاهش پیدا کنه، شما باید اقدام به فروش دارایی کنین تا جلوی ضرر و زیان بیشتر گرفته بشه و کمترین ضرر رو داشته باشین.
بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات قیمتی زیادی هست و شما می تونین از همین نوسانات سودهای زیادی به دست بیارین. البته توجه داشته باشین که همونقدر که ممکنه سود به دست بیارین، همون اندازه نیز ممکنه که معامله های خودتون رو با ضرر ببندین. بنابراین برای اینکه کمترین ضرر رو داشته باشین، باید از تحلیل تکنیکال استفاده کنین و سطوح حمایتی رو مشخص کنین و برای معامله های خودتون حد ضرر تعیین کنین.

اهمیت تعیین کردن حد ضرر در معاملات چیست؟

اهمیت تعیین کردن حد ضرر در معاملات

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست، نوسانات قیمتی زیادی داره و ممکنه از همین نوسانات قیمتی ضررهای زیادی کنین. برای اینکه کمترین ضرر رو از معامله های خودتون داشته باشین، باید حد ضرر یا Stop Loss تعیین کنین. به عبارت دیگه یکی از اهمیت های تعیین کردن حد ضرر در معاملات این هست که کمترین ضرر رو از معامله خودتون خواهید داشت. همچنین با تعیین حد ضرر در معاملات اگه روند بازار طبق پیش بینی شما به سمت بالا حرکت نکرد و دچار نزول قیمتی شد، شما ضرر زیادی نمی کنین و اصل پول شما حفظ میشه و یا مقدار کمی ضرر می کنین.
جالب اینجاست که بدونین بعضی از افراد در بازار ارزهای دیجیتال هیچ دانش و علمی در مورد تحلیل تکنیکال ندارن و به صورت هیجانی و طی تصمیمات احساسی وارد معاملات میشن. بنابراین ممکنه کل سرمایه خودشون رو از دست بدن و پولی براشون باقی نمونه. بنابراین توصیه می کنیم تا قبل از وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال، اموزش های لازم رو فرا بگیرین و با دانش و اطلاعات کافی معامله های خودتون رو انجام بدین. نکته قابل توجه این هست که شما با یادگیری تحلیل تکنیکال می تونین سطوح حمایتی و مقاومتی رو شناسایی کنین و با پیدا کردن سطوح حمایتی، بهترین نقطه خروج از معامله رو پیدا کنین. به این ترتیب شما با تعیین کردن حد ضرر در معاملات، خودتون رو از ضررهای زیاد دور نگه می دارین و ضرر کمتری برای شما وارد میشه.

نحوه تعیین کردن حد ضرر چگونه است؟

شاید بعد از به دست اوردن اطلاعاتی در مورد حد ضرر، شما نیز دوست داشته باشین تا در معاملات خودتون حد ضرر تعیین کنین تا از ضرر بیشتر جلوگیری بشه. به این منظور باید تحلیل تکنیکال بلد باشین و بتونین سطوح حمایتی رو مشخص کنین و در نزدیکی این نقاط از معامله خارج بشین. بنابراین باید برای تعیین کردن حد ضرر در معاملات، تحلیل تکنیکال بلد باشین و سطوح حمایتی رو مشخص کنین. توصیه میکنیم مقاله آموزش استراتژی میانگین متحرک حمایتی و مقاومتی رو هم مطالعه کنین.

روش های تعیین کردن حد ضرر کدامند؟

روش های تعیین کردن حد ضرر

برای اینکه بتونین کمترین ضرر رو از معامله های خودتون داشته باشین، باید حد ضرر خودتون رو تعیین کنین. حد ضرر نیز با استفاده از روش های مختلفی تعیین میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ برخی از روش های تعیین کردن حد ضرر رو برای شما معرفی و بررسی می کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    مشخص کردن استراتژی معاملاتی

یکی از انواع روش های تعیین کردن حد ضرر در معاملات ارزهای دیجیتال که روش مناسب برای این کار محسوب میشه و کارایی بالایی داره، مشخص کردن استراتژی معاملات هست. بهتره بدونین همانند حد سود برای مشخص کردن حد ضرر باید از ویژگی ها و اقدامات لازم برای استراتژی معاملاتی خود خبر داشته باشین. همچنین برای تعیین حد ضرر باید یه روش مشخص و قطعی رو در نظر بگیرین.

•    استفاده از اندیکاتور برای تعیین حد ضرر

یکی دیگه از انواع روش های تعیین کردن حد ضرر، استفاده از اندیکاتورها هست. به عبارت دیگه شما می تونین با استفاده از اندیکاتورهای مختلف حد ضرر خودتون رو مشخص کنین و کمترین ضرر رو داشته باشین. در اندیکاتورها شیوه پارابولیک سار و میانگین متحرک، میشه حد ضرر استراتژی های معاملاتی رو تعیین کرد.

•    شناسایی سطوح حمایتی

یکی دیگه از روش های تعیین کردن حد ضرر، شناسایی سطوح حمایتی هست. برای این کار نیز باید تحلیل تکنیکال بلد باشین و با رسم خطوط، سطوح حمایتی رو شناسایی کنین. بعد از این سطوح حمایتی رو رسمی کردین، بهترین نقاط برای خروج از معامله رو می تونین مشاهده کنین.

مزایای استفاده از Stop Loss چیست؟

مزایای استفاده از Stop Loss

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ اطلاعاتی در مورد مزایای استفاده از Stop Loss برای شما ارائه کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بهتره بدونین استفاده از Stop Loss نوعی استراتژی خروجی از معاملات بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی هست که می تونین با استفاده از این روش از وارد شدن ضرر زیاد جلوگیری کنین. همچنین یکی از مزایای استفاده از Stop Loss این هست که شما می تونین تصمیم های از قبل تعیین شده ای برای تحلیل های خودتون داشته باشین و در صورت ریزش بازار بتونین بهترین عملکرد رو از خودتون نشون بدین.
جالب اینجاست که بدونین یکی دیگه از مزایای استفاده از Stop Loss این هست که در شرایطی که ارز دیجیتال مورد نظر شما سقوط ناگهانی قیمت رو تجربه کرد، شما درگیر هیجانات و احساسات در معاملات خودتون نشین و به استراتژی از قبل مشخص شده خودتون متکی بشین و بتونین بهترین عملکرد رو داشته باشین. همچنین استفاده از ابزار استاپ لاس در بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال کاملا رایگان هست و شما می تونین از این ابزار استفاده کنین. نکته قابل توجه این هست که از استاپ لاس هم می تونین در معاملات آتی و هم در معاملات اسپات استفاده کنین.

معایب استفاده از استاپ لاس چیست؟

استفاده از استاپ لاس همیشه برای معامله گران مفید نیست. برای مثال شما تصور کنین برای ارز دیجیتال مورد نظر خودتون حد ضرر تعیین کردین و قیمت میاد به قیمتی که مشخص کردین میرسه و ابزار برای جلوگیری از ضرر بیشتر همه دارایی شما رو می فروشه. سپس بعد از چند لحظه قیمت دوباره افزایش پیدا می کنه و شما از سود جا می مونین. بنابراین توصیه می کنیم تا با دانش قبلی از استاپ لاس استفاده کنین و در صورتی که از این ابزار به درستی استفاده نشه، می تونه برای خیلی از کاربران ضررهای زیادی داشته باشه.

ارتباط بین حد سود و ضرر با نسبت ریسک به ریوارد:

ارتباط بین حد سود و ضرر

با توجه به توضیحاتی که در مورد حد سود و حد ضرر برای شما ارائه کردیم، قطعا با مفهوم این دو ابزار اشنا شدین و می تونین برای معامله های خودتون حد ضرر و حد سود تعیین کنین تا بیشترین سود و کمترین ضرر رو داشته باشین. همچنین شما می تونین با استفاده از این ابزار نسبت ریسک یه ارز دیجیتال یا دارایی به بازده مورد نظر رو مورد بررسی قرار بدین و از میزان ریسک اون باخبر بشین. به عبارت دیگه نسبت ریسک به ریوارد به شما این امکان رو میده تا بازده مورد نظر خودتون رو با میزان ریسکی که باید برای به دست اوردن اون بازده متحمل بشین، مقایسه کنین.
اهمیت زیادی داره که برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد، مقادری ریسک و ریوارد رو تصادفی انتخاب نکنین، چون باید این میزان بسیار دقیق باشه و بتونین بهترین تصمیم رو برای خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خودتون بگیرین. همچنین برای محاسبه مقدار ریسک کافیه قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خودتون رو از حد ضرر کم کنین. نکته قابل توجه این هست که برای محاسبه ریوارد باید حد سود رو از قیمت لحظه ای ارز دیجیتال کسر کنین. برای مثال تصور کنین یه ارز دیجیتال رو به قیمت 250 تومان خریدین، حد ضرر رو برای این ارز 230 تومان و حد سود رو 340 تومان در نظر می گیرین، بنابراین میزان ریسک برای این ارز 20 تومان و ریوراد برابر با 90 تومان هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ اطلاعاتی در مورد حد سود و استاپ لاس برای شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه تعیین کردن حد سود و نحوه تعیین کردن حد ضرر بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین برای معامله های خودتون مدیریت بیشتری داشته باشین. همونطور که گفتیم، حد سود به محدوده ای از قیمت گفته میشه که معامله گر و تریدر بر اساس تحلیلی که بر روی ارز دیجیتال انجام میده، اون محدوده رو برای ذخیره سود و خروج از معامله مناسب پیش بینی می کنه. حد ضرر نیز ابزاری برای جلوگیری از وارد شدن ضرر بیشتر در معاملات هست. همچنین در این مقاله انواع روش های تعیین کردن حد ضرر رو برای شما معرفی و مورد بررسی قرار دادیم و می تونین از این روش ها برای معامله های خودتون حد ضرر تعیین کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟

در مورد حد سود و حد ضرر چیست و چرا باید رعایت کنیم؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+72 = ?