ذخیره سازی غیرمتمرکز(Decentralized Storage) چیست؟

  • 09:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ذخیره سازی غیرمتمرکز؛ یکی از مفاهیم و اصطلاحات رایج در دنیای بلاک چین و آموزش ارز دیجیتال! با رشد کسب و کارها، شاهد افزایش حجم داده های تولید شده یا پردازش شده داخلی و دسترسی خارجی هستیم. حجم بیشتر داده ها با پیچیدگی بیشتر در ذخیره سازی، پردازش، تحلیل و بازیابی اون ها همراه هست. کسب و کارها بیشتر از قبل به راه حل های ذخیره سازی متمرکز برای ساده سازی عملیات خودشون متکی هستن.

امروزه نیاز به یه پروژه ذخیره سازی غیرمتمرکز(Decentralized Storage) خوب خیلی مورد توجه قرار گرفته. چنین پروژه ای باید اطمینان بده که داده های ما ایمن و غیرقابل تغییر هستن. ذخیره سازی فایل های آنلاین بارهای سنگینی رو روی بلاک چین قرار میدن، از این رو یه بلاک چین ذخیره سازی خوب باید فناوری لازم رو برای مدیریت چنین بارهایی رو داشته باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ذخیره سازی غیرمتمرکز چیست؟ اطلاعاتی درباره ذخیره سازی غیرمتمرکز یا Decentralized Storage به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز بپردازیم و آینده سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم.

ذخیره سازی غیرمتمرکز چیست؟

ذخیره سازی غیرمتمرکز چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ذخیره سازی غیرمتمرکز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ذخیره سازی غیرمتمرکز یا Decentralized Storage نوعی روش ذخیره سازی هست که به جای تکیه به یه نهاد متمرکز، مبنی بر یه شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین هست. در یه شبکه غیرمتمرکز داده ها به جای یه سرور واحد، در نودهای مختلف شبکه ذخیره و نگهداری میشن. این کار با اطمینان از انتشار داده ها و محافظت در برابر ارورها و سایر خطرات احتمالی امنیت رو افزایش میده.

جالب اینجاست که بدونین با تکنولوژی ذخیره سازی ابری مبتنی بر بلاک چین که جایگزین قانع کننده برای راه حل های ذخیره سازی متمرکز ارائه میده، تحولی در صنعت ذخیره سازی داده ها در حال رخ دادن هست. ذخیره سازی داده ها برای هر شخص، کسب و کار فعال، بزرگ یا کوچیک ضروری هست. از گزارش های مالی گرفته تا اطلاعات مشتری و داده های تجاری خیلی مهم و حساس جزو این دسته می تونن قرار بگیرن. این داده ها فرایندهای تصمیم گیری رو در سراسر دنیا برای افراد مختلف تغذیه می کنند.

مقاله پیشنهادی: متمرکز و غیرمتمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز

مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز

همونطور که گفتیم، سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز، فایل داده ها رو در گره هایی که در مکان های مختلف مجموعه به همدیگه متصل هستن، نگهداری می کنند. این اتصال از طریق شبکه همتا به همتا اتفاق می افته. سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز مزایای زیادی به همراه دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم به بررسی مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز بپردازیم.

•    یکی از مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز این هست که این سیستم به طور چشمگیری هزینه سخت افزار و ذخیره سازی رو کاهش میده. در نتیجه نیاز به سرمایه گذاری پرهزینه در سخت افزار و نرم افزار با کارایی بالا رو از بین میبره.
•    یکی دیگه از مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز این هست که این سیستم ها از فناوری همتا به همتا استفاده می کنند. انتقال داده ها از طریق سرور مرکزیانجام نمیشه و در زمان اوج ترافیک کند نمیشه و باعث میشه تا سرعت افزایش پیدا کنه.
•    یکی دیگه از مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز، افزایش امنیت و حریم خصوصی هست. این سیستم داده ها رو به قطعات کوچیک تر تقسیم می کنه، از داده های اصلی کپی می گیره و بعدا هر بخش رو به صورت جداگونه با استفاده از هش یا کلیدهای عمومی و خصوصی رمزگذاری می کنه.
•    با وجود میلیون ها نود، بازار سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز به یه رقابت کامل تبدیل میشه. چنین بازاری تضمین می کنه که فقط نودهای با کیفیت می تونن در اون رقابت داشته باشن و بقای خودشون رو ادامه بدن.
•    سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز از اصل تعادل بار پیروی می کنند. هاست ها هم می تونن داده های پرکاربرد رو به صورت محلی بدون دسترسی مکرر به سرور ذخیره کنند.

مقاله پیشنهادی: هویت غیرمتمرکز چیست؟ کاربرد آن در بلاک چین

آینده سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز

آینده سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز

سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز شیوه جدید و نوظهور هست. این تکنولوژی جدید هنوز به صورت کامل بین توسعه دهنده ها و فعالان بازار جا نیفتاده. به همین دلیل ممکنه مدتی زمان ببره تا به یه جریان اصلی تبدیل بشه، ولی از اونجایی که این سیستم مزایای زیادی به دنبال داره، باعث شده تا این سیستم نسبت به سیستم های ذخیره سازی متمرکز آینده خودش رو تضمین کنه.

کاربران به صورت کلی به امنیت اطلاعات و داده های خودشون و استقلالشون در حفظ و نگهداری از اون ها اهمیت زیادی میدن. بنابراین، کاملا طبیعی هست که در آینده برنامه ها و پروژه های مختلف به سمت استفاده از سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز متمایل بشن و به طور کلی شاهد تغییرات چشمگیری در این حوزه باشیم. ضمن اینکه علاقه کاربران به سیستم های غیرمتمرکز رو در تمایل اون به استفاده از صرافی های غیرمتمرکز دیدیم.

بهترین پروژه های ذخیره سازی غیرمتمرکز

مدتی هست که پروژه های مختلفی در حوزه بلاک چین به وجود اومدن و در حال تبدیل شدن به پروژه های محبوب هستن. فناوری ذخیره سازی در واقع از زمان ترند شدن قیمت بیت کوین در سال 2018 به موازات جریان اصلی بازار کریپتو در حال پیشرفت بود و هنوز هم پروژه هایی هستن که با قدرت به کار خودشون ادامه میدن و کاربران زیادی دارن. برخی از بهترین پروژه های ذخیره سازی غیرمتمرکز عبارت هستن از:

•    فایل کوین(IPFS)
•    پروژه Siacoin
•    پروژه Storj
•    پروژه MaidSafe
•    پروژه Swarm

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ذخیره سازی غیرمتمرکز چیست؟ اطلاعاتی درباره ذخیره سازی غیرمتمرکز یا Decentralized Storage به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای ذخیره سازی غیرمتمرکز بپردازیم و آینده سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ذخیره سازی غیرمتمرکز نوعی روش ذخیره سازی هست که به جای تکیه به یه نهاد متمرکز، مبنی بر یه شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین هست. در یه شبکه غیرمتمرکز داده ها به جای یه سرور واحد، در نودهای مختلف شبکه ذخیره و نگهداری میشن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ذخیره سازی غیرمتمرکز(Decentralized Storage) چیست؟

در مورد ذخیره سازی غیرمتمرکز(Decentralized Storage) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+89 = ?