هج کردن(Hedging) در ارز دیجیتال چیست؟

  • 11:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

هج کردن یا Hedging؛ اصطلاحی رایج و پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال و آموزش ارز دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از هج کردن ارزهای دیجیتال چیست؟ هج کردن چه کاربردی در بازار کریپتو داره؟ چرا به هج کردن نیاز داریم؟ چه سرمایه گذاری هایی برای هج کردن استفاده میشه؟ از استراتژی هج کردن در چه زمانی استفاده میشه؟ و چه تاثیری در مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال داره؟

پیشرفت و توسعه روزافزون بازار کریپتو باعث پیدایش راه های جدیدی برای کسب درآمد شده، ولی به همون نسبت احتمال از دست رفتن سرمایه و ضرر هم افزایش پیدا می کنه. بنابراین، به عنوان یه سرمایه گذار باید به صورت مداوم دنبال راه های برای حفظ سرمایه یا به حداقل رسوندن ریسک معاملات خودتون باشین. ایده هج کردن در بازار ارزهای دیجیتال هم از همین جا شکل گرفته. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله هج کردن در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره هج کردن یا Hedging به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل هج کردن در ارزهای دیجیتال بپردازیم و  ریسک هج کردن رو مورد بررسی قرار بدیم.

هج کردن(Hedging) چیست؟

هج کردن(Hedging) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که هج کردن در ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که Hedging به معنی پوشش دادن و در امان نگه داشتن بخشی از چیزی. بنابراین متوجه میشیم که هج کردن در بازار ارزهای دیجیتال یعنی کاهش دادن میزان ریسک سرمایه گذاری و در واقع یه استراتژی برای اینکه روی ریسک بازار پوشش بذاریم. نکته قابل توجه این هست که وقتی در معاملات از استراتژی هج کردن استفاده کنین، مقدار سودی که در اون معامله به دست میارین، کمتر از زمانی هست که از این روش استفاده نمی کنین.

جالب اینجاست که بدونین هج کردن یا Hedging روشی از سرمایه گذاری هست که برای کاهش ریسک تغییرات نامطلوب قیمت در یه دارایی یا ارز دیجیتال انجام میشه. استراتژی های هج کردن به تریدرها و معامله گران کمک می کنه تا با استفاده از معاملات شورت و سایر ابزارهای معاملاتی خطر ضررهای شدید در ریزش های بازار رو به حداقل برسونه. Hedging مدت هاست که به عنوان یه استراتژی بازار مالی به عنوان شکلی از تکنیک مدیریت ریسک توسط تریدرها و معامله گران ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره.

مقاله پیشنهادی: استراتژی های مدیریت سرمایه در معاملات

دلایل نیاز به هج کردن در ارزهای دیجیتال

دلایل نیاز به هج کردن در ارزهای دیجیتال

همونطور که گفتیم، هج کردن اقدامی هست که برای کاهش ریسک سرمایه گذاری انجام میشه. مثلا درباره بیت کوین، هج کردن به معنی فروش بیت کوین به منظور کاهش ریسک هولد کردن اون هست. با این اقدام سود خودتون رو افزایش داده و یا به حداکثر می رسونین. شما به دلایل مختلفی به هج کردن نیاز دارین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل نیاز به هج کردن در ارزهای دیجیتال بپردازیم.

  • نوسانات شدید ارزهای دیجیتال

یکی از دلایل نیاز به هج کردن در ارزهای دیجیتال، نوسانات شدید قیمت رمزارزهاست. از اونجایی که ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارن، تغییرات ناگهانی و شدید قیمت بیشتر باعث میشه احساسات در بازار تغییر کنه. با تغییر احساسات تریدرها در بازار معمولا شاهد تغییرات شدیدتری هستن. اگه شما هم در بازار کریپتو فعال هستین، احتمالا می دونین که قیمت رمزارزها با سرعت زیادی ممکنه صدها یا هزاران دلار در یه بازه زمانی تغییر کنه.

  • محافظت کردن از سود

یکی از دلایل نیاز به هج کردن ارزهای دیجیتال، محافظت کردن از سود هست. جالب اینجاست که بدونین هج کردن یا Hedging یعنی محافظت از سرمایه. با این کار در صورتی که بازار روند خوبی داشته باشه و معامله هم پرسود باشه، سود کمتری برای تریدر یا معامله گر رقم می خوره، ولی چون این کار رو با علم بر حفظ دارایی انجام داده، به دست آوردن سود کم رو به از دست دادن سرمایه ترجیح میده و معامله رو با سود می بنده.

مقاله پیشنهادی: خرید و فروش پلکانی در ارز های دیجیتال چیست؟

چه سرمایه گذاری هایی برای هج کردن استفاده می شود؟

چه سرمایه گذاری هایی برای هک کردن استفاده می شود؟

هج کردن در ارزهای دیجیتال می تونه شامل استراتژی های مختلفی باشه، ولی معمولا با آپشن ها، معاملات آتی و سایر مشتقات انجام میشه. در واقع آپشن ها رایج ترین و پرکاربردترین سرمایه گذاری هستن که سرمایه گذاران فردی برای هج کردن استفاده می کنند. توجه داشته باشین که معامله اختیار و قراردادهای آتی مستلزم اجرای یه قرارداد معاملاتی اختیاری/آتی جداگونه هست و مشروط به شرایط صلاحیت خاصی هست.

مزایای هج کردن در رمزارزها

هک کردن در بازار کریپتو یعنی کاهش دادن میزان ریسک سرمایه گذاری و در واقع یه استراتژی برای اینکه روی ریسک بازار پوشش بذاریم. هج کردن در بازار ارزهای دیجیتال مزایای زیادی به همراه داره. برخی از مزایای هج کردن در رمزارزها عبارت هستن از:

•    فراهم شدن امکان استفاده از روش های معاملاتی مثل معاملات آتی برای کاهش ریسک.
•    استفاده از این استراتژی برای خیلی از ارزهای دیجیتال امکان پذیر هست.
•    کاهش دادن تاثیر نوسانات قیمت ارز بر پرتفولیوی تریدر.
•    استفاده از استراتژی هج کردن آسونه و دردسر زیادی نداره.
•    دستیابی به بینش و آگاهی جدید از تحرکات و جهش های بازار.
•    روشی هست برای به دست آوردن سود مطمئن.

معایب هج کردن در رمزارزها

هج کردن در بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه مزایای زیادی به همراه داره، دارای معایبی هم هست که تریدرها و معامله گران باید به این نکته هم توجه داشته باشن. معایب هج کردن در رمزارزها به شرح زیر هست:

•    شما برای این استراتژی باید یه پوزیشن دیگه باز کنین، ولی اگه ببینین که بازار تغییری نمی کنه، نیاز به استفاده از این استراتژی ندارین.
•    کم شدن میزان سود احتمالی
•    این روش نیاز به رصد مداوم بازار داره.
•    هج کردن به عنوان یه استراتژی کوتاه مدت مناسب هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله هج کردن در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره هج کردن یا Hedging به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل هج کردن در ارزهای دیجیتال بپردازیم و  ریسک هج کردن رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، هج کردن یا Hedging روشی از سرمایه گذاری هست که برای کاهش ریسک تغییرات نامطلوب قیمت در یه دارایی یا ارز دیجیتال انجام میشه. استفاده از این استراتژی مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از تریدرها و معامله گران بازار قرار بگیره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هج کردن(Hedging) در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد هج کردن(Hedging) در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+52 = ?