مفهوم ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی

  • 01:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

مفهوم ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی؛ ممکنه برای هر کدوم از شما هم این سوال پیش اومده باشه که آیا ارزهای دیجیتال هم می تونن تورم زا باشن؟ چجوری یه ارز دیجیتال می تونه تورمی یا ضدتورمی باشه؟ ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی کدامند؟ تفاوت ارزهای تورمی و ضدتورمی چیست؟ برای بررسی مفهوم رمزارزهای تورمی و ضد تورمی با این مقاله در ارزسنج همراه ما باشین.

در دنیای کنونی اقتصادی و در مباحث آموزش تحلیل فاندامنتال و تحلیل بیت کوین در ارز دیجیتال، تورم عامل مهمی هست؛ چون که به قدرت خریدی که ارزهای دیجیتال مختلف به مردم میدن تاثیر می ذاره. هرچقدر میزان تورمی یه ارز دیجیتال بیشتر باشه قدرت خرید اون کمتر میشه. به این ترتیب تورم به تصمیمات مالی کسب و کارها و افراد تاثیر می ذاره. خیلی از مردم به خصوص در کشور ما مسئله تورم و تاثیر اون بر اقتصاد رو لمس کردن، ولی شاید با موضوع ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی آشنایی نداشته باشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مفهوم ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی، اطلاعاتی درباره ارزهای تورمی(Inflationary) و ارزهای ضدتورمی(Deflationary) به شما ارائه کنیم و به بررسی فاکتورهای تعیین کننده تورمی یا ضدتورمی بودن ارز دیجیتال بپردازیم و تفاوت ارزهای تورمی و ضد تورمی رو مورد بررسی قرار بدیم.

ارز دیجیتال تورمی چیست؟

ارز دیجیتال تورمی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ارز دیجیتال تورمی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ارز دیجیتال تورمی یا Inflationary نوعی رمزارز هست که تعداد توکن های در گردش اون در حال افزایش هست. بعضی از رویکردهای رایج برای معرفی توکن های جدید مثل ماینینگ، استیکینگ و سایر روش ها می تونه در افزایش عرضه در گردش توکن ها تاثیرگذار باشه. این افزایش عرضه باعث کاهش ارزش توکن میشه. دوج کوین بهترین مثل از ارزهای دیجیتال تورمی هست.

جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال تورمی نوعی رمزارز هست که ارزش اون با گذشت زمان کاهش پیدا می کنه. در واقع این دسته از ارزهای دیجیتال واسه اینکه در طول زمان با میزان تقاضا هماهنگ بشن، می تونن به صورت نامحدود عرضه بشن و همین موضوع باعث ایجاد فشار نزولی به قیمت اون ها میشه. از طرف دیگه، در ارزهای دیجیتال تورمی تعداد کوین یا توکن های در گردش اون به مرور زمان افزایش پیدا می کنه و این امکان هم وجود داره تا برخی از موارد هیچ گونه سقفی برای تعداد کوین یا توکن های ضرب شده مشخص نشه.

مقاله پیشنهادی: عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال ضد تورمی چیست؟

ارز دیجیتال ضدتورمی نوعی رمزارزها هست که تعداد ثابتی از اون عرضه میشه. به همین دلیل وقتی که تقاضا برای این رمزارز بالا میره، قیمتش افزایش پیدا می کنه. این مسئله در طول زمان هم اتفاق می افته. از اونجایی که ارزهای دیجیتال عرضه ثابتی دارن، نمیشه در پاسخ به هر میزانی از تقاضا ارز بیشتری عرضه کرد. در نتیجه افرادی که ارزهای دیجیتال ضدتورمی دارن، وقتی اقدام به فروش اون ها کنند، مابه التفاوت بیشتری دریافت می کنند. این فشار رو به بالا، ارزش کریپتوهای ضدتورمی باعث شده تا نسبت به ارزهای تورمی به گزینه محبوب ترین برای هولدرها تبدیل بشن.

زمانی که سقف عرضه ارز دیجیتال ضدتورمی اعلام میشه، پس از اون حتی امکان عرضه یه توکن اضافی هم وجود نداره. در واقع همون اصلی که نشون دهنده کمیابی و ارزشمند بودن یه دارایی هست، اینجا هم صادقه. هرچقدر میزان تقاضا برای این نوع رمزارزها بیشتر باشه، کاربران حاضر خواهند بود تا مبلغ بیشتری رو برای خرید اون ها پرداخت کنند و همین موضوع باعث میشه تا قیمت این رمزارزها بالا بره.

نحوه تشخیص تورمی یا ضدتورمی بودن رمزارزها

نحوه تشخیص تورمی یا ضدتورمی بودن رمزارزها

در زمان تحقیق درباره رمزارزهای مختلف برای سرمایه گذاری، باید تورمی یا ضدتورمی بودن اون ارز دیجیتال مورد بررسی قرار بگیره. در اصل ماهیت بازار کریپتو جوری هست که احتمالا ارزش یه ارز دیجیتال در مدت زمانی کوتاه شدیدا دستخوش تغییراتی میشه. به همین دلیل، قبل از هرگونه اقدامی برای خرید و سرمایه گذاری بر روی اون رمزارز، باید ارزش اون ارز دیجیتال رو در بازه زمانی طولانی مدت بررسی کرد. همچنین از اونجایی که رمزارزهای ضدتورمی از نظر عرضه توکن با محدودیت روبرو هستن، احتمالا گزینه مناسب ترین برای سرمایه گذاری بلندمدت هستن. شما برای تشخیص تورمی یا ضدتورمی بودن رمزارزها باید عوامل مختلفی رو زیر نظر داشته باشین که عبارت هستن از:

مقاله پیشنهادی: تورم چیست و چه تاثیری بر ارز دیجیتال دارد؟

•    حداکثر میزان عرضه: اول باید وضعیت توکنومیک ارز دیجیتال مورد نظر خودتون رو بررسی کنین. دقت کنین که این کار به آسونی و از طریق یه سرچ ساده درباره پروژه ارز دیجیتال مورد نظرتون امکان پذیر هست.
•    میزان عرضه در گردش: این رقم نشون دهنده این هست که تا این لحظه چه تعداد از ارز دیجیتال مورد نظر به بازار عرضه شده. رقمی که نشون دهنده میزان عرضه در گردش هست، بیانگر تعداد توکن ها یا کوین های فعال در بازار هست.
•    میزان کل عرضه: میزان کل عرضه نشون دهنده میزان ارز دیجیتال استخراج شده یا ضرب شده پروژه هست. در واقع این توکن های رزرو شده، میزان رمزارزهای سپرده گذاری شده یا قفل شده رو هم شامل میشه.

تفاوت ارزهای تورمی و ضد تورمی

تفاوت ارزهای تورمی و ضد تورمی

شناخت تفاوت های اصلی یه ارز دیجیتال تورمی و ضدتورمی از اهمیت زیادی برخوردار هست و می تونه به تصمیم های افراد در سرمایه گذاری تاثیر بذاره. همچنین میزان سود بلند مدت اون ها رو هم مشخص می کنه. تورم به کاهش قدرت خرید با ارز دیجیتال مورد نظر در بلند مدت اشاره داره، در حالی که ضدتورمی به معنی افزایش قدرت خرید هست. با این حال زمانی که یه ارز دیجیتال تورمی و ارز دیجیتال ضدتورمی رو مقایسه می کنین، بیشتر درگیر عرضه توکن میشین. نگاه دقیق تر به مکانیسم های هدایت کننده انواع ارزهای دیجیتال می تونه ویژگی های منحصر به فرد اون ها رو برجسته کنه که عبارت هستن از:

•    ثابت یا متغیر بودن میزان ذخایر
•    عرضه و تقاضا
•    تبدیل
•    قدرت خرید و فروش

بیشتر بخوانید: کنترل تورم با ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مفهوم ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی، اطلاعاتی درباره ارزهای تورمی(Inflationary) و ارزهای ضدتورمی(Deflationary) به شما ارائه کنیم و به بررسی فاکتورهای تعیین کننده تورمی یا ضدتورمی بودن ارز دیجیتال بپردازیم و تفاوت ارزهای تورمی و ضد تورمی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تفاوت یه ارز دیجیتال تورمی و ضدتورمی در نوع و میزان عرضه توکن هاست. با این حال همه رمزارزها برای داشتن سقف عرضه مشخص، می تونن از مکانیسم های توکن سوزی استفاده کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مفهوم ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی

در مورد مفهوم ارزهای دیجیتال تورمی و ضدتورمی نظر دهید
سوال امنیتی :3+94 = ?