وستینگ(Vasting) ارز دیجیتال چیست؟

  • 01:02 1403-02-18
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 وستینگ(Vasting) ارز دیجیتال؛ یکی از مهم ترین جنبه های اقتصاد توکنی در پروژه های ارز دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از وستینگ ارز دیجیتال چیست؟ وستینگ چه تاثیری بر ذخیره توکنی داره؟ منظور از توکن های وست شده چیست؟ چجوری یه منبع در گردش رو محاسبه می کنین؟ چرا پروژه ها دارای برنامه وستینگ هستن؟ آیا این روش جزو راه های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به حساب میاد؟

اگه در بازار کریپتو مشغول هستین و به اقتصاد توکنی یا توکنومیک یه پروژه نگاه می کنین یا روی یه رمزارز تازه راه اندازی شده سرمایه گذاری کردین، احتمالا با اصطلاح توزیع برنامه ریزش شده یا وستینگ روبرو شدین. معمولا برای نشون دادن مزایای طرح بازنشستگی استفاده میشه، وستینگ برای انتقال حق قانونی پرداخت، دارایی یا مزایا فعلی یا آتی از سوی کارفرما استفاده میشه. ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، اطلاعاتی درباره وستینگ یا Vasting به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر وستینگ بر ذخیره توکنی بپردازیم و توکن های وست شده رو مورد بررسی قرار بدیم.

وستینگ در ارز دیجیتال چیست؟

وستینگ در ارز دیجیتال چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که وستینگ در ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که وستینگ یا Vasting به معنی توزیع برنامه ریزی شده توکن هست و به فرایندی گفته میشه که در اون توکن های واگذار شده به تیم توسعه دهنده و سرمایه گذاران اولیه طی یه برنامه زمانی مشخص وارد گردش میشن. وستینگ ارز دیجیتال با افزایش ذخیره در گردش توکن ها باعث تورم میشه، ولی از اونجایی که عرضه توکن ها به صورت آهسته و تدریجی انجام میشه، این تورم خیلی قابل ملاحظه و ناگهانی نیست.

جالب اینجاست که بدونین وستینگ یا Vasting در پروژه های کریپتویی به فرایند توزیع یا قفل کردن توکن ها در بازه های زمانی مشخص و بر اساس برنامه های زمانی از قبل مشخص شده گفته میشه. معمولا توکن های وست شده به اعضای پروژه، شرکای تجاری و افرادی که در پیشرفت و گسترش پروژه تاثیر داشتن تعلق می گیرن. همچنین بخشی از این توکن ها در طول فرایند عرضه اولیه به سرمایه گذاران اولیه فروخته میشن. البته توزیع توکن ها بین سرمایه گذاران اولیه به چندین سطح تقسیم و توکن ها در دوره های مختلفی بین اون ها تقسیم میشن.

مقاله پیشنهادی: لانچ پد(Launchpad) ارز دیجیتال چیست؟

تاثیر وستینگ بر ذخیره توکنی

تاثیر وستینگ بر ذخیره توکنی

همونطور که گفتیم، عرضه بیشتر ارزهای دیجیتال و توکن های جدید به طور کلی تحت تاثیر اصطلاح وستینگ هست، برنامه ای که توسط اون توکن های از قبل ایجاد شده برای گردش آزاد میشن. در بیشتر موارد فقط قسمتی از حداکثر عرضه توکن های ممکن در یه زمان مشخص در گردش هست. بقیه معمولا به دلایل دیگه ای قفل هستن. شاید این سوال رو از خودتون بپرسین که وستینگ چه تاثیری بر ذخیره توکنی داره؟

توجه داشته باشین که توزیع زمان بندی شده توکن باعث افزایش ذخیره در گردش اون میشه. منظور از ذخیره در گردش تعداد کل توکن های موجود در بازار هست که امکان خرید و فروش و خرج کردن اون ها بدون هیچ محدودیتی وجود داره. نباید وستینگ رو با تورم توکنی اشتباه گرفت. منظور از تورم توکنی فرایندی هست که ذخیره کل توکن ها همراه با تعداد کل توکن های در گردش افزایش پیدا می کنه. به عبارت دیگه توکن های جدیدی در حال تولید هستن.

در خیلی از مواقع در هر مرحله از فرایند فقط مقدار کمی از ذخیره کل توکنی، آنلاک و وارد گردش میشه. بعضی وقت ها ذخیره در گردش اولیه می تونه فقط یه درصد از ذخیره کل توکن ها باشه. به این ترتیب، توزیع برنامه ریزی شده توکن می تونه باعث افزایش چشمگیر ذخیره در گردش بشه. اگه افزایش ذخیره در گردش با بالا رفتن تقاضا واسه اون توکن همراه نباشه، شاهد کاهش قیمت توکن در بازار میشیم. بنابراین، بعضی از برنامه های وستینگ شامل عملیات توکن سوزی هم میشن.

منظور از توکن های وست شده چیست؟

منظور از توکن های وست شده چیست؟

توکن های وست شده؛ آیا می دونین منظور از توکن های وست شده چی می تونه باشه؟! تا وقتی که توکن ها آنلاک نشن و قابلیت فروش اون ها وجود نداشته باشه، اصطلاحا گفته میشه این توکن ها، وست شده یا Vasted هستن. بهتره بدونین این توکن ها به وجود اومدن و در آخر وارد گردش میشن، ولی قبل از آنلاک شدن بر اساس برنامه زمانی وستینگ ارز دیجیتال امکان برداشت، انتقال یا فروش اون ها وجود نداره. در بیشتر مواقع قسمت زیادی از ذخیره توکنی پروژه های نوپا در حالت وست شده هست. وقتی توکن ها آنلاک و وارد گردش میشن و قابلیت فروش اون ها فراهم میشه، اصطلاحا بهشون توکن های دایوست شده گفته میشه.

مقاله پیشنهادی: عرضه در گردش چیست؟ تاثیر آن در قیمت رمز ارزها

چزا وستینگ رمزارزها اهمیت دارد؟

بعد از عرضه های اولیه یا دوره جمع آوری سرمایه، فشار فروش توکن افزایش پیدا می کنه، چون صاحبان پروژه ها یا سرمایه گذاران اولیه توکن های خودشون رو می فروشن. بنابراین، قیمت توکن پایین میاد که اصلا واسه پروژه خوب نیست. اگه وستینگ صورت نگیره، یه شخص یا گروه های کوچیکی از افراد می تونن تعداد زیادی از توکن ها رو واسه خودشون نگه دارن.

وستینگ ارزهای دیجیتال می تونه با زمان بندی مناسب برای توزیع توکن ها و ایجاد محدودیت هایی در فروش مقادیر زیاد توکن های اختصاص یافته به سرمایه گذاران اولیه و تیم توسعه دهنده، مانع از تورم و نوسانات قیمتی نامطلوب توکن بشه و جلوی ضرر کردن سرمایه گذاران خرد رو بگیره و اون ها رو به مشارکت بیشتر در پروژه تشویق کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله وستینگ چیست؟ اطلاعاتی درباره وستینگ یا Vasting به شما ارائه کنیم و به بررسی تاثیر وستینگ بر ذخیره توکنی بپردازیم و توکن های وست شده رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، وستینگ یا Vasting به معنی توزیع برنامه ریزی شده توکن هست و به فرایندی گفته میشه که در اون توکن های واگذار شده به تیم توسعه دهنده و سرمایه گذاران اولیه طی یه برنامه زمانی مشخص وارد گردش میشن. وستینگ یه برنامه زمان بندی شده برای توزیع توکن ها ایجاد می کنه که باعث میشه تا بعضی از توکن ها بعد از عرضه قفل شده بمونن تا سرمایه گذاران نتونن اون ها رو بفروشن. این کار باعث میشه تا قیمت توکن پروژه در اول کار ریزش نکنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد وستینگ(Vasting) ارز دیجیتال چیست؟

در مورد وستینگ(Vasting) ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+71 = ?