لاک دراپ(Lockdrop) چیست و چه مزایایی دارد؟

  • 04:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

لاک دراپ یا Lockdrop؛ تکنیکی جذاب برای توزیع توکن بدون جذب سرمایه! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از لاک دراپ چیست؟ چجوری در لاک دراپ هم شرکت کنیم؟ به نظر شما شرکت در لاک دراپ سودآور و مفید هست؟ آیا لاک دراپ ها ارزش سرمایه گذاری دارن؟ بهترین لاک دراپ های انجام شده کدامند؟

یکی از اصطلاحات رایج در آموزش ارز دیجیتال ایر دراپ است. هر پروژه ارز دیجیتال برای شروع کار و جذب کاربران یا سرمایه گذاران باید توکن های خودش رو توزیع کنه. روش ها و استراتژی های مختلفی برای اینکار وجود داره. کاربران حوزه ارزهای دیجیتال با مفهوم ایردراپ آشنا هستن، ولی احتمالا حتی حرفه ای ترین کاربران این حوزه هم اسمی از لاک دراپ نشنیده باشن یا در اون مشارکت نداشته باشن. لاک دراپ موضوعی هست که از محبوبیت کمتری نسبت به ایردراپ برخودار هست، ولی از اون کارآمدتر هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله لاک دراپ چیست؟ اطلاعاتی درباره لاک دراپ یا Lockdrop به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین لاک دراپ ها بپردازیم و نحوه شرکت در لاک دراپ ها رو واستون یاد بدیم.

لاک دراپ چیست؟

لاک دراپ چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که لاک دراپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که لاک دراپ یا Lockdrop همون ایردراپ اصلاح شده ای هست که کاربران باید بهش متعهد باشن تا بتونن توکن های رایگان رو به دست بیارن. در لاک دراپ شما یه توکن رو به مدت مشخص سپرده گذاری می کنین و سپس توکن های استیک شده و توکن دیگه ای رو بعد از عرضه دریافت می کنین. مثلا شما به استیکینگ اتر می پردازیم و ETH و توکن بومی پلتفرم رو بعد از عرضه اون به دست میارین.

جالب اینجاست که بدونین هدف لاک دراپ(Lockdrop) توزیع توکن های یه شبکه جدید بین تعداد زیادی از کاربران و فعالان بازار هست. برای انجام این کار دارنده های توکن در شبکه ای مثل اتریوم باید اتر خودشون رو در یه قرارداد هوشمند برای مدتی مشخص قفل کنند تا از شبکه جدید توکن به دست بیارن. معمولا هرچقدر مدت زمان قفل کردن این توکن ها در قرارداد هوشمند بیشتر باشه، کاربران توکن های زیادی در شبکه جدید کسب می کنند. بعد از گذشت مدت زمان مورد نظر توکن های اصلی به مالک برگردونده میشه.

مقاله پیشنهادی: اسمارت دراپ چیست؟

نحوه شرکت در لاک دراپ چگونه است؟

نحوه شرکت در لاک دراپ چگونه است؟

توجه داشته باشین که مکانیزم لاک دراپ ها(LockDrop) بر اساس پروتکل خود کمی با همدیگه متفاوت هستن، ولی موارد زیر در همه اون ها مشترک هست:

•    پروتکل مورد نظر به معرفی لاک دراپ و شرایط اون می پردازه.
•    شما وثیقه خودتون رو در قرارداد هوشمند به مدت مشخص قفل یا استیک می کنین. وثیقه شما می تونه به صورت ETH، استیبل کوین و سایر ارزهای دیجیتال دیگه باشه و این مورد به الزامات و شرایط پروتکل مورد نظر شما بستگی داره.

بعد از اینکه شما توکن های خودتون رو به عنوان وثیقه در پروتکل مورد نظر قفل کردین یا به عنوان وثیقه قرار دادین، در پایان مدت زمان LockDrop وثیقه های شما به علاوه توکن هایی که به شما داده میشه رو دریافت می کنین. نکته قابل توجه این هست که هرچقدر مدت زمان بیشتری توکن های خودتون رو در شبکه مورد نظر استیک کنین، توکن های بیشتری دریافت می کنین.

به عبارت ساده تر، بعد از اینکه وثیقه خودتون رو به مدت زمان مشخص استیک کردین، می تونین توکن هایی که در لاک دراپ ارائه میشن رو به استخر نقدینگی واگذار کنین. مثلا شما اتر رو به عنوان وثیقه سهام گذاری می کنین و توکن A رو به عنوان پاداش به دست میارین.

مقاله پیشنهادی: استیک(Stake) ارز دیجیتال یا سهام گذاری چیست؟

معرفی بهترین لاک دراپ ها

معرفی بهترین لاک دراپ ها

همونطور که گفتیم، لاک دراپ روش جدیدی برای توزیع توکن های یه ارز دیجیتال هست که بدون جذب سرمایه به شما کمک می کنه تا علاوه بر نگهداری از توکن های خودتون و قفل کردن اون ها در شبکه توکن های دیگه رو به عنوان پاداش به دست بیارین. لاک دراپ های مختلفی در بازار برگذار شدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین لاک دراپ ها بپردازیم.

•    لاک دراپ اجوار(Edgeware)

یکی از بهترین لاک دراپ های انجام شده شده در بازار، لاک دراپ اجوار هست. Edgeware اولین پروتکل پیشرو در لاک دراپ بود که در سال 2019 انجام شد. در این پروژه 90 درصد از توکن ها صرف لاک دراپ و فقط 10 درصد بین تیم توزیع شد. در مکانیزم اجوار کاربران تونستن اترهای خودشون رو در قراردادهای لاک دراپ کاربر قفل کنند و بعد از 12 ماه وثیقه های خودشون رو آزاد کنند.

•    لاک دراپ استروپورت(Astroport)

یکی دیگه از بهترین لاک دراپ های انجام شده در بازار، لاک دراپ استروپورت هست که نوعی پروتکل بر اساس بازار پول محسوب میشه که 7.5 درصد از توکن های خودش رو به لاک دراپ ها تخصیص داده. در فاز اول Astro لونا رو به عنوان ایردراپ بین کاربران خودش توزیع کرد. در فاز دوم ارائه دهنده های نقدینگی تراسواپ تونستن توکن های خودشون رو در استروپورت قفل کنند و سهمی از پاداش های بعدی آسترو دریافت کنند.

•    لاک دراپ پروتکل مارس(Mars Protocol)

یکی دیگه از بهترین لاک دراپ های انجام شده در بازار، لاک دراپ پروتکل مارس هست. پروتکل مارس نوعی پلتفرم وام دهی غیرقانونی در ترا هست. این پروتکل توکن ها رو با مکانیزم لاک دراپ شبیه استروپورت توزیع کرده. جالب اینجاست که بدونین کاربران USTهای خودشون رو به عنوان وثیقه در جایی به اسم بانک قرمز به مدت 3 تا 18 ماه قفل کردن. در آخر هرچقدر توکن ها مدت بیشتری قفل باشن کاربران سود بیشتری به دست میارن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله لاک دراپ چیست؟ اطلاعاتی درباره لاک دراپ یا Lockdrop به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین لاک دراپ ها بپردازیم و نحوه شرکت در لاک دراپ ها رو واستون یاد بدیم. همونطور که گفتیم، لاک دراپ یا Lockdrop همون ایردراپ اصلاح شده ای هست که کاربران باید بهش متعهد باشن تا بتونن توکن های رایگان رو به دست بیارن. همچنین لاک دراپ پروژه ای هست که در اون سعی میشه تا حد ممکن افراد زیادی به کوین ها دست پیدا کنند و با این کار کمپانی به هدفش که رسیدن به یه کامیونتی قوی با کاربر زیاد هست میرسه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد لاک دراپ(Lockdrop) چیست و چه مزایایی دارد؟

در مورد لاک دراپ(Lockdrop) چیست و چه مزایایی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+44 = ?