الگوی سقف و کف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 14:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

 ما سعی می کنیم در مقاله الگوی سقف و کف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو به شما ارائه کنیم و به بررسی شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو بپردازیم و نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی داره که همین نوسانات قیمتی فرصت های کسب سود زیادی رو برای معامله گران فراهم می کنه. شما هم می تونین از این فرصت ها استفاده کرده و سودهای زیادی از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال به دست بیارین. البته به شرطی که بتونین بهترین نقاط خرید و فروش رمز ارزها رو شناسایی کنین. برای این کار هم باید تحلیل تکنیکال بلد باشین و بتونین وضعیت رمز ارزها و بازار رو آنالیز کنین.

تحلیل تکنیکال دانش تخصصی بررسی وضعیت کلی بازار یا ارزهای دیجیتال هست که یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال، الگوای نموداری هستن. با استفاده از این الگوها میشه تغییر روند یا ادامه روند قیمتی رو مشخص کرد. این الگوها به دو دسته ادامه دهنده و برگشتی تقسیم میشن. یکی از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال، الگوی سقف و کف دوقلو هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله الگوی سقف و کف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو به شما ارائه کنیم و به بررسی شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو بپردازیم و نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو رو مورد بررسی قرار بدیم.

توصیه می کنیم برای تسلط شدن به مباحث تحلیل دوره آموزش تحلیل پرایس اکشن ما را مشاهده نمایید.

الگوی کف دوقلو چیست؟

الگوی کف دوقلو چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم الگوی کف دوقلو یا Double Bottom رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این الگوی قیمتی به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که الگوی کف دوقلو چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که الگوی کف دوقلو در تحلیل تکنیکال الگوی قیمتی هست که معمولا در انتهای یه روند نزولی شکل می گیره. طوری که میشه اون رو نشونه بازگشت قیمت به صعود در نظر گرفت. این الگوی قیمتی در حالت ظاهری به حرف لاتین W شباهت داره. این الگو از دو کف متوالی به همراه یه خط گردن تشکیل میشه. خط گردن همون خط مقاومت الگو شناخته میشه. الگوی کف دوقلو می تونه سیگنال خوبی برای کسب سود بیشتر در معامله یا ترید باشه.

مقاله پیشنهادی: الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

جالب اینجاست که بدونین الگوی کف دوقلو دقیقا شبیه الگو سقف دوقلو هست، ولی با این تفاوت که به جای اوج قیمت کف قیمتی وجود داره. زمانی که قیمت ارز دیجیتال به کم ترین میزان خودش برسه و سپس حمایت بشه و به یه نقطه بالاتر برسه، آماده هست تا دوباره ریزش کنه و به کف خودش برسه. بعد از ریزش به کف، قیمت اون دوباره حمایت میشه و به نقطه بالایی قبلی خودش برمیگرده و بر این اساس یه الگوی کف دوقلو تشکیل میشه. الگوی دو دره نیز با اسم دیگه ای شناخته میشه که بهتره اون رو بدونین. همچنین الگوی کف دوقلو نشون دهنده پایان افت قیمت و شروع احتمالی یه روند صعودی در قیمت ارزهای دیجیتال هست.

شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو

شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو

همونطور که گفتیم، الگوی کف دوقلو در تحلیل تکنیکال الگوی قیمتی هست که معمولا در انتهای یه روند نزولی شکل می گیره. طوری که میشه اون رو نشونه بازگشت قیمت به صعود در نظر گرفت. توجه داشته باشین که الگوی کف دوقلو دارای شاخصه های مختلفی هست که با این شاخصه ها مشخص میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال

•    یکی از شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو این هست که الگو کف دوقلو به شکل W بوده و دو نقطه پایین در نمودار محدوده حمایتی الگوی کف دوقلو محسوب میشه.
•    یکی دیگه از شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو این هست که ریزش قیمت در این الگوی قیمتی باید مقدار مشخصی داشته باشه. مثلا میزان سقوط قیمت از بالاترین قیمت قبلی باید حدود 10 تا 20 درصد و افت قیمت دوم حدودا 3 یا 4 درصد کمتر از ریزش قیمت قبلی باشه.
•    یکی دیگه از شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو این هست که الگوی کف دوقلو همیشه یه روند نزولی داره که یا خبر از روند صعودی میده و یا نشونه بازگشت قیمت هست.

الگوی سقف دوقلو چیست؟

الگوی سقف دوقلو چیست؟

یکی دیگه از الگوهای قیمتی ارز دیجیتال، الگوی سقف دوقلو هست که به انگلیسی به اون Double Top گفته میشه. الگوی سقف دوقلو یکی از الگوهای بازگشت قیمتی هست که در انتهای یه روند صعودی تشکیل میشه و می تونه هشداری برای بازگشت قیمت از صعودی به نزولی باشه. نحوه شکل گیری این الگو به این صورت هست که ابتدا یه روند صعودی به وجود میاد و سپس مقداری قیمت در نمودار ریزش می کنه، ولی دوباره به اندازه قله اول قیمت افزایش پیدا می کنه و در نهایت دوباره بازگشت قیمت شکل می گیره و یه روند نزولی به وجود میاد. بنابراین، در الگوی سقف دوقلو دو قله به یه اندازه و هم راستا با هم به وجود میان که درست مثل حرف M هست.

بهتره بدونین الگوی سقف دوقلو یکی از الگوهای معروف در بین پترن های نموداری در تحلیل تکنیکال هست که دقیقا مشابه الگوی کف دوقلو و در اصل معکوس این پترن هست. همچنین الگوی سقف دوقلو در انتهای یه روند صعودی شکل گرفته و نشون دهنده بازگشت قیمت به شکل نزولی هست. این الگو جزو الگوهای بازگشتی نزولی و بسیار شبیه به حرف انگلیسی M هست. توجه داشته باشین که نمیشه در یه روند نزولی به دنبال پیدا کردن الگوی سقف دوقلو باشین، چون همونطور که گفتیم، این الگو در انتهای روند صعودی تشکیل میشه و باید منتظر بمونین تا قیمت ارز دیجیتال به صورت متوالی دوبار به سقف قیمتی خودش برسه.

نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو

نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو

الگوی سقف دوقلو یکی از الگوهای قیمتی بسیار قوی در تحلیل تکنیکال هست. این الگو شامل 2 سقف قیمتی یکسان و یه دره هست. به خطی که در امتداد دره رسم میشه، خط گردن گفته میشه. برای شناسایی این الگو حتما باید منتظر بمونیم تا حط گردن شکسته بشه. بنابراین، قبل از شکست خط گردن هنوز شکل گیری این الگو مورد تایید نیست. در زمان تشکیل این الگو باید به نکات مختلفی توجه داشته باشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو بپردازیم.

•    یکی از نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو این هست که در هر الگوی بازگشت قیمت باید روندی وجود داشته باشه. در این الگو نیز باید زوند صعودی چند ماهه داشته باشین تا این الگو برقرار بشه و بتونه در چارت قیمتی شکل بگیره.
•    یکی دیگه از نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو این هست که اولین اوج در روند وجود داشته باشه. در این حالت اوج اول کاملا نرمال هست و تا این لحظه روند صعودی هنوز در خطر نیست.
•    یکی دیگه از نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو این هست که بعد از اوج اول یه کف به وجود میاد که معمولا 10 تا 20 درصد هست.
•    زمانی که خط حمایت شکسته بشه، الگو سقف دوقلو تکمیل میشه و در چنین حالتی حجم معاملات افزایش پیدا می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله الگوی سقف و کف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟ اطلاعاتی در مورد الگوی سقف دوقلو و کف دوقلو به شما ارائه کنیم و به بررسی شاخصه های اصلی الگوی کف دوقلو بپردازیم و نکات مهم در زمان شکل گیری الگوی سقف دوقلو رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، تحلیل تکنیکال دانش تخصصی بررسی وضعیت کلی بازار یا ارزهای دیجیتال هست که یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال، الگوای نموداری هستن. با استفاده از این الگوها میشه تغییر روند یا ادامه روند قیمتی رو مشخص کرد. این الگوها به دو دسته ادامه دهنده و برگشتی تقسیم میشن. یکی از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال، الگوی سقف و کف دوقلو هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد الگوی سقف و کف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد الگوی سقف و کف دوقلو در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+86 = ?