ییلد فارمینگ Yield Farming ارز دیجیتال چیست؟

  • 21:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله ییلد فارمینگ ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد ییلد فارمینگ یا Yield Farming به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع روش های ییلد فارمینگ بپردازیم و ریسک های Yield Farming رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. شما هم می تونین وارد بازار کریپتوکارنسی ها شده و با خرید و فروش رمز ارزها سود زیادی به دست بیارین. برای این کار ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین و با انواع اصطلاحات و مفاهیم بازار آشنا بشین.

شما می تونین از روش های مختلفی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال استفاده کنین که هر کدوم از این روش ها مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن. ییلد فارمینگ روشی برای کسب پاداش یا بهره با سپرده گذاری ارز دیجیتال خود در یه استخر با سایر کاربران هست که شما می تونین با استفاده از این روش با سپرده گذاری ارزهای دیجیتال خود سود زیادی به دست بیارین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ییلد فارمینگ ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد ییلد فارمینگ یا Yield Farming به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع روش های ییلد فارمینگ بپردازیم و ریسک های Yield Farming رو مورد بررسی قرار بدیم.

پیشنهاد ما برای مطالعه: آموزش کسب درامد از بازار ارزهای دیجیتال

ییلد فارمینگ چیست؟ 

ییلد فارمینگ چیست؟ 

ییلد فارمینگ یا همون کشت سود یه استراتژی مهم برای کسب سود در حوزه ارزهای دیجیتال هست که روشی مشابه نحوه کسب سود پول در حساب پس انداز و از طریق سپرده گذاری اون در بانک محسوب میشه. بنابراین، شما می تونین در استراتژی ییلد فارمینگ ارزهای دیجیتال خودتون رو سپرده گذاری کنین و بابت این کار سود زیادی کسب کنین. البته توجه داشته باشین که ییلد فارمینگ شامل قفل کردن ارزهای دیجیتال برای مدت زمانی مشخص برای کسب سود هست.

مقاله پیشنهادی: سیو سود در بازار ارز دیجیتال چیست؟

جالب اینجاست که بدونین ییلد فارمینگ یا کشت سود روشی هست که شما می تونین با استفاده از ارزهای دیجیتال خودتون، رمز ارزهای دیگه رو به دست بیارین و یا به کشت سود مشغول بشین. مثلا می تونین سپرده خودتون رو توسط قراردادهای هوشمند به افراد دیگه وام بدین و در مقابل اون کارمزدی به عنوان پاداش به دست بیارین. این کارمزد هم به صورت ارزهای دیجیتال محاسبه و دریافت میشه. افرادی که در حوزه Yield Farming فعالیت می کنند، از طریق وام دهی خود و گردش در بازارهای وام دهی و دریافت وام سعی می کند تا سود به دست بیارن. همچنین ییلد فارمینگ که خیلی پرریسک و پرنوسان هست، یکی از کاربردهای دیفای محسوب میشه و در سال 2020 مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت.

انواع روش های ییلد فارمینگ

انواع روش های ییلد فارمینگ

همونطور که گفتیم، ییلد فارمینگ یه روش جدید برای کسب سود از ذخیره ارزهای دیجیتال هست که از پلتفرم های نقدینگی استفاده می کنه. ایده کلی این روش این هست که افراد می تونن در ازای مشارکت در برنامه های دیفای می تونن ارز به دست بیارن. روش های مختلفی برای شرکت در ییلد فارمینگ وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی انواع روش های ییلد فارمینگ بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین اهرم معاملاتی در ارز دیجیتال

•    استخرهای نقدینگی(Liquidity Pool)

یکی از انواع روش های ییلد فارمینگ، شرکت در استخرهای نقدینگی هست. بهتره بدونین استخر نقدینگی یا Liquidity Pool نوعی قرارداد هوشمند هست که به فعالان بازار ارزهای دیجیتال این قابلیت رو میده تا در ازای تامین نقدینگی در این پلتفرم ها پاداش به دست بیارن. این پاداش امکان داره از طریق کارمزدهای معاملات در یه پلتفرم دیفای یا کارمزدهای وام گیرنده ها تامین بشه. بنابراین، شما هم می تونین با تامین نقدینگی در پلتفرم های مختلف سود زیادی به دست بیارین و درآمد داشته باشین.

•    بازارهای پول

یکی دیگه از انواع روش های ییلد فارمینگ، شرکت در بازارهای پول هست. دارنده های ارز دیجیتال می تونن از طریق وام دادن رمز ارزهای خود در پلتفرم های مختلفی از دارایی های فعلی خودشون سود به دست بیارن. پلتفرم های مختلفی نرخ بازگشت متفاوتی رو ارائه میدن. برای مثال پلتفرم Aave هم نرخ بهره متغیر و هم نرخ بهره ثابت به کاربران ارائه میده. البته با اینکه نرخ ثابت برای وام گیرنده سودآور هست، وام دهنده ها اکثرا نرخ متغیر رو ترجیح میدن. پلتفرم کامپوند هم توکن های بومی COMP رو به عنوان تشویق به وام دهنده ها ارائه میده.

•    طرح های تشویقی

یکی دیگه از انواع روش های ییلد فارمینگ، طرح های تشویقی هست. افرادی که کشت سود ارز دیجیتال انجام میدن، این امکان رو دارن تا بازگشت سرمایه خودشون رو در قالب طرح های تشویقی به دست بیارن. پلتفرم هایی مثل Synthetix به ازای تامین نقدینگی توکن های SNX به کاربران میدن. به همین ترتیب پلتفرم Ampleforth هم به کاربران اجازه میده تا برای تلاش های خودشون در زمینه نقدینگی توکن های بومی AMPL به دست بیارن.

ریسک های Yield Farming

ریسک های Yield Farming

ییلد فارمینگ یا Yield Farming کار ساده ای نیست. پر سودترین روش های ییلد فارمینگ به شدت پیچیده هستن و فقط برای کاربران خبره توصیه میشه.علاوه بر این، ییلد فارمینگ یا کشت سود به طور کلی برای افرادی که سرمایه زیادی داره مناسب تر هست. Yield Farming به راحتی چیزی که به نظر میرسه نیست و اگه متوجه کاری که انجام میدین نباشین، ممکنه سرمایه خودتون رو از دست بدین. یکی از ریسک های Yield Farming قرادادهای هوشمند هست. به دلیل ماهیت حوزه دیفای بیشتر پروتکل ها توسط تیم های کوچیک با بودجه محدود به وجود اومدن. همین موضوع نیز خطر مربوط به وجود باگ در قراردادهای هوشمند رو افزایش میده.

در مورد پلتفرم های ییلد فارمینگ بزرگ هم که توسط شرکت های معروف و مطرح به وجود میاد، همیشه باگ و نقاط ضعف مشاهده میشه. به دلیل طبیعیت برگشت ناپذیر بلاک چین این موضوع می تونه باعث بشه تا خسارت های زیادی به سرمایه افراد وارد بشه. بنابراین، وقتی که سرمایه خودتون رو در یه قرارداد هوشمند بلوکه می کنین باید مراقب باشین. ییلد فارمینگ با وجود ریسک ها و خطرات زیادی که داره، یکی از محبوب ترین روش های کسب سود هست که امروزه خیلی از افراد از این روش استفاده می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ییلد فارمینگ ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد ییلد فارمینگ یا Yield Farming به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع روش های ییلد فارمینگ بپردازیم و ریسک های Yield Farming رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، ییلد فارمینگ یا کشت سود روشی هست که شما می تونین با استفاده از ارزهای دیجیتال خودتون، رمز ارزهای دیگه رو به دست بیارین و یا به کشت سود مشغول بشین. مثلا می تونین سپرده خودتون رو توسط قراردادهای هوشمند به افراد دیگه وام بدین و در مقابل اون کارمزدی به عنوان پاداش به دست بیارین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ییلد فارمینگ Yield Farming ارز دیجیتال چیست؟

در مورد ییلد فارمینگ Yield Farming ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+36 = ?