امضای دیجیتال Digital Signature چیست؟

  • 20:02 1403-02-16
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ما سعی می کنیم در مقاله امضای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد امضای دیجیتال یا Digital Signature به شما ارائه کنیم و به بررسی روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین بپردازیم و مزایای امضای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. زمانی اعتبار دنیای بازار ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیتی که داره تا این اندازه سوال هست، چجوری میشه جوابی برای همه ابهام ها و ایرادهای وارد به این بازار پیدا کرد؟ چجوری میشه از امنیت بازار ارزهای دیجیتال مطمئن شد و با خیالی راحت سراغ معاملات در این بازار رفت؟ بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال تا این لحظه همچنان یکی از پرمخاطب ترین و جذاب ترین بازارهای مالی هست.

بازار ارزهای دیجیتال شامل مفاهیم و اصطلاحات زیادی هست که هر کدوم از اون ها کاربردها و مزایای خاص خودشون رو دارن. بنابراین، شما باید با این مفاهیم و اصطلاحات آشنایی داشته باشین تا در زمان فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال با مشکلی مواجه نشین. یکی از این اصطلاحات نیز امضای دیجیتال هست که نوعی خاصی از امضا بوده که مبتنی بر احراز هویت و ارائه یکپارچگی داده هاست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله امضای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد امضای دیجیتال یا Digital Signature به شما ارائه کنیم و به بررسی روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین بپردازیم و مزایای امضای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

پیشنهاد مطالعه: ارز دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم امضای دیجیتال یا Digital Signature رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که امضای دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که امضای دیجیتال در بلاک چین روشی هست که برای تایید درستی یه پیام، نرم افزار، اطلاعات محرمانه یا سند دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیره. همچنین میشه اون رو به عنوان یه امضای دیجیتالی دست نویس محسوب کرد که امنیت و حریم خصوصی بیشتری داره. هدف امضای دیجیتال حل مشکل تقلب در ارتباطات دیجیتال هست.

مقاله پیشنهادی: پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟

جالب اینجاست که بدونین امضای دیجیتال مثل اثر انگشت الکترونیک هست که در قالب پیام هایی به شکل کد، هویت امضاکننده رو با اسنادی در تراکنش های ذخیره شده ارتباط میده. همچنین امضای دیجیتال از فرمت استانداردی به اسم زیرساخت کلید عمومی استفاده کنه. امضای دیجیتال یه روش قابل اعتماد برای تضمین اسناد و مدارک به صورت آنلاین هست. بعضی از افراد فکر می کنند که نوع دیجیتالی امضا همون امضای دستی هست که فقط از اون تصویربرداری شده. در حالی که امضای دیجیتال در نوع اسناد الکترونیک می تونه ظاهر غیرثابت و غیریکسانی داشته باشه.

روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین

روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین

همونطور که گفتیم، امضای دیجیتال در بلاک چین روشی هست که برای تایید درستی یه پیام، نرم افزار، اطلاعات محرمانه یا سند دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیره. همچنین امضای دیجیتال یه طرح ریاضی برای تایید یه پیام دیجیتالی یا یه سند هست که 3 فرایند اصلی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله به بررسی روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین بپردازیم.

•    هش کردن

هش کردن پیام ها یا داده های دیجیتال یکی از روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین هست. داده از به وسیله الگوریتم هش عبور می کنند تا مقدار هش یا خلاصه پیام ایجاد بشه. اندازه یه پیام می تونه به طور زیادی متفاوت باشه، ولی بعد از هش کردن همه هش اون طول یکسانی خواهد داشت. این روند اساس یه تایع هش هست. هش کردن داده ها برای تولید امضای دیجیتال الزامی نیست، چون شخص می تونه از کلید خصوصی هم استفاده کنه.

مقاله پیشنهادی: هش ریت چیست ؟

•    امضا

امضا هم یه روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین هست. امضا کردن پیام وقتی رخ میده که فرستنده از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می کنه. انواع مختلفی از الگوریتم های امضا دیجیتال در بلاک چین وجود داره که هر کدوم مکانیسم خاص خودشون رو دارن. خلاصه پیام با کلید خصوصی فرستنده امضا میشه و گیرنده پیام می تونه درستی پیام و امضای فرستاده شده رو با استفاده از کلید عمومی مربوطه کنترل کنه.

•    تایید

تایید کردن نیز روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین هست. وقتی فرایند تایید انجام میشه که دریافت کننده با استفاده از کلید عمومی ارائه شده توسط فرستنده دریافت پیام و اعتبارسنجی امضا رو تایید کنه. در امضای دیجیتال فرایند کلیدها به صورت برعکس عمل می کنه. به جای اجرای محاسبه اولیه با کلید عمومی، شخص می تونه از کلید خصوصی خودش در الگوریتم امضا استفاده کنه.

مزایای امضای دیجیتال چیست؟

مزایای امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال یه فناوری خاص از امضای الکترونیکی هست که همانند یه اثر انگشت الکترونیک عمل می کنه که یه پیام رمزنگاری شده رو به صورت کاملا امن با یه سند مرتبط می کنه. فرمت استاندارد و تایید شده ای به اسم زیرساخت کلید عمومی در این امضا وجود داره که ارتباط بین فرمت استاندارد و پیام رمزنگاری شده رو شکل میده. امضای دیجیتال مزایای زیادی به همراه داره که در ادامه این مزایا رو بررسی می کنیم.

•    احراز هویت دیجیتال یکی از مزایای امضای دیجیتال هست. اطمینان از اینکه پیام رمزنگاری شده واقعا از منبع مورد انتظار باشه، یعنی اصالت فرستنده و پیام برای گیرنده احراز بشه.
•    یکی دیگه از مزایای امضای دیجیتال، محرمانه بودن هست. گیرنده می تونه مطمئن باشه که افراد غیر مجاز نمی تونن به محتوای داده دست پیدا کنند.
•    یکی دیگه از مزایای امضای دیجیتال، تمامیت اون هست. اطمینان از اینکه در متن فرستاده شده هیچ تغییری اتفاق نیفتاده.
•    انکاری ناپذیری هم از مزایای اون هست که فرستنده نمی تونه امضای دیجیتال خودش رو انکار کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله امضای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد امضای دیجیتال یا Digital Signature به شما ارائه کنیم و به بررسی روند کار امضای دیجیتال در بلاک چین بپردازیم و مزایای امضای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، امضای دیجیتال در بلاک چین روشی هست که برای تایید درستی یه پیام، نرم افزار، اطلاعات محرمانه یا سند دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد امضای دیجیتال Digital Signature چیست؟

در مورد امضای دیجیتال Digital Signature چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+70 = ?