آموزش الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال

  • 20:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

انواع الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال یکی از ساده ترین راه های تحلیل تکنیکال و کسب سود است. به طور کلی الگوهای قیمتی بخشی از تحلیل تکنیکال هستن و کاربرد گسترده ای را در بازار ارزهای دیجیتال دارن. حرکت قیمت و نوساناتی که صورت میگیره، باعث تشکیل الگوهایی میشه که تشخیص جهت قیمت را ساده تر میکنن. یکی از الگوهای ارز دیجیتال مثلث یا Triangle است که در این مقاله به طور کامل در مورد آن صحبت میکنیم. این الگو انواع مختلفی رو داره که الگوی مثلث متقارن نزولی و صعودی و الگوی مثلث کاهشی و افزایشی از پرکاربرد ترین اون هاست.

یکی از بهترین استراتژی های معاملاتی برای تریدرهایی که به دنبال موقعیت هایی کم ریسک و با سود بالا هستن، استفاده از الگوهای نموداری است. الگو مثلث یکی از برترین الگوهای معاملاتی محسوب میشه که علاوه بر نقطه ورود مناسب، استاپ لاس و تارگت های احتمالی رو هم در اختیار معامله گر قرار میده. در صورتی که شما هم به دنبال سودهای بالا با کمترین میزان ریسک هستین، تا انتهای مقاله آموزش الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال با ما همراه باشین.

توصیه می کنیم برای تسلط بر مباحث تحلیل از مطالب دوره آموزش تحلیل پرایس اکشن ارزسنج استفاده نمایید.

معرفی الگو مثلث در ارز دیجیتال

معرفی الگو مثلث در ارز دیجیتال

الگوهای نموداری در تمامی بازارهای مالی، به دو دسته الگوهای برگشتی (Reversals) و الگوهای ادامه دهنده (Continuations) تقسیم شدن. الگو های برگشتی به عنوان نشانه ای از پایان روند فعلی و تغییر روند هستن؛ در حالی که الگو های ادامه دهند به معنی ادامه روند فعلی است. الگو مثلث هم به عنوان یک الگو ادامه دهنده شناخته میشه.

ممکن است برایتان مفید باشد: الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال چیست؟

هر روند سالمی (چه صعودی و چه نزولی)، دارای مقاطع اصلاحی و استراحت است. برای مثال در یک روند صعودی، قیمت بعد از رشد، وارد یک فاز اصلاحی یا خنثی میشه و بعد از مدتی به مسیر خودش ادامه میده. در چنین روندهایی میتوان با پیدا کردن الگوهای ادامه دهنده، موقعیت های معاملاتی مناسبی رو پیدا کرد. البته توجه داشته باشین که الگوهای ادامه دهنده در کوتاه مدت و میان مدت تشکیل میشن.

الگو مثلث در ارز دیجیتال دارای انواع مختلفی است که هر کدوم از اون ها شکل های مختلفی رو دارن. الگوهای مثلثی عبارتند از:

1.    الگوی مثلث متقارن صعودی
2.    الگوی مثلث متقارن نزولی
3.    الگوی مثلث کاهشی 
4.    الگوی مثلث افزایشی
5.    الگوی مثلث انبساطی

نکته مهمی که در مورد هر کدوم از این الگوها وجود داره، نحوه استفاده از هر کدوم اون ها برای معامله و تشخیص حرکت احتمالی قیمت است. همچنین توجه داشته باشین که درصد شکست یا Fail شدن این الگو بسیار بالاست. در ادامه به آموزش الگو مثلث در انواع مختلف اون میپردازیم و استراتژی معامله با هر کدوم از اون ها رو هم بهتون توضیح میدیم.

مقاله پیشنهادی: الگوی دسته و فنجان در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی مثلث متقارن صعودی

به طور کلی الگوهای مثلث متقارن به عنوان الگوهای اصلاحی شناخته میشن که از 5 موج حرکتی مختلف تشکیل شدن. البته برخی از افراد وجود دو سقف و دو کف رو برای تشکیل این الگو کافی میدونن. بعد از اتمام موج حرکتی پنجم و یا تشکیل سقف سوم در این الگوها، انتظار میره که روند ادامه پیدا کرده و فاز اصلاحی تموم بشه. این الگو مثلث افزایشی در روند صعودی و زمانی شکل میگیره که خریدارها و فروشنده های یک ارز، قدرت کافی برای غلبه به گروه مقابل رو نداشته باشن.

الگوی مثلث متقارن صعودی

در مثلث متقارن شیب قیمت در سقف و کف الگو به سمت یک نقطه همگرا است. این الگو تا زمانی که خریدار ها بتونن به فروشنده های بازار غلبه کنن، ادامه پیدا میکنه. خط بالایی مثلث به عنوان یک مقاومت عمل میکنه و با هر بار برخورد انتظار اصلاح قیمت رو داریم. برای اینکه بتونین با استفاده از این الگو یک سیگنال معاملاتی مناسب برای خودتون پیدا کنین، باید منتظر شکست الگو از سمت بالای اون باشین.

برای داشتن یک شکست معتبر، باید حداقل نصف کندلی که مقاومت رو میشکنه، بالای مقاومت بوده و شدوهای بلندی رو نداشته باشه. البته تنها با شکستن یک مقاومت نمیتونیم معامله کنیم، بلکه باید منتظر تایید شکست با کندل های بعدی باشیم. بهترین کار اینه که منتظر پولبک باشیم و در نقطه برخورد مجدد به مقاومت، ارز مورد نظر رو بخریم و یا یک معامله خرید یا لانگ (Long) باز کنیم.

برای تعیین تارگت اول در این الگو میتونیم اولین مقاومت رو مشخص کنیم. تارگت نهایی الگوی مثلث متقارن صعودی هم بر اساس قاعده مثلث تشکیل شده انجام میشه. میتونین با کمک ابزار خط کشی که در تریدینگ ویو وجود داره، این تارگت رو برای خودتون مشخص کنین. همچنین استاپ لاس در این معامله زیر ضلع بالایی مثلث قرار میگیره. یکی از مزیت های این الگو، ریسک به ریوارد بالای آن است. 

الگوی مثلث متقارن نزولی

این الگو از نظر نحوه تشکیل و شکلی که داره، بسیار شبیه به الگوی مثلث متقارن نزولی هستش. تنها تفاوتی که در این بین وجود داره، تشکیل الگوی مثلث متقارن نزولی در روند های کاهشی است. در این الگو انتظار داریم که در تماس سوم با کف و یا در انتهای موج حرکتی پنجم، قدرت فروشنده ها بیشتر بشه و ناحیه حمایتی زیرین بشکنه.

الگوی مثلث متقارن نزولی

توجه داشته باشین که برای داشتن یک معامله موفق باید منتظر تایید شکست و پولبک به حمایت شکسته شده باشیم؛ البته پولبک انواع مختلفی رو داره و در برخی از روندهای شارپ، پولبک زده نمیشه. به این ترتیب میتونین با فروش ارز دیجیتال و یا باز کردن یک معامله فروش یا شورت (Short)، از ضرر احتمالی جلوگیری کرده، سیو سود کنین و یا اینکه سود مناسبی رو از ریزش بازار بدست بیارین.

همچنین یکی از راه های تایید مقاومت یا حمایت شکسته شده، حجم بالای معاملات در کندلی است که ناحیه مورد نظر را شکسته است. برای تعیین تارگت های احتمالی میتونین از قاعده الگو مثلث متقارن نزولی که تشکیل شده و اولین حمایت معتبر استفاده کنین. همچنین برای اینکه استاپ لاس مناسبی رو برای معاملاتتون مشخص کنین، میتونین از ضلع پایینی مثلث کمک بگیرین.

الگوی مثلث کاهشی

در شرایطی که بازار ارزهای دیجیتال در حال اصلاح و یا ریزش قیمتی است، الگوی مثلث کاهشی رو میتونین بارها مشاهده کرده و از اون سود بگیرین. در این الگو یک محدوده حمایتی قوی وجود داره که قیمت با هر برخورد به اون واکنش نشون میده؛ اما میزان بالا رفتن قیمت در هر برخورد کمتر هستش و سقف های قیمتی جدید پایین تر تشکیل میشن؛ به عبارت دیگه در این الگو فروشنده ها قدرت بیشتری رو نسبت به خریدارها دارن.

الگوی مثلث کاهشی

این الگو رو میتونیم به یک مثلث قائم الزاویه تشبیه کنیم که ناحیه حمایتی در قاعده اون قرار گرفته است. البته هیچ الزامی برای یکسان بودن کف ها وجود نداره و تنها کافیه کف های قیمتی در یک راستا باشن. همچنین ضلع بالایی در الگو مثلث کاهشی به سمت پایین شیب پیدا میکند. همچنین الگوی پرچم در بازه های بلند مدت، میتونه با این الگو اشتباه گرفته بشه که راه تشخیص اون وجود حرکت های تند و تیز در الگوی پرچم است.

برای اینکه بتونیم بعد از تشخیص الگو مثلث کاهشی، یک پوزیشن معاملاتی مناسب پیدا کنیم، باید منتظر شکست الگو باشیم. این شکست در نتیجه قدرت بالای فروشنده ها خواهد بود و از ضلع پایینی مثلث صورت میگیره. دقت داشته باشین که شکست باید هم از نظر کندلی و هم از نظر حجم معاملات، تایید شده باشه.

برای تعیین کردن تارگت ها، دقیقا مثل سایر الگوهای مثلثی اقدام میکنیم و هدف اول خود را اولین حمایت معتبر در نظر میگیریم. همچنین برای تعیین تارگت نهایی الگو میتوان از قاعده مثلث کمک گرفت و انتظار رشدی برابر با این ناحیه رو داشت. یکی دیگه از معیارهایی که برای کسب سود معقول در بازار ارزهای دیجیتال به آن احتیاج خواهید داشت، استاپ لاس است که میتوانید کمی بالاتر از ناحیه شکسته شده را به عنوان SL پوزیشن خود در نظر بگیرید.

الگوی مثلث افزایشی

در ادامه مقاله آموزش الگو مثلث در بازار ارز دیجیتال، قصد داریم یکی دیگه از انواع الگوهای مثلثی که در بازارهای صعودی مشاهده میشن رو معرفی کنیم. این الگو از نظر ویژگی و مشخصات به الگوی قبلی شباهت بسیاری رو داره. الگو مثلث افزایشی در روند صعودی میتونه برای تریدرهای ارز دیجیتال، موقعیت های مناسبی رو به منظور کسب سود های کم ریسک و معقول فراهم کنه.

الگوی مثلث افزایشی

ساختار کلی این الگو نموداری به این شکل هستش که هر حرکت صعودی قیمت ارز دیجیتال، با برخورد به یک سطح مقاومتی متوقف میشه. همچنین هر کف قیمتی که زیر ناحیه مقاومتی ایجاد میشه، بالاتر از کف قبلی است و تقریبا در یک راستا قرار دارن. همچنین با کمک یک ترند لاین میتونیم این کف های قیمتی رو به هم متصل کنیم.

طبق تحقیقات و آنالیزهایی که بولکوفسی با بررسی 1092 الگوی مثلث افزایشی مختلفی انجام داده، در حدود 70 درصد این الگوها سرنوشت مشابهی رو دارن با شکست ناحیه مقاومتی و قیمت به سمت بالا حرکت میکنه. به همین دلیل با مشاهده چنین الگویی، بهتره که شرایط یک پوزیشن بای یا خرید رو فراهم کنین. البته توجه داشته باشین که سیگنال خرید ارز دیجیتال تنها بعد از تکمیل و تایید شکست صادر میشه.

برای تشخیص تارگت ها و استاپ لاس مناسب برای پوزیشن مورد نظرتون هم میتونین از روش هایی که در مورد سایر الگوهای مثلثی ذکر کردیم، استفاده کنین. همچنین پیشنهاد ما اینه که برای باز کردن معامله و کلیک روی گزینه خرید عجله نکنین و منتظر تایید شکست و پولبک احتمالی به ناحیه مقاومتی شکسته شده باشین.

الگوی مثلث انبساطی (مثلث پهن شده)

آخرین الگوی مثلثی که قصد داریم تو این مقاله بهتون معرفی کنیم، مثلث انبساطی نام داره. شکل این الگو با تمامی الگوهای ارز دیجیتالی که تا به الان با اون ها آشنا شدین، کاملا متفاوت هست؛ چرا که در الگوهای قبل یک خط روند صعودی و یک خط روند نزولی داشتیم که در نهایت در یک نقطه بهم میرسن. اما در الگو مثلث پهن شده، خط روند حمایتی و مقاومتی از هم دور میشن. البته لازمه این نکته رو بدونین که این الگو بسیار نادر دیده میشه و پیدا کردن اون به چشم هایی تیزبین نیاز داره.

الگوی مثلث انبساطی

یکی از ویژگی های مهم الگوی مثلث انبساطی اینه که در بازار هایی که نوسانات زیادی دارن و روند حرکتی مشخصی برای قیمت وجود نداره، دیده میشه. همچنین این الگو در تحلیل تکنیکال میتونه به عنوان نشانه ای برای برگشت بازار در نظر گرفته بشه. پیدا کردن مثلث انبساطی در بازه های زمانی بلند مدت کار دشواری است و به همین دلیل بهتره در تایم فریم های پایین از این الگوی تکنیکال استفاده کنین.

یکی دیگه از مشخصه های الگو مثلث پهن شده فاصله زیادی است که بین سقف و کف های قیمتی دیده میشه. هر سقف جدید در این الگو بالاتر از سقف های قیمتی قبل از خود میباشد و کف های قیمتی جدید هم پایین تر از سایر کف ها هستن؛ به همین دلیل خط روندی که قله های قیمتی رو بهم متصل کرده، از خط روندی که کف های قیمتی رو بهم وصل میکنه، به مرور فاصله بیشتری پیدا میکنه.

برای اینکه بتوان با کمک این الگو یک پوزیشن معاملاتی مناسب در بازار ارزهای دیجیتال پیدا کرد، باید منتظر شکسته شدن این الگو و خروج قیمت از یک سمت آن باشیم. در واقع اگر خریدارها قدرت بیشتری رو در بازار داشته باشن، قیمت الگو را از بالا میشکنه و با عبور از مقاومت، میتونه رشد کنه؛ اما در صورتی که ناحیه حمایتی در قسمت زیرین الگو بشکنه، شاهد ریزش بیشتر قیمت خواهیم بود.

میزان صعود یا نزول قیمت رو میتونیم با توجه به طولانی ترین فاصله ای که بین دو خط روند الگو وجود داره و اندازه گیری آن، به طور تقریبی پیدا کرد. همچنین میتونیم با کمک گرفتن از اولین حمایت و مقاومتی که در مسیر قیمت قرار گرفته، حد سود مناسبی رو برای معاملات خودمون تعیین کنیم. 

استراتژی معامله با الگوهای مثلث در بازار ارز دیجیتال

تا اینجا در مقاله آموزش الگو مثلث در بازار ارز دیجیتال، شما رو با انواع مختلف الگوهای مثلثی آشنا کردیم. اما شناختن این الگوها و تشخیص آن ها تنها زمانی کاربردی هستش که استراتژی مناسبی رو برای معامله و پوزیشن گیری بر اساس این الگوها داشته باشین. به همین در ادامه ساده ترین راه هایی که میتونین با کمک هر کدوم از این الگوها معامله انجام بدین رو بهتون توضیح میدیم.

همونطور که در بخش های قبلی هم اشاره داشتیم، ساده ترین سیگنالی که میتونیم از انواع الگوی مثلث در بازار ارزهای دیجیتال بگیریم، معامله بر اساس جهت شکسته شدن الگو هستش. این نوع سیگنال ها ریسک پایینی رو دارن و سود معقولی رو هم نصیب معامله گرها میکنن. البته برای اینکه بتونیم بر اساس شکست ها معامله کنیم، باید منتظر تایید شکست باشیم.

استراتژی معامله با الگوهای مثلث در بازار ارز دیجیتال

برای اطمینان از صحت و اعتبار یک شکست میتونین از ابزارهای مختلفی مثل انواع اندیکاتورها، حجم معاملات و الگوهای کندلی کمک بگیرین. به عنوان مثال زمانی که قیمت در داخل الگو نوسان پیدا میکنه، حجم معاملات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنه. در صورتی که الگو از یک طرف بشکنه و این شکست همراه با یک افزایش حجم معاملات قابل توجه باشه، میتونیم آماده پوزیشن گیری و باز کردن یک معامله در جهت شکست باشیم.

استراتژی معاملاتی دیگه ای که در مورد این الگو کاربرد داره، باز کردن پوزیشن خرید روی خط روند حمایتی و پوزیشن فروش در ناحیه مقاومتی الگو هستش. البته این استراتژی ریسک بیشتری رو داره، مخصوصا که در بازار ارزهای دیجیتال نوسانات ناگهانی و شدید زیادی دیده و کندل های استاپ هانتر زیادی در مقاومت و حمایت ها بوجود میان.

جمع بندی

یکی از مهمترین بخش های تحلیل تکنیکال کلاسیک الگوهای قیمتی هستن که شناخت اون ها میتونه موقعیت های معاملاتی مناسبی رو برای تریدرها فراهم کنه. الگو مثلث به عنوان یک از الگوهای ارز دیجیتال است که از نظر تکنیکال کاربرد داره. در مقاله آموزش الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال سعی کردیم تا حد ممکن شما رو با انواع مختلف این الگو آشنا کنیم. 

البته در این مطلب در مورد نحوه استفاده از این الگوها رو هم شرح دادیم و استراتژی معامله با انواع الگو تراینگل رو هم توضیح دادیم. امیدواریم که با کمک این مطلب بتونین الگوهای مثلث رو در نمودار قیمت ارزهای دیجیتال تشخیص بدین و معاملات پرسودی رو داشته باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آموزش الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال

در مورد آموزش الگوی مثلث در بازار ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :4+68 = ?