مشکلات دیفای چیست؟

  • 15:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

تقریبا دو سال از پیدایش و رشد چشمگیر حوزه دیفای می گذره. از سال 2020 ما شاهد سرمایه گذاری های بسیار موفقی مثل یونی سواپ، صرافی های غیرمتمرکز و همچنین راه های خلاقانه ای برای افزایش علاقه و پذیرش به ارزهای دیجیتال در دیفای بودیم. این حوزه مشکلات زیادی داره که باید با اون ها آشنا بشین. می دونین این مشکلات چیا هستن؟! اصلا می دونین دیفای چیه؟ برای اینکه بتونین مشکلات دیفای رو به خوبی درک کنین و راهکارهایی برای این مشکلات پیدا کنین، ابتدا باید با مفهوم اون آشنا بشین. بهتره بدونین دیفای همیشه به ناشناس بودن و همچنین حذف لایه های اضافی موجود در سیستم موسسات بانکی افتخار می کنه.

فناوری بلاک چین برای اولین بار توسط بیت کوین مورد استفاده قرار گرفتف ولی خیلی زود سایر صنایع هم از مزایای اون باخبر شده و به استفاده از اون روی آوردن. همچنین فعالیت های مالی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال اونقدر در سال های اخیر رونق پیدا کرده که حوزه جدیدی به اسم دیفای در بین کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال راه افتاده که مشکلات و ریسک های مختلفی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مشکلات دیفای چیست؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی چالش های دیفای بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه از مباحث آموزش ارز دیجیتال داشته باشین.

دیفای(DeFi) چیست؟

دیفای(DeFi) چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای(DeFi) رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دیفای جنبشی با هدف بهبود و حل مشکلاتی هست که اولین موج دیفای رو درگیر کرده. دیفای با هدف ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز برای هر کسی که کیف پول دیجیتالی داره، ایجاد شده، ولی هنوز مشکلات و نقص هایی داره. بلاک چین های نسل دوم مثل اتریوم قبلا این فرایند رو با عملکردی بهتر از ارز دیجیتال بیت کوین نشون دادن.

جالب اینجاست که بدونین دیفای یا DeFi در اصل کلمه ای مخفف هست که به دو بخش Decentralized به معنی غیرمتمرکز و Finance مسائل مالی تقسیم میشه. امور مالی غیرمتمرکز مجموعه ای از برنامه ها، بسترها و محیط هاست که به افراد این امکان رو میده تا امور مالی مثل وام گرفتم، اقساطی خرید و فروش کردن و مالیات پرداخت کردن رو بدون واسطه انجام بدن و یا به بانک، دولت خاصی با سیستم مالی متمرکز نیازی داشته باشین. این سیستم به شما اجازه میده تا دسترسی کاملی روی پولتون داشته باشین و بدون نیاز به سازمان خاصی، امور مالی رو انجام بدین. محصولات دیفای خدمات مالی رو برای هر کسی که به اینترنت وصل باشه، باز می کنه.

مقاله پیشنهادی: دیفای DeFi چیست؟

مشکلات و چالش های دیفای چیست؟

مشکلات و چالش های دیفای چیست؟

همونطور که گفتیم، سیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای اصطلاحی هست که برای مجموعه ای از تکنولوژی ها و محصولات جدید که به دنبال ارائه روش های مختلف برای مدیریت سرمایه به طور خودکار و به دور از بانک یا موسسه هستن استفاده میشه. سیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای هنوز در ابتدای کار خودشون قرار دارن. این حوزه مشکلات و چالش های زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مشکلات و چالش های دیفای بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

•    چالش های مربوط به قراردادهای هوشمند و امنیت آن ها

یکی از مشکلات دیفای یا DeFi، مربوط به اسمارت کانترکت ها و امنیت اون هاست. امنیت قراردادهای هوشمند از وقتی که در سال 2016 توسط یه هکر مورد حمله قرار گرفت، دچار چالش شد. در این حمله حدود 60 میلیون دلار اتر با استفاده از به کارگیری کدهای ویژه به غارت رفت. قراردادهای هوشمند با تکیه بر فناوری دفتر کل توزیع شده در سیستم بلاک چین فعالیت می کنند، منبع باز هستن و کدهای مربوط به اون ها رو میشه در فضایی عمومی مشاهده کرد.

•    جمع آوری مالیات در دیفای سخت است

یکی دیگه از مشکلات دیفای اینه که جمع آوری مالیات در دیفای سخت هست. در بعضی از کشورها تراکنش های مالی که با استفاده از قابلیت ارزهای دیجیتال انجام میشه، شامل مالیات میشن و پیوسته کشورهای بیشتری در حال اقدام برای وضع مالیات بر تراکنش ها یا دارایی های کریپتویی هستن. با وجود این قانون، گزارش مالیات در بسیاری از محیط های غیرمتمرکز کریپتوکارنسی مثل دیفای ممکن نیست، چون دیفای روی بلاک چین های بدون مجوز قانونی و با عناوین مستعار ساخته شده هست.

•    مسائل حکومتی در دیفای وجود دارند

یکی دیگه از چالش های دیفای این هست که مسائل حکومتی در دیفای وجود دارن. این اکوسیستم دارای ساختاری مجزا از سازمان های دولتی هست و شکل مدرن از سیستم مالی ارائه کرده. در چنین ساختار مدرنی که شاکله دیفای رو تشکیل میده، چیزی با عنوان DAO وجود داره که قدرت تصمیم گیری رو در بین همه ذینفعان و علاقه مندان این شبکه پخش می کنه. DAO در اصل شبیه به سیستم تعاونی رمزنگاری شده هست که امکان رای دادن به پیشنهادها رو در اختیار کاربران بازار قرار میده.

مقاله پیشنهادی: سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مشکلات دیفای چیست؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی چالش های دیفای بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، دیفای جنبشی با هدف بهبود و حل مشکلاتی هست که اولین موج دیفای رو درگیر کرده. دیفای با هدف ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز برای هر کسی که کیف پول دیجیتالی داره، ایجاد شده، ولی هنوز مشکلات و نقص هایی داره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مشکلات دیفای چیست؟

در مورد مشکلات دیفای چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+41 = ?