برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال چه چیزی لازم هست؟ (بررسی 8 نکته مهم)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال چه چیزی لازم هست؟ (بررسی 8 نکته مهم)"


  • 06:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

در این مقاله قصد داریم نکات مهم قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال روبهتون یاد بدیم. ارز های دیجیتال وارد دهه دوم عمر خود میشن و مورد استقبال مردم قرار گرفتن و خیلی ها خرید و فروش شون رو انجام میدن. اما کسی که قدرت تحلیل دقیق این ارز ها رو نداشته باشه در سرمایه گذاری ضرر میکنه، بنابراین ابزار هایی وجود داره که در این زمینه بسیار می تونه کمک کنه، که سرمایه گذاران حرفه ای از اون ابزار های در معاملات خودشون استفاده میکنن. استفاده از ابزار های معاملاتی، دلیل اصلی سود اوری در معاملات ارز های دیجیتال بوده. ما در این مقاله سعی داریم موضوع، برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال چه چیزی لازم هست رو بررسی کنیم.

اهمیت سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال 

اهمیت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

این روزها داشتن دانش صحیح سرمایه گذاری یکی از مهمترین موضوعاتی هستش که باید بهش خیلی اهمیت داد. چرا که بازارهای مالی زیادی رو داریم که می تونیم در اون ها شروع به سرمایه گذاری کنیم مانند بازار مسکن و طلا و بورس و غیره. همچنین باید این نکته رو بدونین که اگه سرمایه ای که در دست داریم رو سرمایه گذاری نکنیم هر سال از ارزش اون سرمایه کمتر خواهد شد. بطور مثال با ده میلیون تومان در ده سال پیش دو تا پراید می تونستین بخرین، ولی با همون پول الان لاستیک هاش هم گیرتون نمیاد. بنابراین لازمه حتما در زمینه سرمایه گذاری اطلاعات کاملی داشته باشیم.
در همین راستا بازار ارز دیجیتال یکی از جدید ترین بازار های مالی هستش که اگه در موردش اطلاعات صحیحی داشته باشیم، می تونیم اون رو گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری بدونیم. با استفاده از ارز های دیجیتال به راحتی میتوان مبادلات بین المللی رو با سرعت بالا، با هزینه های کمی انجام داد. کاربران برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال سرمایه مالی خودشون رو بدون واسطه مانند بانک، میتونن کنترل و مدیریت کنن و همچنین در این بازار نقدینگی بالا هستش؛ به این معنی که می تونین در زمان کمی دارایی های دیجیتال خودتون رو به پول نقد تبدیل کنین.

نکات مهم قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

ما در مطالب بالا اهمیت سرمایه گذاری رو بیان کردیم در این بخش مقاله میخوایم بررسی کنیم که برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال به چه چیزی لازم هست؟

1.    کسب اطلاعات در زمینه ارزهای دیجیتال

داشتن دانش و تخصص کافی در هر زمینه ای یکی از رمز و رازهای موفقیت هستش. بازار ارزهای دیجیتال هم از این قضیه مستثنی نیستش. برای داشتن یک سرمایه گذاری خوب در این بازار باید در قدم اول این بازار رو خوب بشناسین. چون شناخت هر چیزی شما رو تا نصف مسیر خواهد برد. در این بازار هم شما نیازه در مورد این بازار و ارزهایی که قراره روی اون ها سرمایه گذاری کنین، اطلاعات کسب کنین و بدونین که چه ارزهایی ارزش سرمایه گذاری دارن  و کدوم ها ندارن.
همچنین باید بدونین در چه زمینه ای در این بازار میخواید سرمایه گذاری کنید، چون این بازار فقط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال ختم نمیشه، میتونین زمین مجازی یا NFT خریداری کنین یا در عرضه های اولیه شرکت کنین و کلی راه دیگه.
بنابراین اگه این بازار رو خوب بشناسین، بهتر می تونین سرمایه تون رو مدیریت کنین و اینکه ریسک سرمایه گذاری خودتون به حداقل خواهد رسید.

2.    ثبت نام در یک صرافی یا اکسچنچ

ثبت نام در یک صرافی یا اکسچنج

دومین گامی برای وارد شدن به بازار ارز دیجیتال ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال هستش چرا که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال به یک صرافی نیاز دارین. اکسچنچ های زیادی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارن، ولی باید معتبرترین اکسچنچ رو انتخاب کرد، که بتوان ارز های فیات رو به ارز های دیجیتال یا ارز دیجیتال رو به سایر ارز های دیگر تبدیل کرد. اکسچنچ های ارز دیجیتال به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز طبقه بندی میشن. امروزه خرید و فروش عمده ای از ارزهای دیجیتال از طریق صرافی های ارز دیجیتال متمرکز انجام میشن و کاربران از طریق اون ها راحت تر خرید و فروش ارزهای رو انجام میدن.
از اکسچنچ های غیر متمرکز میتوان به پنکیک سواپ و یونی سواپ اشاره کرد، اما قبل از شروع فعالیت در بازار های ارز دیجیتال باید به تفاوت صرافی ها توجه کرد، چون که اکسچنچ ها مزایا و معایب خاص خود رو دارن.
بنابراین در این بخش توصیه میکنیم اولا یک صرافی داخلی خوب رو برای تبدیل پول داخلی کشور به یک ارز مورد دلخواه انتخاب کنین که در این زمینه ما ایران بایننس رو بهتون پیشنهاد میدیم که یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال داخلی هستش. در قدم بعدی می تونین از معامله های خودتون رو در یک صرافی بین المللی مثل کوکوین یا بایننس انجام بدین.

3.    انتخاب یک کیف پول مناسب

انتخاب یک کیف پول مناسب

گام سوم  شما برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال انتخاب یک کیف پول مناسب هستش. دلیل ان هم این هستش که در بازار ارزهای دیجیتال شما باید خودتون کار نگهداری از دارایی های خودتون رو انجام بدین.
کیف پول دیجیتال در واقع نرم افزار های کد نویسی شده هستن که امکان اتصال به انواع شبکه های بلاکچین رو دارن و این کار از طریق استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی محقق میشه، این کلید ها در هر تراکنشی اعم از ارسال و دریافت داده های رمز نگاری شده مرتبط با بلاک چین مورد استفاده قرار می گیرن. امکان ردیابی مانده حساب ارز های دیجیتال در انها قابل دسترسی هست. هر ارز دیجیتالی که در شبکه بلاک چین ذخیره میشه، دارای یک آدرس خصوصی هست و هر کسی که این آدرس خصوصی رو داشته باشه به عنوان صاحب آن توکن یا کوین در شبکه محسوب میشه.
نکات مهم در هنگام استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال

•    نصب کیف پول

در این زمینه اگه قصد دارین از کیف پول های نرم افزاری استفاده کنین، حتما اون ها رو از منابع معتبر مثل وب سایت رسمی خود کیف پول ها، یا از اپ استور یا گوگل پلی دانلود کنین و از سایر منابع برای دانلود کیف پول استفاده نکنین. همچنین سعی کنین خودتون حتما کیف پول تون رو نصب کنین و به هیچ وجه به کسی ندین اون رو برای شما نصب کنه.

•    نگهداری از عبارات بازیابی کیف پول

از انجا که تکنولوژی روز به روز پیشرفت میکنه، کیف پول های ارز دیجیتالی نیز به صورت موبایل، نرم افزاری، انلاین ایجاد شدن که قابل هک شدن هستن و نگهداری از دارایی های دیجیتالی رو سخت میکنن، چونکه هرچیزی در بستر اینترنت باشه قابل هک شدن هست. بنابراین بحث امنیت کیف پول یکی از مهم ترین موضوعاتی در دنیای ارز دیجیتال هستن. یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال باید مد نظر داشت، کلمات بازیابی هست، عبارات بازیابی در تمامی کیف پول های حوزه ارز دیجیتال و در هنگام ساختن یک کیف پول توسط کاربر، در قالب یه سری از کلمات به کاربرانش داده میشه باید اون رو در در اختیار داشته باشن تا به کیف پول خود دسترسی پیدا کنن. رمز ارز های مختلف با استفاده از الگوریتم های متفاوت کلید خصوصی تولید میکنن اما نقطه اشتراک همه انها تعیین یک عبارت رندوم به نام سید هست.
این عبارت 12 کلمه ای به کاربران امکان دسترسی دائمی به وجوه خودشون رو میده، بنابراین مهم ترین چیزی هست که باید از اون مراقبت کرد. بنابراین توصیه میکنیم که عبارات بازیابی کیف پولتون رو در اختیار کسی قرار ندین، چون از این طریق به دارایتون دسترسی پیدا میکنن.

•    عدم خرید کیف پول های سخت افزاری دست دوم

اگر قصد خریدن کیف های های سخت افزار دست دوم رو دارین باید به نکته توجه کنین که کیف پول های سخت افزار طوری طراحی شدن که کلید خصوصی شما رو در تراشه های مخصوصی نگه داری میکنن، اگر کسی عبارت بازیابی، پین یا کد کیف پول شما رو داشته باشه، با داشتن سخت افراز به دارای شما دسترسی پیدا میکنن. زمانی که شما کیف پول نو رو میخرین مطمئن هستین که اولین بار هست این عبارت بازیابی تولید میشه و هیچ فردی تاکنون دستکاری سخت افزار کیف پول رو نکرده. بنابراین توصیه میکنیم که از کیف های پولی ارز دیجیتال دست اول رو بخرین.

4.    تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری

تتوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری

سبد سهام یا پرتفوی ترکیبی از سهام های متفاوتی هست، که سرمایه گذار انها رو خریده و جز دارایی هاش محسوب میشه. البته سبد سهام هر کس بر حسب اهداف، انتظارات و میزان ریسک پذیریش میتونه متفاوت باشه. شما هم شاید بارها این ضرب المثل رو شنیدن که میگن همه تخم مرغ هارو در یک سبد نزار، این ضرب المثل بیانگر در واقع این هست که به دلیل وجود ریسک های مختلف و جلوگیری از این ریسک ها، باید گزینه های مختلف برای سرمایه گذاری داشته باشین. 
با توجه به ماهیت نوسانی و ریسک پذیر بودن بازار ارز دیجیتال باید به ارز های متنوع سرمایه گذاری کرد، ولی نه هر ارزی؛ بلکه باید ارزهای مناسب رو در بازار شناسایی کرد و روی انها سرمایه گذاری کرد، در این بازار نباید تعصب خاصی برای یک ارز داشت چون بازار ارز دیجیتال قابل پیش بینی نیست و ممکن هست تنها روی ارزی که سرمایه گذاری کردین ضرر کنید. توصیه ما به شما این هستش که در هنگام سرمایه گذاری مطالعه دقیق کنین که کدام ارزها مناسب سرمایه گذاری هستن، روی انها سرمایه گذاری کنین. روی چند ارز سرمایه گذاری کردن تا حدودی ریسک رو کاهش می ده و سود رو افزایش میده چون که اگر یک ارز شما ضرر کنه سود ارز های دیگر ضرر رو جبران میکنن.

5.    استفاده از ابزار های تحلیل بازار ارزهای دیجیتال قبل از خرید

نکته مهم دیگه ای که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که درسته که انتخاب درست ارز دیجیتال مهم هستش، اما از اون مهمتر این هستش که اون ارز رو در زمان مناسبی خریداری کنین، چرا که شاید خرید ارز دیجیتال معتبری مثل بیت کوین هم نادرست باشه و نه تنها با خرید اون سود نکنین، بلکه ضرر زیادی هم متقبل بشین.
در این زمینه دو پارامتر مهم میتونه کمک تون کنه، یکی تحلیل فاندامنتال و دیگری تحلیل تکنیکال. با تحلیل فاندامنتال شما می تونین شرایط بازار رو با بررس اخبار و برنامه های بازار بسنجین و بدونین که بازار بیشتر خبرهای مثبت رو منتشر میکنه یه اخبار منفی دور و بر این بازار زیاد هستش. چون همیشه خبرهای منفی مهم باعث ریزش این بازار میشن و خبرهای مثبت باعث صعود قیمت ها در این بازار میشن. در این زمینه خبرهای فدرال رزرو و جنگ های کشورهایی مثل روسیه و تصمیمات چین روی بازار تاثیر گذاربودن و در اینده هم می تونن تاثیر گذار باشن.
تحلیل تکنیکال به بررسی چارت ارز می پردازه و نقطه مناسب خرید رو بهتون پیشنهاد میده. بنابراین توصیه میکنیم کار با اندیکاتورهای مهم بازار رو یاد بگیرین و بدونین که چه زمانی برای خرید ارزهای دیجیتال مناسب هستش.

ابزار های تحلیل ارز دیجیتال

6.    تعیین حد سود و ضرر

مورد بعدی که باید در هنگام سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بهش دقت کنین این هستش که این رو بدونین این بازار همیشه صعودی نیستش. اگه جزو کسانی هستین که قصد دارین یک ارز دیجیتال یا چند ارز رو خریداری کنین و بعد اون ها رو در یک کیف پول نگهداری کنین و سال بعد بیایین اون ها رو بفروشین، این نوع سرمایه گذاری چندان مناسب این بازار نیست. چرا که قیمت ها در زمان های خاصی بالا رفته و دوباره ریزش های قیمت بارها مشاهده شده. مثلا در مورد ارز دیجیتال بیت کوین باید بگیم که در یک سال اخیر دو بار قیمت بالای 60 هزار دلار رسیده و دوباره به 30 هزار دلار ریزش کرده، بنابراین اگه حواستون به بازار بوده باشه می تونستین دوبار سرمایه تون رو فقط با خرید بیت کوین دوبرابر کنین. اما اگه فقط در 30 هزار دلار اون رو خریداری کرده باشین و به وضعیت بازار توجهی نکرده باشین، هیچ سودی کسب نکردین.
بنابراین حتما توصیه میکنیم به سرمایه خودتون اهمیت بدین و بعنوان یک سرمایه گذار پیگیر خبرهای بازار مخصوصا خبرهای مرتبط با بحث های فاندامنتال باشین تا سود خوبی در این بازار کسب کنین.

7.    از طرح های پانزی و سرمایه گذاری های مشکوک دوری کنین

نکته مهم دیگه ای که باید بهش توجه کنین این هستش که بعد وارد شدن در این بازار افراد زیادی اکثرا خانم و از کشورهای دیگه( راست یا دروغ) به شما پیشنهاد های سرمایه گذاری وسوسه کننده ای خواهند داد که از سود دهی های بازار بهتر تر خواهد بود. همه این پیشنهاد ها کلاهبرداری بوده و به هیچ وجه به اون ها اعتماد نکنین. پیشنهاد اون ها برای شما این خواهد بود که سرمایه خودتون رو در قالب یک ارز مثل تتر یا بیت کوین یا ترون به سایت اون ها منتقل کنین یا یک کیف پول رو بهتون معرفی میکنن و میگن نصبش کنین و ارزهای خودتون رو به اونجا انتقال بدین. بعد از انتقال در مدت زمان کمی حتما سرمایه خودتون رو از دست خواهید داد و هیچ راهی برای برگشت اون نخواهید داشت؛ بنابراین به هیچ وجه به این پیشنهاد ها اعتماد نکنین.

8.    تمام سرمایه خودتان را وارد این بازار نکنید

آخرین نکته ای که در مورد الزامات سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بهش توجه کنین این هستش که به هیچ وجه همه سرمایه خودتون رو وارد این بازار نکنین و درصدی رو با توجه به میزان سرمایه تون وارد کرده و بعد از کسب سود اون رو از بازار بیرون بکشید و تنها با سودی که کسب کردین، شروع به سرمایه گذاری در این بازار بکنین.

جمع بندی و نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم موضوع برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به چه چیزی نیاز هست رو بررسی کنیم. قبل از وارد شدن به این بازار حتما به این نکات توجه کنین وبعد شروع به سرمایه گذاری در این بازار کنین. آکادمی ارزسنج در کنار شماست و با تهیه دوره های تخصصی ارزهای دیجیتال و ویدیوهای رایگان و مقالات و غیره در کنار شما برای کسب بهترین نتیجه ها خواهد بود.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال چه چیزی لازم هست؟ (بررسی 8 نکته مهم)

در مورد برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال چه چیزی لازم هست؟ (بررسی 8 نکته مهم) نظر دهید
سوال امنیتی :5+58 = ?