7 کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟ 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "7 کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟ "


  • 19:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟ توکن های غیر قابل تعویض راههای جدیدی برای کاربران ایجاد کرده تا در دنیای مجازی درآمدزایی کنن. در ادامه ی این مطلب در مورد کاربرد NFT در متاورس و روش درآمدزایی از اون رو صحبت می کنیم، با ارزسنج همراه باشید.

متاورس همگرایی زندگی فیزیکی و دیجیتالی ما هستش که با پیشرفت در اتصال به اینترنت، AR، VR   و بلاک چین ایجاد شده. این نقطه ی اوج تمام رویاپردازی های علمی تخیلی انسان هاست. اونچه که قبلا رویای ما بوده امروزه به واقعیت تبدیل شده. شاید برای خیلیا تعجب آور باشه که مردم سرمایه گذاری های هنگفتی در این فضا کردن. در اصل مردم می تونن با تجارت و مدیریت دارایی های دیجیتال مبتنی بر اقتصاد در دنیای واقعی، کاملا کاربردی از طریق آواتار در متاورس زندگی کنن. اگه دوست دارین بدونین متاورس چیست؟ مقاله ما رو در این زمینه مطالعه کنین.

متاورس برای اولین بار در رمان علمی تخیلی نیل استفنسون «Neal Stephenson» در سال 1992 با نام سقوط برفی « Snow Crash» ابداع شد. متاورس به عنوان یک یا چند دنیای مجازی تعریف میشه و ذهن ما رو به بازی ‌های کامپیوتری و فیلم‌ های علمی تخیلی می بره و یادآور بازی ها و فیلم هایی مانند «بازیکن یک آماده»، روبلکس و فورت نایت هستش. در این فضا، افراد می تونن از طریق آواتارهای خودشون به صورت مجازی زندگی کرده و به معامله دارایی ‌های دیجیتالی بپردازن که بر پایه ی یک اقتصاد دنیای واقعی و کاملا کار‌آمد ساخته شدن.

با ظهور این شبکه و البته با ظهور NFT ها (توکن های غیرمثلی) هر کالا و دارایی در متاورس یا شخصیت های بازی که در گیم های متاورسی خریداری میشه در شبکه بلاک چین تحت مالکیت اون کاربر، ثبت و قابلیت انتقال و خرید و فروش رو داره و به عنوان یک دارایی اختصاصی تحت مالکیت کاربر قرار می گیره. اما کاربرد NFT در متاورس چیست؟ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟ در ادامه پاسخ این سوالات داده خواهد شد این مطلب رو از دست ندین.

کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟

کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟

در دنیای فیزیکی میشه مایملک هر شخص و مالکیت اونو تعیین کرد. همچنین مشخص کرد که یک کالا اصلی و یونیک، و یا تقلبی هستش. هدف متاورس اختلاط بیشتر فعالیت های زندگی واقعی با دنیای مجازی ست. بنابراین اصلی بودن کالا و مالکیت بر کالاها، در این دنیای سه بعدی امر مهمی هستش.

منظور از توکن غیر مثلی  یا Non-Fungible Token   گروه ویژه ای از توکن‌ های کریپتو هست که با کمک فناوری بلاک‌ چین تولید میشه و امکان تکثیر ندارن. توکن های NFT ، توانایی ایجاد اشیایی کاملا یونیک رو میدن که هرگز نمیشه از روی اونها نسخه کپی پرداشت یا بدل شونو ساخت. ساختار بلاک چین برای حفاظت از مالکیت اشیا فیزیکی به خوبی عمل می کنه.

NFT ها در متاورس بسیار مورد نیاز هستش و تبدیل به پایه ای برای زیر ساخت های داخلی و اقتصاد متاورس شدن. در حالی که جزئیات بازار متاورس هنوز انتزاعی ست، قدرت NFT ها (توکن های غیر قابل تعویض) به عنوان نوعی زیرساخت و پایه ی اقتصادی در متاورس در حال افزایش هستش. مردم از NFT ها در Metaverse برای خرید املاک مجازی، بلیط های رویداد، آواتارها و سایر موارد دیجیتال استفاده می کنن. در ادامه در مورد تعدادی از رایج ترین کاربردهای NFT  ها در متاورس با تفصیل بیشتر صحبت خواهد شد. با مقاله ی کاربرد NFT  در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟ از آکادمی ارزسنج همراه باشین. 

1.    NFT  و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات دنیای متاورس

  NFT  و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات دنیای متاورس

اولین موردی که در مورد کاربرد NFT در متاورس و روش های درآمدزایی در دنیای مجازی و در اصل یکی از راه هایی که مردم از NFT ها در متاورس استفاده می کنن مورد بررسی قرار می گیره، خرید املاک مجازی در متاورس هستش. مانند خرید املاک و مستغلات " LAND" در پتلفرم بازی  Sandbox که در چنین مواردی از ان اف تی برای نشون دادن مالکیت زمین در دنیای مجازی استفاده میشه. در اصل در این فضاهای مجازی بر خلاف حالت فیزیکی، برای نشون دادن مالکیت یک موقعیت جغرافیایی خاص در یک دنیای مجازی، از توکن‌ های غیر مثلی استفاده میشه. 

در بازی Sandbox، هر LAND تقریبا 300 فوت مربع (تقریبا 27.8 متر مربع) در دنیای بازی رو شامل میشه. در پتلفرم دسینترالند « Decentraland» این اندازه به قطعه‌ های 50 فوت مربعی (حدودا 4.6 متر مربع) تغییر میکنه. اگه کاربران قطعه زمین‌ های کافی داشته باشن، میتونن با ترکیب اونها یک ایالت مستقل بسازن. برای مثال، ایالت «The Secrets of Satoshi’s Tea Garden»، ایالتی در دیسنترالند هستش که از 64 قطعه جغرافیایی ساخته شده. در سال 2019، این بخش به دلیل اندازه و موقعیتش در ازای 1.3 میلیون MANA (حدود 80 هزار دلار) فروخته شد. هر قطعه جغرافیایی، با جاده‌ های مجازی احاطه شده و در نتیجه به راحتی قابل دسترسه.

در سال 2021، گروه متاورس یک ایالت در دیسنترالند رو به ازای 618000 MANA خریداری کرد که در حال حاضر ارزش تقریبی اون 3.2 میلیون دلاره. مشابه دنیای واقعی، در حوزه املاک دیجیتال نیز موقعیت بسیار مهمه و قطعه‌ های نزدیک به ورودی‌ ها یا مکان‌ هایی مثل ورزشگاه‌ های مجازی که ترافیک عبور و بازدید مجازی در اونها زیاده، ارزش بیشتری دارن.

2.    اجاره ی زمین

دومین کاربرد ان اف تی در متاورس اجاره زمین هستش. بسته به تقاضای بازار، افراد می تونن NFT های خودشونو برای کسب درآمد غیرفعال اجاره کنن. مالکان زمین در متاورس می تونن زمین رو از طریق پروتکل IQ در شبکه ی PARSIQ اجاره بدن. پروتکل IQ یک پلتفرم DeFi  یا غیرمتمرکزه که راه هایی برای کسب درآمد برای توسعه دهندگان بازی فراهم می کنه. 
پروتکل IQ به مالکان مجازی اجازه میده تا مانند املاک سنتی با وام گیرندگان مذاکره کنن و اجاره رو از طریق شرایط از پیش تعیین شده که توسط قراردادهای هوشمند اجرا میشن، به دست بیارن. توصسه می کنیم مقاله 8 روش کسب درامد از متاورس رو هم مطالعه کنین.

3.    کسب سود مازاد با استفاده از NFT

کسب سود مازاد با استفاده از NFT

علاوه بر اینکه میشه از فروش توکن های غیر مثلی یا فروش ثانویه ی اونها کسب درآمد کرد، سرمایه گذاران میتونن از NFT ها سودهای منفعل دیگه ای رو هم بدست بیارن. یکی از نمونه ‌های اون، بخشی از پیست مسابقه دیجیتال موناکو در بازی F1 Delta Time هستش که در دسامبر 2020 به قیمت 222000 دلار فروخته شد.
مالکی که توکن غیر مثلی پیست مسابقه رو خریداری کرده، از تمام مسابقات برگزار شده در اون، از هزینه بلیط ‌ها و همچنین از مسابقات خاصی که شرکت ‌کنندگان رو ملزم به سپرده‌ گذاری توکن REVV می‌کنه، 5 درصد سود دریافت می‌کنه.

4.    NFT  ها و بازی در  Metaverse | آیتم ها و جوایز بازی  P2E

در ادامه معرفی کاربرد ان اف تی در متاورس که در مقاله ی " کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟" بررسی می کنیم، می رسیم به NFT ها و بازی در متاورس. مدل‌های P2E یا بازی برای کسب درآمد، مانند Axie Infinity و Aavegotchi ، اقتصادهای مجازی کاملاً جدیدی ایجاد کرده که به کاربران با دارایی هایی مانند NFT و ارزهای دیجیتال درون بازی که میشه اونها رو مبادله، فروخت یا قرض داد، پاداش میده. علاوه بر این، بازی ‌هایی مانند Battle Racer، با انتشار بخش ‌های مختلف و لوازم یدکی ماشین‌ ها به عنوان یک توکن غیرمثلی، کاربرد جدیدی از NFTها رو ارائه میدن. کاربران میتونن این لوازم یدکی رو خریداری کرده و در ماشین ‌های خودشون استفاده کنن یا اونها رو به ‌طور جداگانه در بازارهای ثانویه مانند اوپن‌ سی (OpenSea)  بفروش برسونن.

هرچند که راه طولانی تا استفاده گسترده و پیاده ‌سازی کاربرد NFT  در متاورس و بلاک چین در پیش هستش، اما شاید توکن‌ های یکتا رو بشه به ‌صورت گریم و آرایش در بازی‌ هایی مانند Fortnite هم اعمال کرد. با چنین قابلیتی، نه تنها بازیکنن بهتر می تونن مالکیت و اصلیت دارایی خودشونو نشون بدن، بلکه خریدهای جهانی داخل بازی‌ ها هم افزایش پیدا میکنه به طوری که تخمین زده میشه تا سال 2025 به 74.4 میلیارد دلار برسه.
به گفته اپیک گیمز توسعه ‌دهنده ی نرم ‌افزار Fortnite، از بازی ‌های دارای NFT در فروشگاه خود استقبال می‌کنه، اما به دلیل نگرانی ‌های مربوط به کلاهبرداری، NFT ها رو منتشر نمی‌کنه یا مستقیماً درگیر اونها نمیشه.

5.    NFT  و زندگی مجازی | آواتارها و رویدادهای اجتماعی

NFT  و زندگی مجازی | آواتارها و رویدادهای اجتماعی

در این قسمت از مقاله ی کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟ در مورد یکی دیگه از کاربردهای توکن های غیر مثلی در متاورس صحبت می کنیم. 
 همونطور که اخیرا توییتر اعلام کرد که از NFT به ‌عنوان عکس پروفایل پشتیبانی می‌کنه، مردم به دلیل اعتبار اجتماعی، موقعیت و احساس تعلق به جامعه افراد با سلیقه های مشابه، NFT  ها رو جمع آوری می کنن.
به عنوان مثال تکامل آواتارها رو در دنیای متاورس، میشه در همکاری مجموعه توکن‌ های غیرمثلی"Gutter Cat  Gang"  با استودیوی واقعیت مجازی House of Kibaa مشاهده کرد. در این همکاری، استودیو House of Kibaa  برای تمام گونه ‌های Gutter آوارتارهای متحرک سه‌ بعدی می سازه و کاربران این NFTها می تونن از قرعه‌کشی ‌های ویژه برای ارتقاء رایگان و دریافت ابزاری از جمله اسلحه‌ ها، لباس‌ ها، اتومبیل‌ ها، حیوانات خانگی و خانه‌ هایی در متاورس این استودیو، بهره مند بشن. 

6.    رویدادها و مهمانی های خصوصی

6.    رویدادها و مهمانی های خصوصی

یکی دیگه از کاربرد NFT در متاورس، رویدادها و مهمانی های خصوصی هستش. میشه از بلیط‌ های NFT برای درآمدزایی در رویداد‌های مجازی، مهمانی ‌ها و کنسرت ‌هایی که در متاورس‌ های مختلف برگزار میشن، استفاده کرد. اسنوپ داگ، خواننده، کارآفرین و طرفدار توکن‌ های غیرمثلی، در سپتامبر 2021 برای برگزاری یک میهمانی خصوصی با پلفترم سند باکس همکاری کرد. همانطور که در Sandbox اعلام شد، هزار NFT برای خدمت به عنوان بلیط برای مهمانی ایجاد شد که از این تعداد 650 در بازار سندباکس فروخته شد. با بلیط های این میهمانی خصوصی، افراد می تونستن به سبک زندگی اسنوپ داگ، NFT های ویژه و تجربیات او دسترسی داشته و یک کنسرت خصوصی اسنوپ داگ رو در LANDهای خود داشته باشن.

علاوه بر اسنوپ داگ لیستی طولانی از برندها و اینفلوئنسرهایی که با Sandbox برای رویدادها و نسخه های NFT محور کار میکنن وجود داره. سریال  The Walking Dead، شرکت Atari و شرکت Warner Music Group  از جمله مجموعه‌ های دیگه ای هستن که با بازی سند باکس همکاری کردن.

7.    سرمایه‌گذاری پیشرفته NFT در متاورس

   سرمایه‌گذاری پیشرفته NFT در متاورس

سرمایه کل هزینه شده در توکن‌ های غیرمثلی تا پایان سال 2021، بیش از 12.6 میلیارد دلار گزارش شده. برخی از راه‌ هایی که خریداران بازدهی غیرفعال (درآمد باقیمانده) به دست میارن و پتانسیل سرمایه ‌گذاری‌ های خودشونو به حداکثر میرسونن عبارتند از:

NFT های مولد بازده:

 زمانبندی بازارها در وب 3 حتی برای باتجربه ‌ترین سرمایه ‌گذاران تقریبا میتونه غیرممکن باشه. در نتیجه برای ایجاد انگیزه‌ و کاهش نوسانات حوزه NFT، تعدادی از پروژه‌ ها با صدور توکن‌ های حاکمیتی به هولدرها، بازده‌ منفعل تولید می‌کنن. یکی از این مجموعه ‌ها، Genesis Cyber Kongz  که برای 10 سال بعد هر روز ، توکن ‌های BANANA  تولید می‌کنه. از مثال‌ های دیگه میشه به SupDucks با توکن VOLT و مجموعه گربه های جهش یافته با توکن  FISH اشاره کرد. مجموعه Bored Ape Yacht Club نیز قراره توکن خودشو در سه‌ ماهه اول سال 2022 راه ‌اندازی کنه، البته کارایی این مجموعه دقیقا مشخص نیستش.

سرمایه‌گذاری یا استیکینگ: علاوه بر نگهداری NFTهایی که سود مازاد تولید می‌کنند، سرمایه ‌گذاران همچنین میتونن از مزایای ترکیبی ان اف تی و پروتکل های دیفای با شرط ‌بندی یا قفل کردن دارایی‌ های خود در یک قرارداد هوشمند برای دریافت پاداش بهره ببرن. با توجه به قوانین سختگیرانه در مورد اوراق بهادار، بیشتر این پاداش ها به صورت توکن های خاص پروژه هستن و برای ویژگی های استاندارد مانند حاکمیت یا حق رای استفاده می شن. گفته می شه، اگه توکن ها در صرافی های غیرمتمرکز مانند سوشی سواپ یا یونی سواپ فهرست بشن ، سهامداران میتونن اونها رو در بازار بفروشن.

 NFTهای شبکه ‌ای یا تودرتو:

در گذشته، توکن‌ های غیرمثلی نسبتا ثابت بودن. در بیشتر مواقع  NFTهایی که یک فرد تولید یا در یک بازار ثانویه خریداری می کرد، غیرقابل تغییر بودن. اما با روی کار آمدن پلتفرم ‌هایی مثل Charged Particles، افراد اکنون توانایی این رو دارن که یک توکن غیرمثلی رو به یک سبد مجازی تبدیل کنن که میتونه چند توکن مبتنی بر شبکه ی ERC رو نگهداری کنه. این نوع توکن‌ های غیرمثلی شبکه ‌ای به افزایش ارزش ذاتی یک مجموعه کمک کرده و سرمایه‌ گذاری سوداگرانه رو به یک دارایی سودده NFT تبدیل می کنن.

به طور کلی، NFT های شبکه ‌ای با شخصی سازی و اضافه کردن کارایی ‌های جدید به آیتم‌ های مجازی، به تولید ارزش برای کاربران متاورس کمک می‌کنن. بن لاکوف  (Ben Lakoff)، هم‌ بنیان‌گذار و رهبر کسب و کار پلتفرم Charged Particles، در یک وبینار، به برخی از کاربردهای این NFTها اشاره کرد. این NFTهای شبکه ‌ای مانند سلاحی هستن که با افزایش سود NFTهای موجود، قدرت می‌گیرن و یک نقاشی که بسته به مقدار توکن‌ های سپرده شده در اون میتونه تغییر کنه.

جمع بندی

 در این مطلب در مورد کاربرد NFT در متاورس و روش های درآمدزایی در دنیای مجازی صحبت شد. همونطور که گفتیم دنیای متاورس، یکی از جذاب ‌ترین بحث ‌های حال حاضر حوزه ارزهای دیجیتال هستش. علاوه‌ بر متاورس، توکن ‌های غیرمثلی از دیگر بحث ‌های داغ حال حاضر اکوسیستم بلاکچینه. در این مقاله از آکادمی ارزهای دیجیتال ارزسنج سعی کردیم درباره ی کاربرد NFT در متاورس صحبت و روش های کسب درآمد در دنیای متاورس رو معرفی کنیم. موفق و پرسود باشید
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 7 کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟ 

در مورد 7 کاربرد NFT در متاورس؛ چگونه در دنیای مجازی کسب درآمد کنیم؟  نظر دهید
سوال امنیتی :1+73 = ?