رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی"


  • 07:01 1403-01-30
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی، موضوعی هستش که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیره. متاورس پدیده ای نوظهوره. البته قدمت این واژه به بیش از چند دهه میرسه اما به تازگی مفهوم عملیاتی به خودش گرفته. این تکنولوژی در ابتدا در حد یک رویا پردازی در ذهن چند نویسنده و فیلمساز بوده که اخیرا به مرحله ی اجرا رسیده.

این روزها متاورس بسیاری از علاقمندان به تکنولوژی رو سرگرم خودش کرده. شرکت هایی که در زمینه ی نوآوری تکنولوژی های جدید کار می کنن، از فناوری متاورس جهت ارائه تجربه ی جدید و پیشرفته ای برای تقویت و توسعه ی دنیای سه بعدی استفاده می کنن.

متاورس پلتفرم جذابی با ویژگی واقعیت مجازیه که میتونه توسط کاربران مختلف، صرف نظر از موقعیت مکانی اونها به اشتراک گذاشته بشه. متاورس به یک روند در بین برندها و شرکت های بزرگ تبدیل شده و این بار توجه خودروسازان بزرگ جهان از جمله نیسان و تویوتا رو به خودش جلب کرده.

رانندگی در متاورس از سرگرمی ‌هایی هست که شرکت‌ های مطرح خودروسازی برای اجرای اون دست به کار شدن. اینجا این سوال پیش میاد که چطور میشه با ماشین در دنیای متاورس رانندگی و تجربه کسب کرد؟ در ادامه ی این مطلب علاوه بر اینکه به این سوال پاسخ داده میشه در مورد شرکت های خودروسازی که وارد صنعت بلاکچین شدن صحبت می کنیم. اما قبل از اون مروری کوتاه بر تعریف متاورس داشته باشیم، با ارزسنج همراه باشین.

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

در ادامه مقاله ی رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی به بررسی مفهوم متاورس می پردازیم. متاورس از دو واژه ی (Meta ) یعنی جهانی و (Vers ) یعنی برتر تشکیل شده. در نتیجه عبارت متاورس به معنای (جهان برتر) یا (برتر از جهان) هستش. دنیایی که محدودیت ‌های دنیای فیزیکی رو پشت سر گذاشته و شاید به نسخه ‌ای از آرمان ‌شهر مورد علاقه انسان ‌ها تبدیل شده.

اصطلاح متاورس برای اولین بار در سال 1992 در یک رمان علمی تخیلی توسط نیل استیونسون استفاده شد که واقعیت مجازی و دنیای سه بعدی رو توضیح میداد. در اون زمان چنین تفکری به دلیل کمبود منابع، تقریبا غیرممکن به نظر می رسید و بیشتر شبیه یک رویا بود.

بعد از اون در سال ۲۰۰۳، سکند لایف (Second Life) که یک بازی ویدئویی سه بعدی در دنیای آنلاین مجازی ست، به مردم نشون داد که چگونه متاورس می تونه شبیه زندگی واقعی باشه. 

متاورس (Metaverse) یک جهان مجازیه که کاربران می تونن با استفاده از عینک های مخصوص به نام عینک واقعیت مجازی، شخصیت مورد علاقه ی خودشونو در اون بسازن و به وسیله ی آواتار یعنی تصویر مجازی و کارکتری که از خودشون میسازن، درست مانند زندگی واقعی در اون زندگی کنن. کلمه ی متاورس، یک دنیای دیجیتالی رو توصیف میکنه که مشابه دنیای واقعی تحقق یافته و فراتر از دنیایی هستش که در اون زندگی می کنیم.

رانندگی در متاورس

متاورس به عنوان یک جهان مجازی قلمداد میشه که تمام جنبه های فناوری دیجیتال شامل ویدئو کنفرانس، بازی های ویدئویی اینترنتی، معاملات ارزهای دیجیتال، ارسال و دریافت ایمیل و ... رو با هم ترکیب میکنه. بعضی از بزرگان دنیای فناوری بر این اعتقاد دارن که متاورس آینده ارتباطات و تعامل انسانی هستش. 

امروزه شاهد ورود، مشارکت و علاقه بسیاری از شرکت ‌های بزرگ به برنامه متاورس هستیم. پس شنیدن اینکه شرکت ‌های خودروسازی در حال تبدیل شدن به بخشی از این دنیای مجازی هستند تعجب‌آور نخواهد بود. دنیای متاورس نسخه ی مجازی دنیای واقعی ماست. مقاله مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی می تونه در این زمینه برای شما مفید باشه.

بر این اساس، برندهای واقعی خودروها در قالب مجازی خود در متاورس حاضر خواهند شد. در ادامه بیشتر در مورد ورود فناوری بلاک چین به صنعت خودروسازی و رانندگی در متاورس بحث و گفتگو می کنیم. این مطلب رو از دست ندین و تا انتها با ما همراه باشین.

رانندگی در متاورس

رانندگی در متاورس

گذر از دنیای واقعی به دنیای مجازی به دلیل فناوری پیشرفته امروزی بسیار سریع در حال انجامه. پروژه‌ های Metaverses آنقدر گسترش یافتن که امکانات گسترده ‌ای از قبیل خرید زمین در متاورس، شرکت در کنسرت مجازی متاورس و حتی سفر در متاورس رو فراهم میکنن و همین باعث شده راه های کسب درامد در متاورس بسیار زیاد باشن.

به گفته ی مارک زاکربرگ (صاحب متا که قبلا فیسبوک نام داشت)، متاورس به کاربران این امکان رو میده که مکان‌ های واقعی و مجازی رو به راحتی از اتاق نشیمن خودشون کاوش کنن. علاوه بر این، از اونجایی که اکثر پلتفرم‌ های متاورس با گرافیک سه ‌بعدی ترکیب شدن، میشه از تجربه واقعی در دنیای مجازی لذت برد.

همونطور که گفتیم متاورس، دنیای مجازی غیرمتمرکزی هستش که در اون میشه تجربه حضور در مکان های مختلف دنیای واقعی رو بدون محدودیت فیزیکی، مادی و جسمانی تجربه کرد. یکی از این مکان ها خودرو و تجربه رانندگی ست.

در اصل متاورس میتونه به عنوان یک تکنولوژی به توسعه صنعت خودرو کمک کنه. ترکیبی از فناوری‌ هایی که در خودروهای خودران استفاده میشه و نقش اون ها به ‌عنوان یک پلتفرم رسانه ‌ای متحرک، رانندگی در این فناوری رو از سایر رقبای دیگه، برتر جلوه میده. 

میشه با گذاشتن یک عینک واقعیت مجازی (و شاید نوعی لباس لمسی)، وارد دنیای دیگه شد و یا می توان خودروی خودران رو قبل از آزمایشات فیزیکی واقعی به صورت مجازی و سه بعدی آزمایش کرد. در متاورس، تست ‌های مرتبط رو میشه به خوبی انجام داد، مانند استفاده از تصویر شبیه ‌سازی شده یک شخص واقعی در متاورس به عنوان هدف آزمایشی، که میتونه وضعیت واقعی خودروی خودران رو در هنگام تست تصادف بهتر ثبت کنه.

رانندگی در متاورس

علاوه بر کاربردهایی که متاورس در صنعت خودرو و توسعه ی اون داره، رانندگی در متاورس برای علاقمندان رانندگی و همینطور علاقمندان به تکنولوژی جذاب و لذت بخش خواهد بود. در اکثر پلتفرم ‌های متاورس مردم ترجیح میدن امکان رانندگی مناسبی رو داشته باشن تا به اونها کمک کنه رانندگی با سرعت دلخواه رو تجربه کنن.

سیستم حمل و نقلی که ما در زندگی روزمره خود برای کار، مسافرت یا مدرسه استفاده می‌کنیم نیز در دنیای مجازی استفاده میشه. در متاورس، کاربر میتونه یک نمای 360 درجه از مکان هایی رو که از طریق ماشین و وسیله نقلیه سفر می کنه، داشته باشه.

رانندگی در متاورس در واقع توانایی گذر از شکاف فیزیکی دیجیتالیست بین واقعیت های واقعی و مجازی. این دنیای سه بعدی، از نظر معنایی نقشه برداری شده و دارای کنترل ها و سیستم های پاسخگویی هستش. هر بازیکن یک هویت داره و اون هویت به طور قابل توجهی امنه.

هر یک از بازیکنان با یک کلید امن به سیستم وارد میشن. این سیستم قابلیت لایه تراکنش داره و خود خودرو یک آواتار در این دنیاست. از مزایای رانندگی در دنیای متاورس این هستش که کاربر میتونه قبل از رزرو یک مسافرت در دنیای واقعی، مکان هایی که قصد داره به اوجا سفر کنه رو مورد بررسی قرار بده. 

ورود برندهای خودروسازی به دنیای متاورس

گسترش برندهای خودروسازی به دنیای متاورس

در این قسمت از مقاله ی رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی، به بررسی برندهای خودروسازی که وارد دنیای متاورس شدن پرداخته میشه. دنیای امروز، دنیای داده ها، اطلاعات و ارتباطات هستش. فناوری نوظهور بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش هستش که امکان ارتباط تمام اعضای یک زنجیره رو فراهم میکنه.

تفاوت اساسی بلاک چین با سایر انواع پایگاه‌ های داده که موجب شده محبوبیت اون روز به روز بیشتر بشه، اینه که هر داد‌ه ‌ای که وارد این دیتابیس میشه رو دیگه نشه حذف یا دستکاری کرد. با تکیه بر بلاکچین و ویژگی‌ های منحصر به فرد اون میشه تحولی شگرف در بسیاری از زمینه ‌های صنعتی از جمله صنعت خودروسازی ایجاد کرد. بسیاری از صنایع خودروسازی در جهان در حال کار بر روی این فناوری هستن. 

شرکت ‌ها و صنایع متعددی نیز نقش اساسی در توسعه مفهوم متاورس ایفا می‌کنن. شرکت ‌هایی از صنعت ‌های مختلف گرد هم میان تا عملیات مشابه دنیای واقعی خودشونو در دنیای مجازی پیاده‌ سازی کنن. از جمله ی این شرکت ها میشه به شرکت های بزرگ خودروسازی اشاره کرد.

شرکت هایی مانند فولکس واگن و مرسدس بنز، در اوایل آوریل کمپین هایی رو برای تبلیغ ورود خود به متاورس راه اندازی کردن و جوایزی مانند PS5 و آموزش‌ های پیشرفته رانندگی رو در یکی از آکادمی ‌های فولکس واگن اهدا کردن.

نیسان و تویوتا از دیگر شرکت های خوروسازی هستن که وارد روند جدید متاورس شدن. البته خودروسازان لوکس دیگه مانند فراری هنوز وارد این دنیا نشدن اما در حال حاضر در حال ایجاد NFT هستن. در ادامه به بررسی برخی از شرکت های خودروسازی که وارد دنیای متاورس شدن میپردازیم:

آئودی پرزنتس – هولوراید (Holoride)

هولوراید استارت آپی ست که توسط سازنده محبوب خودرو یعنی آئودی پشتیبانی میشه و اکنون رانندگی با خودروهای مجازی خودشو به فروش میرسونه. مدیر عامل هولوراید قصد داره شرکت رو به جایی برسونه که به عنوان یکی از موسسات حمل و نقل در متاورس شناخته بشه.

نیسان- فناوری I2V

نیسان در حال توسعه فناوری نامرئی به مرئی (I2V) هستش که در هر دو پلتفرم AR و سه بعدی کار می‌کنه. این فناوری، رانندگان رو با هدف ارائه اطلاعاتی که تا قبل از این برای کمک به رانندگی در دسترس اونها نبوده، به متاورس متصل می‌کنه. متاسفانه این فناوری I2V تا چند سال دیگه راه‌ اندازی نخواهد شد.

هیوندای موتورز- رابلکس

هیوندای موتورز یک پلتفرم سرگرمی با نام رابلکس (Roblox ) رو برای کاربران معرفی کرده. فعالیت ‌های هیوندای در متاورس به کاربران این امکان رو میده که ارتباط و تعامل بهتری با کاربران تجربه کنن. بخشی از این پلتفرم سرگرمی هستش. متاورس همچنین به خریدار این امکان رو میده که خودرو رو در نمای کامل ۳۶۰ درجه بررسی کنن.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی صحبت کردیم. رانندگی در متاورس از سرگرمی ‌هاییه که شرکت‌ های مطرح خودروسازی برای اجرای اون دست به کار شدن. در حال حاضر همه چیز در ابتدای راه هستش، درست مانند زمانی که در سال 1992 در مورد اینترنت صحبت میشد.

با افزایش محبوبیت متاورس، کاربران مایلند تا تجربه رانندگی با ماشین رو در دنیای واقعیت مجازی حس کنن. بر همین اساس، شرکت ‌های خودروسازی نظیر آئودی، نیسان، و هیوندای نیز وارد دنیای متاورس شدن تا علاوه بر ایجاد امکان رانندگی در متاورس و رفع نیاز کاربران دنیای متاورس، به خرید و فروش توکن‌ های شرکتی خودشون هم بپردازن.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی

در مورد رانندگی در متاورس؛ ورود فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی نظر دهید
سوال امنیتی :9+95 = ?