مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟"


  • 03:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

 مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟ امروزه خرید زمین در متاورس از مباحث داغی هستش که در بازار ارز دیجیتال بسیار مورد استقبال قرار گرفته و همه ی اهل فناوری و ارزهای دیجیتال در این باره صحبت می کنن. همه از جمله فیس بوک و مایکروسافت می خوان صاحب زمین در متاورس بشن. آیا خرید زمین در متاورس میتونه سرمایه گذاری خوبی باشه؟ در این مقاله به مقایسه ی خرید زمین در متاورس  و دنیای واقعی می پردازیم. اما ابتدا نگاهی داشته باشیم بر اینکه متاورس چیست و خرید و فروش زمین های مجازی به چه معناست؟ با ارزسنج همراه باشید

متاورس چیست؟

متاورس چیست؟

اگه بخوایم بگیم که متاورس چیست؟ این جهان ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو هستش که در اون، کاربران در یک جهان دیجیتال زندگی می کنن. در واقع متاورس شبکه ای گسترده از جهان ها و شبیه سازی های سه بعدی پایدار هستش که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش میشه که در اون هویت اشخاص، اشیای فیزیکی، تاریخ بشر و حتی سیستم های پرداختی پیوستگی خودشونو حفظ میکنن. این مجموعه می تونه همزمان تعداد زیادی از افراد رو به صورت مجازی در خود جای بده، بدون اینکه لازم باشه این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشن. 

واژه ی متاورس برای اولین بار در رمان علمی تخیلی "سقوط برف" اثر "نیل استیونسن" که در سال 1992 نوشته شده، ابداع و بیان شد. در حقیقت استیونسن از این واژه برای توصیف نسل جدیدی از اینترنت بر پایه ی واقعیت مجازی استفاده کرده.

در مورد ریشه ی کلمه Metaverse هم باید بگیم که این کلمه در حقیقت ترکیبی از کلمه یونانی Meta و کلمه انگلیسی Universe  هستش. کلمه یونانی Meta در حقیقت پیشوندی به معنی پس، از، ... یا فراتر و کلمه انگلیسی Universe هم جهان هستی معنا میشه. بنابراین اگه بخوایم کلمه یونانی انگلیسی متاورس رو به ‌صورت تحت‌الفظی به فارسی ترجمه کنیم، به "فراتر از جهان هستی" معنی میشه. اکنون که مروری کوتاه به تعریف متاورس پرداختیم، در ادامه مقاله ی مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟ در مورد زمین در متاورس و چگونگی خرید و فروش زمین در متاورس صحبت خواهیم کرد:

زمین متاورس چیست؟

زمین متاورس چیست؟

زمین متاورس تکه ای از یک فضای دیجیتالی قابل خرید هستش که صاحبان می تونن از اون برای اهداف مختلف استفاده کنن یا اون رو تنها برای کسب سود در کوتاه‌ مدت یا میان‌ مدت بخرن. معمولا افرادی که پروژه ی متاورس رو به اشکال مختلفی تقسیم می کنن، پس از چند تکه کردن نقشه اون، زمین ها رو به صورت تکه تکه یا یکجا می فروشن. خریداران هم معمولا مبلغ اون رو از ارزهای دیجیتال پرداخت می کنن. 

زمین متاورس محیط مجازی سه بعدی جذابی رو ایجاد میکنه که هم خریداران زمین و هم سایر بازدیدکنندگان می تونن در فضای اون اکتشاف و ماجراجویی کنن به دلیل اینکه این زمین‌ های دیجیتالی نوعی دارایی دیجیتالی غیر قابل ‌معاوضه هستن و آن واحد تنها به یک شخص تعلق داره، اثبات ادعای مالکیت اون آسان هستش. مالکان این زمین‌ ها می تونن اونها رو در یک بازار ثانویه از طریق صرافی ‌های شخص ثالث بفروش برسونن. زمین های خریداری شده می تونن برای اهدافی مثل برگزاری رویدادها، کنفرانس های مجازی و یا حتی ارائه تبلیغات استفاده بشن.  توصیه میکنیم حتما مقاله 8 روش کسب درامد از متاورس رو هم مطالعه کنین.

همونطور که در ابتدای مقاله گفتیم، زمین متاورس مورد استقبال خیلی از مشتاقان بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته. بر همین اساس این سوال که کدوم ارزش سرمایه گذاری داره، خرید زمین در متاورس یا دنیای واقعی؟ سوال خیلی از کاربران هستش. که در ادامه بررسی خواهد شد این مطلب رو از دست ندین. 

مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟

اکنون که مفهوم زمین متاورس و نحوه ی خرید و فروش اون آشنا شدیم میریم سر اصل مطلب: مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟ 

مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی از نظر اهمیت کمیابی

مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی از نظر اهمیت کمیابی

اولین موردی که در مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی بررسی میشه، ارزش دارایی های کمیاب در دنیای مجازی و دنیای واقعی هستش. ارزش دارایی های کمیاب در دنیای واقعی مانند املاک و مستغلات، در طول زمان رو به افزایش هستش که این افزایش ناشی از فرصت ها  و محدودیت هاست. املاک و مستغلات زمانی ارزشمندتر میشن که در مجاورت زیرساخت ها، خدمات و مردم باشن.

مشخصه که در شهرها و مراکز صنعتی، با توجه به کارایی و قدرت مجاورت، املاک و مستغلات قیمت بالاتری خواهند داشت و دقیقا بر همین اساسه که سرمایه گذاران در این بخش با افزایش تراکم در ساختمان های بلند، هزینه ی بالاتر زمین در این مناطق رو متعادل می کنن. البته یکسری محدودیت هایی هم وجود داره، پر هزینه بودن ساختمان های بلند، ترافیک و ازدحام و ... از جمله ی این محدودیت ها هستن که در نتیجه در شهرها تعداد ساختمان های بلند هم محدود میشه.

در دنیای بلاک چین و اکوسیستم های دیجیتال، در برخی از سیستم ها کمبودهایی به دلیل محدودیت های واقعی وجود داره از جمله ی این محدودیت ها میشه به قیمت گس اتریوم اشاره کرد که به دلیل ظرفیت محدود شبکه در پردازش تراکنش ها ایجاد و افزایش پیدا میکنه. البته با رشد راهکارهای لایه 2 و رول آپ ها احتمالا شاهد کاهش قیمت گس اتریوم و محدودیت ها خواهیم بود. 

آیا کمیابی ساختگی مفید خواهد بود؟

آیا کمیابی ساختگی مفید خواهد بود؟

سوال اصلی اینجاست که کمیابی ساختگی مانند محدود کردن عرضه ی زمین مجازی در فضای متاورس مفید خواهد بود؟ اهمیت کمیابی در متاورس چیست؟ از اونجایی که مساله کمیابی در متاورس دل بخواهی و مصنوعی هستش. بنابراین ارزش ایجاد شده ناشی از محدود کردن زمین های متاورس قابل مقایسه با دنیای واقعی نیستش. پس خریداران و سرمایه گذاران نمی تونن تصور کنن که رفتار قیمتی لند مجازی مانند زمین واقعی باشه.

پل برودی چنین استدلال میکنه که کمیابی ساختگی هیچ ارزشی نداره. در واقع انحصار اغلب نوعی احساس ارزش ایجاد میکنه. گاهی اوقات داشتن جامعه ای از افراد همفکر که توانایی کارکردن با یکدیگر رو دارن می تونه ارزشمند باشه. بازی زندگی دوم (second life) یکی از این موارده. 

اکوسیستم مجازی که بیش از یک دهه هست که وجود داره. شرکت های فعال در این زمینه کاربران بسیار و طرفداران مخصوص خودشونو دارن که در دهه ی گذشته خرید و فروش زمین، مدیریت فضای مجازی  و تجربیات بیزینسی رو به صورت مداوم انجام میده. زندگی دوم در مقایسه با اکوسیستم ‌های بزرگ بازی‌ بسیار کوچک هستش، اما یادآور قدرت پایدار جوامع آنلاینه. 

معرفی دو مدل کمیابی متفاوت

معرفی دو مدل کمیابی متفاوت

در این قسمت از مقاله مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟ به معرفی دو مدل از محدود کردن دارایی می پردازیم و بررسی می کنیم که مواردی که اشاره شد چه پیامدهایی برای اکوسیستم های پررونق NFT و زمین مجازی داره؟ در درجه ی اول کمیابی و محدود کردن زمین مجازی باید مشکل واقعی رو حل کنه و در درجه ی دوم زمانی که آیتم مورد نظر واقعا کمیاب نیست، ارزش پیشنهادی اون به صورت غیر مستقیم برای حل مشکلی دیگه به کار میره.

تفاوت های زیادی بین این این دو مدل وجود داره. بیان مثالی می تونه این مسئله رو بازتر کنه. پیراهن فوتبالیستی رو در نظر می گیریم. یک فوتبالیست تنها در صورتی میتونه یک پیراهن داشته باشه که با اون یک گل پیروزی در بازی جام جهانی به ثمر برسونه. بنابراین پیراهن هایی که در مسابقات جام جهانی پوشیده شدن، کمیاب هستن. 

برای آیتم های مجازی، یک تیم می تونه برای جشن گرفتن جنبه های مختلف یک مسابقه، تعداد توکن های بی همتا رو ایجاد کنه و اونها رو به طرفدارانش بفروشه. بنابراین وسوسه ی کسب درآمد حداکثری از پایگاه هواداران هرگز از بین نمیره و در ذهن ها باقی میمونه. اما راه حلی نیز وجود داره و اون محدود نگه داشتن تعداد توکن ها هستش. 

نتیجه ی این استدلال برای اون دسته از اکوسیستم‌ های کمیاب‌ محور که بیشترین احتمال موفقیت رو دارن، به این  شکله: "داشتن تعداد بسیار زیادی از کامیونیتی ‌های کوچک با دارایی‌ های کم ‌قیمت، به ‌جای داشتن تعداد کمی از جوامع بزرگ با دارایی ‌های گران ‌قیمت"

البته باید این نکته رو در نظر گرفت که قیمت دارایی ‌های کمیاب مصنوعی، احتمالا به گونه ‌ای متفاوت با دارایی ‌های کمیاب واقعی رفتار می‌کنه. قیمت ‌ها برای دارایی‌ های کمیاب واقعی، احتمالا توسط مکانیسم بازار و تحت تاثیر ارزش دسترسی تعیین میشن. در صورتی که برای دارایی‌ های کمیاب مصنوعی، قیمت ‌ها ممکنه محدود باشه. چرا که دارایی ‌های کمیاب می تونن عرضه ی نامحدودی داشته باشن. 

البته این فرضیه نیز وجود داره که قیمت دارایی های کمیاب مصنوعی با دارایی های کمیاب واقعی متفاوت عمل می کنه. پس در مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی، قیمت های زمین واقعی، توسط مکانیسم بازار و تحت تاثیر ارزش دسترسی مشخص میشن. در ادامه با آوردن مثالی کمیابی دارایی های واقعی و مجازی رو با هم بررسی می کنیم. که در تفهیم مقایسه ی خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی بی تاثیر نخواهد بود:

مثالی برای درک بهتر کمیابی واقعی و ساختگی

مثالی برای درک بهتر کمیابی واقعی و ساختگی

در این قسمت مثالی ساده برای درک بهتر کمیابی واقعی و ساختگی می زنیم. دنیایی رو تصور کنین که در اون یک میلیون باغبان وجود داره و در یک پتلفرم سرزمین مجازی یا در واقع توکن های عضویت NFT که تنها 100 هزاز نفر می تون در اون حضور داشته باشن. بنابراین باغبان های زیادی بی کار میمونن.

این مسئله باعث میشه تقاضای کافی برای افزایش قیمت توکن های عضویت ایجاد بشه. اما در مقابل افراد زیاد دیگه ای هم وجود دارن که به باغبانی اهمیت میدن و از جامعه باغبان‌ ها حمایت می کنن. از اون جایی که هیچ محدودیتی برای ایجاد این انجمن‌ ها وجود نداره، این احتمال وجود داره که به زودی با بسیاری از جوامع مختلف باغبانی روبرو بشیم. 

هرکسی که به انجام حتی یک سرمایه ‌گذاری کوچک اهمیت میده، احتمالا جایی در یکی از این جوامع پیدا می‌کنه. در نهایت، برخی از جوامع ممکنه انحصاری‌ تر و گران ‌تر از سایرین باشن. اما دامنه ی انتخاب‌ ها و سادگی ایجاد جوامع جدید، به عنوان یک مانع در برابر رشد قیمت اکثر توکن‌ های عضویت عمل می کنه. در یک بازار واقعا آزاد، اگه عرضه بی‌ نهایت باشه، قیمت تسویه بازار (Market Clearing Price) همیشه صفر هستش. قیمت تسویه بازار یا قیمت تعادلی، قیمتیه که در اون مقدار تقاضا برای کالا با مقدار عرضه اون برابره. مقاله پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022 هم میتونه برای شما مفید باشه.

دلیل اصلی ایجاد چنین محیط هایی به قانون عرضه و تقاضا برمیگرده که یک رابطه ی اقتصادی بین فروشندگان و خریداران کالاهای مختلف ایجاد می کنه. طبق این قانون ارزش یک کالا، به میزان در دسترس بودن اون و تقاضای خریداران بستگی داره. حال اگه دسترسی به یک کالا خیلی راحت باشه، عرضه اون هم زیاد میشه در نتیجه خریداران دیگه حاضر نیستن مبلغ بالایی براش پرداخت کنن. بنابراین نتیجه می گیریم که عرضه بی‌ نهایت، ارزش یک کالا رو به صفر می رسونه. 

در مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی، می تونیم بگیم که هیچ محدودیتی برای عرضه در دنیای مجازی وجود نداره و همیشه یه ترکیبی از فشار نزولی و صعودی بر قیمت ها وجود داره. فشار نزولی بر قیمت به دلیل عرضه نامحدود و فشار صعودی بر قیمت‌، به دلیل ماهیت کالاهای وبلن (Veblen goods) هستش. کالاهای لوکسی که به عنوان نماد کیفیت بالا و ثروت شناخته میشن در واقع با افزایش قیمت این کالاها تقاضا برای خرید اون ها هم افزایش پیدا می کنه. 

جمع بندی

در این مطلب در مورد متاورس، زمین متاورس صحبت کرده و در نهایت به مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی پرداختیم. درسته که فناوری بلاک چین تونسته که برخی از مشکلات موجود مانند پردازش تراکنش‌ ها بدون واسطه ی متمرکز، تخصیص و ردیابی منابع کمیاب به شیوه ‌ای بسیار کارآمد و شفاف رو حل کنه، با این وجود عضویت در یک جامعه بسیار بزرگتر از یک تراکنشه و اکثرا یک منبع واقعا کمیاب نیست.

با وجود اینکه هیچ دلیلی وجود نداره که باور کنیم سیستم هایی که بر مبنای بلاک چین هستن ناکارآمد هستن اما به نظر میرسه بهترین گزینه و روش موجود تا به امروز نیست. امیداوریم مطالب این مقاله از آکادمی ارز دیجیتال ارزسنج برای شما مفید فایده واقع بشه. موفق و پرسود باشید 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟

در مورد مقایسه خرید زمین در متاورس و دنیای واقعی؛ کدام ارزشمند است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+74 = ?