ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه دارند؟

  • 11:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال؛ آیا دوست دارین با این موارد آشنا بشین؟ به نظر شما ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه دارن؟ قبل از معامله ارز دیجیتال چه چیزهایی بایدبدونیم؟ چجوری میشه مزایا و معایب رمزارزها رو بسنجیم؟ چرا برخی از دولت ها رمزارزها رو قبول نمی کنند؟ چرا افراد زیادی دوست دارن تا بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری انجام داده و سود به دست بیارن؟

همزمان با صنعتی شدن جوامع و پیشرفت روزافزون فناوری و پررنگ تر شدن نقش اون در همه جنبه های زندگی ما، سرمایه گذاری در بازار کریپتو بیشتر شده، ولی نباید فراموش کرد که این بازار مثل سایر بازارهای مالی مثل بورس نوسانات قیمت ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین بالاست و ورود به اون بدون کسب اطلاعات لازم، دست کمی از آتیش زدن پول و سرمایه شما نداره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه دارند؟ اطلاعاتی درباره ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها به شما ارائه کنیم و به بررسی مهم ترین مزایای رمزارزها و مهم ترین معایب ارزهای دیجیتال بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری در رمزارزها بگیرین.

آشنایی با ارزهای دیجیتال

آشنایی با ارزهای دیجیتال

با اینکه امروزه افراد زیادی در بازار کریپتو سرمایه گذاری کردن، ولی شاید برخی از افراد هنوز هم ندونن ارز دیجیتال چیست؟ بهتره بدونین ارز دیجیتال که معادل فارسی اون رمزارز هست، در حقیقت نوعی پول یا ارز رمزنگاری شده هست که جایگزین ارزهای رایج مثل دلار، پوند و... شده. این نوع ارزها به صورت غیرمتمرکز و در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می کنند و با استفاده از پروتکل های رمزنگاری شده خیلی قوی و پیچیده طراحی شدن. ارز دیجیتال نوعی پول هست که هیچ شکل فیزیکی نداره و تراکنش های مربوطه به اون با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های خاص صورت می گیره.

جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال یا رمزارز نوعی ارز قابل معامله هست که توسط هیچ دولت یا موسسه ای مدیریت نمیشه. در اصل رمزارزها امنیت بالایی دارن، ولی تحت نظر هیچ حکومت و حاکمیتی نیستن. همه رمزارزها در بلاک چین نگه داری میشن و این توزیع شدگی بلاک چین یکی از ویژگی های مهم برای امنیت ارزهای دیجیتال هست. در رمزارزها هر تراکنشی که انجام میشه غیرقابل برگشت هست.

مقاله پیشنهادی: اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

مهم ترین مزایای ارزهای دیجیتال

مهم ترین مزایای ارزهای دیجیتال

همونطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال نوعی نوعی رمزارزها قابل معامله هستن که شما می تونین با خرید و فروش اون ها سود به دست بیارین. با اینکه رمزارزها دارایی های نسبتا جدید و نوظهور هستن، ولی مزایای زیادی به همراه دارن که باعث میشه تا مورد استقبال سرمایه گذاران و تریدرهای زیادی قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مهم ترین مزایای ارزهای دیجیتال بپردازیم.

•    امنیت بالای تراکنش ها

یکی از مهم ترین مزایای ارزهای دیجیتال، امنیت بالای تراکنش هاست. توجه داشته باشین که رمزارزها از تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند. بلاک چین به جرات مطمئن ترین و امن ترین روش انجام معامله در بازارهای سرمایه هست. دلیل این میزان امنیت نظارت افراد جداگونه بر معاملات و تراکنش های رمزارزهاست. به این ترتیب، امنیت تراکنش ها اولین ویژگی بازار هست که شما می تونین با خیال راحت در بازار خرید و فروش انجام بدین.

•    دسترسی 24 ساعته

دسترسی 24 ساعته به رمزارزها هم یکی دیگه از مهم ترین مزایای ارزهای دیجیتال هست. جالب اینجاست که بدونین بازار کریپتوکارنسی هیچ تعطیلی نداره و شما می تونین هر لحظه که بخوایین وارد بازار شده و اقدام به خرید و فروش رمزارزها کنین. در واقع شما می تونین به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته به معامله ارزهای دیجیتال مشغول بشین. به این ترتیب، شما می تونین بدون هیچ وقفه ای سود کسب کنین.

مقاله پیشنهادی: تفاوت ترید و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

•    غلبه بر تورم

یکی دیگه از مهم ترین مزایای رمزارزها، غلبه بر تورم با استفاده از ارزهای دیجیتال هست. توجه داشته باشین که ارزهای رمزنگاری شده به یه ارز یا اقتصاد واحد وابسته نیستن. به همین دلیل قیمت اون ها به جای تروم در یه کشور خاص، منعکس کننده تقاضای جهانی هست. خیلی از رمزارزها دارای عرضه محدود هستن. همین موضوع باعث میشه تا تا تعداد اون ها کنترل خارج نشه و تورمی پیش نیاد.

•    نقدشوندگی بالا

یکی دیگه از مهم ترین مزایای ارزهای دیجیتال این هست که نقدشوندگی بالایی دارن. یعنی خیلی راحت می تونین رمزارزهای مورد نظر خودتون رو خرید و فروش یا معامله کنین. دلیلش هم این هست که تریدر ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو فقط مربوط به سرمایه گذاری عمده و شرکت های بزرگ نیست، بلکه سرمایه گذاران خرد و افراد معمولی هم به آسونی می تونن اقدام به تریدر ارزهای دیجیتال کنند.

ارزهای دیجیتال چه معایبی دارند؟

ارزهای دیجیتال چه معایبی دارند؟

با اینکه ارزهای دیجیتال زرق و برق زیادی دارن، ولی به نظر شما آیا چشم انداز بازار کریپتوکارنسی واقعا طلایی هست؟ همونطور که می دونین در دنیای امروزه هیچ چیز بی عیبی نیست. متاسفانه استفاده از ارزهای دیجیتال هم معایبی به دنبال داره. برخی از معایب ارزهای دیجیتال عبارت هستن از:

•    ریسک بالا

یکی از معایب ارزهای دیجیتال، ریسک بالای سرمایه گذاری در رمزارزهاست. بهتره بدونین خیلی از رمزارزها ناپایدار هستن و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و نوسانات قیمتی زیادی دارن. به همین دلیل ممکنه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای افرادی که نمی تونن تحلیل درستی از وضعیت رمزارزها داشته باشن، مناسب نباشن. چون در این کسب و کارها دارایی افراد طبق ارز دیجیتال هست و اگه نوساناتی در اقتصاد دنیا به وجود بیاد، رمزارزها هم تحت تاثیر قرار می گیرن و قیمتشون افت می کنه.

•    عدم مقیاس پذیری

مقیاس پذیر نبودن رمزارزها هم یکی دیگه از معایب ارزهای دیجیتال هست. با توجه به اینکه روز به روز به تعداد علاقه مندان بازار کریپتو اضافی میشه، ولی هنوز هم تراکنش ها تحت تاثیر تراکنش های شرکت های بزرگ قرار دارن. تا وقتی که زیرساخت های خوب برای بهبود سرعت تراکنش ها ایجاد نشه، رمزارزها نمی تونن مقیاس پذیر بشن و در سطح شرکت های بزرگ رقابت کنند.

•    عدم قانون گذاری

یکی دیگه از معایب ارزهای دیجیتال این هست که قانون یا مقرراتی برای معاملات رمزارزها وجود نداره. توجه داشته باشین که بعضی از کشورها، معاملات یا ترید ارزهای دیجیتال رو قانونی اعلام کردن، ولی برخی از کشورها با بازار ارزهای دیجیتال مخالف هستن. کشور ایران بین این دو دسته قرار گرفته. یعنی قوانین موافق و مخالف با رمزارزها وجود داره، ولی هر صورت قانون استخراج ارزهایی مثل بیت کوین توسط ماینر به تصویب نرسیده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه دارند؟ اطلاعاتی درباره ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها به شما ارائه کنیم و به بررسی مهم ترین مزایای رمزارزها و مهم ترین معایب ارزهای دیجیتال بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای سرمایه گذاری در رمزارزها بگیرین. همونطور که گفتیم، ارزهای دیجیتال دارایی های نوپا و نوظهوری هستن که مزایا و معایب زیادی به همراه دارن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه دارند؟

در مورد ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی به همراه دارند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+78 = ?