5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند"


  • 08:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند؛ دوست دارین با این زبان ها آشنا بشین؟ به نظر شما چرا این روزها همه جا صحبت از قراردادهای هوشمند هست؟ خوشبختانه ما در عصر ظهور بلاک چین ها و حرکت به سمت نسل جدیدی از اینترنت به اسم وب 3 هستیم. قراردادهای هوشمند که در یه شبکه بلاک چین پیاده سازی و اجرا میشن، حلقه واسط این دو فناوری هستن.

با نزدیک شدن به عصر Web3، تقاضا برای توسعه دهنده های مسلط به زبان های برنامه نویسی قرارداد هوشمند در حال افزایش هست. این تعجب آور نیست، چون قراردادهای هوشمند عناصر اصلی در Web3 هستن و تقریبا به نحوه عملکرد کارها حاکم هستن. با این اوصاف اگه می خواهین آینده شغلی خودتون رو در وب 3 اثبات کنین، باید به یکی از زبان های برنامه نویسی قرارداد هوشمند تسلط داشته باشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله 5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند، اطلاعاتی در مورد قرارداد هوشمند یا Samrt Contract به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی اسمارت کانترکت بپردازیم.

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم قرارداد هوشمند یا Smart Contract رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که قرارداد هوشمند چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که قرارداد هوشمند به یه قطعه کد برنامه نویسی گفته میشه که در بلاک چین ذخیره شده و با دریافت تراکنش از سمت کاربران کدهای خودش رو اجرا می کنه. کدهای نوشته شده در قراردادهای هوشمند، شامل شرط ها و عملکردهای متقابل با اون هاست و در صورتی که شرط ها برقرار بشن، عملکردهای متناضر اون ها به صورت خودکار اجرا میشه.

جالب اینجاست که بدونین قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت به عنوان یه برنامه کامپیوتری بدون استفاده از واسطه و فقط با ایجاد ارتباط بین خریدار و فروشنده معامله رو انجام میده. مثلا اگه شما بخواهین با استفاده از Smart Contract یه قطعه زمین دیجیتال رو بخرین، اسناد و موارد مالکین زمین خیلی زود بعد از پرداخت مبالغ برای شما ارسال میشه. به همین دلیل لازم نیست که شما بعد از پرداخت با شخص ثالثی که همون واسطه بین شما و فروشنده هست، ارتباط برقرار کنین. قراردادهای هوشمند رو می تونین در صرافی هایی مثل پنکیک سواپ مشاهده کنین.

بیشتر بخوانید: کاربرد قراردادهای هوشمند چیست؟

ویژگی های سیستم قرارداد هوشمند چیست؟

ویژگی های سیستم قرارداد هوشمند چیست؟

همونطور که گفتیم، قرارداد هوشمند در اصل برنامه کامپیوتری هست که توافق مستقیم و بدون واسطه بین خریدار و فروشنده رو به صورت کدنویسی پیاده سازی کرده. از اونجایی که قراردادهای هوشمند قابلیت اجرای خودکار دارن به اون ها هوشمند گفته میشه. این قراردادها ویژگی ها و مشخصات زیادی دارن. برخی از مشخصات و ویژگی های جالب قرارداد هوشمند عبارت هستن از:

  • هوشمند: بدون دخالت انسان قابل اجرا هستن.
  • غیرمتمرکز: نیازی به شخص ثالث نیست.
  • شفافیت: قرارداد هوشمند کاملا شفاف و اوپن سورس بوده و مشاهده کد قراردادها برای افراد امکان پذیر هست.
  • ناشناس موندن افراد: طرفین قرارداد می تونن با هویت مخفی و ناشناس توافق و داد و ستد مطمئنی داشته باشن.
  • قابل رهگیری بودن: همه بندهای قرارداد و تراکنش های انجام شده در بلاک چین ثبت شده و قابل مشاهده برای عموم هست.

مقاله پیشنهادی: اجرای قرارداد هوشمند ارزهای دیجیتال چگونه است؟

5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند

5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند

در حال حاضر قراردادهای هوشمند کاربردهای متنوع و متعددی دارن. به طور مثال از ساخت برنامه های مالی برای بازی ها گرفته تا ایجاد دسترسی عادلانه تر به امور مالی و مالکیت دارایی های دیجیتال همه مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستن. همچنین زبان های برنامه نویسی قراردادهای هوشمند هم طرفداران زیادی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی 5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند بپردازیم.

  • سالیدیتی(Solidity)

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی قرارداد هوشمند، سالیدیتی یا Solidity هست. این زبان مبتنی بر قرارداد توسط گاوین وود و سایر بنیانگذاران اتریوم توسعه داده شده. سالیدیتی یه زبان سطح بالا از نوع تایپ ایستا هست که سینتکس اون شبیه زبان پایتون، C++ و جاوا اسکریپت هست. زبان برنامه نویسی سالیدیتی شی گرا بوده و از ساختار کلاس و وراثت پشتیبانی می کنه.

مقاله مرتبط: زبان برنامه نویسی سالیدیتی Solidity چیست؟

  • وایپر(Vyper)

یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی قرارداد هوشمند، وایپر یا Vyper هست که دومین زبان برنامه نویسی رایج در نسل سوم وب شناخته میشه که برای بلاک چین های سازگار با ماشین مجازی اتریوم استفاده میشه. Vyper یه زبان برنامه نویسی پایتونیک، قراردادگرا و دارای ویژگی های تایپ قوی، کد کامپایلر کوچیک و تولید بایت کد کارآمد هست کدهای زبان وایپر شبیه به پایتون هستن. به همین دلیل برای توسعه دهنده های پایتون، استفاده از وایپر یه گزینه عالی برای سفر به Web3 هست.

  • یول(Yul)

یول یا Yul هم یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی قرارداد هوشمند برای اتریوم هست که از EVM پشتیبانی می کنه. این زبان برای ترجمه مستقیم به بایت کد ساخته شده و شامل ویژگی های منحصر به فردی مثل بهینه سازی اسمارت کانترکت ها و کاهش هزینه گس برای توسعه دهنده های پیشرفته وب 3 هست. یول علاوه بر یه منبع یادگیری عالی، بهترین گزینه برای نوشتن کدهای عملکردی و خاص هست. نکته منفی در مورد یول این هست که به عنوان یه زبان برنامه نویسی مستقل فعلا فاقد پشتیبانی از ابزار و اکوسیستم هست.

  • راست(Rust)

5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند

یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی اسمارت کانترکت، راست یا Rust هست که برای خیلی از بلاک چین های غیرسازگار با ماشین مجازی اتریوم مثل پولکادات و سولانا مناسبه. زبان برنامه نویسی راست برخلاف سایر زبان هایی که بهشون اشاره کردیم، فقط مخصوص توسعه برنامه های Web3 نیست. راست یه زبان برنامه نویسی کارآمد و ایمن هست. ساختار داده این زبان کاملا فشرده هست و به همین دلیل گزینه مناسبی برای حل مشکل محدودیت فضای بلاک چین محسوب میشه.

  • کایرو(Cairo)

کایرو یا Cairo هم یکی دیگه از بهترین زبان های برنامه نویسی اسمارت کانترکت هست که برای ایجاد برنامه های قابل اثبات استارک به منظور محاسبات عمومی توسعه داده شده. زبان برنامه نویسی کایرو بیشتر در استار نت که یه بلاک چین لایه دوم روی اتریوم هست مورد استفاده قرار می گیره. ویژگی اصلی کایرو این هست که منطق برنامه به اثبات های Stark تبدیل میشه و امکان تایید محاسبات انجام شده روی بلاک چین اتریوم رو فراهم می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله 5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند، اطلاعاتی در مورد قرارداد هوشمند یا Samrt Contract به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی اسمارت کانترکت بپردازیم. همونطور که گفتیم، قرارداد هوشمند به یه قطعه کد برنامه نویسی گفته میشه که در بلاک چین ذخیره شده و با دریافت تراکنش از سمت کاربران کدهای خودش رو اجرا می کنه. زبان های برنامه نویسی زیادی برای قراردادهای هوشمند وجود دارن که از جمله از اون ها میشه به سالیدیتی، کایرو، راست و یول اشاره کرد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد 5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند

در مورد 5 زبان برتر برنامه نویسی قرارداد هوشمند نظر دهید
سوال امنیتی :1+98 = ?