مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟"


  • 04:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

با سلام و عرض ارادت به همه دوستان، یک بار دیگه در کنار شما هستیم با یک مقاله جدید، تحت عنوان مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ ما در این مقاله از آموزش ارز دیجیتال سعی کردیم اطلاع جامع و کاملی رو ابتدا در مورد مزایای استیکینگ ارز دیجیتال و سپس معایب استیکینگ ارز دیجیتال در اختیارتون قرار بدیم. قبل از پرداختن به اصل موضوع بهتره به صورت مختصر، ولی مفید راجع به استیکینگ ارز دیجیتال صحبت کنیم. خالی از لطف نیست بدونین که، استیکینگ به معنی دریافت سود به خاطر نگهداری یک ارز دیجیتال در مکانی مشخص همانند، یک کیف پول یا حساب کاربری‌ یک صرافیه. به منظور استیکینگ ارز دیجیتال ما دو راهکار داریم. راهکار اول، نگهداری در کیف پول و راهکار دوم استیک کردن در دل یک صرافی مخصوص رمز ارزهاست.

برای مثال؛ یک رمز ارز را در تراست والت یا هر والت دیگری که قابلیت Staking را فراهم کرده می تونیم نگهداری کنیم و در عوض، سود دریافت کنیم. و یا اینکه می تونیم با خرید یک رمز ارز پشتیبانی شده و نگهداری آن در صرافی پاداش دریافت کنیم. این روش به دو صورت Locked و Flexible قابل انجام هستش، نحوه سپرده‌گذاری در بانک‌ های سنتی را در نظر بگیرین. در یک قرارداد این چنینی، مبلغی مساوی یا بالاتر از کف تعیین شده در یک حساب واریز، و ماهیانه سود دریافت می‌ کنین. البته، اصل پول برای مدتی مشخص قفل خواهد شد. بنابراین استیک کردن عمل قفل کردن یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده برای دریافت پاداش هست. لطفا با ما همراه باشین

مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال

نوبت به این رسیده که در این قسمت از مقاله، به توضیح مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ بپردازیم. استیکینگ در بین سرمایه گذاران ارز دیجیتال بسیار محبوب شده، زیرا باعث ایجاد درآمد اضافی از طریق سرمایه رمزارزی آن‌ ها می ‌شه. در ضمن استیک کردن باعث شفافیت بیشتر، امنیت بهتر و موارد دیگر می ‌شه. با این حال، قبل از اینکه شما هم استیکینگ را شروع کنین بهتره با مزایا و معایب این روش آشنا بشین.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال

 در این قسمت از مقاله ما می خواهیم مهمترین مزایای استیکینگ ارز دیجیتال رو در اختیارتون قرار بدیم. تا در تصمیم‌گیری نهایی مبنی بر شروع استیکینگ با مشکلی رو به رو نشین.

•    نیاز نداشتن به سخت ‌افزار گران ‌قیمت:

در شبکه بیت کوین برای اعتبار سنجی تراکنش ها باید از دستگاه های ماینر استفاده کنین با بررسی در اینترنت متوجه می شین که قیمت ساده ترین دستگاه های استیک بیش از ده میلیون تومان هست. علاوه بر این، استخراج در زمان فعلی، زمانی سود اور هستش که مزرعه استخراج با تعداد زیادی دستگاه ماینر راه اندازی بشه به این شکل عملا نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه ای نیستش. اعتبار سنجی به روش استیکینگ به طور کامل نیاز به تهیه سخت افزارهای گران قیمت رو رفع می کنه.

•    برطرف شدن دغدغه مصرف انرژی زیاد برای ماینینگ:

دستگاه های ماینر علاوه بر اینکه مصرف برق زیادی دارن بسیار گران قیمت هستن به گونه ای که در بسیاری از کشور ها برای مصرف برق در حوزه مزارع استخراج، محدودیت های اعمال می شه. با استفاده از روش استیکینگ ارز دیجیتال عملا مشکل مصرف برق زیاد از بین میره. 

•    پایداری بیشتر در مقایسه با ماینینگ:

درامد زایی از طریق ماینینگ ها به عوامل زیادی بستگی داره و روی پایداری اون نمی شه عملا حساب باز کرد استیکینگ در مقایسه با ماینینگ برای درامد زایی غیر فعال از ارز های دیجیتال پایدارتر هست و در عین حال هزینه های جانبی کم تری هم داره.

•    کمک به ارتقای مقیاس‌پذیری شبکه بلاک چین:

کمک به ارتقای مقیاس پذیری شبکه های بلاک چین از مهم ترین مزیت استیکینگ رمز ارزها به حساب می یاد. با استفاده از این روش، اعتبار سنجی تراکنش ها در زمان بسیار کوتاه تری انجام می گیره به همین دلیل تعداد تراکنش هایی که در هر ثانیه درون شبکه های بلاکچین پردازش می شه افزایش چشمگیری پیدا می کنه. این یک موضوع بسیار حائز اهمیتی هستش که در واقع انقلابی در فناوری بلاک چین به حساب میاد.

مقاله پیشنهادی: 12 اصل مهم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

•    ایجاد درآمد غیرفعال:

بدون اینکه شما نیاز به ترید کردن داشته باشین با نگه داری کوین ها می تونین کوین های بیشتری به دست بیارین به این نوع از درامد درامد منفعل یا پسیو گفته می شه. یعنی در واقع دارایی برای شما پول میاره بدون انکه وقت زیادی از شما گرفته باشه و یا تلاش زیادی بکنین تنها کاری که باید انجام بدین نگه داری ارز دیجیتال در شبکه هستش. در پایان دوره قفل کردن ارز مورد نظر، از شبکه پاداش خواهین گرفت. به عبارت دیگه وقتی مقداری از یک رمز ارز را استیک می‌ کنین، علاوه بر نفع بردن از افزایش قیمت احتمالی آن (مثل زمان هولد کردن)، مقداری پاداش نیز به دست میارین. برای مثال، در زمان شروع استیکینگ 300 عدد ADA (ارز شبکه کاردانو) در یک آدرس قفل کردین. قیمت خرید 0.5 دلار هست. حال در پایان دوره قیمت هر واحد به 0.6 دلار رسیده و از طرفی تعداد توکن ‌های شما نیز به 330 عدد افزایش پیدا می کنه. پس در واقع یکی از مهم ترین مزایای استیک رمز ارز دریافت سود از دارایی بدون استفاده هست.

علاوه بر موارد فوق می تونیم بگیم که استیکینگ ارز دیجیتال کار پیچیده‌ ای نیست و نیاز به مهارت خاصی نداره. و در ضمن استیکینگ یک منبع درآمد قابل پیش‌بینی هست که می‌ تونین سود خودتون رو از سپرده کردن رمزارز مورد نظر محاسبه و برای استیکینگ آن تصمیم بگیرین. استیکینگ به سرمایه زیادی نیاز نداره. و هر کسی با هر مقدار سرمایه می ‌تونه کار استیکینگ ارز دیجیتال را شروع کنه. 

معایب استیکینگ ارز دیجیتال

معایب استیکینگ ارز دیجیتال

و اما نوبت به این رسیده که بعد از گفتن مزایا به بررسی معایب استیکینگ ارز دیجیتال بپردازیم. جالبه بدونین که، جذابیت کسب رمزارز تنها با نگه داشتن دارایی‌تون، مطمئناً توجه بسیاری از شما را به خود جلب کرده و به کار استیکینگ علاقه ‌مند شدین. اما نسبت به خطرات موجود در استیکینگ احتیاط کنین، زیرا این ریسک ‌ها دقیقاً همان چیزی هست که، نباید نادیده گرفته بشه. به منظور استیک و کسب سود از رمزارزها، باید شرایطی فراهم بشه. به نظر می رسه که، به کار بردن واژه معایب برای Staking ارز دیجیتال چندان درست نباشه. استیک کردن نیز مانند هر فعالیت دیگری در بازار ارزهای دیجیتال، با ریسک ‌هایی همراه هست. اگر قصد فعالیت در زمینه استیکینگ ارز دیجیتال رو دارین، حتماً باید با ریسک ‌های احتمالی ان اشنایی داشته باشین. بدین منظور برای اگاهی و دانش شما عزیزان به برخی از این موارد در زیر، به توضیح خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی: آیا پولدار شدن با ارز دیجیتال امکان پذیر است؟

•    پایین‌تر بودن نرخ درآمدزایی نسبت به استخراج:

فقط کافیه نرخ بازده سالیانه استیکینگ ارزهای دیجیتال مختلف را بررسی کنین متوجه خواهین شد که، نرخ درآمدزایی از استیکینگ در مقایسه با ماینینگ به‌ مراتب کمتر هست بنابراین، اگر سرمایه زیادی در دست دارین، شاید فکر کردن به ماینینگ برای درآمدزایی در شرایط فعلی گزینه مناسبی باشه.

•    احتمال سرقت دارایی ‌ها:

به سرقت رفتن دارایی‌ ها و هک شدن شبکه ‌های بلاک ‌چین خطر بالقوه ‌ای هست که بعیده در آینده نیز برطرف بشه. با وجود این، راه ‌هایی برای کاهش ریسک ‌های احتمالی ناشی از سرقت دارایی‌ ها به کار برده می شه. در بسیاری از پلتفرم‌ های استیکینگ، باید دارایی خود را به صورت آنلاین در اختیار واسطه قرار بدین بنابراین، لازمه قبل از انتخاب پلتفرم استیکینگ، اطلاعات خودتون رو در این زمینه بالا ببرین.

•    تهدیدی برای تمرکززدایی:

معایب استیکینگ ارز دیجیتال

ایده استیکینگ هرچند مشکل مقیاس ‌پذیری رو برطرف کرده، اما با این حال تهدیدی برای تمرکززدایی نیز به حساب میاد. در حالت کلی، هرچه تعداد کوین ‌های در اختیار فرد زیاد باشه، حق ببیشتری برای اعتبارسنجی داره. این ویژگی خطر تمرکز قدرت به ‌ویژه در پروژه‌ های با حجم نقدینگی کم را به ‌شدت بالا میبره. هرچند برخی پلتفرم ‌ها محدودیت‌ هایی برای جلوگیری از این اتفاق قرار دادن، اما به ‌هرحال باید حتماً درباره این موضوع دقت نظر کافی داشته باشین.

•    ریسک سقوط بازار:

بزرگ ‌ترین خطری که در این فرایند ممکنه با آن رو به رو بشین، کاهش یا سقوط قیمت رمزارز مورد نظره. به عنوان مثال، بسیاری از پروژه‌ های تازه وارد و کوچک برای جذب سرمایه و افزایش پایگاه کاربری خود سود‌های سالانه بسیار بالایی را ارائه میدن که در نهایت با سقوط قیمت مواجه می‌ شن. ارز هایدرا Hydra با ارائه سود استیکینگ بالای ۱۰۰ درصد در کوکوین Kucoin سرمایه زیادی جذب کرد اما در حال حاضر ۹۴ درصد پایین‌تر از سقف قیمتی خود معامله می ‌شه.

•    دوره و مدت زمان قفل کردن ارز دیجیتال:

در بعضی از روش ‌ها شما ملزم به قفل کردن دارایی‌ خود در یک بازه زمانی هستین و دیگه نمی تونین در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشین به عبارت دیگه در این مدت نمی‌ تونین رمزارز استیک شده را جابجا یا معامله کنین. این امر در مورد اکثر رمزارزها صدق می‌ کنه، مانند ترون. برخی از توکن‌ ها نیز نیازی به قفل کردن ندارن و روش‌ های خاصی برای بررسی موجودی و وضعیت استیک در کیف پول شما دارن.

•    نقدینگی و نوسانات:

از آن‌جایی که بازار رمزارزها مستعد نوسان هست، امکان داره قیمت در زمان دوره قفل، ارزش آن به شدت کاهش پیدا کنه بنابراین سود حاصل از استیک، آن را جبران نمی ‌کنه. چرا که، کنترل رفتار بازار خارج از دست ماست. قیمت ممکنه در عرض چند ثانیه بالا و پایین بیاد. وقتی توکن ‌های شما قفل می ‌شن، هیچ کاری نمی‌تونین انجام بدین، جز تماشای جهت بازار. همچنین، خطراتی وجود داره که توکن ‌ها نقدینگی خود را از دست بدن و در نتیجه قیمت پایین ‌تری پیدا کنن.

علاوه بر موارد بالا ممکنه در بعضی از روش‌ ها بعد از خارج کردن دارایی ‌ها، باید برای یک دوره هفت روزه یا بیشتر صبر کنین تا دارایی ‌ها به حسابتان برگرده و در ضمن ممکنه پاداشی که در ازای استیک کردن به شما تعلق می‌ گیره، ممکنه چند روز طول بکشه تا به کیف پول شما واریز بشه توجه داشته باشین که، در استیکینگ ارز دیجیتال، کاربر باید در انتخاب ولیدیتور دقت کنه. در الگوریتم اثبات سهام، یکسری ولیدیتور وجود داره که وظیفه تایید تراکنش ‌ها رو بر عهده دارن. ولیدیتورها در ازای کاری که انجام میدن، درصدی به عنوان کمیسیون (یا کارمزد) از کاربر دریافت می ‌کنن.

جمع بندی و نتیجه گیری

همانطور که گفتیم ما در مقاله حاضر با عنوان مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ تلاش کردیم به صورت مجزا به بررسی مزایای استیکینگ ارز دیجیتال و معایب استیکینگ ارز دیجیتال بپردازیم. لطفا به این نکته توجه داشته باشین که، استیکینگ نیز مانند روش‌های دیگر درآمدزایی در بازار رمزارزها، ویژگی های خاص خودش رو داره بنابراین، باید با بررسی ریسک ‌های احتمالی، برای انتخاب ارز دیجیتال و پلتفرم مناسب برای سهام‌گذاری اقدام کنین. 

چنانچه تسلط کافی روی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ندارین و اخبار رو دنبال نمی ‌کنین و حتی با وجود کاهش قیمت از بازار رمز ارز خریداری شده خارج نمی ‌شین، بهتره در صورت پشتیبانی بلاک چین، به جای صرفا نگه داشتن دارایی در کیف پول آن را استیک کنین. این استراتژی مخصوص افرادی هست که دیدگاهی کاملا بلند مدت دارن. اما در صورتی که دوست دارین ضمن نگه داشتن یک ارز دیجیتال، حتی برای بلند مدت، گاهی هم ترید کنین و با بازی و نوسا‌ن‌گیری موجودی خود را افزایش بدین، بهتره با توجه به معایب استیک ارز دیجیتال از این کار خودداری کنین و دستتون رو برای انجام تراکنش در هر زمان دلخواه باز بزارین. امیدواریم که این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه از اینکه همراه ما بودین ازتون سپاسگذاریم. پیروزو موفق باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

در مورد مزایا و معایب استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+49 = ?